Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 24,649 záznamů.  začátekpředchozí24640 - 24649  přejít na záznam: Hledání trvalo 1.38 vteřin. 

Designing and implementing GUI for PDF Editor
Pešková, Eva ; Mišutka, Jozef (vedoucí práce) ; Lasák, Petr (oponent)
Práca analyzuje existujúce implementácie PDF editoru a kladie si za cieľ vytvoriť nový, ktorý bude užívateľsky príjemný, jednoduchý a ľahko použiteľný. Aplikácia obsahuje základné operácie s textom, obrázkami a anotáciami. Tiež je možné zmeny postupne ukladať v revíziách. Implementácia bude založená na existujúcom projekte PDFeditor vytvorenom v rámci predmetu Softwarový projekt na Matematicko-fyzikálnej fakulte Karlovej univerzity. Pre vytvorenie grafického prostredia bude použitá knižnica QT4.7 Výsledný produkt bude distribuovateľný na operačné systémy typu Windows pomocou inštalačného súboru a na operačné systému typu Unix pomocou Makefile súboru

Léková rezistence u parazitických helmintů
Mertová, Petra ; Szotáková, Barbora (vedoucí práce) ; Boušová, Iva (oponent)
Univerzita Karlova v Praze Farmaceutická fakulta v Hradci Králové Katedra biochemických věd Kandidát: Petra Mertová Školitel: Doc. Ing. Barbora Szotáková, Ph.D. Název diplomové práce: Léková rezistence u parazitických helmintů Rozvoj rezistence parazitických helmintů vůči anthelmintikům ohrožuje produktivitu hospodářských zvířat a v budoucnosti i kontrolu lidských helmintů. V současnosti jsou využívány tři hlavní skupiny anthelmintik: benzimidazoly, nikotinoví agonisté (levamisol, pyrantel), makrocyklické laktony (avermektiny a milbemyciny). Mechanismus účinku benzimidazolů spočívá ve specifické vazbě k β-tubulinu parazita, rezistence vůči této skupině anthelmintik souvisí s mutacemi v genech kódujích β-tubulin. Rezistence vůči levamisolu a pyrantelu, které působí na nikotinové acetylcholinové receptory helmintů jako agonisté, je pravděpodobně spojena se snížením počtu nebo snížením afinity těchto receptorů. Mechanismus účinku makrocyklických laktonů není zcela objasněn, ale poukazuje se na souvislost s ireverzibilním otevřením glutamát-chloridových kanálů svalových membrán helmintů. Roli ve vzniku rezistence hraje podle dosavadních studií P-glykoprotein a další ABC trasportéry. Mechanismy a faktory ovlivňující vznik helmintorezistence vyžadují další výzkum, nejvíce poznatků je dostupných o...

Studies of NK cell receptors and other proteins using recombinant expression and mass spectrometry
Kavan, Daniel ; Bezouška, Karel (vedoucí práce) ; Tučková, Ludmila (oponent) ; Řehulka, Pavel (oponent)
Univerzita Karlova v Praze P írodov decká fakultař ě Katedra biochemie Studium receptor NK bun k a jinýchů ě protein pomocí rekombinantní expreseů a hmotnostní spektrometrie Autoreferát dizertační práce Daniel Kavan Školitel: Prof. RNDr. Karel Bezouška, DSc. Praha 2010 Daniel Kavan Úvod Úvod NK bu ky a jeden z jejich receptor CD69ň ů P irození zabiječi (NK bu ky) jsou subpopulacíř ň velkých granulárních lymfocyt , kterým na bun čnémů ě povrchu schází receptory charakteristické pro B a T bu ky.ň Jsou nicmén charakterizovány p ítomností NKp46 a NKp30ě ř [Moretta L. et. al. 2002]. Pojmenování bun k p irozeníě ř zabiječi vzniklo podle funkce v organismu, protože nepot ebují žádnou p edchozí aktivaci a p esto jsou schopnyř ř ř eliminovat nenormální (tedy infikované nebo transformované) bu ky z tkánň ě [Kiessling R. et. al. 1975]. Tato funkčnost je založena na kontrole MHC molekul I. T ídyř okolních bun k. Výsledná akce (zničení nebo nezničeníě cílové bu ky) je výsledkem rovnováhy aktivačních aň inhibičních signál zprost edkovanými povrchovýmiů ř receptory a p evedenými na konkrétní signální dráhyř [Raulet D. H. et. al. 2001]. Specifita NK bun k není závislá na jediném druhuě receptoru, jako je tomu u B a T bun k, ale je dánaě r znorodostí jejich povrchových receptor [Lanier L. L.ů ů 2005]. Tyto receptory pak...

Rovnovážná cvičení v přípravě na výuku běhu na lyžích dětí se zrakovým postižením
Chmelíčková, Hana ; Daďová, Klára (vedoucí práce) ; Levitová, Andrea (oponent)
Název práce: Rovnovážná cvičení v přípravě na výuku běhu na lyžích dětí se zrakovým postižením Cíl práce: Cílem této práce je ověřit možnost aplikace vybraných rovnovážných cvičení u dětí se zrakovým postižením. Metoda: Výzkumný soubor byl tvořen šesti žáky Základní školy pro zrakově postižené ve věku 14 a 15 let. Deset týdnů jsme u nich aplikovali vybraná rovnovážná cvičení zaměřená na nácvik běžeckého lyžování. Pro zhodnocení změny vybraných rovnovážných parametrů před a po cvičební intervenci jsme použili metodu hodnocení stability postoje na tlakové desce Footscan a terénní test chůze po slepu. Výsledky a závěry: Práce poukázala na možnost pohybové intervence formou rovnovážných cvičení v předsezónní přípravě běhu na lyžích. Prokázalo se, že vybraná rovnovážná cvičení lze aplikovat v plném rozsahu v hodinách školní TV u žáků se zrakovým postižením. U většiny jedinců ze sledovaného souboru došlo po pohybové intervenci ke zlepšení úrovně dynamické rovnováhy (vyjádřené terénním testem chůze po slepu). Ve studii se nepotvrdila možnost pozitivního ovlivnění sledovaných parametrů stability postoje desetitýdenní pohybovou intervencí. Klíčová slova: Zrakové postižení, rovnovážná cvičení, běh na lyžích, stabilita postoje, Footscan

Užitá tvorba se zaměřením na textilní tvorbu na 1.st. základní školy
Stupková, Tereza ; Skarlantová, Jana (vedoucí práce) ; Havlásek Tatarová, Lucie (oponent)
Stupková, T.: Užitá tvorba se zaměřením na textilní tvorbu na 1. stupni ZŠ. /Diplomová práce/ Praha 2006- Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy 97 s. Práce je zaměřena na teorii užité tvorby, zvláště textilní. Shrnuje zajímavé techniky a poskytuje návod k jejich ztvárnění na 1. stupni ZŠ. Její součástí jsou dva projekty, které jsou částečně uskutečněné na 1. stupni ZŠ. Cílem bylo najít zajímavé techniky a popsat je tak, aby je mohl učitel využít v praxi. Přínos je ve vytvoření celkového obrazu o užité tvorbě a jejích možnostech a v nápadech, které jsou zde sepsány pro učitele. Klíčová slova: užitá tvorba, textil, řemeslná výrova, tisk, barva, projekt

Charles Darwin a darwinismus ve finské literatuře
Hanušová, Jitka ; Dlask, Jan (vedoucí práce) ; Parente Čapková, Viola (oponent)
Jméno: Jitka Hanušová Instituce: Ústav lingvistiky a ugrofinistiky, Filozofická fakulta UK Obor: Finština Název: Charles Darwin a darwinismus ve finské literatuře Vedoucí: Mgr. Jan Dlask, Ph.D. Počet stran: 68 Počet znaků: 118 580 Rok obhajoby: 2012 Klíčová slova: Charles Darwin, darwinismus, sociální darwinismus, finská literatura, rasa, rasismus, dědičnost, společenská třída Tato diplomová práce přibližuje příchod Darwinových teorií do Finska a způsob jejich šíření v období od 60. let 19. století do začátku 20. let 20. století. Začátek zkoumaného období je vymezen průnikem Darwinova učení do Finska a prvními ohlasy jeho názorů v tisku a literatuře. Za konec zkoumaného období jsem zvolila rok 1920 jakožto společenskohistorický mezník následující po vyhlášení samostatnosti (1917) a ukončení občanské války (1918). Úvod práce a jednotlivých kapitol je věnován exkurzu do vědeckého a kulturněhistorického kontextu daného období. Ten zahrnuje především vlivy evolučních teorií, sociálního darwinismu, rasismu, výzkumu dědičnosti, společenského (třídního) rozdělení a marginálně i další dobové rysy jako je dopad průmyslové revoluce na společnost nebo emancipace žen. V jednotlivých tematických kapitolách si pak všímám si toho, jak se jednotlivé aspekty tohoto kontextu odrážely v soudobém tisku, odborných...

Atomární analýza jako nástroj pochopení myšlenkových operací žáků
Nuslová, Veronika ; Hejný, Milan (vedoucí práce) ; Jirotková, Darina (oponent)
Anotace: Diplomová práce má experimentální charakter s možným výstupem do učitelské praxe. Zabývá se aplikací teorie grafů do didaktiky matematiky. Stručně představuje různé typy úloh využívající teorie grafů a detailněji se zaměřuje na využití tzv. rovnicového šipkového grafu pro žáky mladšího školního věku. Těžištěm práce je experiment realizovaný ve 2. ročníku ZŠ. Experiment je popsán a analyzován. Hlavní pozornost je věnována řešitelským strategiím žáků. Získané výsledky je možné aplikovat ve vyučování nejen ve 2. druhém ročníku.

Zaujetí při matematice a orientace na matematiku
Kmínková, Eliška ; Rendl, Miroslav (oponent) ; Pavelková, Isabella (vedoucí práce)
Cílem této práce je rozkrýt, jak různé motivační faktory ovlivňují zaujetí při matematice a podněcují orientaci na matematiku. Výzkumná sonda je založena na dvou hodinách matematiky v maturitním ročníku gymnázia, kdy první probíhala alternativním způsobem a druhá způsobem klasickým. Na základě dotazníkových šetření prověřujeme roli vybraných motivačních faktorů (individuálního zájmu, situačního zájmu, aktuálního zájmu/cílové orientace, výkonové motivace, flow motivace, vnímaného nadání pro matematiku), kterou sehrávají v zaujetí při matematice. Ve středu našeho zájmu také je zanalyzovat to, jakou z hodin žáci budou preferovat. Která hodina bude vyhovovat těm, kteří jsou v matematice úspěšní, a která těm žákům, kterým se v matematice nedaří? Dalším cílem je sledovat skupinu žáků, které jsme si označily jako "orientované na matematiku" tzn. že z ní maturují, chystají se na vysokou školu, kde je matematika jedním z hlavních předmětů, a mají matematiku za oblíbenou, také u nich nás zajímá, zda budou preferovat hodinu klasickou či experimentální? 4

Synthesis and properties of Chiral Acyclic Nucleoside Bisphosphonates and Phosphonomethylphoshinates
Doláková, Petra ; Holý, Antonín (vedoucí práce) ; Trnka, Tomáš (oponent) ; Moravcová, Jitka (oponent) ; Hocek, Michal (oponent)
Charles University, Faculty of Science Department of Organic and Nuclear Chemistry Synthesis and Properties of Chiral Acyclic Nucleoside Bisphosphonates and Phosphonomethylphosphinates Doctoral Thesis Abstract Mgr. Petra Doláková Advisor: Prof. Dr. Antonín Holý, DrSc., Dr.h.c. mult. Academy of Sciences of the Czech Republic Institute of Organic Chemistry and Biochemistry Prague 2008 Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy v Praze Katedra organické a jaderné chemie Syntéza a vlastnosti chirálních bisfosfonátů a fosfonomethoxyfosfinátů acyklických analogů nukleosidů Autoreferát disertační práce Mgr. Petra Doláková Školitel: Prof. Dr. Antonín Holý, DrSc., Dr.h.c. mult. Ústav organické chemie a biochemie, AV ČR, v.v.i. Praha 2008 Introduction Acyclic nucleoside phosphonates (ANPs) represent a key class of nucleotide analogs with a broad spectrum of antiviral and cytostatic activity.1 Among ANPs, particularly 9-[2- (phosphonomethoxy)ethyl]adenine (PMEA, adefovir, Figure 1) is active against DNA and retroviruses; its prodrug, adefovir dipivoxil, was approved for hepatitis B therapy (Hepsera). 9-(R)-[2-(Phosphonomethoxy)propyl]adenine (PMPA, tenofovir), is a promising anti-HIV drug, its prodrug Viread was approved for treatment of AIDS and chronic hepatitis B. A third type of antiviral compounds is represented...

Osobní organizace vysokoškolských studentů
Dejmalová, Lenka ; Starý, Karel (vedoucí práce) ; Šebková, Helena (oponent) ; Matošková, Jana (oponent)
Disertační práce se zabývá tématem osobní organizace vysokoškolských studentů v současném dynamickém prostředí vysoké školy. Cílem empirického výzkumu bylo prozkoumat, jak studenti organizují své studium na začátku studia. V teoretické části jsme pojednali o Boloňském procesu a hlavních změnách, které nastaly v terciárním vzdělávání a proměnily studentskou kariéru vysokoškolských studentů. Zabývali jsme se také vysokoškolskou socializací a osobností vysokoškolského studenta, jeho tradičními i novými rolemi a proměnami životního stylu. Byly představeny dva pohledy na vysokoškolské studium akcentující důraz na kognitivní rozvoj osobnosti studenta a také význam oborově nespecifických dovedností osobní organizace pro úspěšné vysokoškolské studium. V kvalitativním výzkumu vycházíme z konceptů osobní organizace a akademického sebeřízení, jež vymezují klíčové dovednosti pro úspěšné vysokoškolské studium i profesní uplatnění. Nejprve jsme přistoupili k obsahové analýze studijních plánů a orientačnímu dotazníkovému průzkumu mezi studenty 1. ročníku FF ZČU v Plzni. Použili jsme také snímek studijního týdne a elektronické dotazování. Data jsme analyzovali technikou otevřeného kódování a tématického kódování. Rozlišili jsme dva organizačně-studijní typy, jejichž základem byly rozdíly v zaměření mimoškolní činnosti a v...