Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 134 záznamů.  začátekpředchozí34 - 43dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Expertní kapacity politických stran v České republice v oblasti veřejných politik se zaměřením na stínové ministry školství
Procházka, Michal ; Novotný, Vilém (vedoucí práce) ; Veselý, Arnošt (oponent)
Expertní kapacity politických stran v České republice v oblasti veřejných politik se zaměřením na stínové ministry školství Autor: Michal Procházka Abstrakt Vzdělávání představuje jednu z nejdůležitějších oblastí pro veřejnou politiku, protože ovlivňuje budoucnost všech občanů. Ministerstvo školství je tak nepochybně jedním z klíčových ministerských rezortů a politické strany tak musí generovat kvalifikované odborníky, kteří zvládnou tuto náročnou pozici. Tato práce se tak zabývá expertními kapacitami politických stran v České republice se zaměřením na stínové ministry školství, eventuálně na stranické mluvčí pro tuto oblast. Jeden z možných zdrojů odborníků představují pro politické strany právě stínové vlády, které mohou účinně připravovat své členy na výkon ministerských funkcí, protože se jedná o užitečný trénink dovedností. Tato práce se tak zaměřuje na stínové ministry školství z těchto pěti politických stran v České republice: ČSSD, KDU-ČSL, KSČM, ODS a TOP 09. Vzhledem k tomu, že tato oblast nebyla u uvedených stran dosud prozkoumána, tak se jedná o případovou studii explorativního charakteru. Politické strany disponují také expertním zázemím v podobě odborných komisí pro dané oblasti a většina předsedů těchto komisí jsou stranické vůdčí osoby pro oblast školství. Tato případová studie tak dokládá,...
Long Night's Journey into Day: Implementation of Czech Policy on Higher Education Quality Assurance
Kohoutek, Jan ; Veselý, Arnošt (vedoucí práce) ; Stensaker, Bjorn (oponent) ; Štech, Stanislav (oponent) ; Šebková, Helena (oponent)
Tematika zajišťování kvality vzdělávací činnosti vysokých škol je dlouhodobě předmětem výzkumu v oblasti vysokého školství. Nicméně tento výzkum ve středo- a východoevropském kontextu dosud do značné míry nevyužíval rigorózní analýzy dostupných empirických dat a opomíjel teoretická východiska vztahující se k implementaci veřejných politik. Překládaná práce redukuje oba uvedené deficity. Cílem práce je provést analýzu politiky zajišťování kvality vysokoškolského vzdělávání na systémové úrovni v České republice za období 1990- 2010. Tato implementační analýza je provedena zejména na základě aplikace instrumentálního přístupu zaměřujícího se na principy, způsoby fungování, efekty, interakce aktérů, silné a slabé stránky čtyř nástrojů implementace zkoumané politiky. Těmito implementačními nástroji jsou: akreditace, Fond rozvoje vysokých škol, Rozvojové programy a platforma pro zveřejňování výsledků dobré praxe. Výsledky práce dokládají problematickou využitelnost konceptuálního rámce autorů Čerycha a Sabatiera (1986) pro implementační analýzu vysokoškolských politik a poukazují na důležitost stylu implementace založeném na kombinaci nástrojů regulace, finančních incentiv a propagace. V závěrech práce jsou též uvedena nejvýznamnější doporučení pro rozvoj zkoumané politiky ve vysokoškolské praxi.
Základní umělecké školství v ČR a jeho pedagogové
Čechová, Zdenka ; Veselý, Arnošt (vedoucí práce) ; Tumová, Anna (oponent)
Základnímu uměleckému vzdělávání se příliš mnoho studií nevěnuje, proto se zvolený specifický náhled na zmiňované téma především snaží ukázat možnosti dalšího zkoumání, jakým směrem se mohou práce ubírat. Bakalářská práce "Základní umělecké školství v ČR a jeho pedagogové" se zabývá historickým vývojem uměleckého vzdělávání, základních uměleckých škol a snaží se předpovědět, jaké jsou možnosti budoucí. Tato analýza založená nejprve na kvantitativních datech byla zaměřena na počty institucí základního uměleckého vzdělávání, pedagogů, na porovnání srovnatelných údajů v čase a jejich zhodnocení. Zmiňovaná kvantitativní data podpořila kvalitativní výzkum. Celá problematika je totiž zkoumána také z pohledu samotných nejdůležitějších účastníků základního uměleckého vzdělávání, tedy učitelů ZUŠ, kteří byli vybráni v rámci případové studie ze dvou územně odlišných základních uměleckých škol pro možnost dalšího porovnání. Byly zjišťovány subjektivní teorie učitelů o fungování základních uměleckých škol, o přínosu jejich činnosti pro ně samotné, pro společnost i žáky, či rozličné problémy jednotlivých institucí především lokálního rázu. Propojením obou výzkumných přístupů byly rozkryty obecné i konkrétní podmínky, stav a okolnosti základního uměleckého vzdělávání v České republice.
Nízkoprahové kluby jako nástroj začleňování rizikové mládeže
Mikšovská, Kateřina ; Veselý, Arnošt (vedoucí práce) ; Kalvas, František (oponent)
Bakalářská práce se zabývá nízkoprahovým klubem jako nástrojem k začlenění rizikové mládeže do společnosti. Autorka vymezuje termín mládež a riziková mládež, zabývá se socializací mládeže do společnosti a také romskou mládeží jako specifickou skupinou ve společnosti se specifickými nároky. Dále se autorka zabývá historií nízkoprahových klubů v České republice, zkušenostmi ze zahraničí, principem nízkoprahovosti a také legislativním ukotvením v systému sociálních služeb. V praktické části autorka popisuje shody a rozdíly v názorech na fungování nízkoprahových klubů mezi klienty a pracovníky ve dvou nízkoprahových klubech. Hlavní rozdíly se ukázaly díky etnickým odlišnostem cílové skupiny klubů. V jednom z klubů se vyskytují pouze Romové. Jedním z rozdílů byly oblíbené činnosti klientů v klubu. Pro Romskou mládež to byl zejména tanec, hra na nástroje a také doučování. Pro většinovou mládež pak čas strávený na počítači. Stejně tak hlavní důvod, proč mládež klub navštěvuje, bylo pro Romy doučování. Pro zástupce většinové populace to byla nuda. Pracovníci se lišili v názorech na hlavní cíle klubu. V jednom z klubů chtějí pracovníci pomáhat dětem začlenit se do společnosti a také se vyhýbat rizikovým situacím. Pracovníci, kteří se starají o Romskou mládež, zmiňují hlavně poskytování bezpečného prostoru svým...
Předluženost domácností v ČR: analýza problému a možná řešení
Řezáčová, Lucie ; Veselý, Arnošt (vedoucí práce) ; Čabanová, Bohumila (oponent)
Diplomová práce "Předluženost domácností v ČR: analýza problému a možná řešení" pojednává o problematice předluženosti domácností v souvislosti se spotřebitelskými úvěry konkrétně v ČR. Toto téma je v současné době velmi aktuální. Protože se jedná o relativně komplexní problém, autorka se jej snaží i komplexně uchopit. Cílem je ukázat, že předluženost obyvatel není zdaleka marginálním problémem, představit různorodé faktory, které k předlužení přispívají, a nakonec poukázat na to, jaké jsou možnosti řešení. Autorka zde pracuje s různými daty, která využívá k měření předluženosti. Dále poukazuje na to, že příčiny předlužení jsou různorodé - individuální ekonomické faktory jako ztráta zaměstnání či finanční nerozvážnost, kterou lze přičítat jak psychologii jedince, tak i nízké finanční gramotnosti. Vedle toho k předlužení jedinců přispívají i neférové až lichvářské praktiky poskytovatelů a zprostředkovatelů, které autorka podrobně popisuje, a částečně i proces vymáhání dluhů. Tyto problémy jsou pak obecně spatřovány v nedostatečné ochraně spotřebitele. Na základě identifikovaných příčin práce dále zmiňuje konkrétní opatření týkající se především oblasti poskytování úvěrů včetně jejich plusů a minusů; kromě regulatorních typů nástrojů ale zdůrazňuje i nutnost finančního vzdělávání. K tomu využívá...
Samoživitelství jako veřejněpolitický problém: vymezení problému různými aktéry a návrh politiky
Hejzlarová, Eva ; Veselý, Arnošt (vedoucí práce) ; Krebs, Vojtěch (oponent) ; Matoušek, Oldřich (oponent) ; Žižková, Jana (oponent)
Hlavní linkou disertační práce je hledání odpovědi na otázku, proč se v minulých letech nepodařilo na půdě Parlamentu prosadit opatření, která by zlepšila kvalitu života neúplných rodin, a co by bylo možné udělat pro to, aby byla tato opatření přijata. Teoretickou oporu pro zodpovězení obou otázek nabízí analýza rámců Schőna a Reina, která pracuje s představou soupeřících rámců a překlenutí konfliktu prostřednictvím přerámování, a teorie sociální konstrukce cílových skupin Schneider a Ingram. Na základě analýzy stenozáznamů z projednávání problematiky neplatičství (konkrétně návrhů na náhradní, resp. zálohované výživné) a svěřování dětí do péče (konkrétně návrhu na posílení střídavé výchovy) jsou rekonstruovány příslušné soupeřící rámce (v případě neplatičství jde o tři rámce, v případě svěření do péče dva). Tyto soupeřící rámce, resp. absence práce s nimi, mohou být příčinou neschopnosti politické reprezentace řešit výše uvedenou agendu. Jako možné přerámování problému v oblasti neplatičství výživného je popsána "efektivní penalizace dlužníka". Na základě teorie sociální konstrukce cílových skupin je návrh přerámování doplněn o apel na zdůrazňování dětí jako výhradní cílové skupiny politiky (na rozdíl od rodičů z neúplných rodin je obtížné konotovat ji negativně, a proto má větší šanci na...
Postoje učitelů ke kurikulární reformě
Tůmová, Anna ; Veselý, Arnošt (vedoucí práce) ; Kalous, Jaroslav (oponent)
Diplomová práce se zabývá postoji učitelů ke změnám ve školství a ke kurikulární reformě regionálního školství v České republice. Kurikulární reforma je významnou změnou pro celou vzdělávací politiku a postoje učitelů jsou zásadní zejména ve fázi implementace reformy. Metodologie práce je postavena na analýze kvantitativních i kvalitativních dat. Teoretická východiska práce jsou teorie zabývající se přesvědčeními a postoji učitelů a systém přesvědčení podle Paula A. Sabatiera. Přístup učitelů k reformě je v práci chápán jako míra jejich souhlasu s reformou a míra jejich aktivity v reformě. Souhlas učitelů s reformou je formulován ve dvou dimenzích, první z nich představuje souhlas učitelů s cíli reformy, druhou dimenzí je souhlas učitelů s nově definovanou rolí učitele jako spolutvůrce kurikula. Postoje učitelů se ukázaly jako problematické zejména v druhé kategorii, důsledkem toho je značný formalismus reformy. Jako hlavní důvody nesouhlasu učitelů s reformou byly identifikovány problémy ve fázi implementace reformy, ideový nesouhlas učitelů s reformou, nedostatečné vysvětlení smyslu reformy centrálními orgány, čehož důsledkem je nepochopení cílů reformy ze strany učitelů, a způsob zavádění reformy jako změny "shora". Proměnné, které se ukázaly jako významné v přístupu učitelů k reformě, jsou...
Analýza financování veřejných vysokých škol v České republice- implementace změn
Vašková, Alexandra ; Veselý, Arnošt (vedoucí práce) ; Vlk, Aleš (oponent)
Diplomová práce "Analýza financování veřejných vysokých škol v České republice- implementace změn" pojednává o nastavení pravidel a zásad financování vysokých škol v České republice a rozebírá situaci ve financování po roce 2006. Práce nastiňuje pohled na rozpočet vysokých škol a jeho funkci objasněním fungování veřejných rozpočtů a objasňuje povahu vysokého školství jakožto smíšeného statku s externalitami. Financování vysokých škol je nástrojem v rukách státu, pomocí kterého dochází k ovlivňování vysokoškolské politiky. Pro pochopení současné situace práce využívá deskripci vývoje ve financování vysokých škol po roce 1989. Důležitým aspektem je i mezinárodní kontext, proto práce nahlíží do nastavení systému financování vysokých škol vybraných států a zjištěné poznatky zasazuje do širšího kontextu. Za pomocí výzkumného designu případové studie práce objasňuje vývoj ve financování po roce 2006 a formuluje implikaci pro veřejnou politiku.
Integration of Migrants through Education
Kulesza, Izabela ; Veselý, Arnošt (vedoucí práce) ; Kohoutek, Jan (oponent)
Bibliographic note KULESZA, Izabela A. PATH DEPENDENCE IN AMERICAN PUBLIC EDUCATION . Mater thesis. Charles University, Faculty of Social Sciences, Institute of Sociological Studies. Supervisor Prof. PhDr. Arnošt Veselý, Ph.D. Abstract This thesis is concerned with the study of public education in the United States as a path-dependent phenomenon. By reviewing the historical background of the institution of education, several key sequences emerge that are foundational principles. They are: a decentralized system, secular education, universal access, decreasing the achievement gap and global competition. Testing these sequences against school choice theories shows the foundational principles behind traditional public schooling in America are being challenged. The institutional reproduction of this pathway is likely to be interrupted in the utilitarian, functional, power and legitimation explanations of path dependence theory. Keywords public education, school choice, path dependence theory Range of thesis: 66

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 134 záznamů.   začátekpředchozí34 - 43dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
11 Veselý, Adam
1 Veselý, Alexej
4 Veselý, Aleš
4 Veselý, Antonín
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.