|
Reflexe efektu skupinové práce u lidí po rozvodu manželství
Kubík, Petr ; Matoušek, Oldřich (vedoucí práce) ; Dragomirecká, Eva (oponent)
Práce zkoumá efekt skupinového programu pro klienty manželské poradny, kteří procházejí/prošli rozvodem manželství či rozpadem kohabitace (eventuálně jinými náročnými situacemi spojenými s manželstvím, partnerstvím, rodinou…). V první-teoretické části byla provedena rešerše relevantní odborné literatury kontextu tématu s důrazem na fáze rozvodu manželství. V druhé- praktické části pak kvalitativní analýza jedenácti rozhovorů s klienty- absolventy dvou běhů programu a analýza skupinového řízeného rozhovoru. Analýza rozhovorů přinesla individuální reflexi efektu programu a pokus o formulaci účinných strategií pomoci v rozvodovém procesu s důrazem na obnovu "sociálního fungování" v porozvodové fázi restrukturace. Analýza také přinesla doporučení k modifikaci programu. Ze získaných výsledků vyplývá, že klienti hodnotí program jako efektivní a pomáhající během adaptace na rozvod manželství/rozpad kohabitace a k dosažení změny v pohledu na průběh manželství/soužití a rozvodové/rozchodové krize. Klíčová slova rozvod manželství, skupinová práce, manželské poradenství
|
|
Využití psychoterapeutických technik při změně postojů a vztahu pracovníků denního stacionáře ke klientům s těžkým kombinovaným postižením
Trojánková, Jana ; Valešová Malecová, Barbara (vedoucí práce) ; Mlčková, Marie (oponent)
Diplomová práce se zabývá subjektivně vnímaným problematickým vztahem pracovníka denního stacionáře (pracovníka v sociálních službách i pedagoga) ke klientovi/žákovi s těžkým kombinovaným postižením. Zkoumání tohoto vztahu a vybrané problematické situace probíhalo v krátkodobé skupinové práci s využitím psychoterapeutických technik. Pomocí skupinové práce byla podpořena změna ve vztahu pracovníka denního stacionáře ke klientovi. Výzkum byl realizován s malou skupinou probandů z Integračního centra Zahrada a Základní školy Zahrádka v Praze 3. V diplomové práci jsou použity tyto odborné metody: analýza odborné literatury, skupinová práce s prvky psychoterapie s malou skupinou probandů, dotazníkové šetření, analýza záznamů průběhu problematických situací, analýza dat případových studií. Výsledkem práce je zjištění, že skupinová sezení s prvky psychoterapeutické práce byla podpůrným činitelem, který ovlivnil vnímání problematického vztahu jednotlivých probandů ke klientům. Změna tohoto vztahu byla zaznamenána v individuálních plánech sociálních služeb či individuálních výchovně-vzdělávacích plánech jednotlivých klientů. Nepodařilo se prokázat, že účelové využití psychoterapeutických technik bylo určujícím faktorem subjektivního vnímání změn u jednotlivých probandů. Nicméně můžeme se domnívat, že k ní mohlo...
|
|
Skupinová a kooperativní výuka na 1. stupni ZŠ
Vimrová, Miroslava ; Tomková, Anna (vedoucí práce) ; Krčmářová, Tereza (oponent)
Hlavním tématem diplomové práce je kooperativní vyučování a skupinové vyučování se zaměřením na 1. stupeň základní školy. Teoretická část nabízí přehled organizačních forem výuky, vymezuje pojmy kooperativní a skupinové vyučování, přináší základní vhled do problematiky skupinového a kooperativního vyučování. Praktická část má podobu akčního výzkumu. Hlavním cílem praktické části je ověřování funkčnosti teoretických postupů a metod kooperativního a skupinového vyučování při realizaci vlastních i převzatých námětů v praxi. Tato část práce poskytuje v praxi ověřený didaktický materiál. Dále zkoumá výhody a úskalí kooperativního vyučování, sleduje pokroky skupin a osobní pokroky žáků, rozdíly v myšlení při kooperativních činnostech a frontálních činnostech, vztah mezi kooperativním, problémovým a badatelským učením. KLÍČOVÁ SLOVA Kooperativní vyučování, skupinová práce, spolupráce, skupina, žák, efektivnost, komunikace, hodnocení
|
|
Kooperativní formy výuky a jejich využití na druhém stupni základní školy
Mitbauerová, Naděžda ; Kasíková, Hana (vedoucí práce) ; Pelikán, Jiří (oponent)
Na prvních stranách jsem se pokusila teoreticky zpracovat problematiku kooperace a jejího využití z několika různých hledisek. Hlavním cílem této práce bylo zjistit pohled pedagogů a žáků na kooperativní metody. Zda stejně tak, jak se píše v mnoha publikacích o kooperativním učení, považují kooperativní metody za vhodné, prospěšné a zábavné. Neopomenula jsem vymezení stěžejních pojmů. Kooperací jako takovou se ve společnosti zabývá nespočet vědních odvětví jako například sociologie, politologie, psychologie, ale i ekonomie, ekologie a v neposlední řadě didaktika a pedagogika jako taková. Základem pro můj výzkum bylo znát co nejvíce teoretických pohledů na kooperativní formy výuky. Aby zmapování dostupných poznatků o kooperativním učení a vyučování mělo nějaký smysl, součástí práce je i empirická část, která popisuje výzkumné šetření zaměřené na kooperativní formy výuky a jejich využití na druhém stupni základní školy a to od teoretické přípravy výzkumu, až po vlastní provedení výzkumu a vyhodnocení sebraných dat. Stěžejním cílem výzkumu bylo zjistit, jaký názor mají na kooperativní formy výuky žáci a pedagogové a také, jakou ze zvolených kooperativních metod považují za nejvhodnější. V závěru práce jsem se pokusila vytvořit přehled mnou získaných dat a jejich vyhodnocení. Klíčová slova: kooperace,...
|
|
Rozvoj žákovské kompetence ke spolupráci
Lukešová, Gabriela ; Hejlová, Helena (vedoucí práce) ; Kargerová, Jana (oponent)
Cílem diplomové práce je popsat a objasnit jednotlivé faktory, které působí na utváření a rozvoj žákovské kompetence ke spolupráci a to průřezově ve všech ročnících na prvním stupni základní školy. Práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část popisuje jednotlivé faktory ovlivňující žákovskou kompetenci ke spolupráci vyskytující se na straně žáka a na straně učitele. Praktická část obsahuje výsledky výzkumu, který objasňuje, jak učitel buduje a rozvíjí žákovskou kompetenci ke spolupráci v jednotlivých ročnících primárního vzdělávání, jak styl vedení výuky učitelem podporuje rozvoj této kompetence a jak žákovskou kompetenci ke spolupráci ovlivňují vývojové předpoklady žáků. Tato práce přispívá k vytvoření ucelených poznatků o rozvoji a budování žákovské kompetence ke spolupráci podložených reálnými příklady z pedagogické praxe. Klíčové pojmy- žákovská kompetence ke spolupráci, vývojové předpoklady ke spolupráci, vyučovací styl, kooperativní výukové strategie, skupinová práce
|
|
Free Riding as a Possible Source of Conflict in Group Work
Iten, Naomi ; Hiršová, Miloslava (vedoucí práce) ; Syrovátka, Oldřich (oponent)
Tématem této bakalářské práce je problematika výskytu free ridingu (parazitování na práci ostatních) ve skupinové práci, vývoj jeho působení a dopad na skupinu a její členy. V práci rozebírám samotný jev a prostředí, ve kterém se odehrává. Jeho možné příčiny a projevy s ohledem na free ridera i ostatní členy skupiny. Dále také zkoumám tento jev v prostředí vybraných studentů Fakulty managementu Vysoké školy ekonomické v Praze. Výsledkem je převážně negativní postoj k free ridingu a radikální i méně rezolutní představy řešení. Na základě získaných dat, mínění studentů a teoretických poznatků, poskytuji doporučení, které by mohly pomoci free ridingu předcházet nebo jej částečně odstranit. Data k vypracování doporučení, získávám prostřednictvím dotazníku a na prezentování získaných údajů, využívám popisnou statistickou analýzu.
|
|
Webquest ve výuce německého jazyka
ROUBÍČKOVÁ, Žaneta
Diplomová práce se zabývá metodou webquestu a jejím využitím ve výuce německého jazyka. Teoretická část pojednává o vzniku této metody, definici, struktuře a druzích webquestů. Dále práce nahlíží na webquest z hlediska jeho didaktického přínosu. V neposlední řadě je věnována pozornost webquestu ve výuce cizího jazyka. Praktická část obsahuje příklady tvorby vlastních webquestů ve výuce německého jazyka a zhodnocení vyučovací hodiny, v níž byla tato metoda realizována (včetně reakcí žáků). Na závěr jsou uvedeny odkazy na již hotové webquesty, jichž lze využít ve výuce německého jazyka.
|
|
Rozvoj tvořivosti studentů gymnázia během letního tábora
ČEJKOVÁ, Iva
Tato práce se zabývá oblastí tvořivosti a jejího rozvoje u studentů během letního tábora. Hlavním cílem této práce bylo zjistit, jak lze rozvíjet tvořivost při volnočasové aktivitě. Teoretická část obsahuje dvě hlavní kapitoly. První nastiňuje problematiku tvořivosti a jejího rozvoje. Další kapitola se zabývá teoretickým vymezením volnočasových aktivit. Praktická část obsahuje ucelený týdenní program využívající různé metody na rozvoj tvořivosti, aplikovaný u studentů gymnázia při letní táborové činnosti. Použité metody pro rozvoj tvořivosti jsme porovnali z pohledu jejich vlivu na rozvoj jedince, týmové spolupráce, komunikace a míry rozvoje tvořivosti. Naše výsledky prokázaly, že rozvoj tvořivosti ve skupinové práci při volnočasové aktivitě přináší svá výrazná pozitiva. Jedná se o míru kooperace, inspirace a humoru, který při činnosti jedinci společně prožívají. Přesto různé metody pro rozvoj tvořivosti působí na jednotlivé složky kreativity v odlišné míře.
|
|
Srovnání skupinové práce v českém a skupinovém skautingu
BÍLKOVÁ, Kateřina
Tato bakalářská práce se zabývá skupinovou prací v organizacích Junák a PPÖ v pedagogické rovině, tedy charakteristikou a srovnáním činnosti skupin v těchto dvou zemích. Nejprve se věnuji skautskému hnutí, jeho výchovným metodám v celosvětové organizaci a vymezuji základní pojmy a definice skupinové práce. Těžiště práce pak spočívá v popisu a následném srovnání družinového systému, metod a prostředků skupinové práce, skautské stezky, metodiky programu a vzdělávání vedoucích v Česku a Rakousku. Srovnáním jsem došla k závěru, že skupinová práce v českém a rakouském skautingu má společný základ vyplývající z podstaty skautingu. Jsou zde ale nezanedbatelné aspekty, ve kterých je skupinová práce odlišná.
|
|
Výchovná a vzdělávací péče o nadané děti a specifika výuky cizích jazyků nadaných dětí
HAVELKOVÁ, Lenka
Práce se zabývá hledisky, která je potřeba uplatnit ve výuce cizích jazyků nadaných dětí. Zabývá se koncepcí pojetí výuky a kontexty, které je třeba zohlednit při vytváření aktivit pro nadané. Práce navrhuje některé metody, které jsou vhodné pro práci s nadanými dětmi. Současně práce pojednává o charakteristice učitele, který je schopen nadané děti vést, a o charakteristice nadaných dětí, aby bylo možné vytvářet takové aktivity, aby vyhovovaly jejich kognitivním, emočním a sociálním potřebám.
|