Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 19 záznamů.  předchozí11 - 19  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Fyzickogeografické podmínky jako určující faktor regionálního rozvoje území NP Šumava
Janík, Tomáš ; Romportl, Dušan (vedoucí práce) ; Křenová, Zdeňka (oponent)
Šumava patří i v evropském měřítku k velmi důležitým oblastem. Ve středoevropském měřítku může požívat onu důležitost s jistotou. Je jedním z největších komplexů málo narušené krajiny, které ve svém okolí můžeme spatřit, a proto si zasluhuje naší pozornost. Díky protichůdným názorům na směřování je nutné zhodnotit, jakým směrem by se dále mělo území vyvíjet. V problematice figuruje mnoho faktorů a aktérů, kteří mají na utváření šumavské krajiny vliv. Pokusím se tyto vlivy co nejúplněji popsat. Je nutné se zaměřit na sféru fyzickogeografickou i sociálněekonomickou, protože obě určují ráz přeměn, které se na Šumavě dějí. Rámcem těchto změn je environmentálně-legislativní vymezení ochrany přírody na Šumavě. Cílem práce bude na základě rešerše těchto teoretických znalostí vytyčit prostorové rámce, ve kterých by se krajina mohla dále vyvíjet. Toto vytyčení dalšího vývoje krajiny v Národním parku Šumava se uskuteční pomocí klasifikace krajiny. K dalšímu vývoji Šumavy poslouží i analýzy ze socioekonomické sféry, jako zhodnocení ekonomického přínosu parku nebo vize aktérů lokálního rozvoje na Šumavě. Na závěr ze získaných znalostí bude na modelovém příkladu provedena studie možného scénáře dalšího vývoje.
Odraz politického vývoje v dětských časopisech mezi lety 1968-1970 na území Československa
Janík, Tomáš ; Čechurová, Jana (vedoucí práce) ; Gebhart, Jan (oponent)
Bakalářská práce si klade za cíl zanalyzovat celostátní časopisy pro děti a mládež, které vycházely mezi lety 1968 a 1970 v Československu. Zaměří se jak na obsahovou, tak formální stránku vybraných časopisů, a oba aspekty bude zkoumat s ohledem na pozadí politických událostí daného období. Snahou bude poukázat na případnou propagandu a zjistit, do jaké míry byly časopisy pro děti ovlivňovány dobovým politickým diskurzem. Také bude provedena komparace jednotlivých časopisů s odůvodněním případných rozdílů, a to i poukázáním na prostředí, ze kterého jednotlivé časopisy vzešly.
Problém hodnocení expresivně tvořivých úloh ve školní výtvarné výchově
Lukavský, Jindřich ; Slavík, Jan (vedoucí práce) ; Šamšula, Pavel (oponent) ; Janík, Tomáš (oponent)
NÁZEV: Problém hodnocení expresivně tvořivých úloh ve školní výtvarné výchově AUTOR: Jindřich Lukavský KATEDRA (ÚSTAV) Katedra výtvarné výchovy ŠKOLITEL: doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc. ABSTRAKT: Disertační práce navazuje na průřezový výzkum v oboru výtvarná výchova probíhající od roku 1987. Předmětem výzkumu je zjišťování typických postojových, kognitivních a komunikačních operací dětí pátých ročníků ZŠ při vyjadřování pojmů emocí nefigurativní malbou a hodnocení vzniklých obrázků. Hlavním cílem disertační práce je prohloubení profesního náhledu na fenomén hodnocení v expresivně tvořivých úlohách. Text se snaží přispět k vytváření oborově didaktického metajazyka nad metodickými postupy, které jsou učiteli intuitivně uplatňovány v praxi, a umožnit tak pojmenovávat, zdůvodňovat a obhajovat specifika učebních úloh ve výtvarné výchově. Práce usiluje o propojení teoretické studie a empirického výzkumu. Vyhodnocení dat shromážděných empirickým výzkumem je provedeno smíšenou metodikou. Výsledky empirických výzkumů zde nemají charakter výzkumné zprávy, ale slouží především k ilustraci teoretických konstruktů anebo jako východisko pro uchopení zkoumaného didaktického problému. Navržené heuristiky jsou představeny v závěru práce. KLÍČOVÁ SLOVA: výtvarná výchova, oborově didaktický metajazyk, hodnocení expresivně...
Psychologické a epistemologické otázky tvorby kurikula
Dvořák, Dominik ; Spilková, Vladimíra (vedoucí práce) ; Janík, Tomáš (oponent) ; Průcha, Jan (oponent)
NÁZEV: Psychologické a epistemologické otázky tvorby kurikula AUTOR: Dominik Dvořák KATEDRA (ÚSTAV) Katedra primární pedagogiky PedF UK ŠKOLITEL: Prof. PhDr. Vladimíra Spilková, CSc. ABSTRAKT: Znepokojivý trend zhoršujících se výsledků českých žáků v základních gramotnostech nás staví mj. před otázku po kvalitě kurikula české školy. Abychom na ni mohli začít hledat odpověď, byl zpracován teoretický a pojmový rámec pro analýzu projektovaného kurikula jako víceúrovňového dokumentu a podán přehled metod používaných pro výzkum kurikula. Pro empirické šetření byl navržen smíšený výzkumný plán. Nejprve byla pomocí sekundární explorace dat z mezinárodních šetření TIMSS a PISA identifikována "podezřelá" místa v kurikulu, jež následně byla podrobena kvalitativní analýze. U těchto míst (např. zlomky v matematice, čtenářská gramotnost v českém jazyce) byl sledován vývoj v historických i současných osnovách. Metodou srovnávací analýzy bylo české kurikulum porovnáno s vybranými zahraničními kurikuly. Výsledky ukazují, že jisté odchylné způsoby osnování jsou relativně stabilním znakem sledovaných českých kurikul. Zjištění kvalitativního charakteru ovšem nelze interpretovat ve smyslu kauzality. Je ale navrženo vysvětlení mechanismů, které tyto problematické vlastnosti kurikula udržují, jež se opírá o neoinstitucionální...
Evropská identita učitele
Gröschlová, Andrea ; Walterová, Eliška (vedoucí práce) ; Chvál, Martin (oponent) ; Janík, Tomáš (oponent)
Cílem disertační práce je na základě empirického výzkumu identifikovat a analyzovat nejvýznamnější faktory ovlivňující identifikaci učitelů s Evropou v současnosti, po vstupu ČR do EU. Neověřujeme tedy správnost "evropské identity" učitele, ale chceme diskutovat souvislosti tohoto aktuálního problému. Struktura práce je rozvržena do tří kapitol. Po úvodu, v němž jsou představeny východiska disertační práce, její struktura a vymezeny klíčové pojmy následuje první kapitola, ve které je představen kontext řešení výzkumného problému. Současná společnost prochází rozsáhlými změnami, které jsou vysvětlovány různým způsobem. Jednotlivé teorie se od sebe liší přístupem a teoretickými východisky. Žádná z nich nemá dominantní postavení. Všechny se ale vztahují к pojmům v současnosti velmi frekventovaným, z nichž se soustředíme na pojem globalizace a společnost vědění (Walterová 2006, Pol 2007). Jaké důsledky mají současné společenské změny pro vzdělávání a jak souvisí s řešením výzkumného problému disertační práce? Současný společenský vývoj je podmíněn technologickým rozvojem. Společnost se musí vypořádat jak s tímto technologickým rozvojem, tak i jeho vlivem na kulturní proměny (změna modelu rodiny, životní styl, kultura přežívání a konzumu, mediální kultura), včetně ekonomických a politických procesů (Walterová,...
Estetické normy ve výuce výtvarné výchovy
Podlipský, Rudolf ; Slavík, Jan (vedoucí práce) ; Janík, Tomáš (oponent) ; Hazuková, Helena (oponent)
Autor v disertační práci zkoumá uplatnění estetických norem ve výuce výtvarné výchovy z výkladové pozice strukturalismu (s důrazem na českou strukturalistickou školu). Zkoumání má charakter kvalitativního výzkumu zaměřeného na didaktickou analýzu procesů výuky. Cílem zkoumání je zjistit míru vlivu estetických norem na vzdělávací proces ve výtvarné výchově, prozkoumat způsoby zacházení s estetickými normami ve výuce ze strany učitelů, a také ověřit nebo nově vypracovat základní pojmový aparát, kterým lze problematiku estetických norem ve výtvarné výchově věcně uchopit. Východiskem zkoumání jsou záznamy běžných vyučovacích jednotek (zápis z pozorování výuky, videozáznam). Autor ve výzkumu používá metodu konceptové analýzy - metodologický prostředek pro didaktickou reflexi a evaluaci výuky založené na tvořivých úlohách a činnostním přístupu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Média v sebevzdělávání žáků 2. stupně ZŠ
Jursová, Jitka ; Horák, Josef (vedoucí práce) ; Janík, Tomáš (oponent) ; Nikl, Jiří (oponent)
Cílem disertační práce bylo analyzovat aktuální stav a tendence sebevzdělávání a informálního vzdělávání žáků 2. stupně ZŠ v kontextu kurikulární reformy v ČR, v souvislosti s působením masově komunikačních médií na děti tohoto věku. Předmětem výzkumu se primárně staly možnosti a reálná situace využívání médií dětmi při sebevzdělávacích aktivitách, a dále možnosti a kompetence školy využívat média k efektivní mediální a informační výchově a k rozvoji studijních kompetencí žáků podle požadavků reformovaného českého kurikula. Práce vychází ze současného pojetí mediální a informační výchovy, jež je formulováno v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Mediální a informační výchova se staly nedílnou součástí nového českého kurikula a požadavky na jejich implementaci do školní výuky vycházejí z celkové koncepce vzdělávání v Evropě na začátku nového tisíciletí.
Efektivní výukové strategie
Starý, Karel ; Walterová, Eliška (vedoucí práce) ; Janík, Tomáš (oponent) ; Stuchlíková, Iva (oponent)
V první části disertační práce jsm e si položili obecnou otázku, jaká výuka je efektivní, a pokusili jsme na ni najít odpověď v teoretických zdrojích. Nejdříve jsm e vymezili pojmy výuka a výukové strategie. Vycházíme z takového pojetí, které výuku chápe především jako interaktivní proces vyučovacích činností učitele a učebních procesů žáků. Výukovými strategiemi rozumíme promyšlené záměry, plány a postupy učitele, které předcházejí použití konkrétních výukových metod. Soustředili jsme pozornost především na tzv. procesuálni efektivitu, která se soustřeďuje na procesy vyučování a učení a je významným doplněním rezultativní efektivity, která se zabývá zjišťováním výsledků učebních procesů. Z analýzy teoretických zdrojů jsme vyvodili faktory, které pro procesuálni efektivitu výuky považujeme za rozhodující. Teoretické poznatky jsm e soustředili do modelu cílevědomé, aktivní a smysluplné výuky (CAS), který jsm e se pokusili dát do vztahu se zákonitostmi časového průběhu výuky. Tím jsme dospěli ke struktuře efektivního učebního cyklu. Tento cyklus je tvořen fázemi stanovování učebních cílů, aktivování dosavadních znalostí, porozumění novému učivu, retence znalostí a závěrečnou reflexí. Pojmenování fází odpovídá učebním procesům, ke kterým by u žáků při výuce mělo docházet. K jednotlivým fázím učebního cyklu jsm...
Zjišťování parametrů kvality výuky fyziky
Žák, Vojtěch ; Kolářová, Růžena (vedoucí práce) ; Svoboda, Emanuel (oponent) ; Janík, Tomáš (oponent)
Tato disertační práce se zabývá zjišťováním a posuzováním parametrů kvality výuky fyziky na gymnáziu. Práce mapuje současné přístupy ke kvalitě vzdělávání a kvalitě výuky a dále popisuje průběh a výsledky expertního šetření, které přispěly k vytvoření vlastní techniky pozorování výuky fyziky a posuzování její kvality. V dalším je popsána realizace výzkumu, při kterém byla posuzována kvalita výuky fyziky deseti učitelů na sedmi pražských gymnáziích, a je diskutována validita a reliabilita vytvořené techniky. V rámci práce byla také na základě výsledků výzkumu vytvořena didaktická příprava výuky fyzikálního tématu s názvem "Energie a zákony zachování v mechanice", kterou jsem odučil a jejíž výuka byla také posuzována pomocí vytvořené techniky. Součástí práce je také manuál pro budoucí uživatele vytvořené techniky pozorování a posuzování.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 19 záznamů.   předchozí11 - 19  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.