|
Analýza zpravodajství českého a amerického tisku na příkladu referování o prezidentských volbách v roce 2008 v USA a americkém prezidentovi
Novotná, Petra ; Nečas, Vlastimil (vedoucí práce) ; Zezulková, Markéta (oponent)
Diplomová práce "Analýza zpravodajství českého a amerického tisku na příkladu referování o prezidentských volbách v roce 2008 v USA a americkém prezidentovi" zkoumá, jednak zda americký tisk, zastoupený deníkem The New York Times, ovlivňuje podobu zpravodajství o prezidentských kandidátech v českém tisku, zastoupeném Mladou frontou DNES a Hospodářskými novinami, na příkladu zpravodajství o prezidentské volbě v roce 2008 ve Spojených státech. Tedy zda se v českém tisku projevuje efekt intermediálního nastolování agendy. Dále také zkoumá, zda se v českém zpravodajském tisku projevuje tzv. honeymoon efekt na příkladu referování o americkém prezidentovi Baracku Obamovi v jeho prvním funkčním období. Pomocí kvantitativní analýzy z šetření vyplynulo, že český tisk opravdu vykazuje v některých aspektech podobné rysy ve způsobu referování o prezidentských volbách, jaké bylo možné sledovat u amerického tisku. Stejně tak se ukázalo, že český tisk hodnotí prezidenta Baracka Obamu pozitivně na počátku jeho funkčního období, přičemž toto pozitivní hodnocení následujícího roku znatelně kleslo.
|
|
Současné zpravodajství Rádia Impuls a Radiožurnálu (srovnávací studie)
Voska, Ondřej ; Maršík, Josef (vedoucí práce) ; Moravec, Václav (oponent)
Tato bakalářská práce porovnává zpravodajství dvou z nejvýznamnějších rozhlasových stanicí v České republice. Tou první je Radiožurnál, hlavní stanice veřejnoprávního Českého rozhlasu s kombinací mluveného slova a hudby. Tou druhou je Rádio Impuls, nejposlouchanější rozhlasová stanice v České republice, která také kombinuje mluvené slovo a hudbu. V první části se autor věnuje vývoji obou stanic v českém rozhlasovém prostředí a současné teoretické podobě zpravodajství na obou stanicích. K tomu autor využil také rozhovory s oběma šéfredaktory jednotlivých stanic. Druhá, praktická část, je analýza zpravodajství ze tří různých pohledů - tematického, žánrového a jazykového během jednoho týdne během září 2015 a jednoho týdne během ledna 2016. Hlavní nosnou jednotkou práce je tematické analýza a porovnání zpracování stejných témat. Výsledky jednotlivých analýz jsou doplněné statistikami a poté zpracované jednotlivě v každé kapitole.
|
|
Současné zpravodajství Rádia Impuls a Radiožurnálu (srovnávací studie)
Voska, Ondřej ; Maršík, Josef (vedoucí práce) ; Moravec, Václav (oponent)
Tato bakalářská práce porovnává zpravodajství dvou z nejvýznamnějších rozhlasových stanic v České republice. Tou první je Radiožurnál, hlavní okruh veřejnoprávního Českého rozhlasu s kombinací mluveného slova a hudby. Tou druhou je Rádio Impuls, nejposlouchanější rozhlasová stanice v České republice, která také kombinuje mluvené slovo a hudbu. V první části se autor věnuje vývoji obou stanic v českém rozhlasovém prostředí, jejich finančním možnostem a současné teoretické podobě zpravodajství na obou stanicích. K tomu autor využil také rozhovory s šéfredaktory jednotlivých stanic. Druhá, praktická část, je analýza zpravodajství ze tří různých pohledů - tematického, žánrového a jazykového během jednoho týdne během září 2015 a jednoho týdne během ledna 2016. Hlavní nosnou jednotkou práce je tematická analýza a porovnání zpracování stejných témat. Výsledky jednotlivých analýz jsou doplněné statistikami a poté zpracované jednotlivě v každé kapitole.
|
|
Diváci jako zdroje informací zpravodajské televizní stanice
Kopecký, Martin ; Moravec, Václav (vedoucí práce) ; Lokšík, Martin (oponent)
(abstrakt) Diváci a další recipienti jsou centrem pozornosti všech mediálních platforem. Konzumenti mediálního obsahu se však s neustále měnícím prostředím mění také. Mnohem více se zapojují do práce s produkovaným obsahem, který nejen mění a upravují, ale také pomáhají tvořit. Postupně se rozmazává hranice mezi autorem a publikem. Technologická konvergence, a nové možnosti publika s ní spojené, dává za vznik novému typu recipienta. Prozument, mix producenta a konzumenta definuje směřování mediální činnosti celého světa. Publikum využilo možností a moci internetu a z pouhých konzumentů se stávají plnohodnotní tvůrci obsahu.
|
|
Dětské zpravodajství jako směr televizního vzdělávání
Hrdličková, Šárka ; Syřiště, Ivo (vedoucí práce) ; Hanková, Zdeňka (oponent)
V závěrečné bakalářské práci si kladu za cíl zjistit, zdali může být dětské zpravodajství, vysílané na stanici ČT Déčko zdrojem informací, které by se měly k dítěti dostat, aniž by byl při tom ohrožen jeho mravní, tělesný i duševní vývoj. V teoretické části se zamýšlím nad vlivem televize, potažmo vlivem zpravodajských relací (určených dospělému divákovi) na děti. Popisuji cíle, dramaturgické plány, a zaměření nově vzniklé dětské stanice, především dětské relace "Zprávičky" jako mediálního výchovného prostředku. V praktické části si chci potvrdit či vyvrátit, zdali se tyto plány a cíle tvůrců dětského zpravodajství nemíjí účinkem a zdali jdou správným směrem. Moji bakalářskou práci zpracovávám na základě úzké spolupráce s ČT Déčko a po jejím ukončení bude jejím tvůrcům k dispozici, jako doplňující materiál. Klíčová slova: zpravodajství, vysílání pro děti, dětský kanál, mediální gramotnost.
|
|
Ekonomická krize: mediální obraz a veřejné mínění
Picková, Martina ; Jeřábek, Hynek (vedoucí práce) ; Remr, Jiří (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá mediální prezentací současné ekonomické krize a veřejným míněním o ekonomické situaci. Vychází především z teorie nastolování agendy. Zkoumá intenzitu, s jakou se danému tématu věnovaly deníky Hospodářské noviny a Blesk v období od září 2007 do prosince 2011, a pomocí obsahové analýzy zjišťuje, jakým způsobem o ekonomické krizi tyto deníky vypovídaly v prosinci roku 2008. Potvrdilo se, že ekonomicky zaměřený deník mluví o krizi více, z širšího hlediska a více pátrá po jejích příčinách. Bulvární deník se v článcích o ekonomické krizi zaměřuje na Českou republiku, zmiňuje krizi převážně v kontextu neekonomických témat (a to hlavně sportu) a nepoužívá bulvární postupy v takové míře, jak by se dalo očekávat. Pomocí sekundární analýzy dat z výzkumu veřejného mínění byli odděleně zkoumáni čtenáři obou deníků. Ekonomické očekávání čtenářů Hospodářských novin odpovídalo mediální prezentaci do poloviny analyzovaného období. Ekonomické očekávání čtenářů Blesku se s mediální prezentací shodovalo pouze v období jejího vrcholu. Čtenáři Blesku vnímají ekonomickou situaci negativněji a méně proměnlivě, než čtenáři Hospodářských novin. Ekonomické a politické preference čtenářů odpovídají předpokladům, vytvořeným na základě odlišné hodnotové orientace obou deníků.
|
|
Sociální sítě jako nástroj zlepšování komunikace se čtenářem na příkladu IHNED.cz
Němečková, Hana ; Čermák, Miloš (vedoucí práce) ; Trunečka, Ondřej (oponent)
Sociální sítě (a nová média obecně) proměňují vztah mezi profesionálními mediálními organizacemi a jejich publikem. Bakalářská práce "Sociální sítě jako nástroj zlepšování komunikace se čtenářem na příkladu IHNED.cz" se zaměřuje na to, jak média využívají stránky, respektive účty na webových sociálních sítích Facebook a Twitter jako nástroj ke komunikaci se svými čtenáři v reálném čase. V úvodní, teoretické části je definován pojem sociální sítě a popsána historie a funkce celosvětově nejpoužívanějších sociálních sítí, se zvláštním důrazem na sítě Facebook a Twitter. Zaměřuji se i na možnosti a mechanismy využívání sociálních sítí z hlediska zpravodajských médií. Praktická část bakalářské práce zkoumá působení zpravodajského serveru IHNED.cz na sociálních sítích Facebook a Twitter prostřednictvím kvantitativní analýzy. Zabývá se tím, jaký obsah IHNED.cz na těchto sítích svým fanouškům (odběratelům) nabízí, jakou to u nich vyvolává odezvu a do jaké míry s nimi IHNED.cz prostřednictvím sociálních sítí diskutuje. Práce obsahuje i výsledky dotazníkového šetření, kterého se zúčastnilo čtyři sta respondentů, kteří jsou fanoušky a/nebo odběrateli IHNED.cz na Twitteru a na Facebooku. Cílem bylo zjistit, jakým způsobem a odkud čerpají aktuální zpravodajství, jaký styl komunikace na sociálních sítích ze...
|
|
Vztah obrazu a textu u zpravodajské fotografie.
Polmanová, Magda ; Lábová, Alena (vedoucí práce) ; Šoltys, Otakar (oponent)
Bakalářská práce se zabývá etikou zpravodajské fotografie, konkrétně vztahem obrazu a textu. Teoretická část shrnuje vztah obrazu a textu u zpravodajské fotografie obecně a upozorňuje na eticky problematické oblasti s ním spojené. Zaměřuje se na lidské vnímání obrazu a popisuje princip zvaný Gestalt, kterým je vztah obrazu a textu vymezen. Zabývá se kritérii, díky kterým lze určit etičnost ve vztahu obrazu a textu, a zkoumá tento vztah z jazykového hlediska. Na základě teoretické části autorka zkoumá, jak je princip změny významu fotografie pomocí textu, případně naopak, využíván u zpravodajských fotografií v Mladé frontě Dnes a Hospodářských novinách, a to ve vydáních z března 2011. Na konkrétní příklady pak aplikuje vytvořenou teorii založenou na významu slov a charakterizuje etická pochybení deníků v této oblasti.
|
|
Když chybuje zdroj - opravy v servisu České tiskové kanceláře (a na stránkách Lidových novin )
Mojzešová, Tereza ; Trunečková, Ludmila (vedoucí práce) ; Osvaldová, Barbora (oponent)
Každé zpravodajské médium se dopouští chyb. Ať už je za vznik chyby zodpovědný zdroj informace nebo novinář, důvěryhodné médium na chybu vždy upozorní a opraví ji. Právě opravami na příkladu České tiskové kanceláře jako reprezentanta tiskových agentur se zabývá tato bakalářská práce. Teoretickými východisky práce jsou: definování nároků kladených na zpravodajství, uvedení do specifik agenturního zpravodajství, poměrně komplexní rozbor práce se zdroji žurnalistických informací. Aplikační část pak analyzuje opravy vydané v servisu České tiskové kanceláře za první tři měsíce kalendářního roku 2011. Tyto opravy kategorizuje podle několika klíčů: podle povahy opravované chyby, podle příslušnosti opravované chyby k určitému agenturnímu servisu a podle priority opravované zprávy. Výsledky analýzy oprav mohou přinést praktický užitek, neboť novinářům ukazují, jaký typ oprav se nejčastěji vyskytuje v určitém druhu zpravodajství. Vycházím z předpokladu, že opravena je většina chyb (či alespoň, že žádný z typů chyb a žádný z druhů zpravodajství není při opravování pomíjen častěji než ostatní), a tudíž analýzou oprav zjistíme, v čem novináři při své práci nejčastěji chybují.
|
|
Aplikace metod NLE v televizním zpravodajství
Bančanský, Andrej ; Lokšík, Martin (vedoucí práce) ; Šmíd, Milan (oponent)
Tématem této práce je vliv metod nelineárního střihu obrazových materiálů a použití digitálního zpravodajského systému na postup tvorby a výslednou podobu zpravodajských pořadů. Také srovnávám tyto moderní technologie se starším lineárním střihem a analogovým odbavováním relací. To ilustruji jak na představení principů obou metod, tak na hypotetickém příkladu tvorby příspěvku. Vlastní kapitoly jsou věnovány i integraci digitálních archivů a grafických nástrojů. Zkoumaným obdobím pro porovnání nových a starých technologií na vysílání pořadu Události České televize je týden od 2. do 8. dubna v roce 2010 a stejný týden o deset let dříve. Cílem práce je poukázat na to, jak mohou technické předpoklady změnit styl práce a formu zpravodajství, nejen z teoretického hlediska, ale i prakticky.
|