National Repository of Grey Literature 29,453 records found  beginprevious29444 - 29453  jump to record: Search took 0.65 seconds. 

Language Relativism Theory, Possibilities and Limits of Translation
Koudelková, Simona ; Listíková, Renáta (advisor) ; Müllerová, Eva (referee)
Zastánci Teorie jazykového relativismu (Humboldt, Sapir, Whorf atd.) tvrdí, že v každém jazyce je obsažena specifická vize světa. Pouze prostřednictvím mateřského jazyka chápeme okolní svět, jeho objekty, vlastnosti a vztahy mezi nimi. Jazyk odráží objektivní realitu a ovlivňuje naše chápání světa. A protože se jazyky od sebe liší, je relativní i naše chápání světa. Kolik existuje jazyků, tolik je i různých světů. Problém jazykové relativity se týká nejen lingvistiky, ale zasahuje i do několika dalších vědních oborů. Pro formulování hypotézy o jazykovém relativismu byly proto podstatné také poznatky z etnografie a etnologie, sociologie, psychologie a filozofie. Jedná se tedy o téma multidisciplinární. Studium několika cizích jazyků podněcuje jejich vzájemné srovnávání. Také pokusy o převod sdělení z jednoho jazyka do druhého překladatele a lingvisty přivádějí k úvahám o možnostech a mezích translace. Domníváme se, že v současné době, kdy se angličtina stává univerzálním dorozumívacím jazykem planety, vzrůstá potřeba kvalitního překladu textů. I na první pohled nepatrná nepřesnost významu může mít dalekosáhlé negativní důsledky. Převod sdělení z jednoho jazyka do druhého je tedy téma na nejvyšší míru aktuální.

Education Innovation Possibilities at the Faculty of Management
Kracík, Martin ; Hiršová, Miloslava (advisor) ; Míková, Irena (referee)
This work is divided into two parts -- the theoretical and practical ones. Main intention of the theoretical part was to provide comprehend views of current state of tertiary education in our country. For this purpose, particular chapters dealt with key terms, current problems and selected aspects of tertiary education. The outputs of the educational process, i.e. satisfaction of Czech labour market with graduates and the requirements of this market for graduates were not omitted. Main objective resulting from setting of this work, i.e. searching alternatives that may lead to innovative education at the faculty of management, was implemented within the frame of the practical part. First of all, research targets, research questions, research sample and ways of data processing were specified. The key chapter is the fourth one, presenting and interpreting the data collected. Outputs were assorted in tables or graphs, completed by appropriate comments. Crucial points were summarized in the end of the work. Especially the main research conclusions, benefits acquired from this work, recommendations rised for the faculty management and some other interesting findings.

Censorship, freedom of speech and freedom of access to information
Bachová, Jana ; Kalkus, Stanislav (advisor) ; Souček, Jiří (referee)
Tématem rigorózní práce je cenzura a její sounáležitost se svobodou projevu a svobodným přístupem k informacím. Pojem cenzura je velmi frekventovaný, ale co je opravdu možné za cenzuru označit, jaké jsou její průvodní jevy a jaká je její historie už není tak moc známo. Cílem práce je nastínit stručné dějiny cenzury, jejího původu a organizace, její provázanost s bojem za svobodu slova a projevu a také její vliv na svobodný přístup k informacím. Cílem práce není hodnotit, snaží se přinést pohled na cenzuru jako specifický fenomén, který se ve společnosti vyskytuje téměř neustále a je pevně svázaný se základní lidskou svobodou, a to se svobodou projevu a právem na informace. Práce se snaží alespoň v informativním přehledu přinést přehled organizace cenzury v českých zemích od roku 1918 do současnosti, neboť žádná syntetická práce na toto téma nebyla doposud zpracována. Existují dílčí monografie a studie, které se cenzuře věnují buď v jednotlivém časovém období nebo v souvislosti s určitým tématem, popř. kloubí obě hlediska dohromady. Cenzura se také objevuje v publikacích a studiích, které se zabývají určitým historickým obdobím obecně a nebylo možné se v nich o cenzuře a jejímu dopadu na společnost nezmínit. Lze však konstatovat, že téma cenzury, její organizace a vlivu na běžný život není příliš rozpracováno.

The Development of Motor Skills in Movement Games in the Upper Grades of Primary School
Zákostelnová, Alena ; Pokorný, Ladislav (advisor) ; Kuhnová, Věra (referee)
This work is focused on physical games, their use in physical education during the 2n degree in Grammar school in specified region. The first part of this work contains theoretical bases and a definition of the physical games, the period of adolescents and the motoric capabilities and skills. The second part presents the tasks - results of the questionnaire, the process of bibliography on the subject, the process of a proposition for test battery and its tried in real. The part focused on research and the conclusion of this work are transformed into tables, that give us a real idea about the treated problem and the overview of an physical education, about the place of physical education and physical games in pedagogy at schools. For better visibility the tables are completed by graphs. Key words A Game, Playing games, motoric games, motoric learning, physical capability and skills, physical education, popularity of different type of sports, test battery, after-school activity.

Marketing Innovation
Petrová, Eva ; Klosová, Anna (advisor) ; Sato, Alexej (referee) ; Kislingerová, Eva (referee) ; Přikrylová, Jana (referee)
The gross domestic product (GDP), as a basic measure of a country's domestic economic output is a product of the size of the labour force and its efficiency. Its result is a combination of two immediate factors: utilization of labour and productivity of labour. Productivity is the most relevant in the long run and the key to sustainable economic growth, while innovation is the central factor of productivity growth. Assessing the innovative performance of a country, as well as explaining it, goes a long way in understanding the dynamics of its productivity, hence its prospects for long term economic growth. The aim of this dissertation thesis is to confirm the importance of innovations' influence on the GDP growth in the chosen developed countries. Another aim of this thesis is to point at innovation as a source of competitive advantages for companies that allows further market share gains and thus revenue and margin increase as well as other strategic advantages. The main aim of this thesis is to provide a complete picture of a successful innovation launch in the market and its management during its life cycle, while considering various influences impacting the success of innovation strategies. The focus will be mainly on high-tech product innovations.

The significance of nursing in the view of nurse and patient.
PECHOVÁ, Lucie
The Bachelor´s thesis deals with the sense of the nursing profession from two points of view. The first one is the view of nurses working in health service and contributing to the treatment of patients by their care, the other one is a sense of the nursing profession for those who are staying in hospital and thus depending on the care of nurses, i.e. of patients. The goal of the thesis was to identify nurses´ reasons for selecting the nursing profession and to find out how nurses perceive the sense of their occupation. Expectations from the nursing activity in a hospital facility were ascertained with patients. Another goal was to find out how patients perceive the sense of care provided by a nurse. The theoretical part of the thesis deals with the history and presence of the nursing profession, a nurse as a representative of the profession and a patient´s position in the nursing care. The quantitative method of research survey was selected for the elaboration of the empiric part of the Bachelor´s thesis. A non-standardized interview was selected for collecting data from nurses and patients. Results of the research survey with nurses resulted in the finding that most nurses expect from the nursing profession that their occupation will be beneficial for other people and they expect their satisfaction. Nurses stated the feeling of satisfaction when they have the possibility to be in contact with patients and communicate with them and if this is supported by a positive response from patients to their behaviour and activities. Nurses see the sense of their profession in helping people and taking care of them. Results of the research survey with patients resulted in an interesting finding. There was an agreement with nurses in the view of the sense of the nursing profession and patients stated the help to ill people and care of their satisfaction. They consider the job of nurses important, demanding and highly professional. For patients, the nursing profession becomes important only after experience with a stay in hospital. Expectations patients specified rather focused on a nurse´s personality and her behaviour. Patients expect helpful and patient behaviour in the contact with a nurse. They also expect the nurse to give them sufficient amount of information. Results obtained in this research survey can be used as an information source for nurses and other workers in health service e.g. for finding a sense of the profession and thinking over the importance of nursing care. They can also be used as a motive for further examination of patient expectations and thus improving the care for the ill.

The Quality of Nursing Care from the Perspective of the Client in the Home for the Elderly
MARKOVÁ, Štěpánka
This bachelor thesis is called ?The Quality of Nursing Care from the Perspective of the Client in the Home for the Elderly.? The theoretical part of the thesis describes the old age, changes in the old age, demographic development, transition to the old age, communication with the elderly, nursing care for the elderly and provision of the care in the Home for the Elderly in Humpolec. This part specifies what is the quality of care and defines the role of a nurse in maintaining the quality of nursing care. The practical part was focused on achieving the objectives of the thesis. The objective was to find out about the quality of nursing care in the home for the elderly from the client?s point of view, what factors most affect the quality of nursing care and also what factors affect the client?s view of nursing care. For this purpose eight hypotheses were set. H1 - The quality of nursing care is affected by the client?s health condition. H2 - The quality of nursing care is affected by the client?s attitude to his disease. H3 - The quality of nursing care is affected by the client?s attitude to treatment. H4 - The quality of nursing care is affected by the client?s age. H5 - The client?s view of the quality of nursing care affects his attitude to take up the home for the elderly. H6 - The approach of nurses affects the willingness of the client to participate in nursing care. H7 - A view of nursing care is affected by the approach of the staff. H8 - Clients are satisfied with the quality of nursing care in the home for the elderly. To carry out the practical part, the method of quantitative research was applied. Data collection was carried out by means of a standardized interview. To evaluate the data, the statistical method of correlation was used. Respondents were clients at the age of 55 and older, living in the Home for the Elderly in Humpolec. 80 clients participated in the research, 56 women and 24 men. The method of correlation proved hypotheses H1, H2, H3 and H6. Hypotheses H4 and H7 were not proved. Hypotheses H5 and H8 cannot be proved by the method of correlation and thus they were evaluated without any statistical evaluation. In practice the research results will be presented in the Home for the Elderly in Humpolec and used to eliminate and correct the revealed shortcomings. These findings might also serve as a source of information when dealing with health insurance companies and the regional authority in defending the need to preserve number of jobs for the position of nurses in the home for the elderly.

The view of the Christian asceticism and its significance for spiritual life by St. Teresa of Jesus
Bušková, Magda ; Sládek, Karel (advisor) ; Lorman, Jaroslav (referee)
The purpose of the work is to introduce the conception of the Christian asceticism and its significance for spiritual life by St. Teresa of Jesus. The work is defined by three main writings of St. Teresa: The Book of Life, The Way of Perfection and The Internal Castle. The subject analysis is the Teresa's life, intellectual reflection and her specific advices. The following areas structure the scheme of the work: Teresa's ascetic formation, ascetic reform program and Teresean asceticism prayer. The differentiation of active and passive asceticism and its presence in her writings has been established as the theoretical base of the whole work. This methodology is used to analyse Teresa's expressions of spiritual life and her science. The ascetic formation is followed in her two living stages, firstly before entering the Monastery of the Incarnation and then at the Monastery of the Incarnation. The ascetic program of reform presents Teresean triada which includes love of neighbour, detachment and humility. The last part of the work deals with Teresean asceticism prayer, where the basic aspects of her prayer are introduced. The ascetic stages of the prayer have been investigated within the scope of schemes placed at her writings, The Internal Castle and The Book of Life, Keywords Asceticism, active,...

NAFTA a EU: regionalismus jako nástroj hospodářské politiky
Khalifa, Marian ; Cihelková, Eva (advisor) ; Neumann, Pavel (referee) ; Šrein, Zdeněk (referee) ; Sklenka, Miloš (referee)
Celosvětový vzestup regionalismu na přelomu 80. a 90. let minulého století, vyvolaný rozpadem bipolárního uspořádání, v sobě přinesl výraznou alternativu k dosavadnímu multilateralistickému pojetí obchodních vztahů v rámci světové ekonomiky. Předkládaná disertační práce si za základ konkrétního zkoumání tohoto jevu bere teoretická východiska s ním spojená a při postupném odkrývání selektivně zacílených oblastí srovnává hospodářské politiky vybraných integračních seskupení. Sledování regionalismu jako nástroje hospodářské politiky státu vedoucí k liberalizaci ekonomických vztahů se dnes již může jevit jako nedostačující; při rozmanitosti cest, které při svých integračních zapojeních jednotlivé státy volí, se mnohem prospěšnějším zdá být pohled do jejich motivací, a zejména pak výsledků, které v jejich důsledku zaznamenaly. Na konkrétním příkladu Evropské unie a Dohody o severoamerickém volném obchodu, NAFTA, se tato doktorská disertační práce o takovou komparaci pokouší. S využitím vesměs zahraničních informačních pramenů autor vychází z jejich odlišných základů a poukazuje na shodná i rozdílná specifika mezi nimi. Sociálně tržní principy praktikované Evropskou unií jsou vystavovány srovnávacímu tlaku ryze tržního pojetí, jež severoamerickému integračnímu seskupení NAFTA přirozeně vtiskly Spojené státy a jež svojí výkonnostní převahou vybízí k určité "poločasové" sebereflexi na straně Evropské unie. V této disertační práci však nejsou obsaženy pouze ekonomické souvislosti vyplývající z takového srovnání. Detailnější pohled je věnován současnému stavu a dynamice transatlantických vztahů jako možnému předstupni jejich případného integračního vyústění. Oblast předkládaného zkoumání, která se ještě před několika lety zdála být pro zdejší prostředí vzdálenou, se v důsledku jeho nedávného integračního zapojení stává stále bližší. Je tomu tak jednak díky vlastním úkolům a povinnostem z tohoto zapojení vyplývajících a jednak pro inspiraci, jež může být obsažena v hospodářských politikách jiných států praktikujících jejich doposavad efektivní formy.

Vzdělávání v Evropské unii: současnost a budoucí trendy
Beránková, Svatava ; Vošta, Milan (advisor) ; Kašpar, Václav (referee)
Práce se věnuje problematice vzdělávací politiky EU. Je rozdělena do tří částí. První část se zabývá vývojem vzdělávání na úrovni Evropské unie od jejího počátku až do současnosti a účastí institucí a agentur EU na vzdělávání. Druhá část je zaměřena na řízení, správu a financování vzdělávání na úrovni členských států EU a podává pohled na všechny úrovně celoživotního vzdělávání, od primární úrovně po vzdělávání dospělých. Třetí tématický blok tvoří současné trendy ve vzdělávání ? Lisabonská strategie, Boloňský a Kodaňský proces. Dále je zdůrazněn význam vzdělání na evropském trhu práce a nastíněna zaměstnanost v sektoru vzdělávání, její specifika a výzvy, kterým bude muset v blízké budoucnosti čelit.