Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 140 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Informační bubliny a znalost jejich problematiky uživateli Facebooku
Koliandr, Michal ; Vochocová, Lenka (vedoucí práce) ; Nainová, Victoria (oponent)
Média jsou neodmyslitelnou součástí dnešního světa, politického a kulturního dění a jsou klíčovým nástrojem k vytváření světonázorů. Zároveň mohou fungovat i jako jeden ze základních stavebních kamenů k utváření sociálního jádra člověka, a tedy i společnosti a jejích hodnot. Je nutné, aby média byla tématem nejen běžných konverzací, článků a reportáží, ale i předmětem studia na akademické úrovni. Facebook je dnes jednou z nejdominantnější sociální sítí. Zároveň sami developeři neskrývají, že na její platformě fungují algoritmy, které sledují osobní preference uživatelů a data, jako jsou příspěvky, u kterých tráví nejvíce času, a na základě těchto informací jim utváří personalizované prostředí plné příspěvků, které samy algoritmy uznají za vhodné. Uzavírají praktiky algoritmů uživatele Facebooku dle jejich vlastního posudku do informačních smyček zvaných informační bubliny, či jim pouze zlepšují kvalitu stráveného času skrze filtraci relevantního či irelevantního obsahu? Cílem této práce je na tuto otázku odpovědět, společně s nahlédnutím do světa algoritmů, sociální sítě Facebook a komplexního přiblížení problematiky informačních bublin na Facebooku. Zároveň chci v empirické části pomocí polostrukturovaných rozhovorů a otevřeného a axiálního kódování odpovědět na otázku, zda je problematika...
Mediální výchova a gramotnost budoucích učitelů oboru výchovy ke zdraví na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy
Zvolánková, Tereza ; Šuslík, Marcel (vedoucí práce) ; Syřiště, Ivo (oponent)
Diplomová práce Mediální výchova a gramotnost budoucích učitelů oboru Výchovy ke zdraví na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy se zabývá problematikou jejich připravenosti tuto oblast vyučovat na školách. Cílem závěrečné práce bylo zjistit, do jaké míry jsou studenti Pedagogické fakulty UK oboru Výchova ke zdraví připraveni uskutečňovat mediální výchovu ve školách. První část práce je věnována teoretickému vymezení mediální výchovy a gramotnosti a s tím spojená terminologie. Dále jsem do své práce zahrnula historický vývoj a postupné začleňování této problematiky do českých kurikulárních dokumentů. V praktické části, pomocí kvantitativní a kvalitativní metody, byl realizován výzkum se zapojením 34 vybraných studentů, který se zaměřoval na připravenost budoucích učitelů vyučovat mediální výchovu na školách. Údaje plynoucí z dotazníkového šetření byly graficky zpracovány a okomentovány. Součástí mé práce jsou dále názory čtyř respondentů na problematiku výuky na toto téma. Z výzkumu vyplynulo, že většina studentů byla okrajově seznámena s mediální výchovou během vysokoškolského studia, avšak tuto přípravu pociťují jako nedostatečnou pro svou budoucí pedagogickou praxi. Didaktická část se zabývá zavedením mediální výchovy do škol ve formě průřezového tématu a podrobnou analýzou rámcových...
Využívání tabletů dětmi předškolního věku podle stupně dosaženého vzdělání jejich rodičů
SVOBODOVÁ, Žaneta
Práce se zabývá vlivem nejvyššího dosaženého vzdělání rodičů na používání tabletů jejich dětmi. Cílem práce je zpracovat teoretická východiska ze tří základních okruhů (média, dítě předškolního věku a volný čas). Nejprve se čtenář seznámí se základními pojmy v oblasti médií a jejich charakteristikou, dispozicí dítěte předškolního věku obecně a v souvislosti s médii a jejich dopady na dítě, a v poslední řadě s oblastí volného času. Praktická část obsahuje výzkumné šetření, jehož cílem bylo zjistit případný vliv nejvyššího dosaženého vzdělání rodičů na způsob, jakým děti předškolního věku používají tablet. Výsledky výzkumného šetření jsou v závěru konfrontovány se stanovenými hypotézami a propojeny s teoretickými poznatky.
Mediální gramotnost a užívání médií mladistvými pohledem učitelů
Bůžková, Kristýna ; Reifová, Irena (vedoucí práce) ; Supa, Markéta (oponent)
Diplomová práce se zabývá pohledem učitelů na komplexní problematiku související s mediální gramotností mladistvých, s konceptem mediální výchovy a způsobem, jakým mladiství užívají média. První polovina práce poskytuje potřebný teoretický podklad, na kterém staví empirická část a jsou v ní vymezeny stěžejní pojmy pojící se k tématu. První kapitola nastiňuje přístupy, pomocí kterých je možné chápat osobnost a identitu samotných učitelů. Je zde mimo jiné zdůrazněna důležitost úlohy a rolí, které pedagogové jakožto činitelé výchovně-vzdělávacího procesu hrají. V rámci dalšího tematického okruhu se práce věnuje terminologickému vymezení a teoretickým východiskům dvou ústředních pojmů, kterými jsou mediální gramotnost a mediální výchova. Třetí kapitola diplomové práce se zabývá způsoby, kterými mladiství užívají média a věnuje se vybraným souvisejícím rizikům, se kterými se mohou setkat. V rámci závěrečné práce bylo rovněž realizovaného empirické šetření, které proběhlo mezi učiteli působícími na druhém stupni základních škol. Cílem šetření bylo především zjistit a popsat, jak pedagogové vnímají užívání médií a jak hodnotí úroveň mediální gramotnosti svých žáků. Diskuze a závěr práce potom představují a shrnují zjištěné poznatky.
Mediální výchova ve výuce chemie
Matějčková, Veronika ; Teplý, Pavel (vedoucí práce) ; Janoušková, Svatava (oponent)
Předložená diplomová práce se zabývá integrací výuky mediální výchovy do výuky chemie. Práce je rozdělena do dvou částí. První část se zabývá mediální výchovou jako prostředkem ke zvýšení mediální gramotnosti, didaktickými přístupy k výuce mediální výchovy a metodami využívanými při výuce tohoto předmětu. Nedílnou součástí této části práce je také postavení mediální výchovy v kurikulárních dokumentech v České republice a šetření reálného stavu výuky mediální výchovy na českých základních a středních školách. Výsledky šetření ukázaly, že úroveň mediální gramotnosti žáků v České republice je spíše podprůměrná. Zároveň ze šetření vyplynulo, že nejčastější formou realizace výuky mediální výchovy je integrace do jiných vzdělávacích oblastí. Druhá část práce obsahuje dotazníkové šetření mezi učiteli přírodovědných předmětů zaměřené na integraci mediální výchovy do výuky přírodovědných předmětů a výukové materiály, které byly vypracovány na základě východisek z první části práce a které jsou praktickou ukázkou propojení mediální výchovy a chemie. Vytvořené výukové materiály obsahují teoretické východisko k danému tématu mediální výchovy, metodické pokyny pro učitele a pracovní listy, výukové prezentaci či další materiály potřebné pro výuku.
Mediální vzdělávání na ZŠ: Reflexe dostupných programů a vlastní návrh výuky
Čechová, Daniela ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Samek, Tomáš (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na didaktické aspekty mediální výchovy. V první kapitole vymezuje pojem mediální gramotnost, představuje pojetí tohoto pojmu různými vzdělávacími institucemi v mezinárodním kontextu a vzájemně je porovnává. V další kapitole je představena a s předchozími pojetími komparována česká koncepce. Prostor je věnován i tématu mediální výchovy, mediální pedagogiky a mediální andragogiky. Dále navazuje část zabývající se stavem mediální gramotnosti na českých školách pohledem realizovaných průzkumů, která se zaměřuje na jejich závěry. Práce v další části mapuje didaktická východiska pro výuku mediální výchovy se zaměřením na dva projekty, které se jí věnují. Přináší jejich představení a porovnání dvou konkrétních programů. Předložen je také přehled několika dalších projektů, které nabízejí didaktickou podporu učitelům při výuce mediální výchovy. Na základě zjištěných mezer v českém pojetí mediálního vzdělávání je navržena výuková lekce určená pro druhý stupeň základní školy. Téma navrženého postupu výuky vychází ze širšího mezinárodního pojetí organizace UNESCO a zabývá se zpravodajskými hodnotami. Doplňuje tak představené didaktické materiály k výuce mediální výchovy. Výuková lekce byla testována v rámci výuky na ZŠ Strossmayerovo náměstí v Praze 7. Práce přináší reflexi...
Vztah žáků k mediální výchově a mediální gramotnosti: případová studie Gymnázia Písek
Havrdová, Monika ; Šimková, Karolína (vedoucí práce) ; Jirák, Jan (oponent)
Bakalářská práce s názvem "Vztah žáků k mediální výchově a mediální gramotnosti: případová studie Gymnázia Písek" se zabývá tamní výukou mediální výchovy a vztahem žáků k ní. Teoretická část se věnuje základním pojmům problematiky, mediální výchově z pohledu výzkumů, definuje Rámcový vzdělávací program a Školní vzdělávací program, popisuje historický vývoj mediální výchovy napříč Evropou a její současnou úroveň na konkrétním gymnáziu. Následuje praktická část, ve které autorka popisuje realizovaný kvalitativní výzkum formou případové studie, v jejímž rámci provedla polostrukturované rozhovory s žáky Gymnázia Písek. Do výzkumu byli zapojeni žáci druhých a třetích ročníků, tedy žáci, kteří mají v současnosti mediální výchovu nebo ji už absolvovali. Žáci mají mediální výchovu jako samostatný předmět, ale s jejím obsahem se setkávají i v rámci jiných předmětů, například v rámci základů společenských věd nebo českého jazyka. Cílem výzkumu bylo zjistit, jak mediální výchovu vnímají tamní studenti, jaký k ní mají vztah, a jak výuku sami subjektivně hodnotí. Pomocí hlavní výzkumné metody a kombinací dalších vedlejších výzkumných metod se autorka pokusila popsat veškeré souvislosti mediální výchovy na píseckém gymnáziu a vztahu žáků k ní. V závěru autorka práce názory studentů na výuku mediální výchovy...
Algoritmy sociálních sítí v české mediální gramotnosti
Kořenář, Patrik ; Wolák, Radim (vedoucí práce) ; Supa, Markéta (oponent)
Přechod z masových na síťová média s sebou nese řadu významných společenských a technologických změn. Globální platformy sociálních sítí, které dominují konzumaci a produkci mediálního obsahu, ke své funkci využívají řadu komplexních technologií, mj. tzv. algoritmů. Delegace činností na tyto komplikované systémy, fungující v posledních letech na bázi strojového učení, má zásadní dopad na řadu aspektů života jednotlivce i fungování společnosti. V této práci zkoumáme funkce a dopady algoritmů sociálních sítí, jejich zastoupení v české mediální gramotnosti a mediálním vzdělávání a zjišťujeme, zda a do jaké míry jsou o jejich existenci a funkci informováni studenti středních škol. Docházíme ke znepokojivému zjištění, že i přes významnou úlohu algoritmů v současném mediálním prostředí nejsou v mediální gramotnosti ani vzdělávání prakticky vůbec zastoupeny.
Mediální gramotnost žáků na druhém stupni ZŠ
Šebestová, Nela ; Wolák, Radim (vedoucí práce) ; Supa, Markéta (oponent)
Tato diplomová práce s názvem Mediální gramotnost žáků na 2. stupni ZŠ se zabývá mediální výchovou a úrovní mediální gramotnosti na 2. stupni ZŠ se zaměřením na schopnost analýzy a ověřování mediálních sdělení. V teoretické části práce je popsána realizace a pojetí mediální výchovy v českém školství a zároveň je zde představena mediální výchova v rámci Rámcového vzdělávacího programu. Dále je zde podrobněji uveden dokument Doporučené očekávané výstupy pro mediální výchovu, na základě kterého byla vytvořena první část dotazníku ve výzkumné části. Poté je v této práci definována mediální gramotnost a především klíčové pojmy dezinformace, fake news a hoax. Uvedeny jsou zde také nejaktuálnější výzkumy úrovně mediální gramotnosti. Dále jsou představeny projekty, které vznikly a vznikají v České republice za účelem osvěty v oblasti mediální gramotnosti. Cílem výzkumné části je pomocí kvantitativní metody formou dotazníkového šetření a kvalitativní metody formou focus groups změřit úroveň mediální gramotnosti na 2. stupni ZŠ. Konkrétně na ZŠ v Jablonném nad Orlicí. Tento výzkum je zaměřen na ověření vybraných znalostí z dokumentu Doporučené očekávané výstupy pro mediální výchovu a především na schopnost analýzy a ověřování mediálních sdělení.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 140 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.