Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 70 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Současné trendy protestantské liturgické hudby v České republice
Dittrichová, Johana ; Stříteská, Leona (vedoucí práce) ; Nedělka, Michal (oponent)
v českém jazyce Diplomová práce Současné trendy protestantské liturgické hudby v České republice se zabývá především soudobými chvalozpěvy používanými na bohoslužbách protestantských církví, a to jak jejich hudební, tak mimohudební složkou. Cílem protestantské bohoslužby je vyjádřit Bohu chválu, v čemž je zřejmá návaznost na biblickou tradici, kde je právě oslavná funkce hudby velice důležitá. Proto se jedna kapitola diplomové práce věnuje hudbě v Bibli a zkoumá její propojení s jinými způsoby chválení Boha, z které vyplývají mnohé paralely s dnešní situací. Část práce, která seznamuje čtenáře s aktuální situací protestantské liturgické hudby v České republice, odhaluje některé nedostatky v současné české tvorbě a poukazuje na potřebu hudebního vzdělávání křesťanů, kteří jsou na bohoslužbách zapojeni v hudebním tělese nebo skládají či překládají duchovní písně. Zachycen je také trend práce se staršími písněmi z kancionálů, které se díky hudebním úpravám přibližují mladší generaci, která dává přednost živější hudbě. I přes to, že neexistuje žádná komise nebo rada pro protestantskou liturgickou hudbu, je zde několik výrazných osobností, které její současnou podobu ovlivnily a ovlivňují. Ve třetí kapitole je prezentován jejich pohled na různé roviny hudební složky liturgie a osobní postoj na Boží...
Tvorba hudebně pohybových choreografií pro děti předškolního věku s využitím vlastní didaktické pomůcky
Šandová, Pavla ; Kodejška, Miloš (vedoucí práce) ; Kmentová, Milena (oponent)
Diplomová práce se zabývá implementací vlastní didaktické pomůcky do hudebně pohybových činností předškolního dítěte v mateřské škole s ohledem na integrativní charakter vzdělávání. První část práce zmiňuje v teoretické rovině důležité aspekty vývoje dítěte ve věku pěti až šesti let. Dále pojednává o specifikách rozvoje hudebnosti v předškolním věku, zvláště se zaměřením na instrumentální složku hudby. Poukazuje na hudební tvořivost, která vyplývá z principů Orffova Schulwerku. Ve druhé, praktické části, zkoumá pomocí metody experimentu, pozorování a strukturovaného interview hudební pedagogický projekt, jehož hlavní součástí je metodická řada Cup song, obsahující náměty na využití vlastní didaktické pomůcky v praxi. Zejména ověřuje vliv této metody na hudební a osobnostní rozvoj dítěte. KLÍČOVÁ SLOVA Hudba, hudební schopnosti, dítě předškolního věku, hudební nástroje, integrace, projekt, Cup song, instrumentální činnosti, tvořivost, rytmus, píseň, prožitek, Orffova škola.
Konceptualizace života v českých populárních písních (Příspěvek ke studiu jazykového obrazu světa)
Janovská, Zuzana ; Vaňková, Irena (vedoucí práce) ; Saicová Římalová, Lucie (oponent)
Diplomová práce zkoumá konceptualizaci života v textech českých populárních písní 60. let 20. století. Teoreticky a metodologicky vychází z kognitivně a kulturně založených přístupů k jazyku, zejm. z teorie pojmové metafory a metonymie (Lakoff a Johnson) a z pojetí jazyka jako obrazu světa (lublinská škola). Na základě slovníkových dat nejprve analyzuje sémantiku lexému život a dospívá tak k základům jazykového obrazu života, jak je ukotven v běžné češtině; bere přitom v úvahu i obraz života (v kontrastu se smrtí), jak ho podává odborná literatura o české lidové kultuře. Jádro práce tvoří interpretace téměř stovky písňových textů ze zkoumaného období, ve kterých je tematizován lidský život v různých jeho fázích (etapách) a podobách (prostřednictvím opozic život - smrt, mládí - stáří apod.); sledovány jsou relevantní sémantické prvky, které se podílejí na jeho konceptualizaci. Systematicky a podrobně jsou popsány zejména metafory (strukturní, ontologické a orientační), metonymie a představová schémata spojená se životem (schéma CESTA, CYKLUS); pozornost je věnována jejich konkrétní jazykové realizaci. Klíčová slova kognitivní lingvistika, jazykový obraz světa, konceptualizace, metafora, metonymie, představová schémata, život, píseň, populární hudba, písňový text
Lidový text a grafika
Lukš, Jiří ; Raudenský, Martin (vedoucí práce) ; Špirk, Ivan (oponent)
Práce "Lidový text a grafika" se zabývá písní jako námětem pro grafickou a knižní tvorbu. V rámci praktické části DP se autor věnuje výtvarnému řešení originálního zpěvníku, který představuje původní texty jeho někdejšího hudebního souboru. Při této práci zkoumá střet současných módních a hudebních trendů s folklórními tradicemi ve svém kraji a klade si otázku o povaze současné lidové písně. Jednou z odpovědí je jeho autorská kniha. Na základě těchto snah navrhuje také dvě didaktické výtvarné řady. Pro děti 1. stupně ZŠ je to projekt "Špalíček lidových písní" a pro děti 2. stupně ZŠ a SŠ nabízí didaktickou řadu, která se věnuje tematizaci písně v různorodých výtvarných technikách. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
"Česká mariánská muzika" Adama Václava Michny z Otradovic
Churáčková, Alžběta ; Saláková, Magdalena (vedoucí práce) ; Bělohlávková, Petra (oponent)
Bakalářská práce pojednává o Michnově písňové sbírce Česká mariánská muzika z roku 1647. Práce zachycuje Michnův život a dílo v souvislosti s vytvořením jeho první písňové sbírky. Pohled do hudební struktury České mariánské muziky bude doplněn o literárně-jazykovou část, která by neměla být opomenuta vzhledem k tomu, že Adam Václav Michna z Otradovic byl nejenom hudebníkem, ale také znamenitým básníkem.
Osobnostní rozvoj dětí předškolního věku. Využití rytmických textů u dětí s poruchou autistického spektra
Dovrtělová, Marie ; Zemková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Mrkosová, Eva (oponent)
Rytmický text má nezastupitelné místo v životě každého předškolního dítěte. Cílem práce je nalézt způsob, jak tento zásadní vývojový prostředek přiblížit i dětem s poruchou autistického spektra. Práce charakterizuje rytmické texty a zabývá se jejich významem v životě dítěte. Pozornost věnuje i osobnostní a sociální výchově dítěte v předškolním věku. Vychází z rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Věnujeme pozornost způsobu vytváření vizualizovaných rytmických textů a možností jejich užití v běžné mateřské škole. Zjistili jsme, že vizualizované básničky a písničky mohou ovlivnit nejen rychlost a správnost jejich naučení, ale rovněž se mohou stát pomocníky při zavádění metod alternativní a augmentativní komunikace, stejně jako prostředkem pro rozvoj hry a vytváření nových příležitostí pro sociální začlenění dítěte s poruchou autistického spektra.
Varhanní doprovázení liturgie mše svaté a nové liturgické písně
Náměstek, Vít ; Stříteská, Leona (vedoucí práce) ; Nedělka, Michal (oponent)
K DIPLOMOVÉ PRÁCI "VARHANNÍ DOPROVÁZENÍ LITURGIE MŠE SVATÉ A NOVÉ LITURGICKÉ PÍSNĚ" Vít Náměstek PedF UK Tato diplomová práce je snahou o zduchovnění služby varhanního doprovázení mešní liturgie. Tuto službu představuje jako poslání směřující ke specifickému druhu hlásání evangelia. Ozřejmuje její spirituální aspekty na platformě teologického výkladu, a to nejprve liturgie samotné, a následně významu liturgické hudby. Liturgická hudba je zde vyzdvižena jako integrální podstatná součást bohoslužebného obřadu. Je zdůrazněn její vertikální směr jako umění sakrálního. V praktické části práce je v hrubších rysech uveden popis doprovodu všech konkrétních částí mše tak, aby z něho vysvítal žádoucí charakter liturgické varhanní hry. Tento popis pak zohledňuje rozdílnost způsobů hry v závislosti na liturgickém období a na stupni liturgické významnosti dne. Tvůrčí část práce přináší 3 nové bohoslužebné písně. U každé z nich je představen nápěv a text, návrh harmonisace a hudebně-teologická analýza, u třetí pak písně je navíc připojena sborová sazba jako varianta pro provádění písně smíšeným sborem a capella. Hudebně-teologické analýzy zde osvětlují přímé propojení melodické a harmonické výstavby s výstavbou textovou. Zároveň jsou teologickou apologií správnosti významu textů, a to jak samých o sobě, tak i v...
Ženy jako autorky písňových textů poslední doby
Čížková, Karla ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Hausenblas, Ondřej (oponent)
Cílem této diplomové práce je poskytnout čtenáři přehled o tvorbě současných ženských autorek písňových textů a poukázat na témata, kterým se převážně věnují. Dílčím cílem je také zjistit, zda existují specificky ženská témata a specificky ženské vyjadřování a jazyk. Jádrem práce je komentovaná antologie textů. Sem jsou zařazeny texty autorek, které jsou samy také autorkami hudby a interpretkami svých písní, tvoří přibližně v posledních deseti letech a vydaly alespoň jedno autorské CD Docházím k závěrům, že ženy se ve svých textech věnují především partnerským vztahům, lásce jako zvláštnímu citu, rodině a mateřství a také postavení samy sebe ve světě a smyslu vlastní existence, víře či sexualitě. Charakteristické pro ženské autorky je, že pohlíží na věci tak, jakoby těm samým tématům muži nemohli porozumět. Specifický je také jazyk ženských autorek a motivy, které používají jako vyjadřovací prostředky: jsou to především něžné a křehké obrazy a metafory, intuitivní a hravé slovní hříčky. V některých textech se ženy snaží vymezit vůči stereotypu ženy zasazením textu do typicky mužského prostředí, popřípadě použitím "mužského" slovníku.
Using Music in Teaching English
Hořejšová, Kateřina ; Dvořák, Bohuslav (vedoucí práce) ; Žďárek, Karel (oponent)
Tato diplomová práce se zaměřuje na využití hudby (primárně písní) ve výuce angličtiny jako cizího jazyka. Teoretická část se zabývá různými aspekty prospěšnosti hudby. První kapitola pojednává o disciplíně muzikoterapie, následuje kapitola o Teorii afektivního filtru Stephena Krashena a následně kapitola o hudbě a mozku. Dále je zahrnuta kapitola o roli motivace prostřednictvím hudby a nástin možných kritérií pro výběr dobré písně. Kapitola o různých aspektech využití písní: k výuce gramatiky, slovní zásoby, výslovnosti a kultury uzavírají tuto část. Cílem praktické části je poskytnout příklady využití písní v hodinách angličtiny. Krátká kapitola se týká také jiných aktivit spojených s hudbou. Praktická část obsahuje dva výzkumy: první je výzkum série učebnic a druhý se zabývá výsledky průzkumu provedeném na různých typech škol. Klíčová slova: muzikoterapie, motivace, píseň, využívání písně

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 70 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.