Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 17 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Indikátory výsledků chemického vzdělávání v České republice
Tříska, Jan ; Čtrnáctová, Hana (vedoucí práce) ; Ganajová, Mária (oponent) ; Klečková, Marta (oponent)
Disertační práce se zabývá indikátory kvality vzdělávání. Indikátory jsou učební úlohy, které ověřují, zda žáci dosáhli zamýšlených cílů vzdělávání. Cíle vzdělávání vymezuje národní kurikulum a jsou vypsány v RVP. Ve výuce chemie by měli žáci dosahovat klíčových kompetencí a vzdělávacích výstupů z oblasti Člověk a příroda a dále z oboru chemie. Práce se zaměřuje na ověřování cílů chemického vzdělávání v rámci obecné chemie na úrovni ISCED 3 (čtyřletá gymnázia a odpovídající ročníky víceletých gymnázií). Vzhledem k tomu, že cíle chemického vzdělávání uvedené v RVP G jsou příliš obecné, byly nejprve na základě studia odborné literatury pro oblast obecné chemie vytyčeny dílčí specifické vzdělávací cíle. Dále byl navržen systém indikátorů (učebních úloh), kterými lze dosažení těchto cílů u žáků gymnázia ověřit. V práci je popsán jeden z modelů, jak s indikátory kvality vzdělávání pracovat. Systém indikátorů byl nejprve posouzen ohniskovou skupinou, která byla složena z učitelů a didaktiků chemie. Tito experti hodnotili obsahovou a konstruktovou validitu připravených indikátorů. Následně byly některé sady indikátorů zadány žákům gymnázií. U zadaných indikátorů se hodnotila úspěšnost žáků při řešení úloh. Žák, který při řešení daného indikátoru uspěl, dosáhl během svého vzdělávání specifického...
Aktivizační formy a metody práce v chemickém vzdělávání v kontextu RVP - zaměřeno na přípravu učitelů chemie
Šulcová, Renata ; Solárová, Marie (vedoucí práce) ; Kolář, Karel (oponent) ; Klečková, Marta (oponent)
í.Úvod Za ci| své oráce jsem, :i Yťl v}tvoření .uceleného přehledu o sifuact a sta\,uvzdě|ávání v chemil na různýchší<o'nich"*"ňi.r' .u p.ou.ď*i...,'o.řay- já'uptamou."i modemich aktivizačníchmetoá, fo.em p.a.. u ňio'ř.att v-připravě u p.*i ueit.t,i chemie.V souvislosti s tím jsem se uěnouata ze.i;;il; ;á;ť""-ání vlilu, možnostía up|atnění metodprojektového Iizeni na chemické ň!ňti.;;d*ve ueiteiri ctremie l-"u.p.ar.licl"yctraplikacich v podobě nu:1Ť:1 "'auň'"'.t' pffi. oa.i část práce je věnována téŽlaboratorním experimentálním ěiÍrnostem a. oálsň . aktivizačnim stozkrírn chemickéhovzdě|ávtni ve vztahu k uolatnění "tii*"n ůei**ich č'irurostípro celoživoftri vzdělávrírrí.Pro praktické vyuŽití náněÚt.kti""i'";i'ňt.. .fu eŤi chemickém vzdotavrini, niírnětůapodkladů krealizaci .u.!1ú'"h.'"i;kňh ;';;.ká.1 nápadů i návodů na méně tradičníjednoduché experimen$ oro vlastrri I*ó.utoňi'tiňl11ie nráce doplněna volnýmr přítohamiv podobě něko|ika v|ozóných puuritaciz.lňóbz "zibosobsah práce se odvijí.od'ne p.oi.'ioňaňří*o,ti - didaktické a prakticke přípravyučitelůchemie na Univerzitě rarrove.v praze", ňi""á""eo..te f"kdď#ňivJnu1i jiŽ přesl0 |et, ďe také ze zkušenosti' ktere jsem zí,k;".l;;řpfuochrize;ici viastni p.i"g;gi.rc p.u*ina sďedních Školáchiižod'roku is'_ýj.d"*iiů'.r' t.p'ňa-.r'',?j'oi*TŤJj' o"',,,myšlenek a...
Analýza aplikačních znalostí a dovedností učiva chemie na středních zdravotnických školách
Vargová, Zuzana ; Solárová, Marie (vedoucí práce) ; Kolář, Karel (oponent) ; Klečková, Marta (oponent)
Klíčová slova střední zdravotnická škola, přírodní látky, pracovní list, učebnice, laboratorní asistent, nutriční asistent, zdravotnický asistent Abstrakt Výuka chemie na zdravotnických školách je v mnohých ohledech podobná výuce na jiných středních školách nechemického zaměření, nicméně množství hodin věnovaných chemii nasvědčuje spíše tomu, že chemie patří k podstatným předmětům. To, že se jedná o vědu pro zdravotnickou praxi důležitou, dokazuje i fakt, že na vyšších a vysokých školách se zdravotnickým zaměřením se chemie vyučuje také. Základem této práce jsou autorčiny praktické zkušenosti z dlouhodobého působení na Střední zdravotnické škole a Vyšší odborné škole zdravotnické v Ostravě. Hlavním cílem práce bylo zjistit, zda jsou žáci schopni používat své znalosti, dovednosti a návyky získané studiem chemie v 1., a případně v 2. ročníku střední školy v odborných souvislostech, které jsou velmi často propojeny s přírodními látkami. Cíle práce byly naplňovány pomocí výzkumných otázek a stanovených hypotéz. Pro realizaci výzkumu byla použita dotazníková metoda a dále pak pracovní listy a vědomostní didaktické testy, které vycházely z RVP a používaných učebnic. Žáci zdravotnických škol byli rozděleni na kontrolní a experimentální skupinu, byla použita technika paralelních skupin. Získané výsledky byly...
Učebnice chemie pro základní školy: využívání a analýza vybraných strukturních komponentů
Vojíř, Karel ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Klečková, Marta (oponent) ; Kmeťová, Jarmila (oponent)
Učebnice jsou učební pomůckou sloužící ve vzdělávacím procesu k celé řadě účelů. Kromě žáků pracují s učebnicemi i učitelé, pro které díky komplexnímu výběru a transformaci učiva představují nejkonkrétnější podobu zamýšleného kurikula. Učebnice tak mohou mít značný vliv na podobu vzdělávání. Ve výuce chemie na základních školách ale prozatím této oblasti nebyla věnována systematická výzkumná pozornost. Cílem této práce bylo zmapovat problematiku učebnic chemie pro základní školy. Pro zasazení problematiky do širšího kontextu byla provedena systematická rešerše odborných publikací věnovaných výzkumu učebnic přírodních věd. Zmapováno bylo i vydávání učebnic chemie po roce 1989 v kontextu změn státního kurikula pro základní školy. Možný vliv učebnic je podmíněn jak jejich zpracováním, tak i jejich využíváním. Bylo proto provedeno dotazníkové šetření na náhodném vzorku 387 učitelů z 370 základních škol. Tento vzorek umožňuje zobecnění na všechny základní školy, respektive všechny na nich učící učitele chemie v Česku. Bylo zjišťováno, které učebnice jsou využívány, jak jsou vybírány, jak je učitelé hodnotí a využívají včetně zaměření na konkrétní strukturní komponenty. Bylo zjištěno, že v Česku jsou běžně využívány čtyři řady učebnic chemie pro základní školy, z nichž ale pouze dvě byly publikovány v...
Aktivizační metody ve výuce chemie
Kesnerová Řádková, Olga ; Bílek, Martin (vedoucí práce) ; Klečková, Marta (oponent) ; Dobrovská, Dana (oponent)
Název práce: Aktivizační metody ve výuce chemie Autorka: Olga Kesnerová Řádková Abstrakt: Disertační práce se zabývá výukovými metodami v chemii, převážně se orientuje na metody s vyšším podílem aktivizace žáků. Popisuje přínos a nevýhody aktivizačních výukových metod, možná kritéria jejich výběru, podmínky pro jejich realizaci apod. Práce se dále soustřeďuje na čtyři vybrané aktivizační metody, a to metody brainstormingové, projektovou metodu, didaktické hry a práci s uměleckým a jiným textem, která je zde aplikována do přírodovědné výuky, resp. výuky chemie, např. jako vyprávění s chemickým experimentem. Výzkumná část obsahuje případovou studii realizace projektové metody výuky, která zahrnuje záznam a analýzu podmínek a problémů spojených s její realizací, jakož i iniciaci projektu pomocí brainstormingových metod. V rámci případové studie jsme využili participační pozorování, dotazníková šetření, miniankety a diskuse. Výzkumu se zúčastnilo celkem 184 studentů učitelství 2. ročníků Pedagogické fakulty Univerzity Hradec Králové. Na základě výsledků výzkumných šetření a samotné realizace miniprojektu s tématem chromatografie jsme došli k závěru, že práce na projektu přináší mnohá pozitiva převyšující nad nedostatky a problémy, a to jak pro žáky, tak pro učitele. Nejproblematičtější na celém projektu je, jak...
Natural Substances in Project Based Learning
Lechová, Petra ; Ganajová, Mária (vedoucí práce) ; Klečková, Marta (oponent) ; Teplá, Milada (oponent)
Názov: Prírodné látky v projektovom vyučovaní Predkladaná dizertačná práca sa zaoberá problematikou projektového vyučovania v chémii. Pozostáva z troch hlavných častí - teoretickej, praktickej a výskumnej. Teoretická časť sprístupňuje poznatky, ktoré charakterizujú projektové vyučovanie vychádzajúc z jeho histórie, popisuje názory rôznych autorov na projektové vyučovanie, základné pojmy, fázy, kladné a problémové stránky, postavenie učiteľa, žiaka a pod. V praktickej časti popisuje pomôcky, na vytvorení ktorých sme sa v dizertačnej práci podieľali. Elektronickú učebnú pomôcku Digitálnu knižnicu pre tvorbu projektových prác a didaktickú príručku Prírodné látky v projektovom vyučovaní, ktoré budú slúžiť ako učebné pomôcky učiteľom a študentom učiteľstva, ktorí sa chcú vzdelávať a aplikovať projektovú metódu v téme Prírodné látky. Výskumná časť sprístupňuje charakteristiku a výsledky pedagogického experimentu zameraného na overenie efektívnosti projektového vyučovania v tematickom celku Biolátky v živých organizmoch. Stanovené hypotézy boli overené na základe štatistických metód. Závery výskumu potvrdili hlavnú hypotézu: výučba projektovou metódou zvyšuje efektivitu vyučovacieho procesu predmetu chémia z hľadiska postoja žiakov k prírodovedným predmetom, zvyšuje trvácnosť vedomostí a rozvíja kľúčové a...
Indikátory výsledků chemického vzdělávání v České republice
Tříska, Jan ; Čtrnáctová, Hana (vedoucí práce) ; Ganajová, Mária (oponent) ; Klečková, Marta (oponent)
Disertační práce se zabývá indikátory kvality vzdělávání. Indikátory jsou učební úlohy, které ověřují, zda žáci dosáhli zamýšlených cílů vzdělávání. Cíle vzdělávání vymezuje národní kurikulum a jsou vypsány v RVP. Ve výuce chemie by měli žáci dosahovat klíčových kompetencí a vzdělávacích výstupů z oblasti Člověk a příroda a dále z oboru chemie. Práce se zaměřuje na ověřování cílů chemického vzdělávání v rámci obecné chemie na úrovni ISCED 3 (čtyřletá gymnázia a odpovídající ročníky víceletých gymnázií). Vzhledem k tomu, že cíle chemického vzdělávání uvedené v RVP G jsou příliš obecné, byly nejprve na základě studia odborné literatury pro oblast obecné chemie vytyčeny dílčí specifické vzdělávací cíle. Dále byl navržen systém indikátorů (učebních úloh), kterými lze dosažení těchto cílů u žáků gymnázia ověřit. V práci je popsán jeden z modelů, jak s indikátory kvality vzdělávání pracovat. Systém indikátorů byl nejprve posouzen ohniskovou skupinou, která byla složena z učitelů a didaktiků chemie. Tito experti hodnotili obsahovou a konstruktovou validitu připravených indikátorů. Následně byly některé sady indikátorů zadány žákům gymnázií. U zadaných indikátorů se hodnotila úspěšnost žáků při řešení úloh. Žák, který při řešení daného indikátoru uspěl, dosáhl během svého vzdělávání specifického...
Přírodovědná gramotnost a její rozvoj s využitím učebních úloh v chemii pro oblast ISCED 2
Distler, Petr ; Teplý, Pavel (vedoucí práce) ; Klečková, Marta (oponent) ; Čtrnáctová, Hana (oponent)
Cílem disertační práce bylo posouzení vhodnosti rozvoje přírodovědné gramotnosti s využitím učebních úloh v hodinách chemie pro oblast ISCED 2. V České republice jsou pravidelně zjišťovány funkční gramotnosti v rámci mezinárodních šetření pořádaných OECD. Srovnáním typů úloh v komerčních pracovních sešitech a úloh používaných v PISA testování byl zjištěn výrazný rozdíl ve způsobu jejich zadání (problémovost) a kognitivních cílů, které autoři plánují dosáhnout. Z autorských a uvolněných úloh PISA byly sestaveny sbírky, které učitelé v průběhu školního roku 2016/2017 používali ve své výuce. Na základě výsledků žáků v realizovaném pedagogickém kvaziexperimentu lze říci, že žáci experimentální skupiny dosáhli lepších výsledků než žáci v kontrolní skupině při řešení komplexních úloh. Naopak výsledky žáků na základních školách byly u výstupních testových úloh výrazně horší než u vstupních, což bylo vysvětleno ztrátou motivace ke studiu. Motivace žáků při řešení komplexních úloh byla nadprůměrná. Uvědomovali si význam a užitečnost komplexních úloh, a proto jejich řešení přikládali náležitou důležitost. Učitelé se shodli, že komplexní úlohy jsou zajímavým učebním materiálem pro zařazení do výuky. Ocenili, že řešená témata jsou žákům předložena problémovou formou, v širším kontextu a s důrazem na propojení...
Analýza aplikačních znalostí a dovedností učiva chemie na středních zdravotnických školách
Vargová, Zuzana ; Solárová, Marie (vedoucí práce) ; Kolář, Karel (oponent) ; Klečková, Marta (oponent)
Klíčová slova střední zdravotnická škola, přírodní látky, pracovní list, učebnice, laboratorní asistent, nutriční asistent, zdravotnický asistent Abstrakt Výuka chemie na zdravotnických školách je v mnohých ohledech podobná výuce na jiných středních školách nechemického zaměření, nicméně množství hodin věnovaných chemii nasvědčuje spíše tomu, že chemie patří k podstatným předmětům. To, že se jedná o vědu pro zdravotnickou praxi důležitou, dokazuje i fakt, že na vyšších a vysokých školách se zdravotnickým zaměřením se chemie vyučuje také. Základem této práce jsou autorčiny praktické zkušenosti z dlouhodobého působení na Střední zdravotnické škole a Vyšší odborné škole zdravotnické v Ostravě. Hlavním cílem práce bylo zjistit, zda jsou žáci schopni používat své znalosti, dovednosti a návyky získané studiem chemie v 1., a případně v 2. ročníku střední školy v odborných souvislostech, které jsou velmi často propojeny s přírodními látkami. Cíle práce byly naplňovány pomocí výzkumných otázek a stanovených hypotéz. Pro realizaci výzkumu byla použita dotazníková metoda a dále pak pracovní listy a vědomostní didaktické testy, které vycházely z RVP a používaných učebnic. Žáci zdravotnických škol byli rozděleni na kontrolní a experimentální skupinu, byla použita technika paralelních skupin. Získané výsledky byly...
Kvízy, rébusy a další podobné hry jako motivační prostředky v chemii
Petrů, Michaela ; Cídlová, Hana (vedoucí práce) ; Klečková, Marta (oponent) ; Solárová, Marie (oponent)
Diserta ní práce se zabývá problematikou efektivity využití motiva ních prvk typu rohá ek, k ížovka, dopl ova ka, hádanka, rébus apod. ve výuce chemie na základní škole. Nejprve byla vytvo ena databáze motiva ních úloh. Úlohy jsou ur ené pro procvi ování u iva chemie základní školy v kombinaci s u ivem vždy jednoho dalšího vyu ovacího p edm tu: matematika, fyzika, p írodopis nebo zem pis. Díl í data ze sbírky kombinující u ivo chemie se zem pisem, resp. p írodopisem jsou dostupné na adrese http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/pedf/cidlova/index.html, zbývající dv sbírky jsou p ílohou této diserta ní práce. Tyto úlohy byly následn využity pro rok a p l trvající výzkum vlivu jejich využití ve výuce na vztah žák k chemii a na výsledky jejich vzd lávání v chemii na základní škole. Výzkum byl zapo at s celkem 886 žáky 8. ro ník základních škol. Tito žáci vyplnili na za átku 2. pololetí úvodní dotazník zam ený na vztah žák k chemii a sou asn ešili test z u iva chemie, odpovídající svým obsahem jejich stupni vzd lání. P lro ní odstup zahájení experimentu od za átku výuky chemie byl zvolen z toho d vodu, aby si žáci stihli vytvo it vlastní úvodní p edstavu o p edm tu chemie, v etn p sobení jejich konkrétního u itele. Na základ výsledk obou t chto výzkumných nástroj vybráno cca 200 žák pro experiment trvající...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 17 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
3 Klečková, Markéta
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.