Název:
Projevy etnicity ve schematu maskulinity a femininity u dětí na ZŠ
Překlad názvu:
Ethnicity manifestations in the schema of masculinity and femininity in school children
Autoři:
Puchýřová, Michaela ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Bittnerová, Dana (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá tím, zdali se etnicita dítěte projevuje ve schématu maskulinity a femininity. Teoretická část se tak soustředí na dvě hlavní témata - gender a etnicita. Je vysvětlen pojem genderová identita, její vývoj dle různých teorií, genderová socializace (v různých prostředích) a genderová schémata. Práce se dále v teoretické části soustředí na vymezení pojmu etnicita, zaobírá se etnickou identitou, socializací do etnicity, v neposlední řadě také etnickými stereotypy a schématy. Teoretickou část uzavírá kapitola o genderu a etnicitě - jejich propojení. Praktická část se soustředí na výzkum, jež operuje s kvantitativními daty, zpracovány jsou však kvalitativním způsobem. Data byla získána prostřednictvím kresby žáků na ZŠ, následně byl vytvořen kódovací klíč, dle kterého proběhlo jejich kódování. Data následně prezentuji a interpretuji. Výsledkem tohoto výzkumu bylo zjištění, že děti různých etnicit vnímají rozdíl mezi maskulinitou a femininitou podobně, nedochází však k promítání etnicity do těchto schémat. KLÍČOVÁ SLOVA gender, etnicita, maskulinita, femininita, genderová schémata, žáciThis bachelor thesis deals with the idea whether the ethnicity of a child manifests in masculinity and/or femininity. The theoretical part is focused on two main topics - gender and ethnicity. The term "gender identity" is explained as well as its development according to various theories and furthermore the gender socialization (in various environments) and gender schemes. In the theoretical part, the thesis then focuses on the definition of the term "ethnicity", focuses on ethnic identity, socializing into a ethnicity and last but not least, ethnic stereotypes and schemes. The theoretical part is brought to an end with a chapter on gender and ethnicity and their mutual connection. The practical part concentrates on research dealing with quantitative data, however the data is processed with the qualitative approach. The data was collected through drawings of elementary school pupils, then a coding key was created and used for coding of the drawings. All the data acquired is then presented and interpreted. The outcome of this research was finding that kids of various ethnicities percieve the difference between masculinity and feminiity in similar way, there is no significant projection of the ethnicity into the schemes. KEYWORDS gender, ethnicity, masculinity, femininity, gender schemes , pupils
Klíčová slova:
dítě; etnicita; femininita; gender; maskulinita; škola; children; ethnicity; femininity; gender; masculinity; schema; school