Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 175 záznamů.  začátekpředchozí74 - 83dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí mateřské školy
Šišková, Dorota ; Sotáková, Hana (vedoucí práce) ; Kucharská, Anna (oponent)
Bakalářská práce se zabývá začleňováním dětí s SVP do prostředí mateřské školy. Cílem bakalářské práce je porozumět tomu, jak pedagogové v mateřských školách vnímají inkluzivní vzdělávání. V teoretické části bude objasněna problematika inkluze v předškolním vzdělávání a vymezeny pojmy, které se k tématu vztahují. Dále představíme mezinárodní lidskoprávní dokumenty týkající se inkluzivního vzdělávání, legislativní rámec České republiky, některé aktéry inkluzivního vzdělávání, facilitující mechanismy a bariéry inkluzivního předškolního vzdělávání, charakteristiku inkluzivní mateřské školy a její typické znaky, charakteristiku vývoje dítěte předškolního věku a vysvětlíme důležitost inkluze pro dítě s SVP. Cílem výzkumné části bakalářské práce je rozpoznat facilitátory a bariéry společného vzdělávání v mateřské škole tak, jak je vnímají pedagogové. Pro potřeby našeho výzkumného šetření jsme zvolili kvalitativní výzkum. V praktické části analyzujeme výpovědí učitelů mateřských škol, které jsme získali prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů. Výsledné zjištění je popsáno v závěru práce a porovnáno s jinými výzkumy, které byly v této oblasti již provedeny.
Vliv Feuersteinovy metody instrumentální obohacování na rozvoj slovní zásoby u dětí mladšího školního věku
Vojtová, Vendula ; Sotáková, Hana (vedoucí práce) ; Lucká, Barbora (oponent)
Tato bakalářská práce se primárně zabývá vlivem Feuersteinovy metody instrumentálního obohacování (FIE) na rozvoj slovní zásoby u dětí mladšího školního věku. Dále se zabývá i vlivem Feuersteinovy metody instrumentálního obohacování na schopnost vyjadřovat se, zlepšení ve strategiích řešení úkolů, koordinace vizuomotorických schopností a zlepšení v pracovní a krátkodobé paměti u dětí mladšího školního věku a také individuální zlepšení jednotlivců, kteří prošli kurzem Feuersteinovy metody instrumentálního obohacování. Cílem je tedy zmapovat změny v těchto oblastech, primárně ve slovní zásobě, u dětí, které absolvovaly Feuersteinovu metodu instrumentálního obohacování formou odpoledního kroužku. Teoretická část práce se zabývá dětmi v mladším školním věku, samotnou metodou FIE, dynamickou diagnostikou a kořeny Feuersteinovy práce. Praktická část práce obsahuje metodologii výzkumu, ke kterému je využito smíšeného designu, v kvantitativní části jsou využity testy Definice slov z CELF-V, Opakování čísel z WISC-IV a Rey-Osterriethova komplexní figura a v kvalitativní části je použito primárně pozorování. V kvantitativní části výzkumu jsme se zabývali rozdíly mezi dětmi, které na FIE docházely a dětmi, které nedocházely. Zde jsme neprokázali žádný signifikantní rozdíl mezi experimentální a kontrolní...
Raný psychický vývoj dítěte
Žochová, Kateřina ; Sotáková, Hana (vedoucí práce) ; Presslerová, Pavla (oponent)
Bakalářská práce se zabývá raným psychickým vývojem, který mapuje od prenatálního období po celý kojenecký věk. V teoretické části jsou vysvětleny významné vývojové teorie a milníky. V prenatálním a perinatálním období je nastíněna raná komunikace plodu s matkou a prožitek porodu, ze kterého může pramenit porodní trauma. V novorozeneckém a kojeneckém období je kladen důraz na proměny psychomotorického vývoje, psychických procesů a rané interakce dítěte. Praktická část obsahuje výzkum, který je založen na kvalitativní metodologii a je realizován případovou studií. Cílem výzkumu bylo zmapovat projevy psychického vývoje u kojenců v období mezi 4. a 9. měsícem. Primárním záměrem bylo sledovat sociálně emoční projevy, ale nebylo možné opomenout také vypozorovaný psychomotorický vývoj, se kterým úzce souvisí. Výsledky jsou shrnuty v diskuzi, kde jsou zodpovězeny výzkumné otázky, které se týkají projevů prosociálního chování u dětí v kojeneckém období, vývoje vztahu rodičů a dítěte v kojeneckém období a odlišnosti ve vývoji mezi třemi zkoumanými dětmi. Bylo zjištěno, že všechny děti prošly stejnými vývojovými milníky, ale zároveň bylo možné vysledovat individuální nuance v konkrétních oblastech vývoje. Faktory, které ovlivňovaly vývoj dětí byly vrozené předpoklady, zdravotní stav, přístupy rodičů k...
Sourozenecké vztahy dětí s PAS z pohledu rodičů
Pospíšilová, Anna ; Sotáková, Hana (vedoucí práce) ; Špačková, Klára (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá sourozeneckými vztahy dětí s poruchou autistického spektra z pohledu rodičů. V teoretické části je vymezen pojem poruchy autistického spektra, jeho historický vývoj, etiologie a hlavní oblasti, ve kterých se poruchy autistického spektra projevují. Následující kapitola se věnuje rodině s dítětem s poruchami autistického spektra a hlavním problémům, se kterými se tyto rodiny potýkají. Ve třetí kapitole je nejprve přiblížena charakteristika sourozeneckých vztahů, sourozenecké rivality a sourozeneckých konstelací, dále se v kapitola věnuje specifikům sourozeneckého vztahu s dítětem s postižením a vlivu poruch autistického spektra na sourozenecký vztah. V neposlední řadě jsou stručně nastíněny možnosti podpory zdravých sourozenců. V empirické části je prezentován výzkum, který byl realizován pomocí dotazníkového šetření. Jsou představeny výzkumné cíle a otázky, metodologie výzkumu a charakteristika výzkumného vzorku. Výsledky jsou prezentovány nejprve pomocí deskriptivní analýzy dat, následně byla využita korelační analýza, konkrétněji Spearmanův korelační koeficient, k ověření stanovených hypotéz. V diskuzi jsou výsledky zasazeny do širšího kontextu pomocí komparace s teoretickými východisky této práce, jsou zde prezentovány odpovědi na výzkumné otázky a stručně...
Hostitelská péče pro nezletilé bez doprovodu v ČR
Korcová, Terezie ; Sotáková, Hana (vedoucí práce) ; Viktorová, Ida (oponent)
1 ABSTRAKT Cílem této bakalářské práce je zjistit, jak funguje systém hostitelské péče pro skupinu nezletilých cizinců bez doprovodu v České republice, a zmapovat jeho hlavní přínosy a rizika. Teoretická část shrnuje základní charakteristiky hostitelské péče a popisuje, jaký má dle autorů odborné literatury tento institut smysl. Dále se teoretická část věnuje skupině nezletilých cizinců bez doprovodu a jejich situaci v ČR. Empirická část práce uvádí výsledky výzkumného šetření, které se uskutečnilo formou polostrukturovaných rozhovorů jednak s hostitelkami, jejichž rodiny hostitelskou péči nezletilým bez doprovodu poskytují, jednak s pracovníkem Organizace pro pomoc uprchlíkům, který usiluje o vytvoření systému doprovázení, poradenství a dalších prvků, jež by hostitelům zajistily potřebnou podporu a umožnily ošetření případných rizik. Z analýzy rozhovorů vyplývá, že tento systém je v současné době podrobně naplánován v rámci projektu zmíněné neziskové organizace a postupně se uskutečňují jednotlivé částí projektu. Z diskuze analýzy rozhovorů s odbornou literaturou je zřejmé, že hostitelé potřebují kvalitní přípravu i následnou podporu, vzhledem k tomu, že se s touto formou péče pojí určitá rizika a to jak pro nezletilé, tak pro hostitele samotné. Zároveň z analýzy jasně zaznívá, že pro obě strany znamená...
Srovnání využití vybraných apercepčních technik u dětí ve věku 6 až 7 let
Adámková, Jana ; Soukupová, Tereza (vedoucí práce) ; Preiss, Marek (oponent) ; Sotáková, Hana (oponent)
Disertační práce se věnuje problematice užití apercepčních technik v diagnostice dětí ve věku 6 a 7 let se zaměřením na praxi školního psychologa. Teoretická část se zaměřuje zejména na téma psychologické diagnostiky na poli školní psychologie, úžeji pak na využití apercepčních technik, jejich přínosy a také na jejich kritiku. Druhým těžištěm teoretické části je seznámení s Tematickým apercepčním testem a metodou Roberts-2 a dále pak s vybranými skórovacími systémy. V úvodu praktické části je představena metodologie výzkumu. Třiceti dětem ve věku 6 a 7 let byly předloženy obě diagnostické metody a jejich odpovědi byly skórovány pomocí standardizovaných systémů a následně srovnány jak kvantitativně, tak kvalitativní metodologií. Lze říci, že příběhy evokované tabulemi Roberts-2 jsou vyšší vývojové kvality než příběhy podané na základě tabulí TAT, které jsou pro dotazované děti větší výzvou a vidíme v nich spíše, jak dítě reaguje v zátěži. V práci jsou taktéž popsána specifika administrace těchto metod v dětském věku. Na základě dat od 50 dětí byly vytvořeny pracovní české normy pro děti ve věku 6 a 7 let k metodě Roberts-2 a byly srovnány s originálními americkými normami.
Změny sebepojetí rodičů, kteří adoptovali dítě
Ransdorfová, Jana ; Presslerová, Pavla (vedoucí práce) ; Sotáková, Hana (oponent)
Diplomová práce se věnuje změnám sebepojetí rodičů, kteří adoptovali dítě. Cílem práce je zmapovat, jak rodiče, kteří osvojili dítě, vnímají a hodnotí změny v jejich sebepojetí. Jak tyto změny vnímají matky a jak otcové. Jak se vnímání sebepojetí měnilo v průběhu rozhodování k adopci a procesu osvojení, a jak při adaptaci na rodičovství. Teoretická část práce se zabývá rodičovstvím, náhradní rodinnou péčí a procesem adopce. Také je zde popsána identita, role a sebepojetí rodiče, následně adaptace a specifika adoptivního rodičovství. Empirická část představuje kvalitativní výzkum, který je proveden pomocí polostrukturovaných rozhovorů s rodiči, kteří osvojili dítě. Výsledky výzkumu, které vzešly z analýzy dat, jsou interpretovány a porovnány s odbornou literaturou. Sebepojetí se vlivem zátěže, se kterou se museli respondenti vyrovnávat měnilo, od vyrovnávání se s bezdětností až po adaptaci a stávání se rodičem osvojeného dítěte. Vnímané změny sebepojetí otců a matek jsou sice v něčem rozdílné, ale v podstatě vyplývají z rozdílného postavení v rodině a jejich rolí. Klíčová slova: rodičovství, osvojení, sebepojetí, náhradní rodinná péče
Vývoj vztahu dospělých intaktních jedinců se sourozenci s poruchou autistického spektra
Havelková, Alžběta ; Sotáková, Hana (vedoucí práce) ; Presslerová, Pavla (oponent)
Diplomová práce si klade za cíl zmapovat žitou realitu dospělých intaktních sourozenců lidí s poruchami autistického spektra v České republice. Teoretická část poskytuje pohled na současné poznatky v oblasti poruch autistického spektra a jejich projevů, sourozenectví, vlivu poruch autistického spektra na rodinu obecně, a zvláště poté na intaktní sourozence. V empirické části se zaměřuji na popis a analýzu kvalitativního výzkumu, kterého se zúčastnilo pět intaktních sourozenců lidí s poruchami autistického spektra ve věku 28-29 let. Pro účely výzkumu byl zvolen semistrukturovaný rozhovor, který byl následně analyzován a interpretován. Oblasti rozhovoru se týkaly minulého a současného vztahu informantů k sourozenci s PAS, jejich představ o společné budoucnosti, osobnosti intaktního sourozence či některých životních voleb informantů. Výsledky diplomové práce ukázaly zajímavý pohled na vývoj sourozeneckých vztahů s lidmi s PAS, jež jsou povahou poruchy silně ovlivněny. Potvrdily závažnou míru přítomnosti stresu u intaktních sourozenců lidí s PAS, který pramení z mnoha různých oblastí společného života. Ukázalo se také, že soužitím se sourozenci s PAS byla ovlivněna též osobnost intaktních sourozenců, jejich představy o budoucnosti a některé životní volby. Výpověď informantů přináší také zajímavý pohled...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 175 záznamů.   začátekpředchozí74 - 83dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.