Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 20 záznamů.  předchozí11 - 20  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.03 vteřin. 
Psychosociální a lingvistické aspekty vulgarity v hiphopové kultuře
Sommerová, Lucie ; Doubek, David (vedoucí práce) ; Páchová, Anna (oponent)
Tato bakalářská práce se zaměřuje na funkce vulgarity v hiphopové kultuře. Ke zkoumání této oblasti byly použity texty českých hiphopových interpretů, podrobené analýze, a to především analýze obsahové. Analýza odhalila nejen významy zjevné, ale především ty skryté. Následně byly hiphopové texty konfrontovány s lidovou smíchovou kulturou středověké a renesanční společnosti. Závěry získané užitím těchto metod odhalují, jakým způsobem k vulgaritě přistupují autoři hip hopových textů. Klíčová slova: Psycholingvistika, Sociolingvistika, vulgarita, Hip hop, Kultura Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Vliv médií na utváření komunikačních a jazykových kompetencí dětí ve škole
Pelzová, Markéta ; Strouhal, Martin (vedoucí práce) ; Koťa, Jaroslav (oponent)
Práce představuje problematiku médií ve spojitosti s jazykovými a komunikačními aspekty vývoje dětské řeči. Otázky mediální produkce jsou tak představeny nejen jako součást dnešního společensko kulturního prostředí, ale také jako významný faktor determinace dětské řeči, komunikace, kognitivních schopností a v neposlední řadě školní a pracovní úspěšnosti. Kritický náhled na problematiku šíření mediální technologie do běžného užívání dětí vyúsťuje v představení prevence možných negativních vlivů, kterými by média mohla na dětského uživatele působit.
On some aspects of "German with ease" from the point of view of language acquisition
Kořánová, Nora ; Blahak, Boris (vedoucí práce) ; Šemelík, Martin (oponent)
Bakalářská práce se zabývá postupem (resp. sekvencí) osvojování německého slovosledu a použitelností tohoto postupu při výuce cizího jazyka. Materiálový podklad zkoumání tvoří učebnice pro samouky "German with Ease" společnosti Assimil. Tato učebnice, podle názoru autorů, nabízí metodu výuky jazyka, která se zakládá na principech podobných těm, jež jsou uplatňovány při akvizici L1. Konkrétně je cílem práce posoudit, do jaké míry byla sekvence osvojování syntaxe v učebnici Assimil respektována. Svou povahou je tedy práce kritickou analýzou učebnice založenou na poznatcích z psycholingvistiky. Teoretická část práce podává popis učebnice a srovnává metodu Assimil s jinými existujícími metodami. Zároveň představuje psycholingvistické zázemí studia sekvencí v osvojování jazyka. Praktická část se soustřeďuje na kritéria výběru dat, následnou prezentaci těchto dat a jejich vyhodnocení. Na základě závěrů z praktické části jsou předloženy návrhy, které by měly přispět ke zkvalitnění učebnice.
Sémantické charakteristiky sloves v písemném projevu dětí mladšího školního věku
Trojanová, Tereza ; Pacovská, Jasňa (vedoucí práce) ; Lehečková, Eva (oponent)
Bakalářská práce si klade za cíl prozkoumat oblast sémantických charakteristik sloves, která užívají děti na konci mladšího školního věku ve svých písemných projevech. Podkladem pro výzkum jsou samostatné písemné práce žáků 5. ročníku základní školy. Za účelem získání relevantních údajů pro analýzu sebraného materiálu jsou využity kvantitativní metody výzkumu. Jakoukoliv kvantifikaci kognitivního vývoje nelze považovat za obecně platnou. Bakalářská práce zaznamenává jisté tendence vývoje dětské řeči, které se mohou stát podnětem pro další vědecké bádání. Přínosem práce jsou rovněž přiložené původní texty dětí na konci mladšího školního věku. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. Teoretická část popisuje základní východiska psycholingvistiky a představuje odlišné přístupy k osvojování jazyka dítětem. Dále obsahuje kapitolu charakterizující období mladšího školního věku a kapitoly věnující se problematice sloves, jejich sémantice a třídění z hlediska sémantických rysů. Empirická část předkládá pracovní hypotézy, popis výzkumného vzorku i metodologii výzkumu. Jádro této části tvoří kvantitativní vyjádření zastoupení jednotlivých sloves v sebraných materiálech, dále jejich zařazení do sémantic- kých kategorií a porovnání pracovních hypotéz s výsledky výzkumu. Závěr bakalářské...
K obecným principům osvojování cizího jazyka dítětem
BALOUNOVÁ, Romana
Předkládaná diplomová práce navazuje na bakalářskou práci s názvem K obecným otázkám psycholingvistiky a rozvíjí faktická východiska tématu osvojování si cizího jazyka dítětem. Součástí teoretické části je vymezení základních pojmů z oblasti psycholingvistiky, zejména vývojové psycholingvistiky a konstruování pojmu osvojování si cizího jazyka dítětem. Primárním cílem práce je komparativní výčet jednotlivých teorií osvojování si cizího jazyka dítětem, a to nejen v rovině mateřského, ale i cizího jazyka. Základní teoretické koncepce osvojování si cizího jazyka se opírají o lingvistické, psychologické a zejména psycholingvistické vědecké poznatky. Mezi další záměry, které si práce klade za své, je definování rozsáhlých variabilních determinantů, jež se podílejí na výstavbě procesu osvojování si cizího jazyka dítětem a ovlivňují následnou úroveň osvojování si nemateřského jazyka. V závěru teoretického kompilátu je dán prostor psycholingvistickým aspektům osvojování si výslovnostních, řečových, ale i psaných projevů cizího jazyka. Empirická část je vystavěna tak, aby poukázala na aplikovatelnost procesu osvojování si cizího jazyka dítětem v přirozeném prostředí, tj. bilingvním rodinném prostředí, kde je výsledný proces nejvíce účinný a verifikovatelný. Z toho důvodu nelze hovořit o učení se cizímu jazyku, nýbrž o osvojování si druhého jazyka.
Hledání spojitosti - použití kvantitativní textové analýzy ke zhodnocení vlivu textu na výsledky grantových programů
Valeš, Miroslav ; Bruckner, Tomáš (vedoucí práce) ; Ircing, Pavel (oponent)
V době, kdy je dobře dostupné softwarové a hardwarové vybavení pro automatizovanou analýzu textu a kdy jsou zároveň zpřístupněna obsáhlá data popisující reálné projekty přihlášené do grantových programů, je možno následovat fenomény z oblastí behaviorální ekonomie a psycholingvistky, které ukazují, že specifičnosti v textovém projevu mohou mít statisticky asociovatelný vztah s rozhodnutím čtenáře, v tomto případě tedy i vliv na závěrečné rozhodnutí o přidělení grantu. Práce vychází ze zmíněných oblastí a i za pomoci kvantitativních indikátorů používaných ve forenzní lingvistice provádí počítačem podpořenou kvantitativní analýzu textu, přičemž hlavním záměrem je z pohledu korelace vyhodnotit, zdali se v reálných operačních programech vyskytovaly asociovatelné závislosti mezi kvantitativními vlastnostmi textového popisu přihlášeného projektu a výší přiděleného nebo nepřiděleného grantu. Práce je rozčleněna do čtyř kapitol, kde zmiňuje východiska, popisuje zkoumaná data a metody, rozebírá provedené analýzy a nalezené závislosti, a v poslední kapitole sumarizuje a zhodnocuje odvedený výzkum.
Vybrané aspekty osvojování jazyka dětmi
KANTOŘÍKOVÁ, Lucie
Bakalářská práce se zabývá psycholingvistikou a vybranými aspekty osvojování jazyka dětmi. Ve vývoji psycholingvistiky přibližuje čtyři základní teoretické směry. Behavioristickou teorii, generativní teorii, kontextovou psycholingvistiku a kognitivní psycholingvistiku. Shrnuje dosavadní poznatky v osvojování jazyka dětmi a v utváření a rozvíjení základních komunikačních schopností člověka od jeho narození. Současně práce pro úplnost zmiňuje i obvyklé vývojové poruchy - afázie, dyslexie, dysfázie. Samostatnou kapitolu pak tvoří vlastní pilotní studie konkrétního jazykového jevu, a to osvojování adjektivního pasiva u skupiny osmi dětí ve věku tři až pět let. Ve studii je použita forma rozhovorů s využitím připravených obrázků vztahujících se k jednotlivým větám. Výsledky studie jsou poměrně nejednoznačné, velmi individuální a přibližují se tak i některým známým teoretickým zdrojům.
Přeřeknutí v přednáškových textech
Lišková, Michaela
Analýza přeřeknutí v rovině fonologické, morfologické a syntaktické.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 20 záznamů.   předchozí11 - 20  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.