Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Změna v porozumění různým modelům zlomků u žáků základní školy
Hillebrandová, Eliška ; Janda, David (vedoucí práce) ; Kvasz, Ladislav (oponent)
Zlomky patří mezi obávané téma nejen pro žáky, ale i učitele. Důvodem je, že se jedná o zlomové učivo na základních školách, bez něhož nelze s úspěchem pokračovat v navazujícím studiu. Proto se v první kapitole této práce zaměříme na porozumění zlomkům skrze vizuální modely (diskrétní a spojité - čokoláda, kruh, úsečka, obdélník), které je možné u nás běžně nalézt v učebnicích zaměřených na výuku zlomků. Ve druhé kapitole jsme s pomocí nástrojů akčního výzkumu zkoumali, jak se mění porozumění žáků v čase po provedených intervencích. Výzkum se skládal ze dvou pilotních testování a třech iterací testu v průběhu dvou měsíců ve třech sedmých třídách na pražské základní škole. V testu jsme se konkrétně soustředili na hledání části z celku a hledání celku zčásti u těchto tří modelů: diskrétní uspořádaný model, model zlomku jakožto části plochy v mřížové síti a model číselné osy. Všechny výsledky jsme graficky zpracovali pomocí tabulek, boxplotů a opírali jsme se i o statistické testy. Ve třetí kapitole jsme detailně tyto výsledky shrnuly a také poukázaly na nedostatky výzkumu a jejich možnosti odstranění. Ukázalo se, že u žáků došlo k pozitivní změně v porozumění modelům zlomků. Tato práce může pomoci dalším učitelům při výuce zlomků jako inspirace úloh a doporučení pro zařazování modelů i při operacích...
On-line hry a teorie grafů
Hillebrandová, Eliška ; Jančařík, Antonín (vedoucí práce) ; Pilous, Derek (oponent)
Teorie grafů je dnes plnohodnotné téma moderní matematiky jako matematická analýza či algebra. Nejblíže má však ke geometrii, o čemž svědčí její původní označení geometrie polohy. V této práci se zaměřuji na seznámení čtenáře s touto teorií včetně její bohaté historie. Na rozdíl od jiných témat vznikala teorie grafů spíše jako řešení různých her a hlavolamů. Proto představuji nejvýznamnější hry teorie grafů, které si našly své místo i v moderním světě skrze on-line hry na mobilní zařízení a počítač. Jedná se o tyto hry: Galaxy, Icosien a Wired. Galaxy je hra, která se zaměřuje na hledání eulerovského tahu v grafu neboli jednotažky. Ve hře Icosien je snahou najít hamiltonovskou kružnici grafu a hra Wired vyžaduje rozplést graf tak, aby se žádné jeho hrany nekřížily, čemuž se odborně říká rovinné nakreslení grafu. První kapitola se věnuje představením těchto pojmů potřebných k porozumění dané problematiky. Druhá kapitola je zaměřena na vznik a vývoj problémů, které vedly ke vzniku teorie grafů jako samotné disciplíny. Závěrečná kapitola obsahuje strukturu on-line her, jejich pravidla a typové příklady s řešením. V programu GeoGebra ilustruji řešení ukázkových příkladů v pěti různých obtížnostech. Výstupem práce je nejen kompilace teoretických poznatků a historického zasazení, ale také rozbor a řešení...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.