Název:
K obecným principům osvojování cizího jazyka dítětem
Překlad názvu:
To general principles of acquiring foreign language by child
Autoři:
BALOUNOVÁ, Romana Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předkládaná diplomová práce navazuje na bakalářskou práci s názvem K obecným otázkám psycholingvistiky a rozvíjí faktická východiska tématu osvojování si cizího jazyka dítětem. Součástí teoretické části je vymezení základních pojmů z oblasti psycholingvistiky, zejména vývojové psycholingvistiky a konstruování pojmu osvojování si cizího jazyka dítětem. Primárním cílem práce je komparativní výčet jednotlivých teorií osvojování si cizího jazyka dítětem, a to nejen v rovině mateřského, ale i cizího jazyka. Základní teoretické koncepce osvojování si cizího jazyka se opírají o lingvistické, psychologické a zejména psycholingvistické vědecké poznatky. Mezi další záměry, které si práce klade za své, je definování rozsáhlých variabilních determinantů, jež se podílejí na výstavbě procesu osvojování si cizího jazyka dítětem a ovlivňují následnou úroveň osvojování si nemateřského jazyka. V závěru teoretického kompilátu je dán prostor psycholingvistickým aspektům osvojování si výslovnostních, řečových, ale i psaných projevů cizího jazyka. Empirická část je vystavěna tak, aby poukázala na aplikovatelnost procesu osvojování si cizího jazyka dítětem v přirozeném prostředí, tj. bilingvním rodinném prostředí, kde je výsledný proces nejvíce účinný a verifikovatelný. Z toho důvodu nelze hovořit o učení se cizímu jazyku, nýbrž o osvojování si druhého jazyka. The submitted M.A. thesis builds on the B.A. thesis entitled On general questions of psycholinguistics and develops factual points of departure related to the topic of adoption of a foreign language by a child. A part of the theoretical section is the definition of basic concepts in the field of psycholinguistics, in particular developmental psycholinguistics, and the design of the notion of adoption of a foreign language by a child. The primary goal of the study is to provide a comparative listing of the individual theories of adoption of a foreign language by a child, not only at the level of the mother tongue, but at the level of a second language as well. The basic theoretical concepts of adoption of a foreign language are based on linguistic, psychological and especially psycholinguistic scientific research. The other goals of the thesis include the definition of extensive variable determinants which participate in the process of adoption of a foreign language by a child and also influence the resultant level of adoption of a non-native language. In the concluding part of the theoretical compilation, space is provided for the psycholinguistic aspects of adoption, such as enunciative, speech and written displays of a foreign language. The empirical part is built up in a way so that it highlights the applicability of the process of adoption of a foreign language by a child in a natural environment, i.e. in a bilingual family environment where the resultant process is the most effective and verifiable. For this reason, it is not possible to talk about learning a foreign language but rather about the adoption of a second language.
Klíčová slova:
cizí jazyk; determinanty; mateřský jazyk; psycholingvistické aspekty; psycholingvistika; rozhovor; teorie osvojování si cizího jazyka; determinants; interview; primary language; psycholinguistic aspects; psycholinguistics; second language; theories of second language acquisition Citace: BALOUNOVÁ, Romana. K obecným principům osvojování cizího jazyka dítětem. České Budějovice, 2015. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/36013