Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 58 záznamů.  začátekpředchozí31 - 40dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Pojetí odpovědnosti u dětí školního věku
Bártová, Ludmila ; Klusák, Miroslav (vedoucí práce) ; Hříbková, Lenka (oponent)
Tato práce staví na výzkumné práci J. Piageta o morálním vývoji. Je zaměřena na vývoj odpovědného chování (resp. pohled dětí různého věku na odpovědné chování) a na výchovu k odpovědnosti. Studie vychází ze strukturovaných rozhovorů s dětmi ve věku 4-13 let. Data jsou zpracována kvalitativně s přihlédnutím na vývojový aspekt odpovědí. Provedeným výzkumem byl zjištěn (příp. upřesněn) vývoj odpovědnosti ve třech oblastech. Odpovědnost vůči pravidlům se vyvíjí od poslušnosti, přes spravedlnost ke slušnosti. Odpovědnost vůči sociálnímu prostředí se vyvíjí od slušnosti ke známým lidem ke slušnosti obecně a od dodržování norem malých skupin k dodržování norem skupin velkých. Odpovědnost ve svém vlastním myšlení se posouvá od černobílého vidění k pohledu na skutečnosti v kontextu. Studie dále polemizuje o výchově pomocí trestu pokáním a trestu reciprocitou. Přínosem této práce je bližší pohled na odpovědnost jako takovou. Z výsledků lze čerpat při uvažování nad výchovou k odpovědnosti. Studie také může být zdrojem pro další výzkumné práce v oblasti morálky. Klíčová slova: odpovědnost, spravedlnost, poslušnost, trest pokáním a trest reciproční, usuzování v kontextu. Abstract This study is based on the research work on moral development written by J. Piaget. It is focused on a development of responsibility...
Joseph Brodsky and the Czech Republic
Stashevska, Kateryna ; Hlaváček, Antonín (vedoucí práce) ; Hříbková, Lenka (oponent)
Práce sleduje průnik díla Josifa Brodského do české překladové literatury, komentuje první a pozdější publikace. Zaznamenává všechny překlady do češtiny, tedy básnícké i prozaické (eseje, dramata, rozhovory). Přináší podrobnou analýzu básnicných překladů, vytvořených různými autory od 60. let 20. století po dnešní dobu, charakterizuje stylistické přístupy, metodiku překladu a také tyto české překlady srovnává. Autor popisuje petrohradská setkání Josifa Brodského a Václava Daňka - českého básníka a pozdějšího překladatele Brodského. Na zakladě interview, rozhovorů a vzpomínek současníků je ilustrován vztah Brodského k významným osobnostem české kulturní veřejnosti. Práce rovněž pojednává o ruských překladech Josifa Brodského z češtiny, nabízí básníkův názor na vytváření kvalitního překladu, uvádí i české články a eseje, dílu Josifa Brodského věnované.
Kognitivní zpracovávání u dítěte s autismem
Čížková, Kristýna ; Sotáková, Hana (vedoucí práce) ; Hříbková, Lenka (oponent)
Práce si klade za cíl popsat kognitivní zpracovávání dítěte s poruchou autistického spektra a zamyslet se nad jeho mechanismy a příčinami. První část práce představuje teoretické zázemí pro následnou interpretaci dat získaných ve výzkumu. Nejdříve stručně charakterizuje poruchy autistického spektra, kognitivní fungování jedinců s touto poruchou a především dvě hlavní psychologické teorie autismu: Teorii mysli S. B. Cohena a Teorii oslabené centrální koherence U. Frith. Druhá část práce popisuje průběh provedeného výzkumu. Jeho těžiště leží v dlouhodobé práci s dívkou s dětským autismem a s dívkou z intaktní populace. Postupně obě dívky prošly standardními testy teorie mysli, zkouškami čtení se zaměřením na porozumění a matematickými slovními úlohami. Výzkumné poznatky pochází především z následných rozhovorů s dívkami a ze sledování jejich způsobu práce a přemýšlení. Získaná data jsem konfrontovala s výše zmíněnými psychologickými teoriemi autismu. Konečná analýza ukazuje typické znaky kognitivního zpracovávání konkrétního dítěte s autismem: zaměření na detaily, "fyzické" uvažování a lpění na pravidlech a schématech.
Dynamický přístup k pedagogicko-psychologické diagnostice a intervenci v mateřské škole
Krejčová, Kristýna ; Šírová, Eva (vedoucí práce) ; Kucharská, Anna (oponent) ; Hříbková, Lenka (oponent)
Dynamické hodnocení představuje alternativní diagnostický přístup, zaměřený na identifikaci učebního potenciálu testované osoby, k níž směřuje skrze orientaci na proces výkonu. Usiluje o smysluplné propojení s intervencí, jež bezprostředně využívá diagnostická zjištění k podpoře rozvoje schopností daného jedince. Tato práce shrnuje základní informace o uvedeném diagnostickém směru - jeho vlastnosti, vymezení oproti tradičním způsobům testování a historický vývoj. Výzkumně ověřuje možnosti jeho stávajícího využití zejména v oblasti předškolní diagnostiky a vzdělávání a navrhuje některé optimalizační kroky, směřující k vytvoření metodiky, která by sloužila jako efektivní prostředek prevence výchovných a vzdělávacích obtíží v prvních letech školní docházky.
Vstup nadaného dítěte do školy
Votrubová, Alena ; Hříbková, Lenka (vedoucí práce) ; Trpišovská, Dobromila (oponent)
Bakalářská práce se zabývá vstupem nadaného nešestiletého dítěte do školy. Cílem bakalářské práce je identifikovat pozitivní a negativní momenty adaptace nadaného nešestiletého dítěte na školu. Ve svém vlastním výzkumném projektu se zaměřuji na tyto výzkumné otázky: 1. Jak se nešestileté dítě adaptuje v první třídě jako sociální skupině? 2. Jak nešestileté dítě v první třídě zvládá nároky učení? Úkolem je zaznamenat osobnostní zvláštnosti a sociální projevy nadaného dítěte a uvést je do vztahu se školním vyučováním. Zajímá mě rovněž adaptace sledovaného dítěte na nové prostředí, školní práci, učitelku a vrstevnickou skupinu. Metodou sběru dat je pozorování dítěte ve třídě v období září-prosinec 2011 (pozorovala jsem celkem 30 vyučovacích hodin) a rozhovory s třídní učitelkou, nadaným dítětem a jeho rodiči. Data byla zpracována kvalitativně, použila jsem přístup zakotvené teorie. Získané nálezy analyzuji a konfrontuji s odbornou literaturou. Analýza dat ukázala, že sledované dítě zvládá nároky učení dobře a že v této souvislosti bylo předčasné zaškolení vhodné. Z výzkumu dále vyplynulo, že se nadané nešestileté dítě v první třídě jako sociální skupině adaptuje dobře, byť s určitými menšími problémy. Nejvýraznějším zjištěním v rámci výzkumu byl fakt, že je velmi důležité pro nadané dítě vybírat...
Vliv spirituality na postoje ke smrti
Pavelková, Monika ; Soukupová, Tereza (vedoucí práce) ; Hříbková, Lenka (oponent)
Bc. Monika Pavelková 1 ABSTRAKT Diplomová práce si klade za cíl blíže prozkoumat vliv spirituality na postoje ke smrti u osob, které se ocitají v situaci blízkosti smrti. Spirituální složce osobnosti a saturaci spirituálních potřeb je v současnosti věnována stále větší pozornost, neboť spiritualita se ukazuje jako významný faktor působící v procesu vyrovnávání se se smrtí. Spiritualitě rozumíme v širším pojetí jako vztahu k posvátnu, ať už religiózní či nereligiózní povahy. Dalším aspektem se stává způsob, jakým člověk k vlastní spiritualitě přistupuje, zda je intrinsickou (intrinsic) a stává se pro něj cílem celoživotního snažení, nebo zda ji můžeme označit za extrinsickou (extrinsic), poněvadž jeho každodenní realitu neprostupuje. Spirituální orientace člověka se promítá do jeho hodnot a cílů, ovlivňuje také dosahování jeho smyslu života, který vlastní osobu člověka přesahuje. I V. E. Frankl hovoří o dosahování životního smyslu skrze sebe- transcendenci prostřednictvím realizace tvůrčích, zážitkových a postojových hodnot. Výrazný pojící prvek spirituality a postojů ke smrti představuje víra v posmrtný život, ať už hovoříme o víře v doslovném slova smyslu (literal), nebo ji chápeme v pojetí nesmrtelnosti symbolické (symbolic) s odkazem na Teorii řízení hrozeb (Terror Management Theory) či Teorii řízení...
Psychologické aspekty asistované reprodukce
Karel, David ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Štětovská, Iva (oponent) ; Hříbková, Lenka (oponent)
Disertační projekt chce přispět k pochopení a vysvětlení psychického prožívání jedinců v procesu asistované reprodukce. Výzkumným problémem projektu je pochopit a přiblížit prožívání neplodného jedince v procesu léčby technikami asistované reprodukce. Cílem projektu je proniknout do prožívání neplodných jedinců a pokusit se pochopit významy, jaké jedinec připisuje sám sobě, neplodnosti, reprodukční medicíně a jak se mění jeho vnímání individuální skutečnosti. Práce přispívá k pochopení zkušenosti jedince, jak vnímá sám sebe, svého partnera a okolí ve vztahu ke své neplodnosti a technikám asistované reprodukce a jaké prožívá pocity a emoce. Disertační projekt odpovídá na čtyři výzkumné otázky: Jak participanti uvažují o dítěti? Jak participanti prožívají proces asistované reprodukce? Jaké participanti prožívají pocity v souvislosti s asistovanou reprodukcí? Jak participanti uvažují o partnerovi a sociálním okolí v souvislosti s početím a AR? K povaze přijatého epistemologického antropomorfního postoje a teoretických modelů interakčního symbolismu a sociálního konstruktivismu, byl zvolen kvalitativní výzkumný rámec případové studie. Výzkumným případem se stala multikazuistická případová studie, kde soubor byl vybrán prostým záměrným výběrem a ke sběru dat byla použita metoda polostrukturovaného...
Argumentace v mravním usuzování dětí školního věku
Kukal, Jiří ; Klusák, Miroslav (vedoucí práce) ; Hříbková, Lenka (oponent)
Práce staví na teoretických východiscích švýcarského psychologa Jeana Piageta. V teoretické části je podrobněji představena Piagetova teorie v souvislosti s prací jeho následovníka Lawrence Kohlberga i pozdějších kritiků. Předmětem práce je výzkum morální argumentace dětí školního věku, konkrétně v návaznosti na Piageta, mapování přechodu od argumentace odpovědností objektivních důsledků k argumentaci odpovědností subjektivních záměrů. Jako výzkumný nástroj byla použita baterie šesti dvojic morálních příběhů. Ty byly zadány 53 dětem; nad příběhy jsem s dětmi následně vedl krátké rozhovory. Tyto příběhy byly z části přejaty od Piageta, z části doplněny nově zkonstruovanými příběhy, jež popisovaly jednání vedoucí k velmi výrazné materiální ztrátě. Hlavním předmětem výzkumu tak byla možná koordinace hledisek objektivní a subjektivní odpovědnosti v souvislosti s extrémní materiální ztrátou obsaženou v příbězích. Klíčová slova: morální vývoj, spravedlnost, morální usuzování

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 58 záznamů.   začátekpředchozí31 - 40dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.