Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 59 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
"Odkouzlená" demokracie na křižovatkách pozdní moderny (dvě německé koncepce )
Potocký, Tomislav ; Preuss, Ondřej (oponent)
"Odkouzlená" demokracie na křižovatkách pozdní moderny (dvě německé koncepce) Abstrakt V diplomové práci jsou blíže představeny dva popisy demokracie, kterými v posledních letech přispěla německá sociální věda do mezinárodního akademického diskurzu krize demokratické vlády v proměněných podmínkách soudobé modernity. Konkrétně se jedná o koncepty "simulativní demokracie" Ingolfura Blühdorna a "decentrované demokracie" Helmuta Willkeho. V rámci německé akademie patří oba sociologové k zavedeným jménům; v prostředí české demokratické teorie doposud nevzbudily jejich konceptualizační výboje za normativní hranice liberální demokracie žádnou zvláštní pozornost. K otázce, zda je současné liberálně demokratické uspořádání adekvátní formou politické sebeorganizace společnosti na jejím aktuálním stupni vývoje, přistupuje každý z autorů z odlišné analytické perspektivy: Blühdorn podrobuje kritickému rozboru jeden z tradičních horizontů postosvícenského demokratizačního úsílí, který je spojován s výchovou emancipovaného občana vybaveného zvnitřnělými odpovědnostními principy normativního poznání. Vyhodnocení dosavadních výsledků emancipační agendy individuálního sebeurčení a sebeuskutečnění se mu jeví jako nezbytný předpoklad pro posouzení možných vyhlídek autentického a environmentálně udržitelného demokratického...
"Odkouzlená" demokracie na křižovatkách pozdní moderny (dvě německé koncepce )
Potocký, Tomislav ; Kysela, Jan (vedoucí práce) ; Kosek, Jan (oponent)
"Odkouzlená" demokracie na křižovatkách pozdní moderny (dvě německé koncepce) Abstrakt V diplomové práci jsou blíže představeny dva popisy demokracie, kterými v posledních letech přispěla německá sociální věda do mezinárodního akademického diskurzu krize demokratické vlády v proměněných podmínkách soudobé modernity. Konkrétně se jedná o koncepty "simulativní demokracie" Ingolfura Blühdorna a "decentrované demokracie" Helmuta Willkeho. V rámci německé akademie patří oba sociologové k zavedeným jménům; v prostředí české demokratické teorie doposud nevzbudily jejich konceptualizační výboje za normativní hranice liberální demokracie žádnou zvláštní pozornost. K otázce, zda je současné liberálně demokratické uspořádání adekvátní formou politické sebeorganizace společnosti na jejím aktuálním stupni vývoje, přistupuje každý z autorů z odlišné analytické perspektivy: Blühdorn podrobuje kritickému rozboru jeden z tradičních horizontů postosvícenského demokratizačního úsílí, který je spojován s výchovou emancipovaného občana vybaveného zvnitřnělými odpovědnostními principy normativního poznání. Vyhodnocení dosavadních výsledků emancipační agendy individuálního sebeurčení a sebeuskutečnění se mu jeví jako nezbytný předpoklad pro posouzení možných vyhlídek autentického a environmentálně udržitelného demokratického...
Ambivalence identity: kulturní tradice jako téma v současném českém a slovenském umění
Maixner, Miroslav ; Klodová, Lenka (oponent) ; Janečková,, Zuzana (oponent) ; Zálešák, Jan (vedoucí práce)
Disertační práce se zaměřuje na fenomén nové přítomnosti odkazů k tradiční lidové kultuře v současném českém a slovenském umění. Důraz je přitom kladen na období od roku 2000 po současnost. Jádro práce tvoří kapitoly věnované umělkyním a umělcům, kteří v tomto období výrazněji tematizovali různé aspekty tradiční lidové kultury, a to buď coby dílčí prvek konkrétních projektů, nebo v podobě kontinuálního zájmu o danou oblast. Podstatou této části je ukázat šíři a heterogenitu zkoumaných projevů napříč mediálním spektrem. Hlavním záměrem celé práce je pak analýza a zasazení zkoumaných jevů do relevantního kontextu v rámci teorie a historie umění. Důvodem je jejich odlišná povaha od tematicky podobných projevů v 19. a 20. století. Při srovnání s aktuálními tendencemi v zahraničí se navíc ukazuje řada spojitostí, jako jsou vazby na environmentální problematiku, kritiku stavu společnosti a především na nové otázky spojené s osobní i kolektivní identifikací. Analýzu těchto fenoménů proto stavím na hybridním interdisciplinárním základě s využitím teoretických přístupů k identitě v sociálních a humanitních vědách. Činím tak jednak v úvodních teoretických kapitolách, hlavní těžiště ale spočívá v závěrečné analytické syntéze. Ta do značné míry staví též na datech získaných z rozhovorů s umělci, jejichž přepisy najde čtenář v příloze. V závěru je přiložena dokumentace kurátorských projektů a výstav realizovaných coby praktická část dizertačního projektu.
Moderní stát a genocidy : osud tureckých Arménů a evropských Židů
Šeferna, Václav ; Kosek, Jan (vedoucí práce) ; Pithart, Petr (oponent)
Moderní stát a genocidy; osud tureckých Arménů a evropských Židů Tématem diplomové práce je především vztah mezi modernitou, moderním myšlením a moderním státem na jedné straně a holokaustem a arménskou genocidou, potažmo dalšími genocidami, na straně druhé. Úkolem mé práce je odpovědět na otázku, zda se dá moderní stát považovat za pachatele obou těchto tragédií. Dále ve své práci zkoumám příčiny těchto genocid a to hlavně vliv nacionalismu, byrokracie a rasismu. První část diplomové práce je věnována genocidě a zakotvením tohoto pojmu v mezinárodním právu trestním. Zabývám se vznikem tohoto pojmu, jeho následným vývojem jako samostatného zločinu dle mezinárodního práva. V druhé části se zabývám klasifikací genocid. Nejprve se věnuji typologii genocid dle jednotlivých autorů. Dále zkoumám rozdíly mezi tradičními masakry a moderní genocidou, pojmenovávám stěžejní rysy moderní genocidy a pokouším se odpovědět na otázku, zda lze vůbec mluvit o genocidách tradičních. V další kapitole se zaměřuji na arménskou genocidu. Tuto část začínám krátkým představením Arménů, rychlým přehledem jejich historie a popisem arménské situace v Osmanské říši v předvečer genocidy. Dále zde popisuji samotný průběh této genocidy a jednotlivé faktory, které měly na tuto událost největší vliv. Nejprve zde popisuji vznik a vývoj...
Hranice labyrintu. Poetika prostoru italského postmoderního románu
Čaplyginová, Olga ; Flemrová, Alice (vedoucí práce) ; Pelán, Jiří (oponent) ; Pechar, Jiří (oponent)
Dizertační práce s názvem Hranice labyrintu a podtitulem Poetika prostoru italského postmoderního románu usiluje o konkretizaci a přesnější definici žánru postmoderního románu skrze analýzu literárního prostoru. Formálně je práce rozdělena do tří částí. První část práce se snaží o teoretický úvod do problematiky tří okruhů souvisejících s uvedeným tématem, a sice definice postmoderny a postmodernismu, žánru románu samotného a v neposlední řadě do studia prostoru v literatuře. Obsahem druhé části práce je již vlastní literárněvědná analýza zvolených románů (Città invisibili a Se una notte d'inverno un viaggiatore Itala Calvina, Notturno indiano Antonia Tabucchiho, Comici spaventati guerrieri Stefana Benniho a Oceano mare a City Alessandra Baricca), která sleduje tři základní a nejčastější prostorová topoi, jež se v těchto románech vyskytují, a sice topos města, domu-hotelu a cesty. Závěrečný, třetí oddíl pak shrnuje vysledované aspekty a charakteristiky a snaží se na jejich základě stanovit určitý zobecňující časoprostorový princip, pomocí kterého by bylo alespoň částečné možné charakterizovat postmoderní román jako samostatný žánr.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 59 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.