Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 30 záznamů.  předchozí10 - 19dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Komunikace mezi školou a rodinami žáků z etnických minorit
Bárová, Adéla ; Němec, Zbyněk (vedoucí práce) ; Komorná, Marie (oponent)
Tématem diplomové práce je komunikace mezi školou a rodinami žáků z etnických minorit. Teoretická část se nejprve zabývá obecně komunikací, vysvětluje pojem komunikace, popisuje sociální a pedagogickou komunikaci a základní složky komunikace. Pozornost je věnována také komunikantům, komunikační situaci, druhům komunikace a komunikaci efektivní. Další část se zaměřuje na interkulturní komunikaci, interkulturní kompetence a interkulturní vztahy. Charakterizuje také základní pojmy jako skupina, kultura, etnikum, etnicita, etnická identita, etnické vědomí, národ, národnost, národnostní a etnická menšina, popisuje žáka s odlišnými životními podmínkami a z odlišného kulturního prostředí, žáka- cizince, žáka s odlišným mateřským jazykem a legislativu. Poslední část se zabývá kulturními specifiky národnostních menšin, blíže představuje vietnamskou, ruskou, ukrajinskou a romskou národnostní menšinu. Cílem diplomové práce bylo zjistit, jakým způsobem škola komunikuje s rodinami žáků z etnických minorit. Jednotlivá data byla získána pomocí polostrukturovaných rozhovorů s učiteli základních škol, kteří komunikují s rodinami z etnických menšin. Výzkumné otázky se týkaly zkušeností učitelů s jazykovou znalostí u rodičů žáků z etnických menšin, bariér, jež vstupují do komunikace mezi školou a rodiči, a metod a...
Strategie akulturace a vyjednávání identity u jedinců s migrační zkušeností
Holčáková, Martina ; Machovcová, Kateřina (vedoucí práce) ; Bittnerová, Dana (oponent)
Cílem mé práce je zachytit jaké akulturační strategie v rámci dlouhodobého kontaktu s majoritní společností využívají mladí dospělí, kteří jsou druhou generací vietnamských migrantů v České republice. Dalším výzkumným cílem je zachytit, jakým způsobem dochází k vyjednávání vlastní identity u mladých dospělých, kteří pochází z rodiny s migrační zkušeností. Jakým způsobem reflektují své minulé a aktuální zkušenosti a jaký význam připisují určitým momentům a událostem ve svém životě. V teoretické části se budeme zabývat vymezením základní terminologie, jednotlivými strategiemi akulturace, vývojem identity jedince, etnickou identitou, kontextem etnické komunity. Dále se budeme zabývat řadou významných souvislostí, které mají na formování identity mladých dospělých vliv jako je rodinné prostředí, postoje k vlastní kultuře, životní zkušenosti, jazykové dovednosti, osobnost jedince, kontext majoritní společnosti. V empirické části práce nahlédneme prostřednictvím autobiografických vyprávění na způsob každodenního vyjednávání vlastní identity mladých dospělých etnických Vietnamců, kteří se zde narodili. S využitím metody biografického designu budeme zjišťovat strategie akulturace, pohled aktérů a subjektivní významy momentů v jejich životě. Hlavní výzkumnou metodou jsou biografické narativní rozhovory s...
Koexistence - soužití a politická reprezentace Čerkesů v Ruské federaci
Jelínková, Aneta ; Riegl, Martin (vedoucí práce) ; Střítecký, Vít (oponent)
Bakalářská práce s názvem "Koexistence - soužití a politická reprezentace Čerkesů v Ruské federaci" se úzce zaměřuje na minoritu Čerkesů na severozápadním Kavkaze zastoupených v Ruské federaci a mapuje jejich snahu o politickou participaci. Jedná se o minoritu, jíž v českém akademickém prostoru není věnována dostatečná pozornost, a to i navzdory etnické čistce, které bylo etnikum podrobeno v druhé polovině 19. století. Bakalářská práce se v první polovině věnuje představení etnika Čerkesů a uvedení čtenáře do historie a kontextu problematiky. V druhé části se poté zaměřuje na politické aktivity čerkeské minority v rámci Ruské federace a na odezvy, se kterými byla minorita následně konfrontována. Práce tak představuje první ucelený text v českém jazyce o etniku Čerkesů a o jejich politické emancipaci ve státě, kde toto etnikum tvoří menšinu. Jedním z hlavních přínosů práce je tak komplexní představení etnické skupiny s pohnutou historií, která se navíc nachází ve velmi dynamickém prostoru severního Kavkazu. Práce rovněž přináší možné perspektivy do budoucnosti i doporučení na další výzkum. Důraz je kladen na objektivitu a holistický pohled na celou problematiku sporu.
Jazyková situace v původem českých komunitách na Jižní Ukrjině (zejm. na Krymu a ve vesnici Novgorodkovka)
Sukhanek, Oleksandr ; Gladkova, Hana (vedoucí práce) ; Hasil, Jiří (oponent)
Abstrakt. Práce se věnuje jazykové situaci v původem českých komunitách na Krymu a ve vesnici Novgorodkovka. Na základě materiálů získaných během terénního výzkumu v těchto jazykových komunitách a studiu archivních materiálů prezentuje důvody vystěhovalectví z českých zemí a vznik a vývoj českých obcí na jihu tehdejšího Ruska. Popisuje jevy a změny ve všech jazykových rovinách, ke kterým došlo vlivem majoritního jazyka (ruštiny, popřípadě ukrajinštiny) a které rysy severovýchodočeských nářečí se v mluvě obyvatel těchto komunit dochovaly. Klíčová slova: krymští Češi, Krym, Tauridská gubernie, Alexandrovka, Bohemka, Tabor, Carekvič, Novgorodkovka, Čechohrad, česká krajanská komunita, etnická menšina, jazyková komunita, migrace, odchylka výslovnosti, severovýchodočeská nářečí, interference.
Heritage Language Preservation and its Impact on Integration: The Case of the Vietnamese in the Czech Republic.
Chudoba, Barbara ; Sherman, Tamah (vedoucí práce) ; Sloboda, Marián (oponent) ; Abondolo, David (oponent)
Zachování dědictví jazyka nebo naopak, změny v jazyku (ztráta nebo snížení znalosti jazyka) mohou přímo ovlivnit integraci menšinové etnické skupiny do hostitelské společnosti. Mnohé teorie a studie prokázaly, že studenti z etnické skupiny, kteří jsou povzbuzováni k tomu, aby ctili svou etnickou příslušnost a praktikovali jazyk svého dědictví, mají lepší vztahy s rodiči a vrstevníky, jsou celkově víc akademicky i kognitivně pokročilí, mají menší sklony k páchání trestných činů a více využívají nabízející se ekonomické příležitosti. Stručně řečeno, tito jedinci by se měli s větší pravděpodobností úspěšné integrovat do společnosti hostitelské země. Proto jsem se při pohledu na vietnamské komunity v České republice pokusila vyhodnotit postavení vietnamského jazyka jako jazyka dědictví této etnické komunity s pomocí kvalitativního výzkumu, abych lépe pochopila současnou sociolingvistickou krajinu. Ve své práci jsem nakonec dospěla ke zjištění, že zachovávání jazykového dědictví může působit jako překážka integrace první generace, pokud je jazyk dědictví uchováván na úkor učení se jazyku hostitelské země. V pozdějších generacích se však objevuje jazykový posun, který v delší perspektivě může ve skutečnosti integraci brzdit. Klíčová slova Jazykové dědictví, Jazykový posun, integrace, Vietnamci,...
Integrace Vietnamců v České republice
Kučera, Petr ; Šebesta, Karel (vedoucí práce) ; Macurová, Alena (oponent)
KUČERA, Petr. Integrace Vietnamců v České republice. Praha, 2014. Diplomová práce. Univerzita Karlova v Praze, Fakulta filozofická, Ústav českého jazyka a teorie komunikace. Text se zabývá integrací Vietnamců v České republice, která má svá specifika a významně se liší od integrace jiných cizinců žijících na území České republiky. Pro Vietnamce je příznačné například vysoké procento těch, kteří zde žijí na povolení k trvalému pobytu, dále je typická velmi malá nezaměstnanost a také to, že převážná část menšiny podniká na živnostenský list. Jinou významnou oblastí je pak problematika nabývání znalostí českého jazyka. V teoretické části této diplomové práce je nejprve popsán počet Vietnamců žijících na území České republiky, dále historický vývoj této komunity a jejich charakteristické vlastnosti. Dále se teoretická část zabývá termínem integrace, kdy je pojem náležitě vymezen a také jsou uvedeny a popsány jednotlivé dimenze integrace. Teoretickou část pak uzavírá kapitola popisující jednotlivé typy pobytů, kterých mohou cizinci nabývat. Praktická část práce má za úkol zjistit, jakým způsobem se integrují Vietnamci žijící v České republice. Za tímto účelem je vymezena sada otázek odpovídajících jednotlivým složkám integrace. Takové rozdělení navíc umožní snazší analýzu sebraných dat.
Jak se (ne)dělá autonomie: činnost Hnutí autonomie Slezska na půdě polského parlamentu
Hamatová, Kateřina ; Vykoukal, Jiří (vedoucí práce) ; Kubát, Michal (oponent)
Tématem této diplomové práce je činnost Hnutí autonomie Slezska (RAŚ) na půdě Parlamentu Polské republiky v rámci teoretických konceptů advocacy coalition a policy agenda setting. V první části práce se věnuji cílům RAŚ a definuji tři hlavní, jimiž se budu ve své práci zabývat: otázka statutu slezštiny, otázka menšinového statutu Slezanů a problém autonomie Horního Slezska. Následně vymezím politické subsystémy, které tematicky odpovídají těmto třem hlavním cílům a v jejich rámci vymezím vždy dvě názorově protikladné advokační koalice. V další kapitole analyzuji jednotlivé politické subsystémy a diskusi, která v jejich rámci mezi advokačními koalicemi probíhá. Věnovat se budu především procesu prosazování politické agendy, pro nějž jsem si jako parametr úspěšnosti nastavila existenci návrhů zákonů, respektive návrhů na změnu zákona či ústavy. Následně analyzuji procesy, které v rámci jednotlivých subsystémů od roku 2005 probíhají. V závěrečné části práce se pokusím zodpovědět výzkumné otázky a porovnám je se svými hypotézami, stanovenými na počátku práce. Díky svému výzkumu tak budu moci lépe pochopit činnost RAŚ, respektive advokačních koalic, na celostátní úrovni.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 30 záznamů.   předchozí10 - 19dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.