Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 99 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Řešení konfliktů mezi žáky ve třídě primární školy
Štěpánová, Lucie ; Krčmářová, Tereza (vedoucí práce) ; Poche Kargerová, Jana (oponent)
Tématem diplomové práce je řešení problémů/konfliktů mezi žáky ve 4. ročníku základní školy. Pojednává o příčinách vzniku konfliktních situací ve třídě, o strategiích řešení konfliktů a o možnostech jejich prevence. V teoretické části se zaměřuji především na charakteristiku kvalitního klimatu třídy a specifika žáků v mladším školním věku. Shrnu typy a příčiny konfliktů mezi žáky a možnosti jak jim předcházet zejména cíleným rozvojem jejich sociálních dovedností. V empirické části se formou akčního učitelského výzkumu pokusím snížit četnost konfliktů a zvýšit dovednost jejich zvládání ve třídě 4. ročníku, kde působím jako třídní učitelka. Využiji dotazník "Naše třída", záznam a analýzu konkrétních situací, rozhovor se žáky a analýzu vlastního reflektivního deníku. Pro zlepšení sociálních dovedností žáků využiji metody a techniky zejména osobnostní a sociální výchovy, které budu pravidelně zařazovat do výuky žáků.
Změna v porozumění různým modelům zlomků u žáků základní školy
Hillebrandová, Eliška ; Janda, David (vedoucí práce) ; Kvasz, Ladislav (oponent)
Zlomky patří mezi obávané téma nejen pro žáky, ale i učitele. Důvodem je, že se jedná o zlomové učivo na základních školách, bez něhož nelze s úspěchem pokračovat v navazujícím studiu. Proto se v první kapitole této práce zaměříme na porozumění zlomkům skrze vizuální modely (diskrétní a spojité - čokoláda, kruh, úsečka, obdélník), které je možné u nás běžně nalézt v učebnicích zaměřených na výuku zlomků. Ve druhé kapitole jsme s pomocí nástrojů akčního výzkumu zkoumali, jak se mění porozumění žáků v čase po provedených intervencích. Výzkum se skládal ze dvou pilotních testování a třech iterací testu v průběhu dvou měsíců ve třech sedmých třídách na pražské základní škole. V testu jsme se konkrétně soustředili na hledání části z celku a hledání celku zčásti u těchto tří modelů: diskrétní uspořádaný model, model zlomku jakožto části plochy v mřížové síti a model číselné osy. Všechny výsledky jsme graficky zpracovali pomocí tabulek, boxplotů a opírali jsme se i o statistické testy. Ve třetí kapitole jsme detailně tyto výsledky shrnuly a také poukázaly na nedostatky výzkumu a jejich možnosti odstranění. Ukázalo se, že u žáků došlo k pozitivní změně v porozumění modelům zlomků. Tato práce může pomoci dalším učitelům při výuce zlomků jako inspirace úloh a doporučení pro zařazování modelů i při operacích...
Hlasová příprava dětí předškolního věku
HRBÁČOVÁ, Veronika
Bakalářská práce se zaměřuje na hlasovou přípravu dětí v mateřské škole. Práce je koncipována jako akční výzkum. V teoretické části bude popsáno, co je lidský hlas a jak funguje. Dále bude rozepsáno, jak se má pracovat s hlasem právě v mateřských školách. I u dětí tohoto věku se mohou objevit hlasové poruchy. V této části proto najdeme vypsané i možné poruchy hlasu, jak je rozpoznat a jak jim předcházet. Praktická část bakalářské práce bude věnována samotnému akčnímu výzkumu. Bude navrženo šest hlasových chvilek pro děti předškolního věku, budou prakticky vyzkoušeny a zhodnocena jejich efektivita. Každá z šesti chvilek obsáhne hypotézu, která bude později potvrzena či vyvrácena. Na závěr práce budou zhodnoceny navržené hlasové chvilky a jejich využitelnost v mateřské škole. Budou zhodnoceny všechny cíle a hypotézy, které budou v praktické části stanoveny.
Řečová dovednost mluvení jako kritické místo ve výuce anglického jazyka na 2. stupni ZŠ
SCHŮTOVÁ, Eva
Diplomová práce se zabývá řečovou dovedností mluvení, jež byla identifikována učiteli jako tzv. kritické místo ve výuce angličtiny na 2. stupni ZŠ v rámci fakultního projektu IPUP KA7 - Inovace přípravy učitelů pro praxi. Klíčovou aktivitou projektu byl akční výzkum, na němž je založena tato diplomová práce. Předmětem zkoumání je hledání příčin, proč je řečová dovednost mluvení problematickým místem ve výuce a jaká jsou možná řešení, která mohou být aplikována v praxi učiteli, již chtějí kvalitně rozvíjet mluvení u žáků ve svých hodinách angličtiny. Práce je rozdělena na část teoretickou a empirickou, přičemž v teoretické části je prostor věnován nejprve vymezení tzv. kritických míst, dále je detailně okomentována řečová dovednost mluvení a je zde popsána úroveň toho, co by měl žák na 2. stupni základní školy v rámci mluvení zvládnout. V empirické části je popsána metodologie výzkumu a jsou zde reflektována zjištěná data z akčního výzkumu spolu s poznatky odborníků z teoretické literatury. Výsledkem práce jsou doporučení týkající se výuky mluvení, jež mohou být implementována do praxe.
Vznik lokální sítě komunitních porodních asistentek (akční výzkum)
Zachová, Tereza ; Hájková Klíčová, Kateřina (vedoucí práce) ; Bosá, Monika (oponent)
Tato práce vznikla na základě akčního výzkumu na pomezí oboru porodní asistence a řízení zdravotnických a sociálních organizací. Mapuje vývoj vzniku lokální sítě komunitních porodních asistentek v Brně mezi lety 2021 - 2022. Na začátku měla brněnská komunitní porodní asistentka sen pracovat v porodním domě. Jelikož je to však momentálně v České republice nereálné, hledala způsoby, jak by mohla spolu s kolegyněmi pracovat a poskytovat tak dostupnou a kvalitní péči ženám, které by si ji přály. Díky dotaci od městské části Brno-střed se uskutečnilo pět facilitovaných setkání porodních asistentek. Na těchto schůzkách se zjišťovalo, jaké jsou motivy a potřeby porodních asistentek, s jakými překážkami se setkávají a jaké mají zkušenosti ze své praxe. Postupně se tak designovala služba, která by ženám mohla poskytovat individuální komplexní podporu a péči v těhotenství, při porodu a v šestinedělí, zajištěnou porodními asistentkami. Dnes už má původní sen konkrétní podobu - Hnízdo. Je to (prozatím neformální) uskupení porodních asistentek, které se pravidelně scházejí, mají definovanou společnou vizi, sdílené hodnoty a principy péče, sbírají statistiky z porodů, mají pravidelné supervize a postupně realizují systém zastupitelnosti. Také začínají být známé mezi dalšími odborníky v jejich lokalitě a ve...
Práce s příběhem u dětí předškolního věku
Macháčková, Natálie ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Neumann, Lukáš (oponent)
Cílem předkládané bakalářské práce je popsat příběh jako významný fenomén a prostředek k rozvoji čtenářské pregramotnosti u dětí předškolního věku se zaměřením na věkovou skupinu dětí pětiletých až šestiletých. Teoretická část je zpracována na základě studia odborné literatury a zaměřuje se na definování čtenářské pregramotnosti, na její význam a její rozvoj v mateřské škole s ohledem na vývojová specifika dětí ve věku 5-6 let, jež blíže uvádí. Dále přibližuje funkce literatury, charakterizuje literaturu pro děti a mládež a příběh a představuje žánry vhodné pro tuto věkovou skupinu (s podrobnějším zaměřením na pohádku). Věnuje se tomu, jak je čtenářská pregramotnost ukotvena v RVP PV, a jak je v současném předškolním vzdělávání rozvoj čtenářské pregramotnosti pojímán. Zaměřuje se na vhodné metody a formy práce s příběhem a na roli příběhů a knih ve výchovně-vzdělávacím procesu, a nakonec hovoří také o dětském vnímání příběhů a schopnosti příběh vyprávět. Praktická část je založena na akčním výzkumu v konkrétní mateřské škole a klade si za cíl nejprve formou pretestu zjistit současnou úroveň dětí v některých očekávaných výstupech týkajících se čtenářské pregramotnosti ve vztahu k tématu práce, následně navrhnout integrovaný blok, který by děti do problematiky práce s příběhem uvedl a reflektoval by...
Dětská knihovna v mateřské škole: akční výzkum
Hercíková, Lenka ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Neumann, Lukáš (oponent)
Diplomová práce vychází z nutnosti vést děti ke čtenářství již v útlém věku. Z mezinárodních výzkumů (PIRLS, PISA) je doloženo, že dětská knihovna v mateřské škole má neodmyslitelně kladný dopad na rozvoj čtenářské gramotnosti. Cílem této diplomové práce je zmapovat vybavení dětské knihovny v Dětské skupině Elíšek a zjistit, k jakým činnostem děti knihy využívají. Jak je využívají pedagogové při své práci a v neposlední řadě zmapovat domácí prostředí dětí a zda jsou ke čtenářství děti vedené i ve svých rodinách. Cílem akčního výzkumu je zlepšit v dětské skupině práci s knihou, zapojit ji do řízených aktivit a vybudovat na základě poznatků z dotazníků pro rodiče, rozhovorů s pracovníky dětské skupiny a dětmi, nový čtenářský koutek s knihami pro děti, různými doprovodnými aktivitami a vybavením. KLÍČOVÁ SLOVA Předškolní věk, čtenářská pregramotnost, literární ocenění, žánry dětské literatury, čtenářský koutek v dětské skupině, akční výzkum
Rozvoj kompetencí dětí v předškolním věku v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví v mateřské škole
Gančarčik, Tereza ; Loudová Stralczynská, Barbora (vedoucí práce) ; Uhlířová, Jana (oponent)
Bakalářská práce se věnuje problematice bezpečnosti a ochrany zdraví u dětí v předškolním věku. Práce si klade za cíl zmapovat problematiku zdraví a bezpečného chování v pojetí předškolního vzdělávání a na základě teoretických východisek, která jsou důležitá pro výzkumné šetření, zjistit kompetence českých dětí žijících ve francouzsky mluvící části Švýcarska, v kantonu Ženeva. Teoretická část zpracovává problematiku výchovy ke zdraví a k bezpečnému chování v pojetí českého Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (MŠMT, 2021) a Plan d'étude (vzdělávací program pro předškolní vzdělávání ve francouzsky mluvící části Švýcarska). Dále vymezuje pojem zdraví a bezpečnost ve vzdělávání a vývojová specifika dítěte v předškolním věku, která jsou důležitá pro jeho rozvoj ve sledované oblasti. Poslední kapitola teoretické části práce mapuje rizika, která hrozí dětem v předškolním věku a spolu s tím i didaktické materiály, které se problematikou zabývají a jsou české a švýcarské provenience Praktická část je založena na výzkumném šetření v České škole bez hranic Ženeva (Švýcarsko). Empirické šetření bylo realizováno formou akčního výzkumu. V rámci pretestu bylo využito evaluačního nástroje pro zhodnocení kompetencí dětí z výzkumného vzorku v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví Lagris. Na...
Strategie pro zkvalitnění třídního klimatu
Kottová, Anna ; Vallin, Petra (vedoucí práce) ; Poche Kargerová, Jana (oponent)
Anotace: Diplomová práce je rozdělena na dvě části. Na část praktickou a část teoretickou. Teoretická část je zaměřená na charakteristiku mladšího školního věku žáků, kteří jsou předmětem praktické části diplomové práce. Dále se teoretická část zabývá osobností učitele, který je jedním z hlavních spolutvůrců třídního klimatu. Jsou zde popsány diagnostické nástroje, které slouží k vyhodnocení klimatu dané třídy. V praktické části si pomocí akčního výzkumu ověřuji, které metody a formy práce vedly ke zlepšení klimatu mé třídy. Klíčová slova: Klima školní třídy, osobnost učitele, charakteristika mladšího školního věku, akční výzkum

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 99 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.