Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 41 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Červená Karkulka: kdo je to, ten vlk?
Táborská, Lucie ; Kučera, Miloš (vedoucí práce) ; Klusák, Miroslav (oponent)
Český abstrakt: Název práce: Červená Karkulka: kdo je to, ten Vlk? Autorka: Lucie Táborská Katedra: Katedra psychologie Vedoucí bakalářské práce: Doc. Miloš Kučera, CSc. E-mail vedoucího bakalářské práce: Milos.Kucera@seznam.cz Abstrakt: Bakalářská práce "Červená Karkulka - kdo je to, ten Vlk?" se věnuje celosvětově známé pohádce O Červené Karkulce. Práce sestává ze tří základních částí. V úvodní z nich autorka pojednává o historickém pozadí vývoje pohádky. Nejprve jsou zmiňovány původní orální verze známé z celého území Evropy i jiných částí světa (Asie, Afrika). Pro západní kulturu jsou však nejvýznamnější literárně zaznamenané příběhy v podání Charlese Perraulta a bratří Grimmů. Druhá část se zaměřuje na význam a interpretaci postavy Vlka v příběhu. Hlavního antagonistu lze vnímat jakožto maskulinní postavu (typ svůdníka, temná strana otcovské postavy, agresivní mužství), nebo jako postavu femininní (matka, babička, Velká matka). Oba přístupy mají nezanedbatelný počet zástupců, o jejichž stručný přehled se autorka pokouší. Závěrečná sekce práce poskytuje náhled na dva základní přístupy k interpretaci pohádky - přístup vnímající příběh jako "varovný" a druhý, považující ho za příběh "iniciační". Zatímco v prvním případě má pohádka děti varovat před nebezpečenstvím a ukazovat správnou cestu, druhý vnímá v...
Pojetí žárlivosti v rámci maskulinity a femininity
Slavíčková, Barbora ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Pavlík, Petr (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem žárlivosti v kontextu maskulinity a femininity. Práce se soustředí na žárlivost v partnerských vztazích, na kterou pohlíží z genderového a psychologického hlediska. Jejím hlavním cílem je prozkoumání způsobu, jakým je žárlivost v souvislosti s genderem konstruována a jaké se v těchto konstrukcích vyskytují rozdíly a podobnosti. Stanovený cíl práce se snažím naplnit prostřednictvím obsahové analýzy vybraných periodik životního stylu, přičemž některé z nich jsou genderově zaměřené na své čtenáře/ky, některé bez genderové orientace na cílovou skupinu. Práce je rozdělena do dvou částí, kdy první, teoretická, se věnuje jednotlivým definicím a teoretickým přístupům k žárlivosti, jejich popisem a vysvětlením původu rozdílů v žárlivosti mezi muži a ženami. Ve vlastním výzkumu je použita kombinace kvantitativní a kvalitativní obsahové analýzy nejčtenějších časopisů v České republice, která slouží k zajištění rozsáhlého vhledu do problematiky a k získání komplexnějších informací o souvislosti žárlivosti s genderem. Věřím, že práce přinese větší vhled do problematiky konstruování žárlivosti v kontextu genderu. Klíčová slova: gender, maskulinita, femininita, psychologie, žárlivost v partnerských vztazích
Projevy etnicity ve schematu maskulinity a femininity u dětí na ZŠ
Puchýřová, Michaela ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Bittnerová, Dana (oponent)
Bakalářská práce se zabývá tím, zdali se etnicita dítěte projevuje ve schématu maskulinity a femininity. Teoretická část se tak soustředí na dvě hlavní témata - gender a etnicita. Je vysvětlen pojem genderová identita, její vývoj dle různých teorií, genderová socializace (v různých prostředích) a genderová schémata. Práce se dále v teoretické části soustředí na vymezení pojmu etnicita, zaobírá se etnickou identitou, socializací do etnicity, v neposlední řadě také etnickými stereotypy a schématy. Teoretickou část uzavírá kapitola o genderu a etnicitě - jejich propojení. Praktická část se soustředí na výzkum, jež operuje s kvantitativními daty, zpracovány jsou však kvalitativním způsobem. Data byla získána prostřednictvím kresby žáků na ZŠ, následně byl vytvořen kódovací klíč, dle kterého proběhlo jejich kódování. Data následně prezentuji a interpretuji. Výsledkem tohoto výzkumu bylo zjištění, že děti různých etnicit vnímají rozdíl mezi maskulinitou a femininitou podobně, nedochází však k promítání etnicity do těchto schémat. KLÍČOVÁ SLOVA gender, etnicita, maskulinita, femininita, genderová schémata, žáci
Od animace k hraným verzím: proměna klasických pohádkových filmů studia Disney z feministické perspektivy
Šlechtová, Nikola ; Vochocová, Lenka (vedoucí práce) ; Bednařík, Petr (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá analýzou a porovnáním dvou kategorií pohádkových filmů studia Disney. Na straně jedné stojí animované snímky 20. století, na straně druhé pak jejich moderní hrané verze. Práce se zaměřuje na vyobrazení genderu i souvisejících společenských poměrů a z perspektivy feministické kritiky zjišťuje, zda došlo v rámci pohádkových příběhů k jejich proměně. Pohádky hrají významnou roli při genderové socializaci dětí a jsou odrazem dobových společenských představ o femininitě a maskulinitě. Teoretická část představuje koncept genderu a jeho osvojování, pohled feminismu na gender i společnost a vývoj feministického hnutí. Věnuje se pohádce, její roli socializačního činitele a teorii feministické pohádkové kritiky. Soustředí se také na filmové pohádky, především pak na studio Disney a jeho kritiku. Zkoumané filmy byly podrobeny analýze založené na metodě zakotvené teorie. Během výzkumu byl zjištěn výrazný posun ve vyobrazení ženských i mužských hrdinů, romantické lásky, patriarchální společnosti pohádkových světů i v reprezentaci rasových a sexuálních menšin.
Mediální obraz feminismu a problematiky genderu na stránkách české verze magazínu Playboy
Štěpařová, Tereza ; Krobová, Tereza (vedoucí práce) ; Osvaldová, Barbora (oponent)
Tato bakalářská práce studuje, jak česká verze pánského lifestylového časopisu Playboy na svých stránkách prezentuje témata genderu a feminismu. Teoretická část představuje teoretická východiska práce. Popisuje obsah studia genderu a genderových problematik, zde je vysvětlen rozdíl mezi pohlavím a genderem, dále jsou nastíněna teoretická východiska genderu a problematika hierarchizace rolí ve společnosti. Tato část také vysvětluje feminismus jako hnutí včetně jeho historie. Poté je představena koncepce mediálního zprostředkování reality a způsoby, jakým média prezentují feminitu, maskulinitu a feminismus. Poslední část se věnuje historii a současnosti magazínu Playboy včetně jeho české verze. Předmětem praktické části je kvalitativní obsahová analýza, prováděná metodou zakotvené teorie podle Anselma Strausse a Juliet Corbin. Jako výzkumný vzorek byly stanoveny ročníky 1993, 2007 a 2019 české verze magazínu Playboy. Pro potřeby výzkumu byly položeny dvě výzkumné otázky: 1) Jak časopis Playboy ve zkoumaných letech prezentoval problematiku genderu a feminismu na svých stránkách? 2) Jak se měnila strategie a obsah prezentování problematiky genderu a feminismu v tomto časopise v průběhu zkoumaných let? Ze závěrů analýzy vyplývá, že časopis reprodukují genderové stereotypy a tím negativně přispívají k...
Genderové vztahy mezi dívkami a chlapci ve smíšených třídních kolektivech na 1. stupni ZŠ
Jindrová, Zdeňka ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Zemanová, Lenka (oponent)
Univerzita Karlova Pedagogická fakulta Katedra psychologie DIPLOMOVÁ PRÁCE Genderové vztahy mezi dívkami a chlapci ve smíšených třídních kolektivech na 1.stupni ZŠ Gender relations between boys and girls in mixed class groups in the first grade at elementary school Zdeňka Jindrová Vedoucí práce: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. Studijní program: Učitelství pro základní školy M7503 Studijní obor: 7503T047 Učitelství pro 1.stupeň ZŠ (OKM1STV06) Rok odevzdání: 2020 ABSTRAKT Moje diplomová práce se zabývá vztahy chlapců a dívek ve dvou smíšených třídních kolektivech státní základní školy ve městě "n" a dvou smíšených třídních kolektivech soukromé základní školy ve městě "b". Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. V teoretické části popisuji základní definice, týkající se klíčových slov této práce. Věnuji se zejména přístupu jednotlivých žáků a žákyň k otázkám genderu a genderovým vztahům mezi žáky a žákyněmi. Zajímá mne, jak kvalitní jsou vtahy mezi dívkami a chlapci ve smíšených kolektivech. Při své práci vycházím z odborné literatury, dostupných internetových zdrojů a ze zadaných dotazníků vztahů ve školní třídě. V empirické části práce vysvětluji metody a fáze svého výzkumu. Dotazníky slouží také jako rozhodující signifikant, existuje-li rozdíl mezi vztahy žáků ve státní základní škole a v...
Opakované mučení nedokonalého těla. Specifika cvičení ve fitness centru z genderové perspektivy.
Psotová, Helena ; Kobová, Ĺubica (vedoucí práce) ; Pavlík, Petr (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá fenoménem fitness z genderové perspektivy. V prostředí konkrétního fitness centra byl proveden výzkum zaměřený na prostor posilovny a jeho návštěvníky a návštěvnice. Pomocí zúčastněného pozorování a polostrukturovaných rozhovorů bylo zkoumáno, jak specifická činnost pomáhá utvářet identitu cvičících a jak se formují vztahy mezi nimi navzájem. Zároveň byl analýze podroben prostor posilovny a pravidla, podle nichž se lidé v daném prostředí chovají. Práce představuje posilovnu na jednu stranu jako prostředí, které konzervuje dominantní představy o formování maskulinit a femininit, ale na druhou stranu umožňuje cvičícím v určitých situacích nabourávat genderový řád nestereotypním chováním. Ukázalo se, že navštěvování fitness centra ovlivňuje a disciplinuje životy cvičících i mimo posilovnu.
Taky se bitkujem, Kulturní modely násilí z pohledu romských dívek
Trachtová, Zuzana ; Bittnerová, Dana (vedoucí práce) ; Uherek, Zdeněk (oponent)
Klíčová slova: Romské dívky, násilí, skupiny teenagerů, genderové odlišnosti, femininita, maskulinita Abstrakt: Text je založen na etnografickém výzkumu party romských teenagerů v Praze a především na spolupráci s romskými dívkami, které jsou součástí této party. Teenageři v rámci vrstevnické komunikace často tematizovali problematiku násilí. Z výzkumu vyplynulo, že v Praze existuje několik podobných teenagerských romských skupin, které mezi sebou organizují pouliční bitky. Výzkum probíhal ve dvou fázích, kdy v první jsem pracovala s celou partou teenagerů. Násilí se ukázalo jako dominanta především kluků, nicméně v partě je respektované i dívkami. Proto jsem ve druhé fázi směřovala pozornost především k nim. Text představuje sondu, která se zabývá otázkou významu násilí z pohledu dívek jak o násilí uvažují a jakým způsobem ho verbalizují. Teoretická část dále obsahuje definiční rámce pojmu násilí a jeho zasazení do různých sociovědních kontextů. Násilí je spojováno nejčastěji s mládeží, genderem, maskulinitou, ale i marginalizací či ctí a respektem. Pozornost samozřejmě věnuji i teoretické literatuře, která hovoří konkrétně o ženském násilí. Poté se zabývám vymezením romské menšiny v České republice a v Praze, kde výzkum probíhal. Bylo třeba zmínit i téma představy a vnímání tradiční romské ženy. K analýze...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 41 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.