Název:
Mediální výchova a gramotnost budoucích učitelů oboru výchovy ke zdraví na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy
Překlad názvu:
Media education and literacy of future teachers of health education at the Fakulty of Education of Charles University
Autoři:
Zvolánková, Tereza ; Šuslík, Marcel (vedoucí práce) ; Syřiště, Ivo (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce Mediální výchova a gramotnost budoucích učitelů oboru Výchovy ke zdraví na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy se zabývá problematikou jejich připravenosti tuto oblast vyučovat na školách. Cílem závěrečné práce bylo zjistit, do jaké míry jsou studenti Pedagogické fakulty UK oboru Výchova ke zdraví připraveni uskutečňovat mediální výchovu ve školách. První část práce je věnována teoretickému vymezení mediální výchovy a gramotnosti a s tím spojená terminologie. Dále jsem do své práce zahrnula historický vývoj a postupné začleňování této problematiky do českých kurikulárních dokumentů. V praktické části, pomocí kvantitativní a kvalitativní metody, byl realizován výzkum se zapojením 34 vybraných studentů, který se zaměřoval na připravenost budoucích učitelů vyučovat mediální výchovu na školách. Údaje plynoucí z dotazníkového šetření byly graficky zpracovány a okomentovány. Součástí mé práce jsou dále názory čtyř respondentů na problematiku výuky na toto téma. Z výzkumu vyplynulo, že většina studentů byla okrajově seznámena s mediální výchovou během vysokoškolského studia, avšak tuto přípravu pociťují jako nedostatečnou pro svou budoucí pedagogickou praxi. Didaktická část se zabývá zavedením mediální výchovy do škol ve formě průřezového tématu a podrobnou analýzou rámcových...Master thesis Media education and literacy of future teachers of health education at the Fakulty of Education of Charles University deals with the issue of their readiness to teach this area in schools. The aim of the thesis was to find out to what extent students of the Faculty of Education of Charles University in Health Education are ready to implement media education in schools. The first part of the thesis is devoted to the theoretical definition of media education and literacy and related terminology. Furthermore, I have included in my work the historical development and gradual inclusion of this issue in Czech curriculum documents. In the practical part, using quantitative and qualitative methods, research was conducted with the participation of 34 selected students, which focused on the readiness of future teachers to teach media education in schools. The data arising from the questionnaire survey were graphically processed and commented. Furthermore, the views of four respondents on the issue of teaching on this topic are part of my thesis. The research revealed that most students had been marginally exposed to media education during their undergraduate studies, but felt this preparation was insufficient for their future teaching practice. The didactic part deals with the introduction of...
Klíčová slova:
mediální gramotnost; mediální výchova; médium; průřezové téma; Rámcový vzdělávací program; cross-curricular theme; Framework Education Programme; media education; media literacy; medium