Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 22,201 záznamů.  začátekpředchozí22182 - 22191další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.52 vteřin. 

Copy, imitation, forgery as an artistic principle in the novel Chatterton by Peter Ackroyd
Labanczová, Johana ; Armand, Louis (vedoucí práce) ; Roraback, Erik Sherman (oponent)
Práce se zabývá různými druhy opakování, které je možno v neobyčejně hojné míře pozorovat v románu Chatterton od britského prozaika Petera Ackroyda, a to v nejrůznějších rovinách knihy: v tematickém a motivickém plánu, struktuře textu i rovině metatextové. Konkrétně jde například o opakování určitých motivů, případně citace a narážky. Různé druhy opakování jsou v úvodní kapitole nejprve popsány, aby mohly být co nejpřesněji rozlišeny jeden od druhého, jakož i vztaženy k pasážím z románu, v nichž se vyskytují. Takováto opatrnost je na místě obzvlášť z toho důvodu, že angličtina rozlišuje mezi třemi výrazy pro padělatelství, a sice "to counterfeit" - padělat něco tak, aby byl výsledek co možná nejpodobnější originálu, "to forge" - padělat něco tak, že si autor nejprve vymyslí fiktivního autora padělku anebo napodobí styl autora skutečného a stvoří další z "jeho" děl. Poslední z výrazů, kterými je v angličtině možno označit činnost padělatelství je "to plagiarise," kdy se již padělatel neskrývá v cizí identitě, ale veřejně si přivlastňuje díla druhých. Práce dále popisuje, jak princip opakování pomáhá vytvářet intertextuální dimenzi Ackroydova románu, který se vztahuje nejenom k mnoha textům literární a filosofické tradice, ale také sám k sobě. Pro jasnější orientaci v problému je uvedena základní terminologie...

Dramatické dílo Witolda Gombrowicze (témata, život, kontext)
Urbanová, Berenika ; Christov, Petr (vedoucí práce) ; Jiřík, Jan (oponent)
Dramatická tvorba Witolda Gombrowicze má celkově poněkud anomální charakter, stejně tak jako jeho prozaická tvorba: překladatelka velké části jeho děl Helena Stachová přímo prohlásila, že autorský typ podobný Gombrowiczovi neexistuje. 142 V případě jeho dramatického díla to platí dvojnásob, protože Gombrowicz psal dramata, ačkoliv divadlo neuznával. Bývá počítán mezi absurdní dramatiky, ačkoliv svou dramatickou prvotinu Yvonnu, princeznu burgundánskou napsal už v roce 1935 a k programu absurdního dramatu se nehlásil. Přes veškeré experimentování na poli témat a jazyka, se drží trojice Gombrowiczových dramat klasické struktury: dramata jsou uzavřena do tří aktů a po formální stránce jsou v podstatě tradičním dramatickým dílem, které je stejně tak možné číst jako hrát. Pravidla o trojí jednotě (místa, času a děje) se nedrží, v tomto ohledu je jim nejbližší romantické drama, konkrétně dramata polského romantismu (pro které je charakteristická především časová neurčitost) i shakespearovská inspirace. Se Shakespearem souvisí i to, že se všechna tři dramata se odehrávají na dvorech aristokracie. Jejich hrdiny je vždy princ, či mladý kníže, který se hodlá oženit nebo alespoň svést vyvolenou dívku. Hlavní hrdina se vždy snaží manipulovat se svým okolím, ale vždy je v podstatě neúspěšný, i když jeho protějškem je...

Pastorační práce se znevýhodněnou mládeží v salesiánských dílech v ČR
Švédová, Zdeňka ; Opatrný, Aleš (vedoucí práce) ; Eliáš, Vojtěch (oponent)
Diplomová práce: Bc. Zdeňka Švédová PASTORAČNÍ PRÁCE SE ZNEVÝHODNĚNOU MLÁDEŽÍ V SALESIÁNSKÝCH DÍLECH V ČR Tato práce se věnuje zkoumání toho, jak Salesiánská střediska dnes v České republice uskutečňují pastorační činnost zejména v práci se znevýhodněnými dětmi a mladými lidmi. Práce zkoumá, jak středisko ve své běžné činnosti odpovídá na potřeby integrálního rozvoje těchto klientů, tedy jak se uskutečňuje pastorace. Teoretickým východiskem pro pojem pastorace je zvolena definice: Pastorace je veškerá činnost, kterou vyvíjí církev ve prospěch uskutečnění díla spásy s každým člověkem. První část práce je věnována pojmu pastorace a znevýhodněním, kterými trpí děti a mladí lidé v naší společnosti a jejich specifickým potřebám a následně také charakteristikám salesiánské pastorace. Potom jsou krátce představena salesiánská díla, se zvláštní pozorností na salesiánská střediska, která se věnují znevýhodněným dětem a mládeži V poslední části je představen kvalitativní výzkum. Jedná se o rozbor textové podoby rozhovorů s pracovníky několika středisek, kterých činnost je zaměřená na práci se znevýhodněnou mládeží. Po provedené analýze a syntéze dat je navrženo kritické zhodnocení, toho jak střediska uskutečňují pastorační činnost. Klíčové pojmy: - pastorace - výchova - znevýhodněné děti a mládež - salesiánská...

The individual and community in the early novels of George Eliot
Horváth, Juraj ; Procházka, Martin (vedoucí práce) ; Beran, Zdeněk (oponent)
Ve sve praci se zameruji na 3 rana dila George Eliotove: Adam Bede, The Mill on the Floss and Silas Marner. Za pouziti konceptu Gemeinschaft (komunita) a Gesellschaft (spolecnost) jsem analyzoval vztahy mezi jednotlivcem a komunitou. Nepracoval jsem s touto dvojici pojmu jako s oznacenim etap ve vyvoji lidstva, nybrz spiSe jako druhovym oznacenim skupiny charakteristik. Gemeinschaft tak oznacuje tradicni hodnoty jako dodrzeni chlapskeho slova, ucta k starsim, socialni hierarchie, ro dinne vazby a td. Gesellschaft je, na proti tom u definovana predevsim sebestrednosti a sobectvim. Ptiznakem techto vlastnosti byl podle Eliotove nezajem 0 skutecnost zpusobeny zahledenosti do sebe sama. Komunita nuti sebestfedne jedince uvedomovat si realitu a vede je k rozsifeni jejich moralniho obzoru. Timto z nich dela, pres obcas prikre prostfedky. jimiz k onomu vybuzeni dochazC lidi soucitnejsi, moudrejsi a vposledku vice lidske.

K problematice významu předložky " po" v ruské literatuře
Hlaváčková, Martina ; Liptáková, Zuzana (vedoucí práce) ; Nazarenko, Liliya (oponent)
Předkládaná diplomová práce je zaměřena na otázky týkající se významu vztahu zprostředkovaných předložkou no v uměleckém stylu a na možnosti jejího překladu. Cílem je srovnat frekvenci výskytu jednotlivých významových konstrukcí s předložkou no v literatuře 19. a 20. století. Teoretická část práce zpracovává informace z odborné literatury týkající se kategorie předložek a charakteristických vlastností předložky no samotné. Zvláštní pozornost je věnována jejímu významu. V praktické části je nejprve navržen postup získávání a zpracování materiálu excerpovaného z textu. Na jeho základě jsou analyzována vybraná díla krásné literatury 19. a 20. století. Získané údaje jsou vyhodnoceny, porovnány a doplněny komentářem. Z analyzovaného materiálu je zřejmé, že poměr výskytu významu předložky no je závislý na obsahovém zaměření díla. S tím také souvisí možnost překladu analyzovaných konstrukcí.

Sledování sukcese dřevin po požáru s využitím leteckých snímků na lokalitě Havraní skála v NP České Švýcarsko
Krůček, Martin
Tato práce mapuje rozšíření přirozeného zmlazení po požáru v NP České Švýcarsko který proběhl v červnu 2006. Byly použity letecké snímky z let 2009 a 2011. Výsledná přesnost dosažená při klasifikaci přirozeného zmlazení byla 96 % v roce 2009 a 94% v roce 2011. Přirozené zmlazení pokrývalo v roce 2009 14 % plochy zájmového území v roce 2011 to bylo 51 %. Dále bylo provedeno porovnání pokryvnosti přirozeného zmlazení s počty jedinců sčítaných na trvalých výzkumných plochách. Výsledné korelační koeficienty a koeficienty determinace se ukázali jako nízké. Důvodem jsou suché koruny které ovlivňují pokryvnost přirozeným zmlazením zjištěnou pomocí DPZ, vysoká diverzita přirozeného zmlazení a dále také absolutní polohová přesnost leteckých snímků.

Absurdita v Zahradní slavnosti a Veletrhu splněných přání
Dobešová, Adéla ; Mocná, Dagmar (oponent) ; Janoušek, Pavel (vedoucí práce)
Resumé Předkládaná práce se pokouší o analýzu a vzájemné srovnání dvou textů zdánlivě nesourodých autoru: Veletrhu splnénichpřání Vladimíra Párala a Zahradníslavnosti Václava Havla. Obě díla spojuje doba a okolnosti vzniku, výběr je zároveň motivován tematickou podobností, dovršenou navíc téměř stejnou pointou. Vše prostupující pocit absurdity je analyzován na třech úrovních textu: v rovině jazykové, fonnální a motivické. V rovině jazykové jde především o srovnání deviované podoby jazyka, který vytváří atmosféru odcizení, nedorozumění, šablonovitosti a nesmyslnosti; v rovině fonnální je srovnáváno použití fonnálních prostředků vytvářejících atmosféru mechanizace života a tíživou atmosféru každodennosti zejména pomocí: opakování, variování a zkracování; ve třetí rovině je zkoumán proces ztráty identity: oba texty tematizují ztrátu identity na cestě za sebeuplatněním v mechanismu podivně nelidského prostředí a přizpůsobení se absurdnímu světu. Tato práce se zároveň pokouší pojmenovat vazby obou autorů ke kontextu světové literatury, zejména vazby k absurdnímu dramatu a k experimentální próze, jejichž styčným bodem je právě téma absurdity. 71

Křesťanské educatio v životě a díle vybraných historických osobností
Schicker, David ; Váňová, Růžena (oponent) ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce)
Tématem této práce, která se pohybuje na pomezí teoretické, historické a historicko - srovnávací studie, je křesťanské educatio chápané jako nejryzejší vyjádření bytostné podstaty výchovy. Na úvod přibližujeme pojem výchovy tak, jak se dnes vyskytuje v pedagogické teorii. Další kapitola se zabývá vymezením křesťanského educatia. Jelikož se v práci snažíme rovněž o historický pohled, představujeme dále i platónskou paideu jako předchůdce educatia. Pak se obracíme směrem ke středověku a na osobnostech sv. Augustina a sv. Františka z Assisi ukazujeme, jak se tyto osobnosti snažily ideál křesťanského educatia svým životem naplnit. V poslední kapitole se již nacházíme v době, kdy se pohled na výchovu v duchu tohoto ideálu dostával stále více do pozadí. Z této doby jsou vybrány osobnosti, které v tomto pojetí výchovy nadále spatřují nejvyšší ideál člověka a které se ho zároveň snaží převést do svého života a díla. Cílem a smyslem práce je ukázat jeden z možných inspirativních pohledů na výchovu a vybídnout k zamyšlení nad naší současnou situací.

Domácí koncerty v 21. století
Jouza, Vojtěch ; Kubaš, Mario (vedoucí práce) ; Riedlbauch, Václav (oponent)
Tato bakalářská práce pojednává o domácích koncertech vážné hudby v 21. století jako společenském fenoménu, který se tato práce snaží v širším smyslu popsat a zpracovat z ekonomického, historického a produkčního hlediska. V teoretické části je zpracována historie hudební produkce a popsán vliv technické reprodukovatelnosti díla a úpadku klasické hudby v 20. století na domácí koncertování. Praktická část je zaměřena na komplexní zhodnocení projektu, který představila iniciativa Vážný zájem a srovnání modelů pořádání domácích koncertů klasické hudby v 21. století v Německu, USA a České republice.

Odhad výnosů zemědělských plodin na základě družicového monitoringu
Lukas, V. ; Trnka, Miroslav ; Semerádová, Daniela ; Rajdl, Kamil ; Balek, Jan ; Štěpánek, Petr ; Zahradníček, Pavel ; Hlavinka, Petr ; Žalud, Zdeněk
Znalost výnosů plodin před dosažením sklizně je významná nejen pro plánování aktivit na úrovni zemědělských podniků, ale také z národohospodářského pohledu pro zabezpečení produkce potravin. Cílem studie bylo ověřit vývoj modelu odhadu výnosů významných plodin (pšenice ozimé, ječmene jarního a řepky ozimé) z výsledků vegetačních indexů NDVI (Normalized Difference Vegetation Index) a EVI2 (Enhanced Vegetation Index) ze senzoru MODIS v podobě 16 denních kompozitů za období 2000 – 2014. Za vybrané území 14 okresů České republiky, které představují regiony s vyšší intenzitou zemědělské produkce a rozdílnými pedo-klimatickými podmínkami. Přesnost predikčního modelu byl testována zejména v ročnících se silným výskytem sucha a nízkou úrovní výnosu (2000, 2003, 2006 a 2012). Stabilnější výsledky byly dosaženy ve výnosově nejproduktivnějších okresech, jako jsou Olomouc a Přerov, zatímco u výše položených území byl model značně ovlivněn nižším podílem sledovaných plodin na úkor pícnin. Ve většině případů byla vyšší přesnost stanovení výnosu dosažena pomocí vegetačního indexu EVI2 a postupným průměrováním hodnot kompozitů v průběhu vegetačního období plodin.