Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 118 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Barriers and facilitators of sport activities in adults with congenital physical disabilities: A Systematic Review
Šašek, Vít ; Daďová, Klára (vedoucí práce) ; Vařeková, Jitka (oponent)
Název: Bariéry a facilitátory sportovních aktivit u dospělých s vrozeným tělesným postižením: Systematická rešerše Teoretická východiska: Na světě žije více než miliarda osob se zdravotním postižením. Tito jedinci mohou mít v důsledku svého zdravotního stavu omezené možnosti sportovat, věnovat se fitness a hýbat se obecně v pracovním i osobním životě. Nedostatek pohybu představuje významný problém pro zdraví populace a může zhoršovat fyzický a psychický stav jednotlivců. Cíle: Hlavním cílem této práce bylo systematicky prozkoumat dostupné informační zdroje týkající se sportu a pohybových aktivit dospělých jedinců s vrozeným postižením a identifikovat bariéry a facilitátory usnadňující těmto osobám účastnit se pohybových aktivit a zapojit se do odvětví para sportu. Metody: Byly prohledány celkem čtyři databáze - Medline, PubMed, ERIC a Sportsdiscus s použitím hesel: cvičení; para sport, trénink, fyzická aktivita, kontinuální cvičení společně s vybranými vrozenými tělesnými postiženími. Byla použita kombinace termínů MeSH specifických pro jednotlivé databáze, volného textu, zástupných a logických operátorů. Vyhledávány byly pouze práce publikované od roku 2003 a vyhledávání bylo strukturováno do tří fází - dle názvu, dle abstraktu a nakonec detailní evaluace plného textu. U všech nalezených prácí...
Efekt aktivizačního programu na soběstačnost seniorů v domě s pečovatelskou službou
Sýkorová, Kateřina ; Daďová, Klára (vedoucí práce) ; Majorová, Simona (oponent)
Autor: Kateřina Sýkorová Název: Efekt aktivizačního programu na soběstačnost seniorů v domě s pečovatelskou službou Cíl: Hlavním cílem práce bylo zjistit, zda po proběhlém programu dojde u skupiny probandů z domu s pečovatelskou službou ke zlepšení soběstačnosti. Metody: Studie se zúčastnila pětičlenná skupina probandů z domu s pečovatelskou službou ve věku od 70 až 90 let. Skupina probandů byla tvořena čtyřmi ženami a jedním mužem. Tito jedinci podstoupili individuální cvičební lekce zaměřené na rozvoj jemné motoriky, zručnosti a rozvoj senzomotorických funkcí po dobu 8 týdnů (1 lekce týdně). Pro hodnocení výše uvedených funkcí byl před intervencí a po ní použit orientační Moberg pick up test. Test byl u každého probanda prováděn čtyřikrát. Na dominantní i nedominantní ruku byl absolvován test dvakrát, jednou se zrakovou kontrolou a podruhé bez zrakové kontroly. Dále jedinci subjektivně hodnotili změnu své soběstačnosti pomocí anketního šetření po intervenci. Výsledky: Z výsledků Moberg pick up testu vyplývá, že došlo ke zlepšení u 8 z 16 měření jemné motoriky. U dvou probandů došlo několikrát k časovému zlepšení o více jak 10 %. Závěr: Cvičebním programem došlo u poloviny měření k velkým časovým pokrokům. Testovaní probandi poznamenali, že je cvičební program bavil a že nadále budou některé...
Lyžařský kurz dětí s mentálním postižením
Buroňová, Zuzana ; Pavlová, Ilona (vedoucí práce) ; Daďová, Klára (oponent)
Název: Lyžařský kurz dětí s mentálním postižením Cíl práce: Vytvořit soubor individuálních průpravných cvičení pro nácvik techniky sjíždění a zatáčení v alpském lyžování u dětí s mentální retardací. Dílčím cílem bylo ověřit zvládnutí jednotlivých prvků lyžařských dovedností a techniky jízdy u několika dětí s mentální retardací, které absolvovaly lyžařský kurz. Metoda: Jedná se o teoreticko-empirický výzkum. Soubor průpravných cvičení byl ověřován na kohortě čtyř dětí s diagnózou dle MKN-10 v rozmezí F70 - 79. Zvládnutí dovedností bylo hodnoceno pomocí Likertovy škály (1-5). Děti byly pozorovány při provádění zadaných, předem vysvětlených a ukázaných lyžařských dovedností celkem třikrát (na začátku, v polovině a na konci lyžařského kurzu). Výsledky: Soubor průpravných cvičení byl sestaven a na šestidenním lyžařském kurzu ověřen. Ukázalo se, že děti s mentálním postižením v rozmezí lehké a středně těžké mentální retardace jsou schopny naučit se a v případě předešlých zkušeností zdokonalit své lyžařské dovednosti.Dítěs těžkou mentální retardací si dovednostineosvojilo, jelikož nebylo schopné přijmout lyžařské vybavení a nezúčastnilo se tedyvýuky. U všech tří dětí, které výuku podstoupily, došlo ke zlepšení většiny lyžařských dovedností. K výraznému zlepšení u všech zúčastněných dětí došlo zejména u...
Factors of cognitive superaging - a systematic review
Thompsonová, Eliška ; Daďová, Klára (vedoucí práce) ; Šteffl, Michal (oponent)
Název: Faktory životního stylu a úspěšné stárnutí: Systematická rešerše fenoménu SuperAgeingu Teoretická východiska: S narůstajícím věkem světové populace narůstá i zájem o porozumění stárnutí osob v souvislosti s jejich způsobem života. Věk je jedním z nejvýznamnějších rizikových faktorů onemocnění. Odhalit a porozumět, jak překonat a předcházet jejich vzniku, by měl být cíl pro nás jako pro odborníky zabývající se zdravím a zdravým životním stylem. Právě zdravý životní styl je zjevným preventivním opatřením proti vzniku a nástupu onemocnění související s věkem. Cíle: Cílem systematické rešerše bylo shrnout faktory životního stylu, které podle dostupné literatury přispívají k úspěšnému stárnutí u SuperAgerů. Metody: Celkem šest literárních databází bylo systematicky prozkoumáno pomocí klíčových slov, která byla vybrána pro efektivní zodpovězení výzkumné otázky. 654 studií bylo identifikováno v základním vyhledávání a 10 studií pomocí ručního hledání. Po vyřazení duplikátů následovalo vyřazení dalších 590 studií. Finální počet vybraných studií byl 20, které se podrobily hodnocení kvality pomocí baterie Newcastle Ottawa Scale. Výsledky: Celkově bylo vybráno 20 studií. V těchto studiích byla pohybová aktivita identifikována jako nejpravděpodobnější faktor životního stylu, který se zdá pozitivně...
Vliv ztráty sociálního kontaktu v rámci pandemických opatření COVID 19 na sportování vysokoškolských studentů
Mišáková, Veronika ; Daďová, Klára (vedoucí práce) ; Křivánková, Markéta (oponent)
Název: Vliv ztráty sociálního kontaktu v rámci pandemických opatření COVID 19 na sportování vysokoškolských studentů Cíle: Hlavním cílem této práce bylo zkoumání vývoje pohybové aktivity a ztráty sociálního kontaktu vysokoškolských studentů České republiky během pandemie COVID -19. Metody: Kvantitativní typ výzkumu s využitím výzkumné techniky dotazníku, který byl vytvořen výzkumným konsorciem odborníků z řad psychologů a sociologů z několika vysokých škol v ČR pod záštitou České konference rektorů a Rady vysokých škol. Výzkumný soubor tvořilo 4 426 respondentů - aktivních studentů českých vysokých škol. Výsledky: Pohybová aktivita i sociální kontakt mají výrazný vliv na kvalitu života každého jedince. Pandemie COVID - 19 je značně ovlivnila. Respondenti ukazují, že během pandemie docházelo k úbytkům pravidelnosti vykonávání pohybové aktivity. Nejvýraznější rozdíly byly zaznamenány v období zimního semestru 2020/21, kdy probíhala druhá vlna pandemie. Sociální kontakt byl vlivem ochranných opatření omezen z více než 64 %. Klíčová slova: pohybová aktivita, koronavirus, sociální izolace, duševní zdraví
Lyžařský kurz dětí s mentálním postižením
Buroňová, Zuzana ; Pavlová, Ilona (vedoucí práce) ; Daďová, Klára (oponent)
Název: Lyžařský kurz dětí s mentálním postižením Cíl práce: Vytvořit soubor individuálních průpravných cvičení pro nácvik techniky sjíždění a zatáčení v alpském lyžování u dětí s MR. Dílčí cíl popsat u jednotlivě pozorovaných dětí na začátku, uprostřed a na konci zvládnutí jednotlivých prvků lyžařských dovedností a techniky jízdy během týdenního výcviku se zařazením optimalizovaných cvičení APA pro alpské disciplíny. Metoda: Metoda, kterou použiji ve své práci je, pozorování - empirický postup. Kohortu tvořily čtyři děti s diagnózou dle MKN-10 v rozmezí F70 - 79, které byly podrobeny pozorování celkem třikrát (na začátku, uprostřed a na konci) v průběhu lyžařského kurzu. Děti byly pozorovány u provádění zadaných, předem vysvětlených a ukázaných základních i otevřených lyžařských dovedností. Výsledky: Metodika byla sestavena. Ukázalo se, že děti s mentálním postižením v rozmezí lehké a středně těžké mentální retardace jsou schopny naučit se a v případě předešlých zkušeností zdokonalit své lyžařské dovednosti. Dítě s těžkou mentální retardací si dovednosti neosvojilo, jelikož nebylo schopné přijmout lyžařské vybavení, tím pádem nedošlo k výuce ani základních lyžařských dovedností. Děti, které podstoupily výuku lyžování a byly pozorovány, si lyžování zjevně užívaly. Na základě aplikace mnou sestavené...
Konzumace omega-3 mastných kyselin u žen starších 80 let a její vztah k pohybové aktivnosti a kognitivním funkcím
Mikošková, Helena ; Daďová, Klára (vedoucí práce) ; Majorová, Simona (oponent)
Autor: Bc. Helena Mikošková Název: Konzumace omega-3 mastných kyselin u žen starších 80 let a její vztah k pohybové aktivnosti a kognitivním funkcím Cíle: Porovnat výživové zvyklosti ohledně konzumace omega-3 mastných kyselin (MK) u pohybově aktivních a neaktivních žen a zjistit vztah této konzumace s úrovní kognitivních funkcí. Metody: Do studie bylo zařazeno 38 žen ve věku od 80 do 87 let (průměr 82,9±2,13), které byly rozděleny do 2 skupin. První skupinu (N=20) tvořily ženy, které bývaly aktivní ve středním věku (ve věku 30-60 let vykonávaly pohybovou aktivitu (PA) v minimálním rozsahu 2,5 hodin/týdně). Druhá skupina (N=18) byla složena z neaktivních žen, které ve středním věku vykonávaly PA v nižším než výše uvedeném rozsahu. Výživové zvyklosti byly hodnoceny food frekvenčním dotazníkem a kognitivní funkce byly hodnoceny testy: Mini Mental State Examination, Reyův auditorně verbální test učení, Test cesty, Test verbální fluence (zvířata), a Boston Naming Test-30. Výsledky: Výživové zvyklosti vzhledem ke konzumaci omega-3 MK se mezi skupinami nelišily. Dále bylo zjištěno, že méně než 50 % všech dotazovaných žen dodržuje všeobecná doporučení ke konzumaci ryb. Nebyla nalezena závislost mezi konzumací omega-3 MK z přírodních zdrojů a konzumací doplňků stravy obsahující omega-3 MK. Byla však...
Kvalita života a životní spokojenost u hráčů volejbalu vsedě
Arnošt, Daniel ; Daďová, Klára (vedoucí práce) ; Prokešová, Eva (oponent)
Název: Kvalita života a životní spokojenost u hráčů volejbalu v sedě Cíle: Cílem této diplomové práce je zjištění a porovnání kvality života hráčů volejbalu sedících v České republice. Cílem je také vyhodnotit nebo porovnat mezi sebou měření z roku 2021 a 2022, volejbalisty sedící s běžnou populací a vztah mezi kvalitou života a životní spokojeností. Metody: V této diplomové práci byla použita metoda kvalitativní analýzy výsledků. Součástí dotazníkového šetření byly standardizované dotazníky SWLS, WHOQOL-BREF, a navíc demografický dotazník. Výzkumu se zúčastnilo 10 hráčů (8 mužů a 2 ženy). Výsledky: Z výzkumu vyplynulo, že životní spokojenost hráčů volejbalu sedících jsou celkově spokojeni se svým životem u obou měření. Kvalita života se lišila mezi oběma měřeními. Nejlépe u prvního měření vyšla oblast sociální vztahy, pak prožívání, prostředí a fyzické zdraví. U druhého měření je nejlépe hodnocená oblast prostředí, dále se stejnými výsledky sociální vztahy a prožívání, a jako poslední bylo fyzické zdraví. Všechny domény kromě fyzického zdraví jsou oproti běžné populaci nadprůměrné. Klíčová slova: volejbal sedících, kvalita života, SWLS, WHOQOL-BREF
Úroveň pohybové aktivity u kognitivně superiorních seniorek
Valtová, Nela ; Daďová, Klára (vedoucí práce) ; Křivánková, Markéta (oponent)
Název: Úroveň pohybové aktivity u kognitivně superiorních seniorek Cíle: Cílem diplomové práce je popsat úroveň pohybové aktivity (PA) u kognitivně superiorních seniorek a porovnat ji s úrovní PA stejně starých žen. Dalším cílem je prozkoumat vztahy mezi PA, antropometrickými parametry a kognitivními funkcemi u této skupiny seniorek. Metody: Do průřezového šetření bylo zahrnuto celkem 90 žen starších 80 let (průměrný věk 83,4±3,3 let), které deklarovaly pravidelnou PA ve středním věku. Testování probíhalo formou rozhovoru se sběrem mnoha anamnestických údajů, dotazníkovým šetřením a měřením obvodu pasu. Metodou zjišťování aktuální úrovně PA byl dotazník IPAQ-E, pro hodnocení kognitivních funkcí byly využity testy MMSE, RAVLT, BNT-2, TMT a VF. Výsledky: Ženy ve věku nad 80 let stráví průměrně 5,03 ± 2,3 hod/den sezením, 181 ± 127,5 minut/den chůzí, 167,4 ± 97,8 min/den mírnou PA (v 5 dnech v týdnu), 48 ± 84,4 minut/den vysoce PA (v 1 dnu v týdnu) a jejich průměrný energetický výdej je 8560,2 MET minut za týden. Na základě hodnocení kognitivních funkcí se ukázalo, že ve výzkumném souboru se nachází 33 % žen se statusem kognitivního SuperAgingu (SA). Dle dat z dotazníku IPAQ-E lze uvést, že SA ženy vydávají statisticky významně méně energie, avšak neexistují významné rozdíly ve frekvenci a typu...
Efekt nordic walking na tělesnou zdatnost a emoční naladění u skupiny žen starších 60 let
Peterková, Nikola ; Daďová, Klára (vedoucí práce) ; Majorová, Simona (oponent)
Název: Efekt nordic walking na tělesnou zdatnost a emoční naladění skupiny žen starších 60 let Cíle: Cílem této práce bylo ověření, zda nastavený pohybový program za využití nordic walking (NW) ovlivní funkční tělesnou zdatnost a emoční naladění u skupiny žen seniorského věku. Metody: Výzkumu se účastnilo celkem 23 žen v průměrném věku 68,96 let ± 2,92, které byly rozděleny do 2 skupin. 11 z nich bylo součástí experimentální skupiny a 12 probandek tvořilo skupinu kontrolní. Experimentální skupina absolvovala 1 x týdně 90minutovou lekci NW po dobu 12 týdnů. Pro opakované hodnocení tělesné zdatnosti byl použit Senior Fitness Test (Rikli a Jones, 2013). Emoční naladění bylo před a po programu hodnoceno pomocí Geriatrické škály deprese dle Yesavage. Vizuální analogová škála byla využita pro hodnocení před a po jednotlivých lekcích. Výsledky: Po ukončení 12týdenního pohybového programu za využití nordic walking došlo u experimentální skupiny ke statisticky významnému zlepšení ve všech sledovaných parametrech Senior Fitness Testu, kterými jsou síla DKK, síla HKK, flexibilita ramenních kloubů, obratnost, dynamická rovnováha a aerobní zdatnost. Jak ukazují přehledové grafy, zlepšení experimentální skupiny oproti skupině kontrolní bylo prokazatelně větší. Emoční naladění (GDS) se v průběhu pravidelné...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 118 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.