Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 100 záznamů.  začátekpředchozí71 - 80dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Konceptualizace života v českých populárních písních (Příspěvek ke studiu jazykového obrazu světa)
Janovská, Zuzana ; Vaňková, Irena (vedoucí práce) ; Saicová Římalová, Lucie (oponent)
Diplomová práce zkoumá konceptualizaci života v textech českých populárních písní 60. let 20. století. Teoreticky a metodologicky vychází z kognitivně a kulturně založených přístupů k jazyku, zejm. z teorie pojmové metafory a metonymie (Lakoff a Johnson) a z pojetí jazyka jako obrazu světa (lublinská škola). Na základě slovníkových dat nejprve analyzuje sémantiku lexému život a dospívá tak k základům jazykového obrazu života, jak je ukotven v běžné češtině; bere přitom v úvahu i obraz života (v kontrastu se smrtí), jak ho podává odborná literatura o české lidové kultuře. Jádro práce tvoří interpretace téměř stovky písňových textů ze zkoumaného období, ve kterých je tematizován lidský život v různých jeho fázích (etapách) a podobách (prostřednictvím opozic život - smrt, mládí - stáří apod.); sledovány jsou relevantní sémantické prvky, které se podílejí na jeho konceptualizaci. Systematicky a podrobně jsou popsány zejména metafory (strukturní, ontologické a orientační), metonymie a představová schémata spojená se životem (schéma CESTA, CYKLUS); pozornost je věnována jejich konkrétní jazykové realizaci. Klíčová slova kognitivní lingvistika, jazykový obraz světa, konceptualizace, metafora, metonymie, představová schémata, život, píseň, populární hudba, písňový text
Teoretická koncepce symbolu u Zdeňka Mathausera a její návaznost na Paula Ricoeura
Mikeschová, Eliška Dana ; Bílek, Petr (vedoucí práce) ; Heczková, Libuše (oponent)
Bakalářská práce se zabývá analýzou některých textů Zdeňka Mathausera, které tematizují výstavbu a fungování tzv. komplexní umělecké situace. Ta je rozpracována v tzv. modelu čtverce umělecké specifikace a v teorii symbolu. Teorie jsou zasazeny do rozsáhlého a uceleného rámce celého Mathauserova díla, které se pohybuje v prostoru mezi různorodými specifickými metodologiemi (strukturalismus, fenomenologie, hermeneutika).
Specifické rysy hudební publicistiky ve vybraných tištěných periodikách v mediálním diskursu síťových médií
Křížová, Lenka ; Šoltys, Otakar (vedoucí práce) ; Sládková, Hana (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá specifickými rysy textových vzorců hudební publicistiky v celostátních zpravodajských týdenících Týden, Reflex a Respekt, u nichž byl zkoumán konkrétní vzorek textů v období od ledna do července 2011. Pomocí kvalitativní textové analýzy porovnává použité jazykové a stylistické prostředky s důrazem na metaforická vyjádření. Zde je věnována pozornost tomu, jak si na základě metafor konceptualizujeme abstraktní jevy okolo nás a jak je vyjadřujeme naší řečí. Zároveň jsou zde popsány základní metaforické koncepty doplněné konkrétními ukázkami z produkce časopisů. Analýza dále sleduje terminologii typickou pro tento mediální diskurs a slovní zásobu hovorovou a knižní, u níž posuzuje relevantnost užití jednotlivých výrazů s ohledem na současný úzus. V teoretické části je popsána historie umělecké kritiky s důrazem na kritiku hudební a sledujeme zde vývoj tohoto oboru až do současnosti. V praktické části charakterizujeme současné projevy tohoto mediálního diskursu na konkrétním vzorku textů. Práce zachycuje a porovnává individuální styl publicistů a rozdílné přístupy jednotlivých periodik ke zpracování stejných či podobných témat. Na závěr jsou nastíněny vývojové tendence tohoto mediálního diskursu.
Im Čeho Wonsäng mongjurok a korejský snový román
Francán, Michal ; Glomb, Vladimír (vedoucí práce) ; Löwensteinová, Miriam (oponent)
Práce pojednává o méně známém literárním žánru mongjurok, který se poprvé objevil v polovině 15. stolení na území Korejského poloostrova. Konkrétně se pak jedná o analýzu díla Wǒnsäng mongjurok korejského literáta období Čosǒn Im Če. Pro účely vlastní práce je na základě uvedení a stručného představení sedmi děl zmíněného žánru vytvořena typologie, pomocí které je pak provedena jak analýza díla Wǒnsäng mongjurok, tak i srovnání žánru mongjurok a historicky mladšího žánru mongdžarju sosǒl, neboli snové prózy.
Rétorické figury ve vizuální reklamě vybraných módních domů
Dvořáková, Andrea ; Šafaříková, Radana (vedoucí práce) ; Švantner, Martin (oponent)
Vybrané módní domy v Evropě nabízející téměř výhradně luxusní zboží užívají specifickou formu propagace svých výrobků. Každý dům zpravidla při tvorbě nových kolekcí zůstává věrný tradicím své země, ale i prvkům zásadním pro vlastní značku. Z pohledu neo-rétoriky by bylo příhodné analyzovat obrazové reklamy daných domů (Chanel, Dolce&Gabbana, Burberry), zda-li vytváří svými reklamami určité modely. Ke srovnání byly zvoleny hlavní reklamní kampaně určené na období jaro/léto 2011. V rámci pozorování a sémiotické analýzy módní reklamy zaměřené na rétorické figury lze dokázat, že jednotlivé módní domy velmi často míří svou pozornost na to, jaký má jejich prezentace vliv na myšlení potencionálních zákazníků. K analýze vybraných vizuálních reklam jednotlivých módních domů je využíván zejména model Rolanda Barthese. Z rétorických figur jsou poté určovány čtyři základní, a to vizuální metafora, metonymie, synekdocha a ironie. Reklamní tvorba v oblasti módy sleduje nepsanou normu, jejímž cílem je přesvědčit klienta o vhodnosti daného zboží právě pro něj.
Způsob práce s metaforou v díle "metafyzického básníka" Bian Zhilina
Kapounová, Karina ; Lomová, Olga (vedoucí práce) ; Andrš, Dušan (oponent)
práce Cílem této bakalářské práce je analýza Bian Zhilinových metafor v raných sbírkách Rybí oči (Yumu ji 鱼 目 集 ) a Tráva tří podzimů (Sanqiu cao 三 秋 草 ). Na základě tohoto rozboru se snažíme odpovědět na otázky, nakolik Bian Zhilinova metaforika odpovídá hypotéze o tvořivosti moderní metafory a zda-li existují analogie mezi metaforami v jeho díle a metaforami v díle francouzských symbolistů. Dále se práce zabývá také shodami a rozdíly Bian Zhilinovy metaforiky a metaforiky tradiční čínské poezie. Po uvedení do tématu se ve druhé kapitole věnujeme životu Bian Zhilina, který v některých aspektech předznamenává jeho tvorbu, a historickému pozadí jeho života. Zaměřujeme se především na vývoj literatury. Ve třetí kapitole jsou rozebrány přístupy k metafoře, které budou využity ve čtvrté části, která je analytická. Čtvrtá kapitola je jádrem práce a obsahuje pět pododdílů. V každém z nich se snažíme na základě citovaných básní a jejich překladů charakterizovat jednotlivá témata (osobní a obecné symboly, synestézie, personifikace, zdroje metaforiky a vztah mezi prostředkem a předmětem metafory) a vztáhnout tuto analýzu k počátečním hypotézám o tvořivosti moderní metafory a k předpokladu, že metafory v Bian Zhilinových básních jsou částečně analogické k metaforám, jak je tvořili francouzští symbolisté. V...
Stromy ve Starém zákoně s přihlédnutím k mytologii starověkého Předního východu
Loukotová, Kateřina ; Beneš, Jiří (vedoucí práce) ; Vymětalová Hrabáková, Eva (oponent)
Práce se zabývá symbolikou stromů ve Starém zákoně s přihlédnutím k mytologii starověkého Předního východu, a to s využitím příslušné literatury, konkordančního průzkumu a synchronní a diachronní analýzy biblických textů. Klade si za cíl být průřezem nejdůležitějších aspektů výskytu stromů v Písmu, a to v doslovném i přeneseném slova smyslu. Na základě práce s biblickými a předovýchodními mytologickými texty představuje strom jako obecně srozumitelný symbol s širokou vypovídací schopností, která tvoří jeho potenciál pojmout do sebe i ta nejsložitější poselství zvěsti Písma a všelidské situace vůbec.
Metaforičnost partnerských pojmenování
Štěpánová, Pavla ; Janovec, Ladislav (vedoucí práce) ; Chejnová, Pavla (oponent)
Diplomová práce Metaforičnost partnerských pojmenování se na základě dotazníkového průzkumu zabývá projevy metaforičnosti v partnerských pojmenováních. Nejprve je vymezeno místo partnerských pojmenování v onomastice a je podána jejich obecná jazyková charakteristika. Dále jsou představeny hlavní myšlenky kognitivní lingvistiky, zejména teorie konceptuální metafory, která je základem pro rozbor a interpretaci metaforičnosti jednotlivých partnerských pojmenování. Ta jsou rozdělena do několika sémantických skupin, v jejichž kontextu jsou jednotlivá partnerská pojmenování analyzována.
Metafora jako nástroj komunikace a kreativního myšlení
Policar, Antonín ; Kulka, Tomáš (vedoucí práce) ; Stejskal, Jakub (oponent)
Práce je přehledovou studií k tématu metafory v jazyce, komunikaci a myšlení. První část představuje stručný historický pohled na zrod a vývoj uvažování o metafoře coby legitimním kognitivním nástroji a nikoli jen řečnicky či poeticky působivém, leč neinformativním jazykovém prostředku. Druhá část práce se snaží zmapovat různorodé směry soudobého výzkumu metafory na poli filosofie jazyka, kognitivní psychologie a lingvistiky a nalézt mezi nimi možné styčné body a komplementaritu. V celku se práce zaměřuje zejména na teorie, které do jisté míry narušují tradiční představu o metafoře jako o okrajovém fenoménu jazyka a komunikace a naopak zdůrazňují její centrální úlohu ve významotvorných aktivitách lidské mysli. Ačkoli se práce nezabývá metaforou primárně v souvislosti s uměním, její relevance pro estetiku spočívá v tom, že zde prezentované teorie vyzdvihují určité estetické či poetické aspekty lidského racionálního uvažování i každodenní komunikace. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Metafory přírody v týdeníku Reflex
Vacířová, Martina ; Češka, Jakub (vedoucí práce) ; Stibral, Karel (oponent)
Předkládaná diplomová práce Metafory přírody v týdeníku Reflex se snaží porozumět proměně vztahu člověka a přírody s odstupem dvaceti let, jak byl zachycen ve společenském týdeníku Reflex. Tento týdeník byl zvolen proto, že se na přírodu ani na jiná témata s ní spojená nespecializuje, a mohl by tak pomoci porozumět tomu, jak se vztah člověka a přírody proměnil nejen na jeho stránkách, ale také ve společnosti. Východiskem této práce je předpoklad, že různé aspekty vztahu člověka a přírody se transformují v metafory. Pomocí rozkrytých metafor bychom tedy mohli poznat i tento vztah. Teoretická část práce seznamuje čtenáře s různými přístupy k metafoře, z nichž si pro aplikaci v empirické části vybírá koncepci Lakoffa a Johnsona. Dále v teoretické části předkládáme některé metafory přírody, které již byly zkoumány v odborné literatuře, a zabýváme se jejich důsledky pro vztah člověka a přírody. V empirické části poté analyzujeme články v týdeníku Reflex ze dvou časově vzdálených období, z let 1990-1991 a 2008-2010. Vybrány byly pouze články s tematikou přírody nebo životního prostředí, ve kterých jsme s pomocí Lakoffovy a Johnsonovy teorie hledali metafory přírody. Následným srovnáním nalezených metafor z obou období bylo zjištěno, že v letech 1990 a 1991 se o přírodě referovalo více v metaforách, které...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 100 záznamů.   začátekpředchozí71 - 80dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.