Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1,377 záznamů.  začátekpředchozí1368 - 1377  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.36 vteřin. 

Manipulace v pedagogické interakci - Učitel jako oběť manipulace
Harder, Petra ; Valenta, Josef (oponent) ; Koťa, Jaroslav (oponent)
Převážná část laické veřejnosti má o profesi učitele velmi zkreslené představy a navíc vykazuje tendenci dávat učitelům vinu i za problémy, které přesahují rámec jejich kompetencí. I přes skutečnost, že pedagogickou interakci ovlivňuje celá řada různých faktorů a že se nikdy nejedná o jednosměrný proces, si veřejnost stále častěji odmítá připustit jakoukoliv spoluzodpovědnost při výchově a vzdělávání další generace. Namísto podání pomocné ruky bývá činnost snad každého učitele ve značné míře znesnadňována, ne-li přímo mařena zásahy mnoha vnějších i vnitřních činitelů, což se velmi negativním způsobem odráží v celém systému našeho školství. Pokud si společnost nezačne uvědomovat důležitost a náročnost učitelské profese a nezajistí všem pedagogům lepší podmínky pro jejich práci, nebudou obětí nepříliš uspokojivého stavu našeho školství pouze samotní pedagogové, nýbrž všechny zúčastněné strany, které do pedagogických interakcí vstupují.

Proměna vzdělávání učitelů chemie v České republice
Čerňanská, Božena ; Čtrnáctová, Hana (vedoucí práce) ; Klečková, Marta (oponent) ; Vašutová, Jaroslava (oponent)
Název: Proměna vzdělávání učitelů chemie v České republice Abstrakt: Disertační práce s názvem Proměna vzdělávání učitelů chemie v České republice charakterizuje a analyzuje současný systém jak pregraduálního studia budoucích učitelů chemie na vysokých školách a fakultách přírodovědného a pedagogického zaměření, tak systém dalšího vzdělávání učitelů chemie v ČR. V práci není opomenut poválečný vývoj vzdělávání v ČR od roku 1945 až do současnosti a přehled všech vysokých škol a fakult, které v současné době vzdělávají učitele chemie. Nejvíce exponovanou částí práce je zjištění a analýza současného stavu přípravy a dalšího vzdělávání učitelů chemie a návrh koncepce dalšího vzdělávání učitelů chemie v České republice. Klíčová slova: profese učitele, pregraduální příprava učitelů, další vzdělávání učitelů, vzdělávací instituce, kurikulární reforma, celoživotní vzdělávání

Využití metod zážitkové pedagogiky ve vzdělávání dospělých
Zabadal, Radim ; Neusarová, Jana (oponent) ; Šerák, Michal (vedoucí práce)
Pojem zážitková pedagogika je v posledních letech často používán v souvislosti s jejím využitím ve vzdělávání a jako určitý protipól frontálnímu stylu výuky. Předmětem této práce je zkoumání metod zážitkové pedagogiky a jejich využití pro pedagogickou a andragogickou praxi. Práce pojednává o vývoji této metody jak u nás, tak ve světě, což je důležité pro pochopení kontextu, v jakém je metoda v Česku používána a rozvíjena. Klíčové je vnitřní dělení metody dle způsobu a míry, s jakou je pracováno s přenosem, tzv. transferem zážitku do zkušenosti účastníka. Práce s přenosem zkušenosti se ve vzdělávací praxi značně liší. V předložené práci je poukázáno na možnosti, jak lze z metod těžit, na způsob, jakým lze metody aplikovat, ale také na limity a rizika aplikace metod v praxi. Svým zaměřením práce poukazuje na teoretický rámec zážitkového učení s ohledem na jeho praktické využití.

Kanadská média: historie a současnost
Vránová, Vendula ; Köpplová, Barbara (vedoucí práce) ; Vochocová, Lenka (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na klíčová kanadská média - tisk, rozhlas a televizi, V jednotlivých kapitolách popisuji jejich vývoj, to co je v průběhu let formovalo a ovlivňovalo a také to jakou roli hrají v dnešní Kanadě, a které z nich má v této zemi výsadní postavení. Ještě předtím se ve své práci zabývám dějinami Kanady, aby bylo jasné, z jakých kořenů vůbec kanadská žurnalistika a její média vznikla. Pozornost věnuji také některým vybraným významným osobnostem kanadských médií, ať už těm z minulosti, tak ze současnosti, která se nějakým způsobem podílela na tom, jakou má dnešní kanadská žurnalistika, nebo její média podobu v současnosti. Mé pozornosti neušla ani oblast francouzsko-kanadské žurnalistiky, která o svou podobu a místo na mapě kanadských médií bojovala po celá staletí. Jejím centrem je kanadská provincie Quebec. Ve své práci se také zabývám tím, jak se žurnalistika na kanadských univerzitách vyučuje, kolik univerzit ji nabízí jak studijní program a jak se vyučuje. Zda se klade větší důraz na teorii nebo na pratickou stránku žurnalistiky. Píši také o mediální výchově, která má v Kanadě už několikaletou historii. V neposlední řadě jsem se pokusila zmapovat českou stopu v kanadských médiích a konkrétně jmenovat některá krajanská média, která si své čtenáře v Kanadě našla.

Syndrom vyhoření v pedagogické praxi
Slívová, Tereza ; Králová, Tereza (vedoucí práce) ; Hubinková, Zuzana (oponent)
Tématem diplomové práce je syndrom vyhoření u pedagogických pracovníků. Cílem práce je komplexní analýza tohoto onemocnění, kde se v první fázi práce věnuje definici syndromu vyhoření jakožto civilizační choroby dnešní společnosti a specifikaci jeho teoretických východisek. Následuje rozbor příčin, příznaků a fází vývoje syndromu. Práce v neposlední řadě rozebírá také jednotlivé možnosti léčení a vyléčení syndromu, včetně toho, jak mu předcházet, vyvarovat se ho nebo se s ním vyrovnat. Navazuje část věnující se charakteristice a vývoji pedagogické profese, jež obsahuje kapitoly rozebírající syndrom vyhasnutí právě u této profesní skupiny. Tento úsek diplomové práce se zabývá příčinami případné náchylnosti pedagogů k tomuto onemocnění, zátěži pedagogů při výkonu profese a specifickými příčinami výskytu syndromu. Cílem praktické části práce je vytvoření kazuistiky popisující konkrétní případ syndromu vyhoření u respondentky působící v pedagogické praxi. Kazuistika se opírá o kvalitativní šetření, provedené formou individuálních polostrukturovaných rozhovorů s danou respondentkou, jež je doplněno rozhovory s jejími kolegy, zaměstnavatelem, terapeutem a dalšími doprovodnými metodami, sloužícími k dokreslení situace a docílení hlubokého kontextuálního porozumění ohledně detailů tohoto konkrétního případu.

Kvantitavní analýza učebnic dějepisu z hlediska křesťanství
Cmíral, Jaroslav ; Eliáš, Vojtěch (vedoucí práce) ; Matějek, Marek (oponent)
Tématem práce je kvantitativní analýza obsahu vybrané ucelené řady dějepisných atlasů pro základní školy a víceletá gymnázia, z hlediska frekvence výskytu křesťanských souvislostí. Téma je zadáno k řešení Katedrou pastorálních oborů a právních věd na KTF UK Praha. V řešení je postupováno následujícími kroky: 1) Hledání východisek mnohovrstevnatých vztahů mezi kulturou a křesťanstvím v dějinném pohybu. Otázky smyslu dění. Poznámky k východiskům osvětlují možnosti a meze zachycení a zaznamenání skutečného přínosu křesťanství pro evropskou kulturu, potažmo problém poznávání a transformace kulturních obsahů do učebnic dějepisu, a v samotné výuce. 2) Smysl výuky dějepisu ve světle kurikulárních dokumentů. Kurikulární dokumenty udávají tvar celé koncepci současného vzdělávání a významně ovlivňují tvorbu učebnic. Dotkneme se v této souvislosti též smyslu výuky dějepisu pro křesťanství, církev. 3) Zkoumání procesu tvorby učebnic. Smyslem je získat ucelenější obraz o transformaci kulturních obsahů do výuky dějin. a to z hlediska nároků a požadavků, jaké jsou dnes na tvorbu učebnic kladeny. Co je od nich očekáváno, jaké kladou důrazy, jaký historický obraz mají žákům zprostředkovávat. Jaké dějinné povědomí mají pomáhat utvářet v procesu pedagogické komunikace. 4) Učebnice jako edukační médium. Orientace...

Výběr a analýza faktorů určujících tvorbu koncepce profesní sebeobrany ve Vězeňské službě ČR
Hegr, Pavel ; Pavelka, Radim (vedoucí práce) ; Sýkora, Karel (oponent)
Název: Výběr a analýza faktorů určujících tvorbu koncepce profesní sebeobrany ve Vězeňské službě ČR Cíle: Hlavním cílem této práce je postihnout, definovat a následně analyzovat faktory považované za nejvíce ovlivňující a určující přípravu tvorby koncepce profesní sebeobrany příslušníků VS ČR. Zároveň je analýzou vzdělávacích potřeb příslušníků Vězeňské služby České republiky (VS ČR) v oblasti profesní sebeobrany. Dále poukazuje a nabízí určitá řešení či možnosti, vztahující se ke změnám v obsahu a metodice výuky sebeobrany ve VS ČR. Metody: V práci jsou využity metody kvalitativního výzkumu. Výběr faktorů jako podkladů pro tvorbu nové koncepce sebeobrany byl proveden na základě empirických kognitivních metod; pozorování, následná explanace a empirie. Vybrané faktory a dostupné zdroje byly následně definovány, analyzovány a evaluovány. Byla provedena rešerše použitých zdrojů, jejich analýza, syntéza, komparace a selekce. Dále bylo v práci využito statistického zpracování dat, interpretace a analýzy a také písemného dotazování - anketa (uzavřené a škálové otázky). Výsledky: Provedený výběr faktorů, jejich charakteristika a analýza i výše uvedené návrhy a požadavky představují možnou cestu, jak za uvedených podmínek a možností dosáhnout ve výcviku profesní sebeobrany ve VS ČR progresu a zvýšené...

Učedníci v Lukášově evangeliu
Cílková, Eva ; Scarano, Angelo (vedoucí práce) ; Brož, Jaroslav (oponent)
Diplomová práce, "Učedníci v Lukášově evangeliu", se zaměřuje na formaci učedníků v Evangeliu podle Lukáše, která se uskutečnila na společné cestě s Ježíšem až do jeho smrti a zmrtvýchvstání. Práce zahrnuje stručný historický úvod včetně charakteristiky společnosti, lidský rozměr učedníků v kontrastu jejich vnitřní změny - obrácení při setkání s Ježíšem, povolání a následování. Linie sleduje vyvolení Dvanácti a preferenci některých z nich. V práci se promítá úvaha nad Ježíšovou pedagogikou a výukou určenou výhradně učedníkům, která má teologický rozměr. Učedníci jsou očitými svědky Ježíšova konání. Ježíš hlásá Boží království a zároveň oznamuje podmínky vstupu do tohoto království. Je zmíněna role žen v Ježíšově společenství, vykazující jistý náznak učednictví a význam jejich svědectví u hrobu. Napětí a selhání učeníků při posledních Ježíšových událostech v Jeruzalémě se mění při setkání ve společenství s Ježíšem, který vstal z mrtvých. Ježíš učedníky pověřuje apoštolskou misí a pokračuje v jejich formaci. Práce přináší náhled na učedníky, kteří, zdá se nejprve poslouchají a následují svého mistra, jakoby zpočátku tvořili určité pozadí Ježíšova příběhu. Ale postupně čím dál více vystupují do popředí, září jeho světlem a zpřítomňují jej a vytváří ten správný most vedoucí k Ježíši Kristu, který nám...

Významní harfisté 20. století
Brateljevic, Ana ; BOUŠKOVÁ, Jana (vedoucí práce) ; Váchalová, Libuše (oponent)
Tato práce se věnuje šesti nejvýznamnějším harfistům 20. století. Každá kapitola je zaměřena na jednoho z nich a ukazuje, jak přispěli rozvoji harfového umění. Poslední kapitola srovnává jejich přínos v skladatelském, pedagogickém a interpretačním oboru. Marcel Tournier obohatil harfový repertoár a vychoval řadu dalších harfistů; Grandjany a Salzedo rozšířili francouzskou harfovou školu do Spojených států a rozvinuli ji odlišnými směry. Zabaleta, světově známý interpret, seznámil publikum s novým repertoárem, ale také s harfou obecně. Alberto a Victor Salvi začali kariéru podobně, ale poté Alberto pokračoval jako interpret, zatímco Victor založil jednu z nejvýznamnějších společností pro výrobu harf, která dodnes úspěšně působí.

Význam celoživotního vzdělávání učitelů ekonomických předmětů
Hybšová, Aneta ; Krpálková Krelová, Katarína (vedoucí práce) ; Klvaňa, Libor (oponent)
Cílem práce je představit problematiku jednotlivých částí celoživotního vzdělávání učitelů ekonomických předmětů. V teoretické části je popsáno profesní i další vzdělávání učitelů včetně aktuálně diskutovaných blízkých témat. Na teoretickou část navazuje diskuse výsledků realizovaného dotazníkového šetření mezi učiteli ekonomických předmětů a na jehož základě bylo ověřeno, že přístup ke vzdělávání učitelů ekonomických předmětů není jednotný, neboť mezi učiteli v praxi jsou jak aprobovaní učitelé v daném oboru, tak i neaprobovaní. Dále bylo zjištěno, že v oblasti dalšího vzdělávání mají učitelé nestejné možnosti dalšího vzdělávání. Ačkoliv chuť učitelů ekonomických předmětů dále se vzdělávat je veliká, velmi se liší témata, která učitele zajímají.