Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 29,834 záznamů.  začátekpředchozí29815 - 29824další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.68 vteřin. 

Prvky hry ve vzdělávání dospělých
Froněk, Jan ; Svatoš, Vladimír (oponent) ; Šerák, Michal (vedoucí práce)
"Hra" je ve vzdělávací praxi běžným pojmem, pod kterým si však lze představit velké množství i dosti odlišných aktivit. Předložená diplomová práce se zabývá definicí hry a jejím odlišením od aktivit s prvky hry. Popisuje hru jako obohacující součást života dospělých lidí. Snaží se vymezit místo "hry" v systému vzdělávacích metod a poukázat na skutečnost, že hra je pro andragogiku zajímavý fenomén, kterému stojí za to věnovat pozornost. Součástí je i pokus o kategorizaci her používaných ve vzdělávání dospělých. Nejrozsáhlejší část práce je věnována vedení rozborů herních aktivit, jakožto klíčové dovednosti lektora působícího v oblasti zážitkového vzdělávání. Díky rozboru se z proběhlého herního zážitku může stát v praxi využitelná zkušenost.

Britská obchodní diplomacie: je Cameronova strategie konkurenceschopná?
Hátleová, Tereza ; Druláková, Radka (vedoucí práce) ; Zemanová, Štěpánka (oponent)
Diplomová práce se zabývá aktuálním tématem, kterým je obchodní diplomacie ve Velké Británii v období koaliční vlády Davida Camerona v letech 2010 - 2015. Ve značně globalizovaném světě, kde obchodně-diplomatickou funkci nehrají pouze státní aktéři, ale roste vliv soukromého sektoru, představuje systém řízení obchodní diplomacie, určování priorit a strategie zásadní roli pro fungování britského hospodářství, které bylo navíc silně zasaženo ekonomickou krizí. Práce analyzuje nejen strukturu systému, ale v rámci případové studie zkoumá obchodní diplomacii v praxi v České republice. Práce na základě teoretických poznatků hodnotí konkurenceschopnost obchodní diplomacie Velké Británie ve sledovaném období.

Essays on Capital Structure Stability
Shamshur, Anastasiya ; Hanousek, Jan (vedoucí práce) ; Švejnar, Jan (oponent) ; Estrin, Saul (oponent)
Současná finanční literatura říká, že se kapitálová struktura firem nemění během dlouhých období. Ve své dizertaci zkoumám otázku stability kapitálové struktury z různých úhlů. První kapitola se zabývá otázkou zda se makroekonomická volatilita může vést ke změnám a přizpůsobení kapitálové struktury. Pro zodpovězení této otázky se studuji země Střední a Východní Evropy v období mezi lety 1996 a 2006. Tyto země v uvedeném období prošly rozsáhlými ekonomickými změnami včetně transformace z centrálního plánování na tržní ekonomiku, rozsáhlé privatizace a značných ekonomických reforem, aby se staly členy EU. Ukazuje se, že makroekonomické změny se překvapivě neodráží do změn v kapitálové struktuře. Proto se druhá kapitola zaměřuje na důvody tohoto zvláštního chování. Zjišťujeme, že kreditní omezení, kterým firmy čelí při získávání financování, jsou jedním z hlavních faktorů vysvětlujících získané výsledky. Firmy, které omezení nemají, jsou daleko aktivnější při přizpůsobování své kapitálové struktury v reakci na ekonomické změny. Navíc vlastnictví firem hraje důležitou roli při vysvětlování využití zadlužení (leverage) firem, které neměly významná kreditní omezení. Třetí kapitola studuje změny ve využití dluhu v kontextu slučování a akvizic firem (M&A). Srovnávám využití dluhu ovládaných i ovládajících...

Věrná stráž v letech 1946-1948, týdeník Svazu Čechů z Volyně
Buchtová, Martina ; Bednařík, Petr (vedoucí práce) ; Krejcar, Robert (oponent)
Bakalářská práce "Věrná stráž 1946 - 1948, týdeník Svazu Čechů z Volyně" popisuje vývoj zájmového časopisu volyňských Čechů v jeho prvních třech ročnících. Práce se v úvodu zabývá dějinami volyňských Čechů - odchodem z českých zemí, životem ve volyňské části Ukrajiny a poválečnou reemigrací do Československa. Hlavní část zachycuje vznik nepolitické a nadstranické organizace Svazu Čechů z Volyně a jeho oficiálního periodika jako reakce na aktuální potřeby Čechů, kteří se po 2. světové válce vrátili do Československa. Zaměřuje se především na obsah časopisu, profil pravidelných rubrik, nejdůležitější témata probíraná na jeho stránkách (reemigrace, osídlování a adaptace) a významná výročí z pohledu volyňské menšiny (vypálení Českého Malína a bitva na Dukle). Zdůrazňuje jeho nenahraditelnou roli jako zdroje důležitých informací pro Volyňské. Práce dále sleduje to, jak Věrná stráž informovala o připravovaných volbách v roce 1948 a postoji, jaký zaujala po událostech v únoru 1948. Snaží se také nastínit tematické změny, ke kterým docházelo během roku 1948. Krátce se věnuje i posledním čtyřem ročníkům, kdy ubývá platících čtenářů a úroveň celého periodika se výrazně snižuje.

Komparace českých televizních zpravodajských stanic ČT 24 a Z1
Komňacká, Lucie ; Pittermann, Jiří (oponent) ; Jirák, Jan (vedoucí práce)
Diplomová práce Komparace českých televizních zpravodajských stanic ČT24 a Z1 se zabývá srovnáním dvou televizí zaměřených na vysílání kontinuálního zpravodajského servisu: veřejnoprávního kanálu ČT24 a soukromé stanice Z1. Práce zkoumá, jakým způsobem se projevuje odlišná profilace stanic na různé cílové skupiny diváků. Analýze je podrobeno nejen celkové vysílací schéma stanic, ale zejména pak obsah hlavních zpravodajských relací, a to ve dvou stanovených obdobích: nejprve v počátcích vysílání jednotlivých stanic a poté v jednotném období v září 2009. Práce se snaží popsat shodné rysy i odlišnosti jednotlivých zpravodajských televizí, prostřednictvím metod kvantitativní analýzy popisuje skladbu hlavních zpravodajských relací obou televizí, a to jak po formální, tak i tematické stránce. Detailněji se zaměřuje na ekonomické, zahraniční a regionální zpravodajství a také například na využívání živých vstupů jednotlivými stanicemi. Jelikož byla analýza provedena ve dvou obdobích, práce postihuje také změny v programových schématech a hlavních zpravodajských relacích, ke kterým u jednotlivých televizí došlo ve stanoveném časovém úseku. Teoretická část práce se pak zabývá obecně rolí zpravodajských stanic ve společnosti, jejich vznikem, vývojem a přínosem. Následně také popisuje dva možné pohledy na motivaci k...

RNA interference u rostlin
Čermák, Vojtěch ; Kulich, Ivan (oponent) ; Fischer, Lukáš (vedoucí práce)
RNA interference je jedním z dějů, které umožňují v buňkách regulovat aktivitu genů. Tento proces je většinou spouštěn přítomností dvoušroubovicové RNA v buňce. Z takovéto RNA mohou být vyštěpovány duplexy malých RNA, většinou o délce 20-25 nukleotidů, za pomoci proteinu zvaného Dicer. Jednovláknové malé RNA uvolněné z těchto duplexů jsou základním kamenem RNA interference a lze je třídit do několika skupin na základě jejich biogeneze. U rostlin se setkáváme s miRNA a siRNA. Malé RNA asociují s proteinem zvaným Argonaut a navádějí jej na základě sekvenční komplementarity k cílové molekule. Argonaut může fungovat buďto sám nebo v komplexu s jinými proteiny. V závislosti na charakteru proteinů účastnících se tohoto děje spouští malé RNA různorodé procesy, které mohou vést ke štěpení mRNA (proces, na který stačí samotný komplex Argonaut a malá RNA), blokování translace nebo modifikacím chromatinu. S RNA interferencí se lze setkat u většiny Eukaryot, kde hraje roli ve vývoji organismů, jejich reakci na stres, úpravách chromatinu a také v obraně proti virům. U rostlin se setkáváme s rozmanitou škálou mechanismů, kterými může RNAi fungovat a kterým začínáme teprve postupně rozumět a doceňovat jejich význam.

Fair Trade: Altruismus, nebo egoismus?
Pánek, Martin ; Chalupníček, Pavel (vedoucí práce) ; Petrášek, František (oponent)
Tato bakalářská práce diskutuje téma Fair Trade. Pokouší se zodpovědět otázku, zda je Fair Trade altruistický nebo egoistický fenomén. Práce vysvětluje, jak autor rozumí termínům "altruismus" a "egoismus" a poté popisuje metodu použitou k rozlišení mezi nimi. Zvláštní pozornost je věnována problému informační asymetrie a tomu, jak je v tomto ohledu Fair Trade specifický. Práce široce diskutuje Fair Trade jako formu rozvojové pomoci a zpochybňuje efektivitu tohoto konkrétného typu hospodářské pomoci; objasňuje, jakou roli zde hraje Fair Trade. Práce také diskutuje téma veřejné volby ve vztahu k hlavnímu tématu. Hodnotí některé příklady veřejných rozhodnutí a opět je vztahuje na otázku altruismu. Při použití standardní mikroekonomické analýzy je práce ukončena stanoviskem ohledně altruismu nebo egoismu za systémem Fair Trade.

Julio-César Santoyo a jeho přínos k vývoji translatologie
Zlatohlavá, Petra ; Králová, Jana (vedoucí práce) ; Ježková, Slavomíra (oponent)
Účelem této práce bylo zhodnotit přínos současného španělského teoretika Julia-Césara Santoya k vývoji translatologie. Provedli jsme souhrnnou analýzu díla tohoto translatologa, kterou jsme posléze doplnili o recepci jeho práce. Analýze jednotlivých děl a teoretických poznatků předchází průřez teoretického myšlení ve 20. století ve Španělsku, čímž jsme nastínili kontext a prostředí, ve kterém tento teoretik působí. Zaměřili jsme se na všechny tři oblasti působení tohoto teoretika, tj. teorii, kritiku i dějiny překladu, přičemž naším úkolem bylo podat ucelený pohled na jeho myšlení v rámci těchto disciplín. Vycházeli jsme přitom nejen z jeho monografií, ale i z četných odborných článků, které soustavně publikuje již od počátku své akademické dráhy. V rámci teorie překladu jsme se zaměřili na dílčí otázky, kterým se ve svých pracích věnuje, především na definování smyslu, účelu a postavení překladu v různých oblastech lidského vědění a dále na témata úzce spjatá s překladem. Zmiňme například endosmózu a exosmózu překladu, hranice přeložitelnosti, pomíjivost překladu či úvahy o roli překladu v literatuře a o autorském překladu.

Představy dětí předškolního věku o škole
Voříšková, Daniela ; Hříbková, Lenka (vedoucí práce) ; Viktorová, Ida (oponent)
Cílem této práce bylo /jistil, jak dalece komplexní mají představ u o škole děti. kterým do začátku školní docházk) zbyv a jen několik měsíců. 1 'ka/alo sc. že se objevují určité rozdíly v této komplexnosti, které jsou podmíněny věkem dítěte a úrovni dosaženého v/dělánt rodičů. Významná je existence staršího sourozence, len se nam ukazuje jako nejdůležitější zdroj informací o škole. Na základě informací ze svého okolí a také /e svých vlastních zkušenost! si dítě již v předškolním věku utváří představu o škole, o tom, co ho v ní čeká. Bylo prokázáno, že zásadní vliv v tom, jakou představu o škole si dítě utvoří má jeho rodina (především starší sourozenec). Nezanedbatelnou roli zde ale hraje také fakt. že dítě navštěvuje předškolní zařízení. Přestože v žádné ze sledovaných mateřských škol neprobíhá speciální příprava na vstup do základní školy, např. na změnu režimu dne (výuka podle Školního vzdělávacího programu podle názoru dotazovaných učitelek v tomto směru velké změny nepřináší, je zaměřena na individuální rozvoj každého dítěte), domnívám se, že důležité je to, že dítě školku navštěvuje. "l oto dítě je nuceno si zvyknout na kolektiv stejně starých dětí. Je vedeno ke spolupráci s ostatními a v určitých chvílích se jim musí také podřídit. V mateřské škole se dítě naučí přijímat autoritu učitelky. Musí se...

Any questions? - diskusní pořad BBC Radia 4 (analýza formátu se zaměřením na specifika rozhlasové diskuse jako publicistického žánru)
Neubauerová, Alena ; Maršík, Josef (vedoucí práce) ; Moravec, Václav (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá analýzou formátu pořadu BBC Radia 4 s názvem Any Questions?. Cílem této práce je popsat dialogické žánry, které se v této publicistické rozhlasové debatě vyskytují, a způsob, kterým plní svůj komunikační účel. Teoretická část práce popisuje tyto žánry v obecné rovině. Tento popis vychází z odborné literatury, jejíž seznam je uveden na konci této práce. Knihy použité pro reference jsou jak v českém, tak anglickém jazyce, terminologie a členění daných žánrů se však vždy přizpůsobuje kontextu české žurnalistiky. Teoretická část práce se také zabývá popisem BBC jako médiem veřejné služby, jež tento pořad produkuje a jehož zásadami se daný pořad také řídí. Poté přistupuje k popisu vzniku samotného pořadu, a to jak k popisu výběrů hostů a lokací pořadu, tak k roli moderátora v diskusi a také úspěšnosti jeho komunikace s posluchačem. Tato část čerpá jak z odborné literatury, tak z emailové komunikace s jednou z produkčních pořadu Any Questions?. Praktická část pak představuje jednu konkrétní epizodu daného pořadu, na níž je provedena bližší jazyková analýza. Práce obsahuje také transkript dané epizody vytvořený autorkou této práce, na který praktická část práce neustále odkazuje a který v praxi demonstruje obecné jazykové poznatky o vedení veřejných diskusí.