|
Kryoprezervace a transplantace spermatogonií kapra obecného
FUČÍKOVÁ, Michaela
Kryoprezervace a transplantace zárodečných buněk u ryb poskytuje vhodný nástroj pro zachování genetické informace. Metodou náhradních rodičů lze získat potomstvo se znaky zvoleného donora, v tomto případě komerčně důležitého, kapra obecného. Pro úspěšnou kryoprezervaci zárodečných buněk ryb ale musí být stanovený vhodný protokol individuálně pro každý druh. V případě této práce se testovalo několik kryoprotektantů. U nejlepšího z nich, Me2SO, co se životaschopnosti spermatogonií týče, se testovaly jeho různé koncentrace v závislosti na rychlosti zamrazování. Dále následovalo testování vlivu velikosti zamrazované tkáně, inkubačního času a přidaného cukru. Výsledkem testování bylo kryomédium sestávající se z 2,5M dimethylsulfoxidu, přidaného cukru 0,3M glukózy, 1,5% BSA a 25nM Hepes rozpuštěného v PBS. Jako nejvhodnější byla stanovena velikost zamrazované tkáně 100 mg, inkubační čas 30 min a rychlost zamrazování -1 °C/min. Tento výsledek zajišťuje nejvyšší míru přežití kryoprezervovaných spermatogonií kapra obecného a nabízí optimální podmínky pro jejich zamrazování. Druhou částí práce bylo ověření úspěšnosti transplantace kryoprezervovaných a i čerstvých spermatogonií do vhodně zvoleného recipienta, jímž je karas zlatý, který s kaprem obecným sdílí obdobné reprodukční charakteristiky, ale zároveň nabízí i snížení nároků na prostor, nebo odolnost vůči koi-herpes viru. Transplantované zárodečné buňky kolonizovaly zárodečnou rýhu a spustily gametogenezi celkem u 42,5 % (kryoprezervované spermatogonie) a 52,5 % (čerstvé spermatogonie) recipientů karase zlatého, což prokázalo, že transplantace kryoprezervovaných spermatogonií kapra obecného, do recipienta karase zlatého, je úspěšně realizovatelná.
|
|
Oko básníka: Antické figury v díle Jeana Cocteaua
Wittlichová, Julie ; Jirsa, Tomáš (vedoucí práce) ; Hrdlička, Josef (oponent)
Tato práce pojednává o výskytu a způsobu užití figur antické mytologie v díle Jeana Cocteaua. Zaměřuje se na postavu Narcise, již zkoumá rovněž v souvislosti s postavami Oidipa a Orfea, přičemž se soustředí především na téma zrcadlení a s ním spojené motivy oka a pohledu. Toto zrcadlení pak nezkoumá pouze na úrovni estetického objektu, ale rovněž ve vztahu k recipientovi a ve vzájemných interferencích mezi různými médii. Práce se metodologicky opírá o vybrané filozofické teze Maurice Merleau-Pontyho a teoretické koncepty Pierra Brunela, Mieke Bal a Mary Ann Caws. V rámci Cocteauova díla se zaměřuje především na analýzu románů Nezvedené děti, Le Livre blanc a jejich ilustrace, báseň "Tombeau de Narcisse", divadelní hru La Machine infernale a filmy Krev básníka, Orfeus a Testament d' Orphée.
|
| |
|
Problematika překládání divadelních her se zaměřením na školní divadlo. Komentovaný překlad souboru dramat Davida Llorenteho Los árboles dormidos
Zábojová, Lenka ; Charvátová, Anežka (vedoucí práce) ; Obdržálková, Vanda (oponent)
Tato práce sestává ze tří částí: teorie překládání divadelních her a specifika školního divadla, překlad divadelní hry Davida Llorenteho Los árboles dormidos a komentář přeložené hry. Teoretická část se zaměřuje na úskalí a charakteristiky překladu tohoto žánru. Komentář překladu zahrnuje překladatelskou analýzu, analýzu problémů překladu a jejich řešení a typologii překladatelských posunů. Klíčová slova: Příjemce, paradox, zastarávání překladu, scénické poznámky, školní divadlo, ochotnické divadlo, překladatelská analýza, překladatelské posuny.
|
|
Diváci jako zdroje informací zpravodajské televizní stanice
Kopecký, Martin ; Moravec, Václav (vedoucí práce) ; Lokšík, Martin (oponent)
(abstrakt) Diváci a další recipienti jsou centrem pozornosti všech mediálních platforem. Konzumenti mediálního obsahu se však s neustále měnícím prostředím mění také. Mnohem více se zapojují do práce s produkovaným obsahem, který nejen mění a upravují, ale také pomáhají tvořit. Postupně se rozmazává hranice mezi autorem a publikem. Technologická konvergence, a nové možnosti publika s ní spojené, dává za vznik novému typu recipienta. Prozument, mix producenta a konzumenta definuje směřování mediální činnosti celého světa. Publikum využilo možností a moci internetu a z pouhých konzumentů se stávají plnohodnotní tvůrci obsahu.
|
|
Apely v reklamních textech
Wolfová, Michaela ; Janovec, Ladislav (vedoucí práce) ; Holanová, Radka (oponent)
Apely v reklamních textech Tato diplomová práce si klade za cíl analyzovat apely v reklamních sděleních. Analyzují se texty tištěných, televizních a internetových reklam. Práce je zaměřena na zkoumání způsobů, jakými reklamy apelují na recipienta a o které společenské hodnoty se při tom opírají. V práci se uplatňuje metoda stylistické a obsahové analýzy.
|
|
Hodnocení vlivu čistíren odpadních vod na kvalitu vody v recipientu
Kunert, Michal ; Benešová, Libuše (vedoucí práce) ; Šťastná, Gabriela (oponent)
Ovlivňování vodních toků antropogenní činností narůstá v posledních letech a toky ztrácejí svůj přirozený charakter. Tato situace se týká zejména malých toků, s minimálními průtoky. Předkládaná práce se zabývá hodnocením stavu toků, ovlivněných vypouštěním čištěných odpadních vod z malých ČOV. Výsledky ukázaly, že při průměrných průtocích v recipientu žádná ze sledovaných čistíren odpadních vod tok negativně neovlivňuje. Problémy mohou nastat v době tání sněhu, kdy snížené teploty vody přitékající na čistírnu odpadních vod negativně ovlivňují biologické čistící pochody.
|
|
Art brut jako problém estetiky
KOCANDOVÁ, Barbora
Tato práce se zabývá problematikou hraničního fenoménu art brut, který vyvolává zajímavé estetické otázky týkající se statusu díla, autora i recipienta. První část práce představuje samotný vhled do historie a vzniku tohoto specifického uměleckého projevu, stejně tak zohledňuje jeho formy a samotný význam, to vše na základě základních teoretických pramenů. Část druhá se pak zabývá problémem autora a autorstvím jako klíčovými otázkami estetiky a zaměřuje se na význam a důležitost autorského pólu v rámci tvorby art brut. Tento význam je hledán ve spojitosti se stěžejními texty umělecké teorie, které autora, jako samostatnou entitu estetické situace, analyzují.
|
|
Pragmatická a stylistická analýza horoskopů v periodikách
Heřmanová, Ivana ; Chejnová, Pavla (vedoucí práce) ; Janovec, Ladislav (oponent)
Diplomová práce s názvem "Pragmatická a stylistická analýza horoskopů v periodikách" se zabývá horoskopy z jazykového hlediska se zřetelem k pragmatickým a stylistickým aspektům. Cílem práce je formulovat typické znaky horoskopů na základě pragmatické a stylistické analýzy. Výchozí materiál pro rozbor tvoří celkem 1752 astrologických předpovědí z šestnácti periodik. V jednotlivých kapitolách blíže charakterizujeme původce a příjemce horoskopů, sledujeme vlastnosti cílové skupiny adresátů z hlediska věku, pohlaví, společenské role a statusu. Věnujeme se záměru a působení na recipienta, zhodnocujeme strategie, které původci horoskopů používají. Práce dále ukazuje, jak je v horoskopech využita slovní zásoba a jakými různými jazykovými prostředky dosahují produktoři komunikátů svého záměru. Analýza se zaměřuje i na tematickou stránku horoskopů.
|
|
Media marketing strategy analysis of Prima Cool
Geregayová, Salome ; Dolanský, Pavel (vedoucí práce) ; Jirák, Jan (oponent)
(abstrakt) Cieľom práce je zmapovať akým spôsobom dokážu vyžiť média vlastný nosič na marketingovú a mediálnu stratégiu propagácie. Prostredníctvom prípadovej štúdie - televízie Prima Cool ide o sledovanie jej ukotvenia v mediálnom prostredí cez vlastný televízny kanál, ale aj príslušné kooperujúce kontaktné kanály, vytvorené majiteľom stanice. Práca sa venuje jednotlivým teoretickým názorom z oblasti marketingu a mediálnej stratégie, predovšetkým v aplikácii pre médiá. Detailne analyzuje pojem stratégia a jej postavenie v rámci marketingu, jednotlivé formy stratégie - myslenie, riadenie. Podrobne rozpracováva formy strategického riadenia. Sleduje mediálnu stratégiu, ako jednu z foriem marketingu a najmä jej využiteľnosť médiami vo vlastných médiách. Pre získanie objektívneho pohľadu na danú tému práca prináša viacero známych metód. Odborné teórie sú konfrontované prípadovou štúdiou televízie Prima Cool. V sledovanom objekte analyzuje využiteľnosť vlastného mediálneho priestoru pre marketingové a mediálne stratégie. Predmetom analýzy je cieľová skupina televízie, programová štruktúra, komunikácia s percipientmi a upevňovanie povedomia o televíznej stanici na českom mediálnom trhu. Predovšetkým ide o konfrontáciu teoretických znalosti s konkrétnymi krokmi spoločnosti FTV Prima v rámci skúmanej...
|