Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 12 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Tvorba pracovních listů pro výuku finanční matematiky na ZŠ a SŠ
Dolák, Tomáš ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Janda, David (oponent)
V této diplomové práci se zaměřuji na tvorbu a aplikaci pracovních listů pro výuku finanční matematiky na základních a středních školách. Pracovní listy nejen rozvíjejí znalosti finanční matematiky u žáků, ale také podporují jejich finanční gramotnost. Rov- něž mohou být využity k procvičení dovedností, jako je programování, návrh algoritmů, vyhledávání informací, skupinové diskuse a samostatné řešení problémů. Klíčovým aspektem těchto pracovních listů je jejich struktura, která je inspirována systémem "Cornell Notes", orientovaným na formulaci otázek, psaní poznámek a vytvá- ření vlastních shrnutí. Do listů jsem integroval i systém žákovských sebehodnocení, který umožňuje studentům sledovat dosažení cílů vytyčených jednotlivými pracovními listy. Cílem práce je vytvořit pracovní listy pro výuku a následně tyto pracovní listy ve výuce otestovat. Dále je cílem práce zanalyzovat řešení žáků a navrhnout možné přístupy k jednotlivým úlohám, které budou moci učitelé aplikovat ve svých hodinách. Žáci jednotlivé pracovní listy vyplnili, já jejich řešení zanalyzoval a následně provedl dotazníkové šetření mezi žáky, pro získání doplňujících informací. Toto šetření buď pod- pořilo mé pozorování, nebo je vyvrátilo. Z analýzy řešení a z dotazníkové šetření lze usuzovat, že pracovní listy jsou lépe využitelné...
Využití 3D tiskáren ve výuce matematiky
Rohelová, Jitka ; Jančařík, Antonín (vedoucí práce) ; Janda, David (oponent)
Cílem této diplomové práce je jednak navrhnout, implementovat a zhodnotit výukový model, který integruje do výuky 3D tisk a propojuje výuku předmětů informatika a matematika s cílem zvýšit zapojení a porozumění žáků, jednak zkoumat výzvy spojené s využitím 3D tisku a 3D tiskáren ve výuce matematiky a následně navrhnout doporučení a vytvořit materiály, které by umožnili efektivní využité této technologie ve výuce matematiky. Získaná data byla analyzována kvantitativními i kvalitativními metodami. Výukový model byl navržen na téma stereometrie a realizován prostřednictvím výukového experimentu, kterého se zúčastnilo 5 tříd střední odborné školy. Závěry ze zpracování dat jsou ve shodě s teoretické předpoklady o zvýšení motivace a úspěšnosti žáků při použití 3D tiskáren ve výuce. Pro učitele bylo zrealizováno setkání za účelem sdílení příkladů dobré praxe na téma využití 3D tisku a 3D tiskáren ve výuce matematiky. V návaznosti na skupinové rozhovory vedené s učiteli byly identifikovány a ve dvou samostatných kapitolách popsány výzvy, kterým učitelé (školy) čelí při začleňování 3D tisku do výuky. Zároveň byla vytvořena sada 3D modelů řezů těles, která je ve formátu .stl a .gcode přílohou této práce. KLÍČOVÁ SLOVA 3D tisk, 3D tiskárna, výuka matematiky
Hejného metoda v srovnání s Realistickou matematikou Hanse Freudenthala
Jandová, Sára ; Kvasz, Ladislav (vedoucí práce) ; Janda, David (oponent)
Cílem obsahu práce je především nalezení a srovnání společných principů Hejného metody výuky matematiky s Realistickým matematickým vzděláváním, o jehož základech hovořil ve své práci Hans Freudenthal. Oba přístupy k výuce jsou vždy stručně teoreticky popsány a následně představeny pomocí příkladů z učebnic, z příruček a praxe, doplněny didaktickým komentářem. K sepsání práce byly nejprve prostudovány materiály shrnující jednotlivé metody a následně vyhledána příslušná výuková témata a vztahy, na nichž je provedeno vzájemné porovnání, a které reprezentují různé složky matematické výuky (aritmetiku, geometrii a algebru). V sekci příkladů je práce orientována na vztahy odvozující se na 2. stupni ZŠ. U každého výukového tématu jsou shrnuta specifika, jež ho přisuzují k daným stylům výuky, jejich podobnosti a rozdíly. Dále jsou shrnuty základní podobnosti a rozdíly týkající se organizace výuky a využitých učebnic. V závěru práce jsou stručně zmíněny zjištěné výsledky a zhodnocení. KLÍČOVÁ SLOVA Výuka matematiky, Realistické matematické vzdělávání, Freudenthal, Hejného metoda, Hejný
Kritická místa v řešení konstrukčních úloh u žáků-uprchlíků z Ukrajiny
Kukhtenko, Anna ; Zamboj, Michal (vedoucí práce) ; Janda, David (oponent)
i i Kritická místa v řešení konstrukčních úloh u žáků-uprchlíků z UkUDMiny Bc. AnnD .ukKtenko .DtedUD PDtePDtiky D didDktiky PDtePDtiky t p i MgU. MicKDl ZDPboM, PK.D. V N Konstrukční úlohy jsou považovány za jedny z nejobtížnějších úloh ve výuce matematiky, jelikož jsou propojením prostoru geometrických objektů a vztahů (teoretického) D pUostoUu grafických entit (reprezentačníKo). Pro žáky-uprchlíky z Ukrajiny, kteří v důsledku vilky na Ukrajině v roce 2022 prošli traumatizujícím zážitkem emigrace a přizpůsobování se novému prostředí, mohou tyto úlohy představovat další specifické výzvy. V UiPci pUice Me provedena analýza českých a ukrajinských učebnic, zkoumány odlišnosti postupů a metod řešení, individuální zkušenosti a připravenost žáků-uprchlíků, kteří se chystají na české školy. Metodologie je založena na kvalitativním výzkumu, který zahrnuje práci se skupinou žáků z UkUDMiny s pracovním listem a rozhovory se samotnými žáky pro objektivnější zhodnocení výsledků. Na základě těchto poznatků mohou být dále navrženy a propracovány vKodnp pedagogické strategie a přístupy, které lépe podporují úspěšnost a adaptaci těchto žáků v prostředí školního vzdělávání. Klíčová slova .onstrukční úlohy, žáci-uprchlíci, žáci s odlišným mateřským jazykem, kUiticki PtstD PDtePDtiky
Zavedení objemu těles pomocí Cavalieriho principu
Fialová, Eliška ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Janda, David (oponent)
Cílem diplomové práce pomocí série výukových experimentů zavést objem jehlanu, kuželu a koule pomocí Cavalieriho principu u žáků devátého ročníku základní školy. Nejprve jsou v práci charakterizovány teorie a přístupy, na základě kterých byl experiment stavěn, jako je teorie generického modelu a konstruktivismus. Další část se zabývá analýzou učebnic pro 2. stupeň základní školy a gymnázia, které se věnují zavádění objemů těles jehlan, kužel a koule, a především těm učebnicím, které dané objemy zavádí pomocí Cavalieriho principu. Výukovému experimentu předcházela série hodin zaměřených na seznámení žáků s vybranými geometrickými tělesy a odvozování výpočtů jejich povrchů. Následovalo zavedení Cavalieriho principu, nejprve v rovině, následně v prostoru. V praktické části práce jsou uvedeny úlohy, které byly ve výukovém experimentu použity. Popis průběhu výukového experimentu je doplněn kopiemi řešení žáků. Závěry jsou ilustrovány postřehy žáků a shrnutími, k nimž dospěli formou diskuze nad úlohami. V závěru práce je uvedeno vyhodnocení výukového experimentu a zhodnoceno, jak žáci k výuce přistupovali a co se z ní naučili. Ukázalo se, že Cavalieriho princip je určitě jednou z možností, jak k výuce tohoto tématu přistoupit. KLÍČOVÁ SLOVA Cavalieriho princip, objem, jehlan, kužel, koule
Změna v porozumění různým modelům zlomků u žáků základní školy
Hillebrandová, Eliška ; Janda, David (vedoucí práce) ; Kvasz, Ladislav (oponent)
Zlomky patří mezi obávané téma nejen pro žáky, ale i učitele. Důvodem je, že se jedná o zlomové učivo na základních školách, bez něhož nelze s úspěchem pokračovat v navazujícím studiu. Proto se v první kapitole této práce zaměříme na porozumění zlomkům skrze vizuální modely (diskrétní a spojité - čokoláda, kruh, úsečka, obdélník), které je možné u nás běžně nalézt v učebnicích zaměřených na výuku zlomků. Ve druhé kapitole jsme s pomocí nástrojů akčního výzkumu zkoumali, jak se mění porozumění žáků v čase po provedených intervencích. Výzkum se skládal ze dvou pilotních testování a třech iterací testu v průběhu dvou měsíců ve třech sedmých třídách na pražské základní škole. V testu jsme se konkrétně soustředili na hledání části z celku a hledání celku zčásti u těchto tří modelů: diskrétní uspořádaný model, model zlomku jakožto části plochy v mřížové síti a model číselné osy. Všechny výsledky jsme graficky zpracovali pomocí tabulek, boxplotů a opírali jsme se i o statistické testy. Ve třetí kapitole jsme detailně tyto výsledky shrnuly a také poukázaly na nedostatky výzkumu a jejich možnosti odstranění. Ukázalo se, že u žáků došlo k pozitivní změně v porozumění modelům zlomků. Tato práce může pomoci dalším učitelům při výuce zlomků jako inspirace úloh a doporučení pro zařazování modelů i při operacích...
Jak žáci střední školy řeší metrické úlohy ve stereometrii
Jankovcová, Anna ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Janda, David (oponent)
Hlavním cílem této práce je získat hlubší vhled, jakým způsobem řeší žáci střední školy metrické úlohy v prostoru. Všechny vybrané úlohy jsou řešitelné s využitím podobnosti. Protože to není jediný způsob, jak úlohy vyřešit, tak v práci také sleduji postupy a strategie, jaké žáci při řešení úloh volí. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části vymezuji základní pojmy a zabývám se problémy, které se mohou při řešení vybraných úloh objevit. Také popisuji očekávané výstupy výuky stereometrie v kurikulárních dokumentech. V praktické části nejdříve analyzuji, jakým způsobem jsou v učebnicích pro střední školy řešeny vybrané metrické úlohy. Poté již popisuji průběh svého výzkumu, kterého se zúčastnilo 12 žáků. Jako výzkumnou metodu jsem zvolila rozhovor s žáky nad řešením vybraných úloh. Tuto metodu jsem zvolila proto, abych získala dostatečné informace o problémech, které žáci při řešení mají, a abych mohla lépe sledovat postupy, jakými úlohy řeší. V závěru práce jsou shrnuty postupy, jakými žáci střední školy úlohy řeší, a také problémy, které se při řešení u žáků objevily. Výzkum ukázal, že žáci řeší úlohy různými způsoby s tím, že převažuje využití goniometrických funkcí. Někteří žáci měli problém si prostorovou situaci zakreslenou v obrázku představit. Některé chyby,...
Funkce v příkladech a protipříkladech
Janda, David ; Pilous, Derek (vedoucí práce) ; Zhouf, Jaroslav (oponent)
Cílem mé bakalářské práce je přiblížit studentům přicházejícím na vysokou školu problematiku základů matematické analýzy, přičemž se zaměřuji na vý- znamné pojmy spojitosti a limity, které sice znají studenti právě ze středních škol, nicméně většinou pouze intuitivně a neformálně. Snažím se poukázat na to, že mnoho studentů si přináší poznatky zkreslené a neúplné. Je tedy nutné tyto poznatky dále procvičovat a ujasňovat, aby intuitivní představa studentů odpovídala formální definici. Tohoto stavu se pokouším docílit pomocí rozbití intuitivních představ studentů použitím protipříkladů. Významná je z tohoto hlediska kapitola Konstrukce funkcí, která obsahuje návod vedoucí k nalezení funkcí určitých vlastností, a to nejen těch, které jsou popisovány v této práci, ale i mnohých složitějších, neboť princip příkladů vhodných k procvičování například pojmů derivace, primitivní funkce či stejnoměrné konvergence, je v mnoha ohledech podobný. V kapitolách Spojitost a Limita potom prezentuji vlastnosti spojitost a limitu na příkladech funkcí, které jsou dle mého ná- zoru vhodné pro procvičování těchto pojmů. Mým záměrem je tedy pomoci objasnit vybrané problematické partie matematické analýzy.
Porozumění pojmu soustava souřadnic u žáků středních škol
Klápa, Petr ; Janda, David (vedoucí práce) ; Zamboj, Michal (oponent)
Cílem diplomové práce Porozumění pojmu soustava souřadnic u žáků středních škol je prozkoumat hloubku porozumění soustavě souřadnic žáků střední školy použitím analýzy a popisu vybraných žákovských problémů při používání tohoto pojmu. Abych mohl odhalit hlubší znalosti žáků v této oblasti matematiky, používám ve své práci jako nástroj pro získávání informací test s úlohami zadanými v nepravoúhlé soustavě souřadnic. V první části práce je popsán historický vývoj tohoto pojmu s důrazem na období renesance, ve kterém byly položeny základy moderního pojetí soustavy souřadnic. Dále jsou zde dále popsány požadavky na výuku tohoto pojmu v učebnicích a kurikulárních dokumentech a stručně popsána teorie concept image a concept definition, která se zabývá porozuměním matematickým pojmům. Další část práce je věnována experimentu realizovaného při výuce v hodinách matematiky na střední škole. Předkládám zde konkrétní výsledky žáků, kteří absolvovali test s nestandardními úlohami souvisejícími s pojmem soustava souřadnic. Tyto výsledky jsou následně analyzovány pomocí předem specifikovaných jevů v kontextu výše uvedené teorie concept image a concept definition. Výsledky praktické části testu ukazují, že ve výzkumném vzorku byli zahrnuti žáci s velmi rozmanitou úrovní teoretických i praktických znalostí...
Simple categorization of mathematical objects: Examining students' decisions
Janda, David ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Simpson, Adrian (oponent) ; Klusák, Miroslav (oponent)
Cílem disertační práce je popsat rozhodovací proces žáků a studentů při tzv. jednoduché kategorizaci, neboli rozhodnutí, zda konkrétní objekt je, nebo není prvkem dané kategorie. Tento proces je přitom zkoumán v kontextu kategorií matematických objektů. V teoretické části práce jsou představeny argumenty, proč je zkoumání jednoduché kategorizace matematických objektů důležité pro didaktiku matematiky. Tyto argumenty přitom nevycházejí pouze z dostupné literatury v didaktice matematiky, ale částečně čerpají také z literatury historické, matematické a psychologické. V prakticky zaměřených kapitolách práce je popsán návrh a pilotáž výzkumného nástroje vhodného ke zkoumání jednoduché kategorizace. Dominantními prvky tohoto nástroje je měření binárních odpovědí (ano/ne) respondenta a jeho reakčního času. Tento nástroj je poté využit v hlavní studii se smíšenou, kvalitativně-kvantitativní metodologií. Bylo zjištěno, že pomocí navrženého nástroje je při dodržení vhodných metodologických pravidel možno rozlišit různé přístupy respondentů ke kategorizaci. Navíc byly popsány základní vzory v rozhodovacím procesu respondentů. Těmi jsou například rozdíly v kategorizaci příkladů a "nepříkladů", rozdíly v kategorizaci jednodušších a komplikovanějších objektů, vztah mezi počty správných odpovědí respondenta a...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 12 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.