Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 21 záznamů.  začátekpředchozí12 - 21  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Spatial modeling of brain tissue
John, Pavel ; Neruda, Roman (vedoucí práce) ; Brom, Cyril (oponent)
Nervová spojení v lidském mozku se mění na základě vjemů z okolí. Způsob, jakým k proměnám dochází, a jak přesně tyto proměny ovlivňují vlastnosti mozkové tkáně, dosud není zcela pochopen. Práce zkoumá souvislost paměti a učení s prostorovým uspořádáním neuronů, zejména pak s tvarem jejich dendritických výběžků. Součástí je model, který zachycuje mozkovou tkáň pomocí dvourozměrné mřížky s různými druhy spojení mezi jednotlivými buňkami mřížky. Tento model je formálně definován a dále podroben teoretickému zkoumání. Zásadním výsledkem je důkaz věty o výpočetní síle definovaného modelu na úrovni Turingova stroje. K nalezení vhodné architektury vzhledem k problému slouží několik variant evolučních algoritmů. Model s danou architekturou je dále adaptován na základě komunikace s prostředím. Popsané myšlenky jsou implementovány a podrobeny několika experimentům, které poukazují na důležité vlastnosti modelu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Metaforičnost partnerských pojmenování
Štěpánová, Pavla ; Janovec, Ladislav (vedoucí práce) ; Chejnová, Pavla (oponent)
Diplomová práce Metaforičnost partnerských pojmenování se na základě dotazníkového průzkumu zabývá projevy metaforičnosti v partnerských pojmenováních. Nejprve je vymezeno místo partnerských pojmenování v onomastice a je podána jejich obecná jazyková charakteristika. Dále jsou představeny hlavní myšlenky kognitivní lingvistiky, zejména teorie konceptuální metafory, která je základem pro rozbor a interpretaci metaforičnosti jednotlivých partnerských pojmenování. Ta jsou rozdělena do několika sémantických skupin, v jejichž kontextu jsou jednotlivá partnerská pojmenování analyzována.
Využití kognitivních aspektů člověka při návrhu a propagaci webových stránek komerčního subjektu
Chramosta, Adam ; Smutný, Zdeněk (vedoucí práce) ; Bečev, Ondřej (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou využitelnosti kognitivních aspektů člověka v souvislosti návrhu designu a rozmístění komponent komerčních webových stránek. Cílem práce je vysvětlit jednotlivé pojmy a představit výzkumné metody, a tyto metody pak prakticky využít k návrhu webových stránek. V Teoretické části jsou vysvětleny základní pojmy a k nim jsou představeny relevantní vědní obory s jejich zobrazovacími metodami. Podrobněji je pak popsán eye-tracking, který pro svou jednoduchost a použitelnost je pro tuto práci podstatný. V poslední kapitole teoretické části jsou popsány charakteristiky webových stránek. V této kapitole jsou také uvedeny relevantní zahraniční studie, jež mají vztah k tématu této práce. Praktická část obsahuje eye-trackingovou studii vybrané webové stránky zaměřenou na ověření jejího vzhledu. V experimentu jsou uvedeny výzkumné otázky zabývající se správností rozmístění komponent webových stránek, postup provedení experimentu a následně je popisován výsledek a vyhodnocení výzkumných otázek. Závěrem jsou diskutovány navrhnuté změny vycházející z daného experimentu vedoucí k lepšímu návrhu rozložení prvků webové stránky,jež povedou také k pozitivním dopadům v oblasti propagace, zvláště pak využití webové stránky jako landing page.
Význam poznávacích procesů pro tvorbu umělé inteligence
Pangrác, Vojtěch ; Pstružina, Karel (vedoucí práce) ; Burian, Jan (oponent)
Tato práce je zaměřena na vytvoření jednotného pohledu v oblasti poznávacích procesů. Konkrétně se jedná o rozbor stanovující význam poznávacích procesů pro celé odvětví umělé inteligence. Celá tato oblast je popsána skrze rozbor biologických poznávacích procesů a jejich následné srovnání s procesy umělé inteligence a dále také celkový rozbor jejich omezení či jejich využití. Práce dále obsahuje stručný přehled architektury umělé inteligence a filozofickou stať zaměřenou na vztah mysli a těla. V závěru práce je pak uveden projekt od společnosti IBM, který je velice důležitý pro své schopnosti práce s přirozeným jazykem a porozumění obsahu kladených požadavků.
Kognice 2006
Šikl, Radovan ; Špok, Dalibor ; Heller, Daniel ; Vobořil, Dalibor ; Lukavský, Jiří
Setkání odborníků z oblastí psychologie, filozofie, neurověd, lingvistiky, biologie a počítačové vědy vytvořilo fórum pro diskuzi o aktuálních otázkách výzkumu lidské kognice z různých názorových pozic. Konference Kognice 2006 nabídla příležitost k otevřenému a přátelskému mezioborovému dialogu a k seznámení se s přístupy, které i přes vzájemnou odlišnost spojuje snaha o poznání a porozumění mysli.
The Cogitoid: A Simple Model of Mind
Wiedermann, Jiří
Plný tet: v696-96 - Stáhnout plný textPDF
Plný text: content.csg - Stáhnout plný textPDF
Význam poznávacích procesů pro tvorbu umělé inteligence
Smutný, Zdeněk ; Pstružina, Karel (vedoucí práce) ; Kelemen, Jozef (oponent)
Práce předkládá ucelený pohled na poznávací procesy v rámci systémů umělé inteligence a nabízí jejich srovnání s podobnými procesy viděnými v přírodě včetně člověka. Historické pozadí směřující k vývoji současných koncepcí umělé inteligence umožňuje náhled na celou problematiku z určité perspektivy. Historický exkurz přechází postupně na hlavní osu zájmu: prostředí -- podněty -- zpracování -- odraz v kognitivním systému -- reakce na podněty, kdy srovnávám přístup a limitní možnosti člověka a stroje, respektive umělé inteligence. V závěrečné části představím dva realizované projekty inteligentních dopravních systémů a poukážu na potenciál, který se nabízí pro jejich další rozvoj v rámci hlavní osy zájmu. U každé části této práce je důraz kladen na spojitost s kognitivními procesy, jejich provázanost a závislost.
Návrh e-learningového řešení pro podporu výuky kurzu 5FI404 "Kognitivní věda"
Klička, Lukáš ; Šubrta, Václav (vedoucí práce) ; Sigmund, Tomáš (oponent)
Tato práce představuje e-learningové řešení sloužící jako podpůrný výukový materiál pro předmět 5FI404 -- "Kognitivní věda". V teoretické části shrnuje základní poznatky a principy z oblasti e-learningu a návrhu e-learningového vzdělávacího kurzu, které se následně pokouší prakticky aplikovat na autorově vlastním návrhu e-learningového řešení. První polovina práce je zaměřena na teoretické aspekty plánování e-learningového kurzu, jeho prezentaci uživateli, návrhu uživatelského rozhraní a možnosti jeho použití k procvičování vyučované látky. Principy použité v jednotlivých kapitolách jsou detailně rozebrány, aby byla jejich aplikace v praktické části srozumitelná. Druhá polovina této práce je věnována samotnému návrhu autorova vlastního e-learningového řešení. Jedná se o návrh řešení kurzu sloužícího jako podpůrný materiál při výuce předmětu "Kognitivní věda" na Vysoké škole ekonomické v Praze. Závěrem autor analyzuje přínosy svého řešení a možnost jeho praktického uplatnění.
Zatíženost lidského myšlení v rozhodovacím procesu
Trejbal, Pavel ; Pstružina, Karel (vedoucí práce) ; Jirků, Petr (oponent)
Tématem této práce je oblast lidského rozhodování. V rozhodovacím procesu podléháme mnoha různým vlivům, vstupujícím do našeho úsudku, což nás může svést ke špatným rozhodnutím. Podstatné je, že projevy zkreslujících vlivů se pravidelně opakují u různých jedinců, z čehož lze usuzovat, že se jedná o jistou univerzální výbavu naší mysli. Úkolem této práce je takové vlivy identifikovat a především pochopit podstatu aparátu, který je vyvolává. Poznatky z tohoto bádání tak mohou být pro čtenáře velmi důležitou a praktickou výbavou, neboť na jejich základě je možné zlepšit kvalitu svých vlastních rozhodnutí, a to jak v profesním, tak v osobním životě. Zároveň se jedná o účinný nástroj sebepoznání. Výzkum je založen na transdisciplinárních přístupech kognitivní vědy. Na jedné straně vycházíme z funkčního modelu mysli, na straně druhé využíváme celou řadu empirických poznatků z oblasti psychologie, behaviorální ekonomie a věd o mozku. S touto výbavou následně analyzujeme vybrané vlivy, které z hlediska rozhodování považujeme za významné. Těmi jsou pocity a emoce, sociální vlivy, jazyk, jáství, zkušenost, očekávání a apriorní formy úsudku. Na základě rozboru těchto vlivů jsou vyvozeny hypotézy o jejich vzájemné propojenosti. V závěrečné části práce jsou pak naznačeny konkrétní praktické postupy, jak zlepšit své vlastní rozhodování a jak se vyvarovat špatného úsudku.
Uživatelské rozhraní očima kognitivní vědy
Šilar, Pavel ; Sigmund, Tomáš (vedoucí práce) ; Bruckner, Tomáš (oponent)
Uživatelská rozhraní operačních systémů byla často vyvíjena dle technologických a marketingových omezení. Až v současné době se více hledí na uživatele, který operační systém používá. Navrhují se uživatelská rozhraní, která mají odpovídat jeho chování a očekávání. V oblasti výzkumu fenoménu lidské mysli se angažuje kognitivní věda. Její východiska byla použita k určení těch aspektů lidského myšlení, které mají vztah k fungování uživatelského rozhraní. Jedná se zejména o oblast vzhledu uživatelského rozhraní, jeho textových prvků a funkcí. Na základě zjištěných závěrů byl sestaven celkový model, který byl použit k ověření, zda soudobé operační systémy odpovídají poznatkům o lidské mysli. Při porovnávání existujících operačních systémů a vytvořeného modelu bylo zjištěno, že v mnoha oblastech tyto systémy odpovídají poznatkům kognitivní vědy. Některé nedostatky byly nalezeny v oblasti prostorového vzhledu, užití gestalt principů vnímání, podpory výuky uživatele a využití učících principů umělé inteligence. V těchto oblastech je možnost zlepšení návrhu uživatelského rozhraní, které by tak mohlo lépe reflektovat lidskou mysl.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 21 záznamů.   začátekpředchozí12 - 21  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.