Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 27 záznamů.  začátekpředchozí18 - 27  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Vnímání kulturních odlišností u dětí s odlišným mateřským jazykem a u dětí pocházejících z bilingvního prostředí
Halámková, Kamila ; Richterová, Magdalena (vedoucí práce) ; Blažková, Veronika (oponent)
Diplomová práce Vnímání kulturních odlišností u dětí s odlišným mateřským jazykem a dětí pocházejících z bilingvního prostředí je případovou studií na konkrétní základní škole. V teoretické části se zabývá metodikou vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem, než je čeština a metodikou vzdělávání žáků, žijících v bilingvním prostředí. Dále je zde vysvětlena kulturní odlišnost, identita střetávání kultur. Práce se také zabývá problematikou národnostních menšin v ČR, stereotypy a nálepkováním. Praktická část je zaměřena na zjištění, zda žáci s odlišným mateřským jazykem a žáci z bilingvního prostředí vnímají kulturní odlišnosti na konkrétní základní škole. Jakým způsobem jim škola a pedagogové napomáhají k začlenění se do běžné výuky. Klíčová slova odlišný mateřský jazyk, bilingvní prostředí, kulturní odlišnost, stereotypy, předsudky, identita, národnostní menšina, nálepkování
Rozvoj jazykových dovedností žáků z jazykově znevýhodněného prostředí v přírodovědné výuce
Štěpán, Cyril ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Poche Kargerová, Jana (oponent)
Diplomová práce - Cyril Štěpán Abstrakt Ve své práci se v teoretické části zabývám nejprve konkrétními jazykovými problémy dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. Snažím se popsat, co to vlastně je "sociální znevýhodnění" a jaká jsou jeho specifika. Dále se zabývám dětmi a zvláštnostmi jejich vývoje v takovém prostředí a nakonec samotnými komunikačními dopady na tyto děti při vstupu do mateřské nebo základní školy. V druhé kapitole píši o jazykových a komunikačních bariérách dětí s odlišným mateřským jazykem. Popisuji a vysvětluji pojem "odlišný mateřský jazyk". Poté se věnuji statistickým údajům týkajících se žáků cizinců na českých školách a jejich kategorizaci, abych pomocí těchto údajů odhalil nejpočetnější jazykové skupiny cizinců na českých školách. Tyto jazykové skupiny (slovanské jazyky a vietnamština) dále popisuji a vytýkám konkrétní jazyková specifika těchto jazyků, která jsou ve srovnání s češtinou zásadní a je tedy potřeba při výuce češtiny na ně klást zvláštní důraz. V poslední kapitole teoretické části své diplomové práce se věnuji začleňování těchto žáků do základních škol. Nejprve definuji pojem inkluze a dále se zabývám konkrétními strategiemi a možnostmi inkluze těchto žáků do českých škol. Empirická část mé diplomové práce je tvořena českým překladem publikace Lilu's house: Language...
Specifika práce s dětmi cizinců v běžné mateřské škole
Knapová, Denisa ; Němec, Zbyněk (vedoucí práce) ; Mužáková, Monika (oponent)
Diplomová práce se zabývá vzděláváním a začleňováním dětí - cizinců v oblasti předškolního vzdělávání. Upřesňuje specifika práce s těmito dětmi v běžné mateřské škole. Cílem práce je hledání forem, metod a způsobů, jak s dětmi - cizinci pracovat před zahájením povinné školní docházky. Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. V oblasti teoretické vyjasňuje práce základní terminologii, jejíž součástí je i komparace pojmů dítě - cizinec a dítě s odlišným mateřským jazykem. Dále se práce zabývá komunikací, vzděláváním a integrací dětí - cizinců do prostředí běžných mateřských škol a popisuje formy a metody práce s dětmi - cizinci. Praktické části dominuje výzkumné šetření zaměřené na hledání metod a forem práce s dětmi - cizinci v předškolním zařízení. Toto šetření, realizované ve vybrané mateřské škole, se opírá o stanovené výzkumné otázky. Sběr dat do tohoto šetření probíhal formou pozorování tříd a rozhovorů s pedagogickými pracovníky školy. Získaná data pomohla reagovat na stanovené výzkumné otázky. Tyto odpovědi se staly východiskem pro vyhodnocení. Závěrem práce je vyhodnocení zkoumající výsledky výzkumného šetření. Součástí tohoto vyhodnocení je nejen doporučení pro praxi, jež může být užitečné těm, kteří se vzděláváním dětí - cizinců nemají zkušenosti, nýbrž též srovnává...
Hudba jako výrazný prostředek kultivace řeči předškolních dětí
Kmentová, Milena ; Kodejška, Miloš (vedoucí práce) ; Slavíková, Marie (oponent) ; Klenková, Jiřina (oponent)
Disertační práce se pohybuje v průniku oborů hudební výchova, hudební psychologie, lingvis- tika a speciální pedagogika. Teoretická část se věnuje pojmu témbr z muzikologického a lingvistického hlediska, charakte- rizuje témbrový sluch jako hudebně sluchovou schopnost. Představuje a srovnává testy tém- brového a fonematického sluchu. Z ontogenetického hlediska popisuje rozvoj hudebnosti a řeči dětí předškolního věku a klade důraz na sluchovou pozornost jako předpoklad jejich rozvoje. Charakterizuje narušení těchto schopností a popisuje terapie zapojující do reedukace řeči hu- dební výchovu nebo prvky muzikoterapie. Terénní výzkum popisovaný v praktické části měl podobu základního výzkumu a experimentu, pracoval s výzkumným vzorkem 180 předškolních dětí. Předmětem základního výzkumu byly vztahy mezi hudebními a řečovými projevy předškolních dětí s atypickým vývojem řeči. Před- mětem experimentu bylo hledání nejúčinnějšího propojení hudební a jazykové výchovy s klad- ným vlivem na hudebnost i řeč. Jednotlivé kapitoly představují vlastní diagnostický materiál, experimentální metodiku a průběh výzkumu. Základní terénní výzkum přinesl podrobné údaje o chování předškolních dětí s atypickým vývojem řeči při hudebních činnostech a o kvalitě slu- chové pozornosti, témbrového a fonematického sluchu....
Problematika začleňování žáků cizinců se zaměřením na zemi jejich původu
Exnerová, Marie ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Hejlová, Helena (oponent)
EXNEROVÁ, Marie. Problematika začleňování žáků cizinců se zaměřením na zemi jejich původu. Praha, 2014. Diplomová práce. UK, PedF. Cílem této diplomové práce je analyzovat a vyhodnotit aktuální stav integrace v českém školství se zaměřením na problematiku a specifika začleňování žáků cizinců a posouzení vlivu země jejich původu na tento proces. Teoretická část mimo jiné rozebírá důvody pro integraci cizinců, z jakých důvodů a odkud do České republiky přicházejí. Zachycuje aktuální legislativu a práva cizinců, kteří se chtějí trvale usadit v ČR. Zabývá se také rozborem různých způsobů vzdělávání žáků se speciálními potřebami, rozložením žáků cizinců na českých základních školách a interkulturními rozdíly, které mohou mít na jejich integraci vliv. V praktické části je tato práce zaměřena na porovnání dostupných teoretických znalostí v konfrontaci s denní realitou českých učitelů, kteří žáky cizince přímo učí a mohou tak vycházet ze své každodenní praxe. Na základě porovnání teoretických a praktických poznatků autorka v závěru shrnuje svůj pohled na problematiku integrace žáků cizinců a navrhuje řešení, která by mohla pomoci překonat některé zjištěné nedostatky. Klíčová slova Integrace, žák cizinec, azylant, vyrovnávací vzdělávací plán, odlišný mateřský jazyk, země původu, hodnocení žáka cizince,...
Příprava dětí s odlišným mateřským jazykem v MŠ na školní docházku
REINDLOVÁ, Magdalena
Práce se zabývá problematikou dětí předškolního věku, které mají odlišný mateřský jazyk. Zaměřuje se na oblast školní zralosti a na přípravu těchto dětí na školní docházku v prostředí mateřských škol. Teoretická část charakterizuje dítě předškolního věku a jeho vývoj, zabývá se tématem školní zralosti a úlohou, kterou sehrává mateřská škola v přípravě na školní docházku. Popisuje některé aspekty problematiky dítěte s odlišným mateřským jazykem v předškolním vzdělávání a popisuje proces pedagogicko psychologické diagnostiky se zaměřením na předškolní děti. Praktickou část tvoří diagnostika dítěte s odlišným mateřským jazykem a vypracování individuálního vzdělávacího plánu na základě této diagnostiky. Jsou zde uvedeny důvody pro vypracování plánu a jeho cíle v jednotlivých oblastech, které jsou brány v potaz při posuzování školní zralosti. Dále jsou uvedeny metody a formy práce s dítětem, časová dotace a pomůcky potřebné pro realizaci plánu. Součástí je i hodnocení splnění cílů tohoto vzdělávacího plánu a návrh dalšího postupu při přípravě dítěte na školní docházku.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 27 záznamů.   začátekpředchozí18 - 27  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.