Název:
Raný psychický vývoj dítěte
Překlad názvu:
Early childhood development
Autoři:
Žochová, Kateřina ; Sotáková, Hana (vedoucí práce) ; Presslerová, Pavla (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá raným psychickým vývojem, který mapuje od prenatálního období po celý kojenecký věk. V teoretické části jsou vysvětleny významné vývojové teorie a milníky. V prenatálním a perinatálním období je nastíněna raná komunikace plodu s matkou a prožitek porodu, ze kterého může pramenit porodní trauma. V novorozeneckém a kojeneckém období je kladen důraz na proměny psychomotorického vývoje, psychických procesů a rané interakce dítěte. Praktická část obsahuje výzkum, který je založen na kvalitativní metodologii a je realizován případovou studií. Cílem výzkumu bylo zmapovat projevy psychického vývoje u kojenců v období mezi 4. a 9. měsícem. Primárním záměrem bylo sledovat sociálně emoční projevy, ale nebylo možné opomenout také vypozorovaný psychomotorický vývoj, se kterým úzce souvisí. Výsledky jsou shrnuty v diskuzi, kde jsou zodpovězeny výzkumné otázky, které se týkají projevů prosociálního chování u dětí v kojeneckém období, vývoje vztahu rodičů a dítěte v kojeneckém období a odlišnosti ve vývoji mezi třemi zkoumanými dětmi. Bylo zjištěno, že všechny děti prošly stejnými vývojovými milníky, ale zároveň bylo možné vysledovat individuální nuance v konkrétních oblastech vývoje. Faktory, které ovlivňovaly vývoj dětí byly vrozené předpoklady, zdravotní stav, přístupy rodičů k...This bachelor thesis deals with early psychological development, which maps from the prenatal period to the whole first age of the infant. The theoretical part explains important developmental theories and milestones. In the part of prenatal and perinatal periods is talking about the early communication of the fetus with the mother and the experience of childbirth, from which the birth trauma may arise. In the neonatal and infant period, the emphasis is on transforming psychomotor development, psychological processes and early child interactions. The practical part contains research, which is based on qualitative methodology and is realized by the case study. The research aimed to map the manifestations of psychological development in infants between the 4th and 9th month. The primary aim was to observe the socio-emotional manifestations, but it was not possible to forget the observed psychomotor development, which is closely related. The results are summarized in the discussion, which also answers the research questions concerning the manifestations of the prosocial behavior of infants, the development of the relationship between the parents and the infant and the differences in the development between three examined children. It was found that all children went through the same developmental...
Klíčová slova:
Dítě; raný psychický vývoj; teorie vývoje; vývojové milníky; Child; Developmental Theories; Early Childhood development; Milestones