Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 31,518 záznamů.  začátekpředchozí31509 - 31518  přejít na záznam: Hledání trvalo 1.97 vteřin. 

Charakterizace vedlejší populace buněčné linie TRAMP-C2, myšího modelu karcinomu prostaty"
Žlabová, Anna ; Reiniš, Milan (vedoucí práce) ; Šmahel, Michal (oponent)
Vedlejší populace (side population, SP) je minoritní subpopulace některých buněčných linií, která ze své cytoplasmy exportuje Hoechst 33342. U nádorů je diskutována jako možný zdroj "nádorových kmenových buněk", "tumor zakládajících buněk" či "metastázy zakládajících buněk". Povšechná literatura však zjevně svědčí pro to, že kmenovost či další privilegované vlastnosti buněk SP jsou značně individuální pro různé buněčné typy, buněčné linie a stadia onemocnění. Pro testování terapie karcinomu prostaty jsou linie TRAMP jediné široce dostupné myší modely. V literatuře jsme zaznamenali zmínku o existenci 1-2% buněk tvořících vedlejší populaci TRAMP-C2, avšak detailní charakteristika této vedlejší populace dosud popsána nebyla. V rámci diplomové práce jsme pracovali na charakterizaci SP buněčné linie TRAMP-C2, kterou jsme srovnávali s populací ostatních buněk (nonSP). V první části práce jsme porovnávali SP a nonSP z hlediska kmenových vlastností. Nejdříve jsme ověřili existenci SP potvrzením její senzitivity k verapamilu. Vyšetřením mRNA jsme prokázali, že SP ani nonSP nemají zvýšenou expresi c-Kit a neliší se v expresi Bmi-1. Dále jsme zjistili, že je SP heterogenní směsí CD24-CD44-, CD24-CD44+ a CD24+CD44+ buněk, zatímco nonSP je téměř výhradně CD24-CD44+. Po vysortování buněk jsme vysledovali, že se...

Stát se prvňákem. Adaptace dítěte na pravidla platná v první třídě
Hončíková, Lucie ; Štětovská, Iva (oponent) ; Viktorová, Ida (vedoucí práce)
Počátek školní docházky tvoří jedno ze zlomových období v životě dítěte. Změny, které se v této etapě odvíjejí, souvisí se všemi oblastmi života dítěte a znamenají i zásah do života rodiny. V naší rigorózní práci jsme se zaměřili na proces adaptace dítěte na pravidla, se kterými se setkává v prvním pololetí školního roku a která platí na půdě školy. Věnovali jsme se hlavně průběhu tohoto procesu a mechanismům, které ho určují. V teoretické části jsme vysvětlili problematiku života v první třídě a definovali základní pojmy týkající se vstupu do školy a počátku školní docházky, se kterými jsme dále pracovali. V praktické části jsme nejprve klasifikovali a následně popsali jednotlivá pravidla a jejich kategorie. Poté jsme sledovali průběh procesu adaptace na školní normy v jednotlivých měsících prvního pololetí školního roku a dosažená zjištění jsme mezi sebou porovnali. Vytvoříme tak celkový obraz adaptačního procesu, jak v dané první třídě v prvním pololetí probíhal. K vytčenému cíli jsme zvolili hlavně metody průběžného pozorování žáků zvolené první třídy a cílených rozhovorů s žáky a s učitelkou.

Biologická aktivita obsahových látek rostlin II. Vliv alkaloidů z Chelidonium majus L. na acetylcholinesterázu
Vítková, Eva ; Opletal, Lubomír (vedoucí práce) ; Karlíčková, Jana (oponent)
SOUHRN Spolu s ostatními diplomantkami (Dagmar Kubincovou, Janou Nagyovou a Šárkou Brožovou) jsme provedly extrakci 41,8 kg suché nati s kořeny. Poté jsme tento získaný primární extrakt vyčistily a to filtrací a následným oddestilováním rozpouštědla. Dále jsme připravily sekvenčním postupem výtřepky s jednotlivými typy alkaloidů: šlo o dva diethyletherové výtřepky, které byly následně okyseleny, vzniklé kvartérní jodidy po přidání jodidu draselného vytřepány chloroformem a po následné alkalizaci extraktu byly získány další kvartérní jodidy vytřepáním do směsi chloroform + ethanol 8,5:1,5. Dále jsem zpracovávala výtřepek A. Provedla jsem separaci látek z výtřepku A pomocí sloupcové chromatografie. Poté jsem použila frakci 12, kde se podle výsledků tenkovrstvé chromatografie nacházely 2 čisté látky ("A vyšší" a "A nižší"). Preparativní tenkovrstvou chromatografií jsem "A vyšší" a "A nižší" oddělila a pro další práci pak použila pouze "A nižší", tj. čistou látku CH-M/A- 3 (0,0494 g). Rhomboidní nahnědlé krystalky látky CH-M/A-3 z frakce 27 vykrystalizovaly až po izolaci látky CH-M/A-3 z frakce 12 (0,0777 g), nebyly proto vyčištěny a dále zpracovány. Další izolaci látky z frakce 27 jsem neprováděla, protože se ukázalo, že látka CH-M/A-3 z frakce 27 je identická s látkami označovanými jako "A nižší" z frakce 12....

Applications of multiple reference frames environments in behavioral research
Telenský, Petr ; Bureš, Jan (vedoucí práce) ; Němec, Pavel (oponent) ; Otáhal, Jakub (oponent)
Souhrn Tato práce byla motivována snahou lépe porozumět specifickým kognitivním nárokům navigace v prostředích s vícečetnými referenčními rámci a zjistit, jakou úlohu v tomto chování hrají hipokampus a posteriorní parietální kůra. Hlavní závěry této práce jsou: (a) Vyvinuli jsme behaviorální test "vyhýbání se nepříteli". Úvodní série pokusů ukázala, že laboratorní potkani jsou schopni plánovat svůj pohyb v prostoru s ohledem na výskyt pohybujících se objektů. Navrhli jsme vhodné parametry pro kvantitativní analýzu chování v této úloze. (b) Schopnost vyhýbat se pohybujícímu se objektu je závislá na správné funkci dorzálního hipokampu. Naproti tomu v důsledku inaktivace hipokampu nevzniká žádný deficit ve schopnosti odhadu vzdálenosti od nepohyblivého objektu. Tyto výsledky ukazují, že hipokampus hraje specifickou úlohu v kognitivních procesech souvisejících s plánováním pohybu v proměnlivých prostředích. Tento nález nebyl predikován žádnou z obou nejvlivnějších teorií o funkci hipokampu (teorie hipokampové kognitivní mapy a teorie deklarativní paměti) a představuje tak významný argument pro jejich revizi. (c) Léze posteriorní parietální kůry nenarušuje významně chování v úloze vyhýbání se nepříteli. (d) Inerciální podněty vyvolané rotací experimentální arény v AAPA testu (úloha aktivního vyhýbání se místu na...

Dvě bavorské piety na pozadí uměleckých a historických vztahů Bavorska a Čech ve 2. polovině 14. a na počátku 15. století
Kvapilová, Ludmila ; Royt, Jan (oponent) ; Homolka, Jaromír (vedoucí práce)
Viděli jsme, že kompozičním a motivickým východiskem piet v Landshutu, Mnichově a Hagelstadtu byly horizontální piety 70. a 80. let 14. století. Piety v kostele St. Blasius v Landshutu a v kostele Panny Marie v Mnichově navazují na starší české horizontální piety přímo a nelze vyloučit, že vznikly ve stejné huti. Sídlem hutě byla s největší pravděpodobností Praha. Vzhledem k vyzrálé krásnoslohé typice tváří hagelstadtské piety a vzhledem k řadě zjednodušení a nepochopení v drapérii a ve výstavbě sochy je třeba v jejím případě počítat s větším časovým odstupem od základní skupiny horizontálních piet a s možností vzniku v jedné z domácích bavorských hutí. Dvě mnichovské sochy, pietu v kostele Panny Marie a pietu ze Seeonu, spojují gesta, typ Mariina obličeje blízký tvářím ženských postav Mistra Třeboňského oltáře, výstavba trůnu a téměř shodná kružba postranic. Na druhé straně představují piety v Bavorském národním muzeu a v kostele Panny Marie dva odlišné kompoziční typy a dva stupě vývoje krásnoslohé piety. Pieta v mnichovské Frauenkirche je starší. Uzavřenou kompozicí, robustnějším Kristovým tělem a fyziognomií tváří ještě velmi připomíná horizontální piety. Seeonská pieta patří k výše uvedeným pokročilým rysům vrcholné fázi krásného slohu.

Cvičení pro rozvoj techniky jízdy na cyklistické dráze
Petr, Lukáš ; Šafránek, Jiří (vedoucí práce) ; Hendl, Jan (oponent)
Název práce: Cvičení pro rozvoj techniky jízdy na cyklistické dráze Exercises enhancing the track cycling technique Cíle práce: Cílem diplomové práce je sestavit a v praxi ověřit inventář cvičení pro rozvoj a nácvik správné techniky jízdy na kole po cyklistické dráze. Tato cvičení by měla být zařazena v počátcích a průběhu cyklistického tréninku. V závěru diplomové práce je uvedeno, zda měla aplikace cvičení pro rozvoj správné techniky jízdy na cyklistické dráze kladný vliv na skupinu závodníků, nebo jestli se nijak neprojevila. Je předpoklad, že i u závodníků, majících za sebou závodní dráhové zkušenosti, dojde po osvojení cvičení rozvíjejících techniku jízdy na dráze ke zlepšení jízdní techniky. Metoda: Při sestavování inventáře jsme zpočátku vytvořili různé typy cvičení. Jednotlivá cvičení byla aplikována na závodníky sportovního centra mládeže v cyklistickém klubu Favorit Brno. Při práci byla nadále použita rešerše dostupné literatury. Získané poznatky jsem doplnil o své znalosti a zkušenosti s jízdou po cyklistické dráze. Bez dokonalého zvládnutí techniky jízdy na dráhovém kole na cyklistické dráze nelze předpokládat do budoucna vrcholnou výkonnost. Osvojením níže popsaných cvičení získá závodník předpoklady pro harmonický rozvoj všech složek sportovního výkonu. Jelikož dráhová cyklistika je vhodná pro...

Variabilita techniky v atletických vícebojích
Ryba, Jakub ; Krátký, Petr (oponent) ; Vindušková, Jitka (vedoucí práce)
VARIABILITA TECHNIKY V ATLETICKÝCH VÍCEBOJÍCH Cíle práce: Hlavním cílem je zjistit úroveň pohybové diferenciace vícebojařů rozdílné výkonnosti, která se projevuje ve zvládnutí techniky dílčích disciplín desetiboje. Dalším cílem je poukázat na důležité momenty v technice, upozornit na vyskytující se nedostatky a vystihnout charakteristické individuální zvláštnosti. Metodika: V naší práci jsme použili metodu analýzy a pozorování v případě rozboru kinogramů a metody komparace při posuzování úrovně diferenciace techniky v technických disciplínách víceboje. Výsledky: Přestože je dosažená výkonnost v desetiboji J. Ryby na horší úrovni, zjistili jsme u tohoto vícebojaře mírně převažující schopnost diferenciace pohybu v uzlových bodech techniky nad D. Sazimou. Klíčová slova: disciplína, desetiboj, sportovní technika

Studie vlivu energetického bloku Domoradice na lokální klima II
Sokol, Zbyněk ; Řezáčová, Daniela
Studie navazuje na předchozí zprávu, v níž zpracovatelé z ÚFA AVČR, v. v. i., použili matematický model CT-PLUME/DOM. Jde o základní model CT-PLUME adaptovaný na posouzení vlivu mechanických chladicích věží umístěných v lokalitě Domoradice na modelovou oblast. Předkládaná studie se liší od předchozí ve dvou ohledech. Zpracovává 3leté období (roky 2013, 2014 a 2015) a kromě základních klimatických charakteristik věnuje pozornost vzniku námrazy. Pro toto studium byl základní modul, použitý v [1], rozšířen o další typy námrazkových jevů a sledování podmínek pro vznik námrazy v nejbližším okolí. Výslednou modelovou verzi použitou v této studii označujeme jako CT-PLUME/DOM-2.

Parenteze z hlediska stylového
Janíková, Lucie ; Adam, Robert (oponent) ; Hošnová, Eva (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá parentezí a jejím užitím v různých funkčních stylech. Parenteze je v odborné literatuře jev opomíjený a uvedené charakteristiky se v mnohém lišily. Z toho důvodu jsme se v úvodu této práce zaměřili na podrobnou charakteristiku parenteze a jejích základních rysů. Parenteze jsme definovali jako výpovědi syntakticky nezačleněné, které jsou vloženy do základní výpovědi, jež přerušují. Na tuto základní výpověď parenteze navazují a také s ní obsahově souvisejí. Dalšími charakteristikami je příslušnost parenteze k vedlejší promluvové linii a grafické (pomlčky a závorky) či zvukové (pauzy) odlišení od základní výpovědi. V druhé části této práce jsme analyzovali 4000 příkladů získaných z excerpovaných textů a z Českého národního korpusu, které jsme vyhledali na základě jejich grafického odlišení. Tyto příklady byly ze všeobecného korpusu syn2005 a z korpusu jednotlivých stylů, tj. uměleckého, odborného a publicistického. Z celkového počtu 4000 excerpovaných příkladů jsme získali 303 parentezí, ostatní příklady naší definici parenteze neodpovídaly. Dále jsme sledovali, jakými prostředky se vyjadřuje návaznost parenteze na základní výpověď. Parentezí s návazností anaforickou bylo 259 oproti 44 parentezím s návazností kataforickou. Ve všech analyzovaných funkčních stylech se vyjadřovala téměř...

Spinozova etika
Kukla, Karel ; Hogenová, Anna (vedoucí práce) ; Blažková, Miloslava (oponent)
Resumé Spinozova Etika Karel Kukla Spinozova Etika je praktickým návodem na změnu etického myšlení. Poctivá reflexivní metoda. Nechápeme-li soucit, nemůžeme ho ve skutečnosti ani myslet. Autor vyzývá ke změně etického myšlení a odvolává se na Spinozovu Etiku, kterou svým intuitivním poznáním přibližuje dnešnímu čtenáři. Ve stručnosti základní myšlenky této etické interpretace: Vše vychází z našeho těla, tyto projevy jsou nutně a zákonitě součástí celku. Atribut myšlení má nezastupitelnou úlohu. Lidskému rozumu umožňuje chápat tyto projevy a rezignovat ve smyslu aktivní schopnosti obrousit hrany našim žádostem a afektům. Třetí, intuitivní stupeň poznání směřující k Bohu, vychází z poctivé rezignace rozumového poznání. Z poctivého poznání sebe sama. Spinozova Etika je tak hlubokou sondou do lidského nitra, že se tají dech. Obsahuje naléhavý etický odkaz. Volá po shodě a porozumění. Vyvádí lidi z otroctví. Z myšlenkového otroctví namlouvat si nebo dokonce věřit, že jsme svobodní. Ze skutečného otroctví osvobozením se z pout nezvladatelných vášní a zmatených idejí. Otázkou zůstává, zda-li o to my lidé stojíme. Spinozova Etika je praktický život pod způsobem věčnosti.