Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Současné trendy protestantské liturgické hudby v České republice
Dittrichová, Johana ; Stříteská, Leona (vedoucí práce) ; Nedělka, Michal (oponent)
v českém jazyce Diplomová práce Současné trendy protestantské liturgické hudby v České republice se zabývá především soudobými chvalozpěvy používanými na bohoslužbách protestantských církví, a to jak jejich hudební, tak mimohudební složkou. Cílem protestantské bohoslužby je vyjádřit Bohu chválu, v čemž je zřejmá návaznost na biblickou tradici, kde je právě oslavná funkce hudby velice důležitá. Proto se jedna kapitola diplomové práce věnuje hudbě v Bibli a zkoumá její propojení s jinými způsoby chválení Boha, z které vyplývají mnohé paralely s dnešní situací. Část práce, která seznamuje čtenáře s aktuální situací protestantské liturgické hudby v České republice, odhaluje některé nedostatky v současné české tvorbě a poukazuje na potřebu hudebního vzdělávání křesťanů, kteří jsou na bohoslužbách zapojeni v hudebním tělese nebo skládají či překládají duchovní písně. Zachycen je také trend práce se staršími písněmi z kancionálů, které se díky hudebním úpravám přibližují mladší generaci, která dává přednost živější hudbě. I přes to, že neexistuje žádná komise nebo rada pro protestantskou liturgickou hudbu, je zde několik výrazných osobností, které její současnou podobu ovlivnily a ovlivňují. Ve třetí kapitole je prezentován jejich pohled na různé roviny hudební složky liturgie a osobní postoj na Boží...
Petr Eben - Cantica Comeniana I - rozbor úprav deseti písní z amsterodamského kancionálu
Dittrichová, Johana ; Bělohlávková, Petra (vedoucí práce) ; Nedělka, Michal (oponent)
Předkládaná práce je především komplexní analýzou úprav deseti písní, které jsou všechny uvedeny jak v amsterodamském Kancionálu (autor a pořadatel Jan Amos Komenský), tak v Cantice Comenianě I (autor Petr Eben). Pokusila jsem se zjistit původ vybraných písní, tedy jsou-Ii v amsterodamském Kancionálu jako původní práce Komenského, jeho překlady, nebo jde-Ii o písně převzaté v jejich původní formě. K tomu bylo zapotřebí alespoň stručně pojednat o bratrských kancionálech, které vyšly do té doby a zvážit přínos Komenského v písňové a básnické tvorbě tehdejší Jednoty bratrské. Stručné životopisy Komenského a Ebena ukazují, že oba skladatelé měli blízko nejen k hudbě, ale také ke křesťanství, z čehož vyplývá, že písně, které jsou předmětem práce, jsou vynikajícím dílem nejen po hudební, ale i po myšlenkové a teologické stránce. Cílem mé práce bylo zjistit společné prvky Komenského a Ebenovy verze písní. Komenský, který s písněmi pracuje na tehdejší dobu velice moderním a revolučním způsobem (přebásňuje je, aby rytmus melodie byl stejný jako rytmus textu, upravuje je, co se týče délky), má v Ebenovi věrného pokračovatele, který na úpravách písní pracuje rovněž moderními kompozičními metodami (kombinuje homofonní a polyfonní úseky, církevní modalitu a dur-mollovou tonalitu). Eben volí úpravy tak, aby mohly být...
Současné trendy protestantské liturgické hudby v České republice
Dittrichová, Johana ; Stříteská, Leona (vedoucí práce) ; Nedělka, Michal (oponent)
v českém jazyce Diplomová práce Současné trendy protestantské liturgické hudby v České republice se zabývá především soudobými chvalozpěvy používanými na bohoslužbách protestantských církví, a to jak jejich hudební, tak mimohudební složkou. Cílem protestantské bohoslužby je vyjádřit Bohu chválu, v čemž je zřejmá návaznost na biblickou tradici, kde je právě oslavná funkce hudby velice důležitá. Proto se jedna kapitola diplomové práce věnuje hudbě v Bibli a zkoumá její propojení s jinými způsoby chválení Boha, z které vyplývají mnohé paralely s dnešní situací. Část práce, která seznamuje čtenáře s aktuální situací protestantské liturgické hudby v České republice, odhaluje některé nedostatky v současné české tvorbě a poukazuje na potřebu hudebního vzdělávání křesťanů, kteří jsou na bohoslužbách zapojeni v hudebním tělese nebo skládají či překládají duchovní písně. Zachycen je také trend práce se staršími písněmi z kancionálů, které se díky hudebním úpravám přibližují mladší generaci, která dává přednost živější hudbě. I přes to, že neexistuje žádná komise nebo rada pro protestantskou liturgickou hudbu, je zde několik výrazných osobností, které její současnou podobu ovlivnily a ovlivňují. Ve třetí kapitole je prezentován jejich pohled na různé roviny hudební složky liturgie a osobní postoj na Boží...
Petr Eben - Cantica Comeniana I - rozbor úprav deseti písní z amsterodamského kancionálu
Dittrichová, Johana ; Nedělka, Michal (oponent) ; Bělohlávková, Petra (vedoucí práce)
Předkládaná práce je především komplexní analýzou úprav deseti písní, které jsou všechny uvedeny jak v amsterodamském Kancionálu (autor a pořadatel Jan Amos Komenský), tak v Cantice Comenianě I (autor Petr Eben). Pokusila jsem se zjistit původ vybraných písní, tedy jsou-Ii v amsterodamském Kancionálu jako původní práce Komenského, jeho překlady, nebo jde-Ii o písně převzaté v jejich původní formě. K tomu bylo zapotřebí alespoň stručně pojednat o bratrských kancionálech, které vyšly do té doby a zvážit přínos Komenského v písňové a básnické tvorbě tehdejší Jednoty bratrské. Stručné životopisy Komenského a Ebena ukazují, že oba skladatelé měli blízko nejen k hudbě, ale také ke křesťanství, z čehož vyplývá, že písně, které jsou předmětem práce, jsou vynikajícím dílem nejen po hudební, ale i po myšlenkové a teologické stránce. Cílem mé práce bylo zjistit společné prvky Komenského a Ebenovy verze písní. Komenský, který s písněmi pracuje na tehdejší dobu velice moderním a revolučním způsobem (přebásňuje je, aby rytmus melodie byl stejný jako rytmus textu, upravuje je, co se týče délky), má v Ebenovi věrného pokračovatele, který na úpravách písní pracuje rovněž moderními kompozičními metodami (kombinuje homofonní a polyfonní úseky, církevní modalitu a dur-mollovou tonalitu). Eben volí úpravy tak, aby mohly být...

Viz též: podobná jména autorů
5 Dittrichová, Jana
5 Dittrichová, Jaroslava
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.