Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 11 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Islám a právní systém ČR v kontextu proměn na počátku 21. století
Bullová, Veronika ; Kühn, Zdeněk (vedoucí práce) ; Maršálek, Pavel (oponent)
Islám a právní systém ČR v kontextu proměn na počátku 21. století Abstrakt Tématem této diplomové práce je islám a český právní řád v kontextu proměn na počátku 21. století. Cílem práce je zhodnotit vzájemnou kompatibilitu islámského a českého práva. Úvodem je poukázáno na skutečnost, že islám je nejrychleji rostoucím náboženstvím na světě. První kapitola seznamuje s islámským právem, zkoumá jeho hlavní charakteristiky a prameny. V další kapitole je provedeno srovnání vybraných právních odvětví. Práce se snaží identifikovat body konfliktu mezi islámským a českým právem a uvádí konkrétní příklady.V oblasti náboženské svobody práce dospívá k závěru, že z důvodu stanovení trestu za odpadlictví od víry a absence rovného přístupu k osobám jiného náboženského vyznání či k osobám bez vyznání, kompatibilita islámského práva s českým právem nenastává. Dále práce rovněž z obou pohledů zkoumá oblast soukromého práva, a to konkrétně právo rodinné, dědické a závazkové. V oblasti rodinného práva práce uzavírá, že z důvodu nerovného postavení žen v islámském právu kompatibilita nenastává. Rovněž islámské dědické právo je rozporné se zásadou rovnosti, a proto ani zde kompatibilita nenastává. Práce však připouští, že některé účinky islámského práva by mohly být českým právem hodnoceny jako přípustné.V oblasti závazkového...
Contemporary Jurisprudence for Muslim Minorities in Europe
Šisler, Vít ; Kropáček, Luboš (vedoucí práce) ; Veselý, Rudolf (oponent)
1 Abstrakt Předložená diplomová práce se zaměřuje na aktuální islámskou jurisprudenci (fiqh), která se vyjadřuje k situaci muslimů žijících v Evropě. Muslimské menšiny přinášejí do evropských států koherentní a vysoce propracovaný model sociálních, etických a právních norem. Konkrétní normativní rámce jednotlivých komunit se pak od sebe velmi liší, v závislosti na etnickém, geografickém a náboženském zázemí dané menšiny. Také v evropském prostoru spolu soupeří velmi různorodá pojetí islámu. Postavení muslimů žijících v nemuslimské zemi klasické islámské právo podrobně neřeší a jurisprudence se tak stává základním nástrojem normotvorby. Klíčovým institutem je pak udílení právních dobrozdání (iftā). Předložená diplomová práce demonstruje, že vlivu oficiálních či tradičních islámských autorit - jako je turecká síť Diyanet v Německu nebo imámové z al-Azharu v jiných zemích - v praxi úspěšně konkurují neformální autority z lokálních komunit, soukromých nadací nebo islámských hnutí. Profilace těchto skupin sahá od liberálního islámu až po fundamentalismus či radikální islamismus. Zvláště skupiny s širší ideologickou a politickou aspirací velmi účinným způsobem využívají elektronická média a internet pro vlastní propagaci jakožto náboženské a právní autority. Předložená diplomová práce se proto zabývá soupeřícími...
Islám a životní prostředí: ekologická témata očima současných islámských právníků a filosofů
Koláček, Jakub ; Ťupek, Pavel (vedoucí práce) ; Novák, Ľubomír (oponent)
Práce se zabývá soudobými výklady islámské náboženské etiky ve vztahu k problematice životního prostředí. V první části je představena teoretická perspektiva, která na zkoumaný problém nahlíží jako na historicko-sociologický problém spočívající v procesu interakce moderního fenoménu environmentalismu s tradičním rámcem náboženské etiky. Druhá část se zaměřuje na analýzu těch částí posvátné textové tradice, které jsou v soudobých interpretacích environmentální problematiky z perspektivy islámu využívány, a podává jejich strukturovaný přehled. Ve třetí části jsou rozlišeny a analyzovány tři hlavní soudobé diskurzy islámské etiky životního prostředí a dva další přístupy reprezentované vybranými texty, které byly k této otázce publikovány v anglickém a arabském jazyce. Na těchto textech jsou ukázány prvky, které tvoří společný rámec islámského etického vztahu k přírodě a otázkám životního prostředí, i významné rozdíly, které od sebe odlišují jeho jednotlivé interpretace ze strany učenců a právníků, laických aktivistů, institucí a dalších aktérů. Sledovány jsou různé možné podoby vztahu mezi koncepty a představami moderního environmentálního myšlení a tradičními nábožensko-etickými principy islámu včetně jejich politických a sociálních důsledků.
Aspekty práva šaría ve Velké Británii
Hamplová, Kateřina ; Černý, Karel (vedoucí práce) ; Maslowski, Nicolas (oponent)
Práce pojednává o fenoménu paralelních legislativních norem platných na území Velké Británie. Ve Spojeném království je zaručena vymahatelnost té části islámského práva, která je věnována rodinným a dědickým záležitostem. Tento jev je výsledkem procesu trvajícího několik dekád a sahajícího až do dob kolonialismu. Vzhledem k současným událostem - takzvaná migrační krize v Evropě nebo i situace spojená s takzvaným Islámským státem - se mnohem více stalo téma náboženského práva minorit součástí veřejného diskurzu a je i předmětem častých debat mezi kritiky a zastánci normativní diverzity. Zásadní událostí, která ovlivnila veřejnou debatu, zejména pak reflexi úspěšnosti integrace imigrantů, byly bombové útoky v Británii v roce 2005. V práci jsou prezentovány konkrétní příklady střetu mezi britským Common Law a islámským právem. Jako desintegrační prvek působící na muslimské minority je vliv salafismu, který je velmi intenzivně do Británie importován především ze Saudské Arábie. Závěr práce je věnován i velice problematickému jevu, kterým jsou online fatwy. Vzhledem k téměř nemožné korekci internetových vlivů se tak v případě fatew publikovaných na internetových stránkách stává nejzranitelnější právě mladá generace. Klíčová slova: islám, islámské právo, Velká Británie, šaría, islámské rodinné právo,...
Džihád v islámských právních diskurzech
Hlaváčová, Simona ; Gombár, Eduard (vedoucí práce) ; Kovács, Attila (oponent) ; Bezoušková, Lenka (oponent)
Tato práce si klade za cíl objasnit na základě analýzy klasických arabských právních pramenů a reinterpretací prezentovaných v dílech současných intelektuálů pojetí džihádu jako právního institutu muslimské jurisprudence [fiqhu]. V úvodu nejprve osvětluje charakteristické rysy islámského práva jako náboženského systému a jeho základní kategorie. Druhá kapitola přináší definici pojmů džihád a sijar jako oblastí právní regulace upravujících vedení vojenských operací a výbojů standardně obsažených v dílech právní literatury. Poté pojednává o exegetických otázkách pramenících z uplatňování metody derogace [nasch] při interpretaci ustanovení Koránu a sunny týkajících se vedení džihádu. Dále analyzuje díla rané muslimské jurisprudence se zaměřením na jejich strukturu, zahrnuté oblasti úpravy a metody právní argumentace a nakládání s prameny převazující u jejich autorů. Jedná se jednak o sbírky hadíthů od autorů Al-Buchárího, Abú Dáwúda a Ibn Mádži a zadruhé o díla právníků Málika ibn Anas a Muhammada aš-Šajbáního považovaná za první kodifikace islámského válečného práva. Třetí kapitola přináší přehled materiální úpravy džihádu prezentované Ibn Rušdem v jeho právním manuálu Bidájat al-mudžtahid. To zahrnuje ustanovení týkající se vedení bojových bojových operací, nakládání s nepřátelskými osobami a...
Contemporary Jurisprudence for Muslim Minorities in Europe
Šisler, Vít ; Kropáček, Luboš (vedoucí práce) ; Veselý, Rudolf (oponent)
1 Abstrakt Předložená diplomová práce se zaměřuje na aktuální islámskou jurisprudenci (fiqh), která se vyjadřuje k situaci muslimů žijících v Evropě. Muslimské menšiny přinášejí do evropských států koherentní a vysoce propracovaný model sociálních, etických a právních norem. Konkrétní normativní rámce jednotlivých komunit se pak od sebe velmi liší, v závislosti na etnickém, geografickém a náboženském zázemí dané menšiny. Také v evropském prostoru spolu soupeří velmi různorodá pojetí islámu. Postavení muslimů žijících v nemuslimské zemi klasické islámské právo podrobně neřeší a jurisprudence se tak stává základním nástrojem normotvorby. Klíčovým institutem je pak udílení právních dobrozdání (iftā). Předložená diplomová práce demonstruje, že vlivu oficiálních či tradičních islámských autorit - jako je turecká síť Diyanet v Německu nebo imámové z al-Azharu v jiných zemích - v praxi úspěšně konkurují neformální autority z lokálních komunit, soukromých nadací nebo islámských hnutí. Profilace těchto skupin sahá od liberálního islámu až po fundamentalismus či radikální islamismus. Zvláště skupiny s širší ideologickou a politickou aspirací velmi účinným způsobem využívají elektronická média a internet pro vlastní propagaci jakožto náboženské a právní autority. Předložená diplomová práce se proto zabývá soupeřícími...
Univerzalita a relativita lidských práv z pohledu islámu - případová studie Saúdská Arábie
Tošovská, Lucie ; Zemanová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Novotná, Yvona (oponent)
Diplomová práce se zabývá univerzálním a kulturně relativním pohledem na lidská práva v islámu. Cílem práce je zjistit, zda je možné obhajovat porušování lidských práv v rámci koncepce kulturního relativismu v islámské civilizaci. Na základě provedené analýzy nejdůležitějších mezinárodních a regionálních instrumentů na ochranu lidských práv by práce měla zodpovědět otázku, jestli lze aplikovat teze kulturního relativismu v případě porušování lidských práv v Saúdské Arábii. Práce je systematicky rozdělena do tří kapitol, které se komplexně věnují dané problematice.
Formalistický přístup k zapuzení v islámském právu
Bezoušková, Lenka
Tento příspěvek si klade za cíl představit formalistický přístup k jednostrannému rozvodu v islámském právu, všeobecné známému jako zapuzení (taláq). Zaměřuje se především na formulace zapuzení v muchtasaru al-Qudúrího, Marghináního a kodifikaci Qadrího Paši. Představuje rozdělení zapuzení na explicitní a implicitní, odvolatelné a neodvolatelné a nabízí vlastní klasifikaci zapuzení, kdy kombinuje tato kritéria s klasifikací rozvodu na nejvhodnější, řádný a inovativní.
Maqásid aš-šarí´a a interpretace islámského práva
Bezoušková, Lenka
Příspěvek se zabývá intepretací islámského práva jakožto náboženského práva, představuje následující metody interpretace práva: gramatický a systematický výklad, historický výklad, analogii (qijás) a teorii maqásid aš-šarí´a. Každá z právních škol má vlastní právní metodologii a jejich přístup k interpretaci pramenům práva se liší, stejně jako důraz kladený na jednotlivé metody.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 11 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.