Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 5 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Pater Karel Bříza - kněz, redemptorista, disident, varhanář, varhaník, regen chori, skladatel, učitel
Náměstek, Vít ; Pecháček, Stanislav (vedoucí práce) ; Nedělka, Michal (oponent) ; Brož, Jaroslav (oponent)
Práce přináší ucelený pohled na život a tvůrčí odkaz významné osobnosti na poli duchovní a liturgické hudby druhé poloviny 20. století, řeholního kněze Karla Břízy (1926 - 2001). Jeho jméno proslulo především v oblasti pokoncilní bohoslužebné tvorby skladbou celorepublikově rozšířeného a nadčasově vžitého českého ordinaria, skladbou, jež se zapsala do povědomí věřícího lidu jako neodmyslitelná součást katolické liturgie v naší zemi. Mimo ni se však Bříza stal autorem celé řady dalších hudebních děl, od drobných zpěvů až po rozsáhlé cykly tzv. českých mší. Každému z více než sedmi desítek titulů je zde věnováno pojednání, zachycující stručnou hudební charakteristiku a postihující výrazné prvky konkrétní komposice. Katalog Břízových hudebních děl je připojen v příloze. Dále práce poskytuje kompletní a systematický přehled Břízou samostatně postavených nástrojů varhanního typu, včetně obrazové dokumentace a popisu současných stavů jednotlivých dosud existujících varhanářských opusů. V rámci portrétu Břízova života, získaného velkou měrou z autentických výpovědí žijících příbuzných a spolupracovníků i ze vzpomínek osobních, je samostatně zmíněna také jeho činnost hudebně pedagogická. Skladatelově nejslavnější komposici, I. ordinariu zvanému též ,,Lidové," je pak věnována zvláštní část práce, v níž je...
Varhanní doprovázení liturgie mše svaté a nové liturgické písně
Náměstek, Vít ; Stříteská, Leona (vedoucí práce) ; Nedělka, Michal (oponent)
K DIPLOMOVÉ PRÁCI "VARHANNÍ DOPROVÁZENÍ LITURGIE MŠE SVATÉ A NOVÉ LITURGICKÉ PÍSNĚ" Vít Náměstek PedF UK Tato diplomová práce je snahou o zduchovnění služby varhanního doprovázení mešní liturgie. Tuto službu představuje jako poslání směřující ke specifickému druhu hlásání evangelia. Ozřejmuje její spirituální aspekty na platformě teologického výkladu, a to nejprve liturgie samotné, a následně významu liturgické hudby. Liturgická hudba je zde vyzdvižena jako integrální podstatná součást bohoslužebného obřadu. Je zdůrazněn její vertikální směr jako umění sakrálního. V praktické části práce je v hrubších rysech uveden popis doprovodu všech konkrétních částí mše tak, aby z něho vysvítal žádoucí charakter liturgické varhanní hry. Tento popis pak zohledňuje rozdílnost způsobů hry v závislosti na liturgickém období a na stupni liturgické významnosti dne. Tvůrčí část práce přináší 3 nové bohoslužebné písně. U každé z nich je představen nápěv a text, návrh harmonisace a hudebně-teologická analýza, u třetí pak písně je navíc připojena sborová sazba jako varianta pro provádění písně smíšeným sborem a capella. Hudebně-teologické analýzy zde osvětlují přímé propojení melodické a harmonické výstavby s výstavbou textovou. Zároveň jsou teologickou apologií správnosti významu textů, a to jak samých o sobě, tak i v...
Varhanní doprovázení liturgie mše svaté a nové liturgické písně
Náměstek, Vít ; Stříteská, Leona (vedoucí práce) ; Nedělka, Michal (oponent)
K DIPLOMOVÉ PRÁCI "VARHANNÍ DOPROVÁZENÍ LITURGIE MŠE SVATÉ A NOVÉ LITURGICKÉ PÍSNĚ" Vít Náměstek PedF UK Tato diplomová práce je snahou o zduchovnění služby varhanního doprovázení mešní liturgie. Tuto službu představuje jako poslání směřující ke specifickému druhu hlásání evangelia. Ozřejmuje její spirituální aspekty na platformě teologického výkladu, a to nejprve liturgie samotné, a následně významu liturgické hudby. Liturgická hudba je zde vyzdvižena jako integrální podstatná součást bohoslužebného obřadu. Je zdůrazněn její vertikální směr jako umění sakrálního. V praktické části práce je v hrubších rysech uveden popis doprovodu všech konkrétních částí mše tak, aby z něho vysvítal žádoucí charakter liturgické varhanní hry. Tento popis pak zohledňuje rozdílnost způsobů hry v závislosti na liturgickém období a na stupni liturgické významnosti dne. Tvůrčí část práce přináší 3 nové bohoslužebné písně. U každé z nich je představen nápěv a text, návrh harmonisace a hudebně-teologická analýza, u třetí pak písně je navíc připojena sborová sazba jako varianta pro provádění písně smíšeným sborem a capella. Hudebně-teologické analýzy zde osvětlují přímé propojení melodické a harmonické výstavby s výstavbou textovou. Zároveň jsou teologickou apologií správnosti významu textů, a to jak samých o sobě, tak i v...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.