Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 99 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Cajun French: mirror of the past, of the present and of the future
Bednárová, Jana ; Vacula, Richard (vedoucí práce) ; Štichauer, Jaroslav (oponent)
Hlavným zámerom tejto bakalárskej práce je podať syntetickým spôsobom obraz o jazykovej situácii cajunskej francúzštiny. Ide o regionálny variant francúzštiny, ktorým hovorí minoritná skupina na území amerického štátu Louisiana. Vzhľadom na to, že táto práca vznikla v českej akademickej obci, v ktorej je cajunská francúzština prakticky neznámym pojmom, pokúša sa prispieť k šíreniu informácií o tomto frankofónnom dedičstve a podnietiť oň záujem. Práca sa začína teoretickým vstupom do načrtnutej problematiky a predstavuje diela o cajunskej francúzštine z českého prostredia. Druhá kapitola sa zaoberá faktickými údajmi o štáte Louisiana a taktiež kľúčovými udalosťami v jej dejinách. Ďalej práca mapuje zrod cajunskej francúzštiny a približuje špecifické znaky, ktorými sa vyznačuje. Uvádza i příručky o tomto jazyku. Tretia kapitola skúma v prvom rade právny štatút francúzštiny v Louisiane a jej jazykovú politiku v tomto štáte. Priblížená je hlavná inštitúcia, ktorá jazykovú politiku vykonáva ako aj iné iniciatívy za záchranu francúzštiny v Louisiane. Vysvetľuje, čo by pre Louisianu znamenalo prijatie do Frankofónie a popisuje vzťahy, ktorými je s ňou spätá. Ďalej je pozornosť venovaná súčasnej jazykovej situácii francúzštiny a možnostiam štúdia tohto jazyka v Louisiane. Taktiež ukazuje ako je...
Ze všech koutů světa: Etnická identita studentů Erasmu
Šlédrová, Jasňa ; Řezáčová, Vendula (vedoucí práce) ; Oravcová, Anna (oponent)
Ústředním tématem bakalářské práce je formování etnické identity v mezikulturní interakci. Klíčovým zdrojem informací jsou vedle odborné literatury údaje získané vlastní výzkumnou prací. Na základě odborné literatury jsou diskutovány hlavní teoretické přístupy k této problematice a je vymezena základní terminologie. Pomocí výzkumné práce je pak ověřován představený koncept etnické identity. Samotný výzkum je koncipován jako případová studie konkrétní skupiny: Erasmus studentů ve francouzském Lyonu. Ta byla studována prostřednictvím analýzy hloubkových rozhovorů s některými jejími členy. Výzkum se ve snaze o získání spolehlivějších dat omezuje na představitele pěti národností: Bulhary, Čechy, Italy, Němce a Španěly. Závěry výzkumu především osvětlují, jakým způsobem zkoumaní jedinci konstruují svoji etnickou identitu, ale také pojednává o odlišném chápání termínu kultura. Analytická část práce se zaměřuje na to, jaký postoj jedinci zaujímají k vlastní kultuře a jaký mají názor na kulturu cizí, v níž dočasně pobývají. V této souvislosti se pojednává o etnických a společenských dichotomiích jako o prostředcích sebeurčení a sebevymezování. Diskutován je koncept imaginárních hranic, které jedinci mezi svoji skupinu a skupinu cizí stavějí. Dále se pomocí adaptačních strategií a socio-kulturního chování...
Současný tisk polské národnostní menšiny na území ČR
Pernis, Tomáš ; Křeček, Jan (vedoucí práce) ; Wolák, Radim (oponent)
Autor v diplomové práci zpracoval téma současného tisku polské národnostní menšiny v ČR pohledem mediálních studií. Práce popisuje současnou strukturu polskojazyčného tisku v České republice. Část práce tvoří obsahová analýza periodik Głos Ludu (Hlas lidu) a Zwrot (Obrat). Tato periodika sehrávají v procesu emancipace a kulturním životě polské menšiny důležitou roli, čímž představují velmi specifický segment českého mediálního prostředí. Práce se snaží odpovědět na otázku, jaká konkrétní specifika to jsou. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Přenesené stigma jinakosti v etnicky smíšených partnerstvích v České republice
Weinbergerová, Lenka ; Sokolová, Věra (vedoucí práce) ; Jiroutová Kynčlová, Tereza (oponent)
Moje diplomová práce zkoumá na základě intersekcionálního přístupu konstrukci "jinakosti" v rámci etnicky "smíšených partnerství" a to, jak se tato konstrukce v rámci smíšeného partnerství projevuje a jak ovlivňuje identifikaci "českých" žen v rámci partnerství. Dále zkoumám, jak "jinakost" partnera ovlivňuje pozici žen v rámci české společnosti. V rámci práce pracuji s konceptem přeneseného stigmatu, jelikož etnická "jinakost" není založena na základě horizontálních rozdílů, ale obsahuje také kategorizační a hodnotící aspekty, na jejichž základě může být smíšené partnerství situované na v rámci různých pozic zne/výhodnění. Pro svůj kvalitativní výzkum jsem si zvolila metodu polostrukturovaných rozhovorů s partnerkami, které se narodili a žijí na území České republiky a jsou nebo byly v etnicky smíšeném partnerství. Klíčová slova: smíšené partnerství, stigma, jinakost, etnicita, rasa, intersectionalita
Projevy etnicity ve schematu maskulinity a femininity u dětí na ZŠ
Puchýřová, Michaela ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Bittnerová, Dana (oponent)
Bakalářská práce se zabývá tím, zdali se etnicita dítěte projevuje ve schématu maskulinity a femininity. Teoretická část se tak soustředí na dvě hlavní témata - gender a etnicita. Je vysvětlen pojem genderová identita, její vývoj dle různých teorií, genderová socializace (v různých prostředích) a genderová schémata. Práce se dále v teoretické části soustředí na vymezení pojmu etnicita, zaobírá se etnickou identitou, socializací do etnicity, v neposlední řadě také etnickými stereotypy a schématy. Teoretickou část uzavírá kapitola o genderu a etnicitě - jejich propojení. Praktická část se soustředí na výzkum, jež operuje s kvantitativními daty, zpracovány jsou však kvalitativním způsobem. Data byla získána prostřednictvím kresby žáků na ZŠ, následně byl vytvořen kódovací klíč, dle kterého proběhlo jejich kódování. Data následně prezentuji a interpretuji. Výsledkem tohoto výzkumu bylo zjištění, že děti různých etnicit vnímají rozdíl mezi maskulinitou a femininitou podobně, nedochází však k promítání etnicity do těchto schémat. KLÍČOVÁ SLOVA gender, etnicita, maskulinita, femininita, genderová schémata, žáci
Zažívání romství při poskytování sociálních služeb klientům pracovníky stejného etnika
Vlková, Dorota ; Krahulcová, Beáta (vedoucí práce) ; Jaluška, Aleš (oponent)
Kategorie etnicita, příp. romství nás mohou vést k zamlžení celého tématu, jelikož vyvolávají dojem, že sociálně vyloučení jsou zvláštní a nepoznatelní. Proto je velmi důležité tyto kategorie používat jasně a konkrétně. O to se snažím i v této práci. Teoretická část je rozdělena na tři hlavní celky, a to: dynamický model praxe, kulturně senzitivní sociální práce a kapitola s názvem Romové. V první části dynamického modelu se snažím nahlédnout na praktickou realizaci sociální práce tak, jak ji popisuje Karen Healy (od str. 10 dál). Zároveň se zde zabývám oblastmi, které ovlivňují interakce mezi sociálním pracovníkem a jeho klientem. Středem dynamického modelu jsou profesní cíle, které jsou tvořeny čtyřmi oblastmi: institucionálním kontextem, potřebami a očekáváními uživatelů služeb a komunity, profesním základem a tvořícím se rámcem pro praxi, který se vyvíjí skrze kritickou reflexi profesionálních zkušeností. Tyto čtyři prvky spolu dále komunikují v rámci profesního cíle. Do této velké kapitoly jsem zařadila také podkapitolu, kde se snažím vymezit sociální práci a její vztah k sociálním službám (str. 19). V další kapitole jsem popsala kulturně senzitivní sociální práci (od str. 25), na které by měla být stavěna profese sociálního pracovníka. Zabývám se zde také etnizujícím přístupem (str. 31),...
Zákaz diskriminace, ústavně právní rovina ochrany práv etnických menšin před diskriminací
Solilová, Barbora ; Preuss, Ondřej (vedoucí práce) ; Řepa, Karel (oponent)
Zákaz diskriminace, ústavně právní rovina ochrany práv etnických menšin před diskriminací Abstrakt Diplomová práce se zabývá pojmem diskriminace z teoretického i praktického hlediska a úzce se přitom zaměřuje na problematiku etnických menšin a rasismu. Pro objasnění celé problematiky je práce uvedena teoretickým zařazením antidiskriminačního práva do právního rámce lidskoprávních úprav jak České republiky tak světového rámce v podobě mezinárodních smluv. Zabývá se ideovými zdroji včetně historického původu práva souvisejícího s diskriminací. Dále obsahuje vymezení základních pojmů nezbytných pro objasnění tohoto komplexního fenoménu. Tematicky vymezuje jak právní úpravu individuální ochrany jednotlivce, tak kolektivní pojetí ochrany před diskriminací a práv etnických menšin jako celku. Stěžejní část této práce se zabývá judikaturou v oblasti diskriminace z důvodu etnické příslušnosti či národnosti a všemi ostatními formami ochrany před nezákonným vyčleňováním či segregací. Zdůrazňuje zde v právu vyjímečný nástroj obráceného důkazního břemene, kterým se ulehčuje dokazovaní potenciálně diskriminované straně sporu. Diplomová práce přináší ucelený pohled na etnické menšiny u nás i možné diskriminační důvody, specificky se však zaměřuje na diskriminaci Romů z důvodu etnicity. Touto otázkou se zabývá do hloubky a...
Sociální dynamika a interetnické vztahy v prostředí základních škol
Vorlíček, Radek ; Samek, Tomáš (vedoucí práce) ; Bittnerová, Dana (oponent) ; Synková, Hana (oponent)
Radek Vorlíček ABSTRAKT Disertační práce se zabývá sociální dynamikou marginality a dominance v prostředí základních škol. Zaměřuje se na dynamiku sociální vzdálenosti mezi dětmi na základních školách a všímá si, jak tato dynamika upevňuje či naopak oslabuje jejich postavení v hierarchii. Popisuje sociální interakce v kolektivu dětí a zaznamenává kontext, v němž probíhá inkluze a exkluze těch, kdo jsou vnímáni jako nositelé jiné než dominantní identity, ať už má povahu spíše etnickou nebo sociálně třídní. Zkoumá, jakou roli zastává škola v procesu konstituování a vyjednávání (sociálních, etnických a interakčních) hranic ve školním prostředí. Makrosociálním rámcem výzkumu jsou témata fungování českého školství a jeho segregační, integrační či asimilační tendence. Disertační práce je založena na dlouhotrvajícím kvalitativním, induktivním a etnografickém výzkumu. Hlavní metodou výzkumu bylo pozorování. Výzkum se do jisté míry opírá o perspektivu goffmanovsky chápaného interakcionismu. Probíhal deset měsíců ve dvanácti základních školách v různých regionech České republiky a Slovenské republiky. Práce je členěna do čtyř hlavních částí: (1) úvod pojednává o cílech a struktuře disertační práce; (2) metodologie se vztahuje k výzkumnému procesu, strategii a metodám, analýze dat, teoreticko-metodologickým diskuzím,...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 99 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.