Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 35 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Občanské kompetence žáků se sluchovým postižením s důrazem na finanční gramotnost
Maierova, Olga ; Hádková, Kateřina (vedoucí práce) ; Bartoňová, Miroslava (oponent) ; Souralová, Eva (oponent)
Předložená práce se zabývá otázkou dosahování finanční gramotnosti žáky se sluchovým postižením, jako jedné z důležitých oblastí rozvoje občanských kompetencí pro život v současné společnosti. Stěžejní část práce představuje prezentace výsledků výzkumného šetření zaměřeného na zjišťování stavu finanční gramotnosti u cílové skupiny 15-18 ti letých žáků se sluchovým postižením, kteří studují střední školy zřízené pro žáky se sluchovým postižením v ČR a jejich komparace s výsledky žáků bez postižení, kteří se zúčastnili mezinárodního pilotního testování finanční gramotnosti PISA. Výzkumné šetření probíhalo ve třech rovinách. Byly zvoleny ověřené nástroje z mezinárodního testování pro kvantitativní část šetření, analýza získaných dat posloužila k ověřování hypotéz o souvislostech s finanční gramotností žáků se sluchovým postižením. Standardizované psychologické testy spolu s údaji školních matrik jsou užity v části, která řešila možný vliv kvalitativních charakteristik žáků. Dále byla zpracována a komentována data získaná prostřednictvím dotazníku saturace ICT, která sledují zabezpečení technikou a vztahy a postoje žáků k ICT a porovnávají je se skupinou účastníků testování PISA. Cílem výzkumného šetření je zjistit, jaké úrovně v oblasti finanční gramotnosti dosahuje skupina středoškoláků se sluchovým...
Jaké čtenářské strategie uplatňují vybraní žáci na 1. stupni ZŠ?
Konvalinová, Lucie ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Starý, Karel (oponent)
Diplomová práce se zabývá rozvojem čtenářské gramotnosti žáků prvního stupně základní školy se zaměřením na využívání čtenářských strategií a je rozdělena na dvě části. V teoretické části definuje pojem čtenářská gramotnost a další s ní související pojmy a vymezuje vztah mezi funkční a čtenářskou gramotností. Popisuje vývoj čtenářské gramotnosti, její roviny a přibližuje faktory, které ji ovlivňují. Uvádí rozdíly mezi čtenářskými strategiemi a dovednostmi a popisuje vztah mezi nimi. Jsou zde uvedeny metody rozvoje čtenářské gramotnosti pomocí programu RWCT. Práce dále sleduje zastoupení čtenářské gramotnosti v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání a na základě výsledků mezinárodních šetření PIRLS a PISA popisuje stav čtenářství českých žáků. Hlavním cílem praktické části práce bylo zjistit, jaké čtenářské strategie uplatňují vybraní žáci čtvrtého ročníku základní školy. Šetření proběhlo pomocí online hloubkových rozhovorů se žáky nad literárním textem. Výsledky šetření ukazují rozdíly mezi žáky ve schopnosti uplatňovat vybrané čtenářské strategie. Výzkum dále potvrzuje vliv množství a druhů volnočasových aktivit dětí a jejich známek z českého jazyka a matematiky na uplatňování čtenářských strategií. KLÍČOVÁ SLOVA Čtenářská gramotnost, čtenářské strategie, RWCT, PISA, PIRLS
Chemie jako součást přírodovědného vzdělávání na 2. stupni základní školy - komparace integrovaného a předmětově separovaného přístupu
Heřmanová, Nikola ; Bílek, Martin (vedoucí práce) ; Rusek, Martin (oponent)
Integrovaná výuka přírodovědných předmětů na 2. stupni základní školy je dnes hojně diskutovaným tématem a možným řešením do budoucna v mnoha zemích. Tento typ výuky odpovídá narůstajícím poznatkům z přírodních věd a minimalizuje opakování témat během výuky, čímž se snižuje jak zátěž učitelů, tak tlak na žáky. Bakalářská práce se zabývá v teoretické části porovnáním systémů výuky několika vybraných zemí se zaměřením na výuky přírodovědných předmětů na druhém stupni základní školy, a to zejména na postavení chemie. Praktická část je zaměřena na porovnaní těchto zemí podle jejich výsledků v mezinárodních šetřeních TIMSS a PISA se zohledněním na vliv integrovaného nebo předmětově separovaného přístupu k výuce přírodovědných předmětů. Ve výsledcích zúčastněných zemí v mezinárodních srovnávacích šetřeních TIMSS a PISA nebyl zaznamenán jednoznačný rozdíl ve vlivu integrovaného nebo separovaného přístupu k výuce přírodovědných předmětů. Pouze je možné zaznamenat lepší motivovanost žáků pro učení se těchto předmětů v případě integrovaného přístupu, tak jak je patrné z výsledků v Singapuru, ve Velké Británie nebo v Turecku.
Financování, motivace a úspěšnost studenta v korejském a finském vzdělávacím systému
Stloukalová, Kateřina
Stloukalová, K. Financování, motivace a úspěšnost studenta v korejském a finském vzdělávacím systému. Bakalářská práce. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2016. V tomto textu jsou rozebrány vzdělávací systémy Jižní Koreje a Finska a jejich fi-nancování. Dále je porovnána motivace, úspěšnost ve výsledcích PISA a míra ab-solventské nezaměstnanosti u korejských a finských studentů. Na závěr jsou po-skytnuta doporučení pro vzdělávací systém v České republice.
Znalostní ekonomika jako faktor ekonomické výkonnosti firem
Šulcová, Darina
Šulcová, Darina. Znalostní ekonomika jako faktor ekonomické výkonnosti firem. Diplomová práce. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2018. Hlavním cílem této diplomové práce je zjistit, zda mezi mírou dosahování znalostní ekonomiky a ekonomickou výkonností firem existuje vztah, popř. závislost. Práce porovnává členské státy Evropské unie podle míry dosahování znalostní ekonomiky nejen podle kompozitních indikátorů, ale i podle ukazatelů dílčích. Zvláštní důraz je pak kladen na situaci České republiky a její naplňování dílčích ukazatelů znalostní ekonomiky. Dále jsou země porovnány podle ekonomické výkonnosti na národní úrovni, na úrovni high-tech odvětví a na úrovni samotných firem. V hlavní části práce je provedena analýza vztahu a závislosti sledovaných kompozitních i dílčích ukazatelů znalostní ekonomiky a ekonomické výkonnosti na úrovni národní, odvětvové i podnikové. V závěru jsou pak shrnuta hlavní zjištění a jsou definována doporučení pro zlepšení situace České republiky v oblasti znalostní ekonomiky.
Education policy transfer: case study of Slovakia inspired by Finland
Gardošíková, Daša ; Skálová, Barbora (vedoucí práce) ; Vykoukal, Jiří (oponent)
ku práci Transfer vzdelávacej politiky: prípadová štúdia Slovenska inšpirovaného Fínskom Abstrakt Bakalárska práca Transfer vzdelávacej politiky: prípadová štúdia Slovenska inšpirovaného Fínskom sa zaoberá prípadovou štúdiou slovenského vzdelávacieho systému, ktorého plánovaná reforma je inšpirovaná všeobecne pozitívne vnímaným fínskym modelom. Slovenské ministerstvo školstva prejavilo rozhodnutie zreformovať slovenský vzdelávací systém na základe fínskeho jednoštruktúrového modelu v Národnom programe rozvoja výchovy a vzdelávania. Toto rozhodnutie je možné definovať ako pokus o dobrovoľný transfer vzdelávacej politiky. Výskum je spracovaný v troch rovinách. V prvom rade sa práca zaoberá motiváciou Slovenska k inšpirácií Fínskom s dôrazom na rolu medzinárodných hodnotení vo vzdelávaní, a to najmä rebríčka PISA. Ťažiskom práce je komparatívna analýza, ktorá má za účel dôkladne porovnať a popísať šesť vybraných kritérií (charakteristika - geografická, historická, politická; vývoj vzdelávacích systémov, štruktúra vzdelávacích systémov, financovanie školstva, inklúzia vo vzdelávaní a postavenie pedagógov) v súvislosti s transferom vzdelávacej politiky medzi Slovenskom a Fínskom a ich celkovým kontextom. Práca poukazuje najmä na odlišnosti medzi slovenským a fínskym vzdelávacím kontextom, ktoré môžu byť...
Využití čtenářských strategií k rozvoji čtení s porozuměním na 1. stupni ZŠ
IBLOVÁ, Eva
Diplomová práce se zabývá rozvojem čtenářské gramotnosti pomocí čtenářských strategií na 1. stupni základní školy. V teoretické části práce jsou uvedeny základní metody RWCT a další aktivizační metody pro práci v hodinách českého jazyka a literatury. Dalším tématem jsou výsledky českých žáků v mezinárodních šetřeních PISA a PIRLS. Výzkumná část se zabývá postojem učitelů ke čtenářským strategiím, jejich rozvojem a vztahem k jejich užívání ve školské praxi. Pro praktickou část práce byla vytvořena sada žákovských pracovních listů, které obsahují čtenářské strategie a podporují tak rozvoj čtenářské gramotnosti.
Přírodovědná gramotnost a její rozvoj s využitím učebních úloh v chemii pro oblast ISCED 2
Distler, Petr ; Teplý, Pavel (vedoucí práce) ; Klečková, Marta (oponent) ; Čtrnáctová, Hana (oponent)
Cílem disertační práce bylo posouzení vhodnosti rozvoje přírodovědné gramotnosti s využitím učebních úloh v hodinách chemie pro oblast ISCED 2. V České republice jsou pravidelně zjišťovány funkční gramotnosti v rámci mezinárodních šetření pořádaných OECD. Srovnáním typů úloh v komerčních pracovních sešitech a úloh používaných v PISA testování byl zjištěn výrazný rozdíl ve způsobu jejich zadání (problémovost) a kognitivních cílů, které autoři plánují dosáhnout. Z autorských a uvolněných úloh PISA byly sestaveny sbírky, které učitelé v průběhu školního roku 2016/2017 používali ve své výuce. Na základě výsledků žáků v realizovaném pedagogickém kvaziexperimentu lze říci, že žáci experimentální skupiny dosáhli lepších výsledků než žáci v kontrolní skupině při řešení komplexních úloh. Naopak výsledky žáků na základních školách byly u výstupních testových úloh výrazně horší než u vstupních, což bylo vysvětleno ztrátou motivace ke studiu. Motivace žáků při řešení komplexních úloh byla nadprůměrná. Uvědomovali si význam a užitečnost komplexních úloh, a proto jejich řešení přikládali náležitou důležitost. Učitelé se shodli, že komplexní úlohy jsou zajímavým učebním materiálem pro zařazení do výuky. Ocenili, že řešená témata jsou žákům předložena problémovou formou, v širším kontextu a s důrazem na propojení...
Žákovská interpretace grafických výstupů statistických šetření
Krištof, Radim ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Jančařík, Antonín (oponent)
Diplomová práce pojednává o grafech a jejich výuce. Zkoumám v ní, jak jsou grafy zaváděné na českých školách, tedy jakým způsobem jsou prezentovány v učebnicích grafické výstupy statistických šetření (typy grafů, jejich vhodnost, způsob jejich popisu apod.). Následně analyzuji úlohy z mezinárodních šetření TIMSS a PISA zabývající se grafy v závislosti na úspěšnosti řešení českých žáků. Ukázalo se, že žáci bez problémů zvládají čtení hodnot z grafu, naopak jejich tvorba nebo řešení nestandardně zadaných úloh činí žákům velké potíže. V neposlední řadě testuji schopnost žáků správně, ale i kriticky interpretovat grafy, tj. zda žáci dovedou posoudit, jestli předložené grafy prezentují skutečné údaje, nebo jsou záměrně zkreslené a upravené. K tomu účelu jsem vytvořil dotazník, ve kterém pomocí tří úloh testuji žáky maturitních ročníků gymnázia a SOU a učebních oborů SOU. Výsledky maturantů z obou škol byly srovnatelné. Gymnazisté uspěli především v řešení složitějších nebo komplexnějších úloh, maturanti SOU dopadli lépe při řešení úloh vyžadujících pouze orientaci v grafu a čtení hodnot. Žáci učebních oborů dosáhli přibližně o polovinu horších výsledků. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Český systém povinného vzdělávání - analýza dat PISA
Žďárská, Barbora ; Cahlík, Tomáš (vedoucí práce) ; Votápková, Jana (oponent)
Tato práce je zaměřena na zkoumání dopadu školské reformy z roku 2004 na výsledky českých žáků. V práci je dále analyzován vliv různých faktorů na výsledky studentů, například pohlaví, socio- ekonomický status, národnost nebo věk. Práce shrnuje důležitost vzdělávání jako indikátor vyspělosti státu. K výzkumu jsou využita data z šetření PISA (Programme for International Student Assessment). Projekt PISA představuje nejrozšířenější mezinárodní srovnávací výzkum v oblasti vzdělávání. Teoretická pasáž popisuje metody užívané při sběru dat. Tato práce také přináší kritický pohled na testování žáků, které se stává v posledních letech poměrně kontroverzním tématem. K empirické části je využíván datový soubor z let 2003, 2006, 2009 a 2012, podle nějž je sestaven model s tzv. pooled cross section. Analýza potvrzuje genderovou a socio-ekonomickou nerovnost ve výsledcích žáků. Empirický rozbor ukazuje, že pro určení úspěšnosti školské reformy je třeba dlouhý časový horizont, který zatím není k dispozici. Práce tedy přináší průřez tématy o vzdělávacích systémech, srovnávacích měření a faktorech, jež ovlivňují výsledky studentů. Toto pojetí může sloužit jako návrh pro budoucí analýzy. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 35 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.