Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 578 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Diagnostika laterality u předškolních dětí
Horáčková, Adéla ; Bačáková, Radka (vedoucí práce) ; Musálek, Martin (oponent)
Název: Diagnostika laterality u předškolních dětí Cíle: Cílem bakalářské práce je popsat problematiku laterality včetně její diagnostiky u předškolních dětí a dále aspekty věkového období předškolního věku. Metody: V práci je využita metoda systematické rešerše. Dochází ke shromáždění a prostudování odborné domácí i zahraniční literatury, která slouží k vytvoření přehledu o současné problematice tématu. Výsledky: Výsledek bakalářské práce je přehled o možnostech diagnostiky laterality u dětí předškolního věku. Závěr: Diagnostika lateralita u předškolních dětí hraje klíčovou roli v jejich rozvoji. umožňuje pedagogům a rodičům lépe směřovat výukové aktivity a napomáhat tak optimálnímu rozvoji motoriky, koordinace a kognitivních funkcí. Respektování individuální laterality u dětí je v tomto věku nezbytné pro jejich harmonický a plnohodnotný rozvoj. Při diagnostice laterality je třeba využívat objektivních testů. Klíčová slova: diagnostika laterality, lateralita, předškolní věk, děti, typy laterality, druh laterality, vývoj dítěte
Tvorba pomůcek pro rozvoj senzorických funkcí a testování jejich použitelnosti u dětí předškolního věku
Looney, Bernadeta ; Janatová, Markéta (vedoucí práce) ; Vondrová, Kateřina (oponent)
BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Jméno, příjmení: Bernadeta Looney Vedoucí práce: MUDr. Markéta Janatová Konzultant práce: Bc. Monika Šťastná Kohoutová Název bakalářské práce: Tvorba pomůcek pro rozvoj senzorických funkcí a testování jejich použitelnosti u dětí předškolního věku Abstrakt bakalářské práce: Cílem této bakalářské práce je navrhnutí a tvorba pomůcek pro rozvoj senzorických funkcí, a také otestování jejich použitelnosti u dětí předškolního věku s různými neurovývojovými diagnózami. Teoretická část stručně představuje obor ergoterapie a jeho hlavní cíle v oblasti pediatrie. Dále se zaměřuje na téma hry, shrnuje hlavní teoretické pohledy na hru a objasňuje její roli ve vývoji lidského jedince. Následující podkapitola popisuje hru z pohledu ergoterapeuta, včetně způsobů jejího využití v terapii. Teoretická část se dále věnuje problematice senzorických funkcí. Jsou zde popsány jednotlivé senzorické systémy a jejich role ve vývoji jedince spolu s dysfunkčními projevy. Poté jsou představeny hlavní metody zaměřené na rozvoj senzorického vnímání, které jsou v ergoterapii používány; jedná se především o metodu Senzorické integrace dle Ayres a hiporehabilitace. Praktická část obsahuje navržené a vyrobené senzorické pomůcky, které byly následně testovány v praxi během hipoterapeutických workshopů. V práci jsou...
Porovnání oblastí školní zralosti dětí z vybraných běžných a logopedických mateřských škol pomocí diagnostického nástroje iSophi
Vičíková, Nikola ; Vařeková, Jitka (vedoucí práce) ; Pavlová, Ilona (oponent)
Název: Porovnání oblastí školní zralosti dětí z vybraných běžných a logopedických mateřských škol pomocí diagnostického nástroje iSophi Cíle: Hlavním cílem této práce je porovnání oblastí školní zralosti stanovené testovou baterií iSophi u dětí z vybraných mateřských škol (MŠ), konkrétně dvou běžných MŠ a dvou MŠ logopedických v Praze. Metody: Celkem 40 dětí ve věku 5-7 let (20 z běžné MŠ, 20 z MŠ logopedické) podstoupilo hodnocení školní zralosti nástrojem iSophi. Nástroj iSophi, vyvinutý pedagogicko psychologickou poradnou STEP v roce 2019, zahrnuje 13 oblastí, z nichž některé jsou testovány na místě examinátorem (např. grafomotorika, předmatematické představy, časová orientace, aj.) a další učitelem na základě dlouhodobého hodnocení (např. sebeobsluha, hrubá motorika, sociální porozumění, aj.). Zpracování dat probíhá pomocí digitální nástavby Moje iSophi a má grafickou podobu (lineární grafy pro dílčí dovednosti a koláčový graf pro celkové hodnocení). Pro získání doplnění byl použit účelově sestavený anamnestický dotazník pro rodiče probandů a hodnotící anketa pro učitelky. Výsledky: Děti navštěvující běžnou MŠ průměrně dosáhly přiměřenou nebo velmi dobrou úroveň získaných dovedností ve všech (13) testovaných oblastech. Skupina dětí z MŠ logopedické má sníženou úroveň dovedností v 8 testovaných...
Držení těla u předškolních dětí
Krbcová, Nikola ; Mahrová, Andrea (vedoucí práce) ; Majorová, Simona (oponent)
Název: Držení těla u dětí předškolního věku Cíle: Cílem práce je zkoumání vlivu pohybové intervence na držení těla dětí předškolního věku. Metody: Práce empirického charakteru je koncipována jako jednoskupinový kvaziexperiment. Jedná se o kvalitativní výzkum, kde byl zkoumán vliv pohybového programu s prvky zdravotního cvičení na držení těla dětí předškolního věku. Výzkumu se zúčastnilo 6 dětí (4 dívky, 2 chlapci) ve věku 5-6 let. Výzkum probíhal v FUTURUM FAMILY a BENJAMINEK mateřská škola o.p.s. Pro vstupní a výstupní vyšetření bylo použito kvalitativní hodnocení, které bylo provedeno pomocí čtyř různých metod na hodnocení držení těla. Konkrétně byl použit Matthiasův test, Thomayerova zkouška, Trendelenburg - Duchennova zkouška a vyšetření držení těla dle Jaroše / Lomíčka. Výsledky: Výsledky ukázaly, že ve všech vyšetřovacích metodách došlo ke zlepšení stavu držení těla alespoň u dvou probandů. Největší zlepšení nastalo u Thomayerovy zkoušky a u Trendelenburg - Duchennovy zkoušky, kde došlo ke zlepšení pěti probandů. Závěr: Práce poukázala na důležitost prevence a nápravy vadného držení těla u dětí předškolního věku. Klíčová slova: Držení těla, předškolní věk, postura, zdravotní tělesná výchova
Aktuální stav vývoje podélné nožní klenby u českých předškolních dětí
Novák, Jakub ; Sedlak, Petr (vedoucí práce) ; Zemková, Daniela (oponent)
Cílem diplomové práce je zhodnotit aktuální stav vývoje podélné nožní klenby u českých předškolních dětí. V předškolním věku dochází k nejvíce intenzivnímu rozvoji podélné nožní klenby a na konci tohoto období se její stav fixuje. Přirozený vývoj podélné nožní klenby je ovlivněn řadou vnitřních a vnějších faktorů, které zahrnují genetické predispozice, jako je věk, pohlaví nebo tělesná hmotnost, i externí vlivy prostředí a životního stylu, jako je styl obouvání nebo míra fyzické aktivity. Trend nedostatečné pohybové aktivity pozorovaný u současné populace by pak mohl, v důsledku nedostatečné stimulace struktur klenby, negativně ovlivnit její vývoj a mít tak trvalý dopad na kvalitu života jedince. Výsledky ukázaly, že děti v našem souboru vykazovaly vyšší zastoupení neformované nožní klenby v porovnání s daty dřívějších studií. V dynamice vývoje klenby byl pozorován výrazný intersexuální rozdíl. Zatím co mezi 4 a 5 lety dochází u dívek k prudkému nárustu podílu formované klenby, u chlapců je tento nárust postupný. Dále byl prokázán signifikantní vztah mezi stupněm formování klenby a mezi první proměnou postavy a osou dolních končetin. Korelační vztah mezi formou klenby a výkonem v motorických testech vykazoval negativní závislost. Děti s méně formovanou klenbou dosahovaly lepších výsledků ve skoku...
Využití myofunkční terapie v logopedické intervenci u dětí předškolního věku
Kadlecová, Viktorie ; Horynová, Jana (vedoucí práce) ; Korandová, Zuzana (oponent)
Tématem této bakalářské práce je využití myofunkční terapie v logopedické intervenci u dětí předškolního věku. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část práce se skládá ze tří hlavních kapitol. V první kapitole se věnujeme ontogenetickému vývoji řeči, jazyka a komunikace. Kapitola představuje jak předřečová stadia vývoje řeči, tak i stadia vlastního vývoje řeči, podrobně jsou zde rozepsány jazykové roviny z hlediska ontogeneze řeči. V druhé kapitole definujeme narušenou komunikační schopnost a uvádíme její klasifikaci z hlediska symptomatologie a etiologie. Kapitola obsahuje nejčastější druhy narušení vývoje řeči u dětí, u kterých se setkáváme s využitím prvků myofunkční terapie. Zvláštní pozornost je věnována myofunkčním poruchám. Ve třetí kapitole seznamujeme s diagnostikou a technikami a využitím myofunkční terapie v rámci logopedické intervence. Praktická část práce představuje kvalitativní výzkumné šetření. Hlavním cílem bakalářské práce bylo zjistit a popsat možnosti využití myofunkční terapie u dětí s narušenou komunikační schopností předškolního věku. Na základě hlavního cíle byly stanoveny dílčí cíle a výzkumné otázky. Výzkumnými metodami sběru dat byla analýza dokumentace a pozorování myofunkční terapie u sledovaných dětí. Na podkladě získaných dat...
Hrubá motorika u dětí se sluchovým postižením v předškolním věku
Vrtišková, Eliška ; Komorná, Marie (vedoucí práce) ; Kotvová, Miroslava (oponent)
Bakalářská práce se zabývá tématem hrubé motoriky u dětí se sluchovým postižením v předškolním věku. Pro porozumění vztahu mezi sluchovým postižením a hrubou motorikou popisuje první kapitola nejprve anatomii sluchového orgánu. Poté přechází k vymezení sluchového postižení, jeho dělení a možnostem kompenzace. Druhá kapitola charakterizuje motoriku a jednotlivé milníky psychomotorického vývoje s důrazem na předškolní věk. Poslední kapitola shrnuje zjištění některých zahraničních výzkumů zabývajících se touto problematikou. Praktická část přináší data o stavu hrubé motoriky u dětí se sluchovým postižením. Za tímto účelem podstoupilo deset probandů se sluchovým postižením dvě různé testové baterie. Výsledky první byly porovnány s předpokládaným věkem osvojení úkonu a výsledky druhé byly srovnány s bodovým ziskem dvou kontrolních skupin intaktních dětí převzatých ze dvou diplomových prací. Získaná data prokázala nižší úroveň motorických schopností u dětí se sluchovým postižením oproti dětem intaktním. Zjištění jsou blíže popsána v diskuzi společně s odpověďmi na výzkumné otázky. KLÍČOVÁ SLOVA Hrubá motorika, rovnováha, sluchové postižení, předškolní věk

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 578 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.