Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 44 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Téma transcendence ve vzdělávacím programu pro 1. stupeň základní školy a jeho pojetí ve vybraných učebnicích
Sobotková, Ludmila ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Stará, Jana (oponent)
1 ABSTRAKT Cílem diplomové práce je zjistit, zda jsou v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání zahrnuta témata související s transcendencí a zda se tato témata objevují v učebnicích pro první stupeň ZŠ. Dalším cílem je navrhnout doporučení pro pedagogy, jak rozvíjet transcendenci u žáků primární školy. Práce se zaměřuje na rozvoj vertikálního směru transcendence. Teoretická část se zabývá významem pojmu transcendence. Dále je zde analyzován Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Ve výzkumné části práce je popsána příprava a realizace analýzy učebnic a dále prezentace a interpretace takto získaných dat. Tato část, je doplněna přípravou a realizací interview s dětmi mladšího školního věku. Realizovaná interview byla zaměřena na sledování zájmu respondentů o témata související s vertikálním směrem přesahu. V závěru práce jsou uvedena konkrétní doporučení pro rozvoj vertikální transcendence u dětí primární školy. Výzkumem byly zjištěny velké rozdíly ve zpracování tematiky vertikální transcendence. V některých učebnicích jsou tato témata zpracována kvalitně, v jiných se neobjevují třeba vůbec. Respondenti, kteří se účastnili doplňujících interview, projevili zájem o témata související s vertikální transcendencí. KLÍČOVÁ SLOVA Rámcový vzdělávací program, transcendence, vertikální...
Filosofická víra u Karla Jasperse
Dostál, Václav ; Němec, Václav (vedoucí práce) ; Matějčková, Tereza (oponent)
Karl Jaspers je myslitelem, který se ve své filosofii pokouší formulovat nenáboženský pojem víry. Práce si klade za cíl objasnit tuto Jaspersovu "filosofickou víru" jako pokusu o odpověď na otázku, "z čeho a k čemu máme žít". Jaspers svou filosofickou víru charakterizuje jako "víru myslícího člo- věka", která má představovat vůbec základ filosofování jako takového. Filosofická víra (a spolu s ní také filosofie) se na jedné straně liší od vědění a vědy, protože ji nelze redukovat na pouhý obsah, na druhé straně od náboženství a náboženské víry, a to zejména tím, že odmítá zjevení v tradič- ním křesťanském smyslu. Celkově se filosofická víra projevuje ve způsobu života, který usiluje o ma- ximální komunikaci a co největší porozumění všech lidí. Klíčová slova Karl Jaspers, filosofická víra, transcendence, existence, náboženství, zjevení, komunikace
Teologická reflexe vztahu mezi křesťanstvím a vybranými fenomény alternativní spirituality
Mužíková, Radka ; Bouma, David (vedoucí práce) ; Červenková, Denisa (oponent)
Práce se zabývá teologickou reflexí vztahu mezi křesťanstvím a vybranými fenomény alternativní spirituality. Dílčím cílem práce je teologická reflexe možností tohoto vztahu. Jako spojnici vztahu stanoví člověka a jeho teologicko-antropologický základ. S tím souvisí zásadní princip vyplývající ze zjevení, kterým je lidská důstojnost. Práce reflektuje zakotvení lidské důstojnosti v pojetí křesťanství a zakotvení lidské důstojnosti člověka bez vztahu k Trojjedinému Bohu. K nástinu zkušenostní perspektivy člověka bez zakotvení lidské důstojnosti do vztahu k Trojjedinému Bohu, využívá tato práce mezioborového přesahu do komunikační psychologie a jejího komunikačního modelu. Pomocí tohoto komunikačního modelu nastiňuje proces vzniku sebepojetí člověka, což otvírá cestu k pochopení a porozumění zkušenostní perspektivy příznivců alternativní spirituality, a současně umožňuje přístup k tomu, jak je vztah mezi křesťanstvím a alternativní spiritualitou konstruován. To umožňuje nahlédnout vnitřní strukturu vztahu a možnosti, které přináší.
Teologické motivy v současné české literatuře
Vizina, Petr ; Červenková, Denisa (vedoucí práce) ; Brož, Prokop (oponent)
Analýza textů českých beletristů současnosti z pohledu základních teologických východisek. Práce zkoumá literární obraz člověka v díle Michala Viewegha, Václava Kahudy, Chaima Cigana, Jiřího Hájíčka, Marka Váchy, Jaroslava Rudiše a Anny Bolavé. Bude sledovat, nakolik a v jaké podobě je u jmenovaných autorů přítomen koncept člověka jako transcendentní bytosti, lidské odpovědnosti a svobody. Klíčová slova teologie, transcendence, teologie umění, česká literatura, česká próza 21. století
Transcendování a jeho význam pro socializaci a formování dítěte jako osobnosti
Bravená, Noemi ; Helus, Zdeněk (vedoucí práce) ; Pelcová, Naděžda (oponent) ; Muchová, Ludmila (oponent)
Cílem mezioborové práce o transcendování (přesahu) dítěte je zpřístupnit mnohovýhovýznamový pojem edukační realitě. V teoretické části je analyzován pojem přesah (transcendence) z hlediska lingvistiky, filozofie výchovy, psychologie a náboženské pedagogiky. Je též poukázáno na dosah pro výchovu. Dále se práce zamýšlí nad pojmem ideální homo transcendes, o kterém lze hovořit v paradoxech i typologicky. Je též pojednána péče o přesah vychovatele, dítěte a učiva. Empirická část seznamuje s předvýzkumy s dospělými a dětmi. Je též představena metodologie připravenou na míru, která má svá specifika ve skupinovém rozhovoru o smyšlených příbězích. Výsledky empirické části jsou představeny ve čtyřech celcích: hermeneutický, socializační, emocionálně-postojový a dětskou osobnost posilující. Přesah jako součást edukace obratu k dítěti, souvisí zároveň s obratem v dítěti i v učiteli. KLÍČOVÁ SLOVA: transcendence, transcendování, přesah, dítě, osobnost, socializace, typologie, metanoia, edukace obratu
"Platónský motiv" v Patočkově filosofii
Jíra, Petr ; Kouba, Pavel (vedoucí práce) ; Ritter, Martin (oponent) ; Cajthaml, Martin (oponent)
1 Abstrakt Hlavním cílem disertační práce je výklad "platónského motivu" v Patočkově filosofii jako jednotně strukturovaného myšlenkového pohybu, přítomného v Patočkově myšlení od třicátých do sedmdesátých let. Motivací k takto pojaté interpretaci je obecná otázka vztahu moderního myšlení k evropské filosofické tradici. Práce se snaží ukázat, že Patočkovo myšlení umožňuje odcizení evropského člověka k vlastním duchovním a kulturním kořenům jednak spatřit, jednak překonat. Práce má pět kapitol. První čtyři kapitoly interpretují sókratovské a platónské motivy v Patočkově filosofii chronologicky od třicátých do sedmdesátých let (Patočkova filosofie třicátých let; filosofie Věčnosti a dějinnosti; negativní platonismus; filosofie péče o duši a Evropy). Pátá kapitola obsahuje výklad hlavní otázky práce, tj. otázky jednoty "platónského motivu" v Patočkově díle. Tuto otázku řeší práce ve třech interpretačních krocích. V prvním jsou Patočkovy sókratovsko-platónské motivy zjednodušeny výkladem tří vůdčích myšlenek, které chápeme jako myšlenky shrnující "platónský motiv" v Patočkově díle: myšlenky chórismu, transcendence a péče o duši. V druhém interpretačním kroku je jako společné jádro těchto myšlenek zaveden protiklad "danost-svoboda", který chápeme jako polaritu dvou základních možností lidského bytí, jejíž napětí...
Naplňování životních a profesních hodnot v sociálně-pedagogické práci
Lindová, Markéta ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Burešová, Karolína (oponent)
Naplňování životních a profesních hodnot v sociálně-pedagogické práci Abstrakt: Má diplomová práce se zabývá možnostmi hledání a naplňování hodnot sociálního pedagoga v kontextu výkonu jeho profese i v souvislostech osobního života. Jejím cílem je, na základě analýzy odborné literatury, reflexe vlastních zkušeností a kvalitativního výzkumu, ukázat kde a jak nacházejí pomáhající profesionálové své osobní i profesní hodnoty a jak se jim daří je naplňovat. Z těchto důvodů jsem se rozhodla provést výzkum, který by podpořil obsah teoretické části a dokázal přiblížit život pečujících profesionálů prostřednictvím zjištění jejich niterných postojů - hodnot, motivací a pohnutek - které jsou soukromé, ale v důsledku ovlivňují kvalitu jejich práce. Prostřednictvím analýzy výsledků polostrukturovaných rozhovorů, vedených se sociálními pedagogy, bylo zjištěno, že osobní hodnoty pracovníků v mnohém prostupují do hodnot profesních, hlavní motivace k výkonu sociálně pedagogické práce spočívá v potřebě sebepřesahu pomáhajícího, a že přínosy tohoto poslání v mnohém převyšují jím způsobené ztráty. Klíčová slova: Profese sociálního pedagoga, klient sociálně pedagogické práce, pomáhající profese, profesní a osobní hodnoty, hledání smyslu, logoterapie, transcendence, možnosti a limity.
Difference of ontological difference in thinking of Martin Heidegger
Dubovec, Marcel ; Novák, Aleš (vedoucí práce) ; Novotný, Jaroslav (oponent)
DUBOVEC, M.: Diferencia ontologickej diferencie v myslení Martina Heideggera (Diplomová práca) Univerzita Karlova v Praze, Fakulta humanitních studií, Pracoviště oboru Německá a francouzská filosofie Vedúci práce: doc. Mgr. Aleš Novák, Ph.D. Zámer práce spočíva v objasnení ontologickej diferencie v myslení Martina Heideggera. K tomuto zámeru je užítá dvojaká metóda interpretácie diferencie v ontologickej diferencii. Po prvé ide o zameranie sa na diferenciu samú, ktorú Heidegger myslí v neskoršom období svojho myslenia. K jej predstavení je užitý text Onto-teologické ustanovenie metafyziky. Po druhé sa jedná o explikáciu diferencie na základe rozličného chápania ontologickej diferencie. Odlišné chápanie ontologickej diferencie je demonštrované z textu Základné problémy fenomenológie, v ktorom sa ontologická diferencia rozumie z časovosti. Záverečná časť je venovaná textu O bytnosti dôvodu, ktorý je nazeraný ako prostredný medzi rozličným chápaním ontologickej diferencie. Jeho pojednaním sa otvára otázka transcendencie ako toho, k čomu objasnenie ontologickej diferencie poviedlo. Kľúčové slová: ontologická diferencia, onto-teológia, ekstaticko-horizontálna časovosť, temporalita, transcendencia, porozumenie bytiu
Smrt a intersubjektivita
Härtel, Filip Hanuš ; Němec, Václav (vedoucí práce) ; Čapek, Jakub (oponent)
Tématem této práce je vztah smrti a intersubjektivity jako dvou skutečností, které zásadním způsobem utvářejí naši existenci. Východiskem pro zkoumání této problematiky jsou texty Paula Ludwiga Landsberga a Karla Jasperse. To se soustředí na fixování a výklad klíčových pojmů a představ, které jsou v těchto textech obsaženy. Skrze srovnání těchto pojmů, představ a celých filosofických koncepcí nabízí tato práce perspektivu porozumění tématu smrti a intersubjektivity.
Enumerace kompozic čísel se zakázanými vzory
Dodova, Borjana ; Klazar, Martin (vedoucí práce) ; Jelínek, Vít (oponent)
Enumerace kompozic čísel se zakázanými vzory Abstrakt Tato práce si klade za cíl odvodit některé výsledky pro 3-regulární kompozice, tedy kompozice se zakázaným vzorem {121, 212, 11}, které jsou jistým zobecněním Carlitzových kompozic. Pomocí generujících funkcí příslušejících kompozicím se zakázanou množinou vzorů {121, 11} a {212, 11} počítáme horní asymptotický odhad koeficientů mocninného rozvoje generující funkce příslušející 3-regulárním kompozicím. S využitím teorie konečných automatů dostáváme také dolní odhad. Ten posléze zpřesňujeme na základě 3-blokových kompozic. Pro generující funkci příslušející 3- regulárním kompozicím se zvýrazněnou předposlední a poslední částí dokazujeme rekurzivní vztah. Kromě 3-regulárních kompozic a úloh, které s nimi přímo souvisejí, se zabýváme také kompozicemi s množinou zakázaných vzorů {312, 321} s částmi z konečné množiny [d], pro něž odvozujeme maticový tvar generující funkce. V závěru práce dokazujeme transcendentalitu generující funkce příslušející Carlitzovým kompozicím.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 44 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.