| |
| |
|
Výchova ve vícečlenné rodině se zaměřením na sourozenecké vztahy
Prachařová, Karolína ; Koťátková, Soňa (vedoucí práce) ; Hejlová, Helena (oponent)
Práce se zaměřuje na výchovu ve vícečlenných rodinách a hlouběji se zabývá sourozeneckou problematikou. Teoretická část práce pojednává o výchově v obecné rovině a dále vysvětluje související pojmy jako psychosociální vývoj, socializace a primární socializace. Stěžejní kapitoly práce pojednávají o rodině jako o nejdůležitějším výchovném činiteli a zdůrazňují význam sourozenců pro psychosociální vývoj dítěte předškolního věku. Praktická část práce hledá pomocí výzkumných metod, jako dotazník a případová studie, odpovědi na výzkumné otázky obsažené ve třech cílech: 1. Zjistit, jak si rodiče dokáží poradit s výchovou více dětí v mladším věku. 2. Prozkoumat, jaké změny v rodinách nastaly narozením dalších dětí. 3. Orientovat se v proměnách role dítěte, která vychází z jeho postavení podle pořadí narození. Cílovou skupinou jsou rodiny s více dětmi a alespoň jedním dítětem v předškolním věku. Zjištěné odpovědi dokazují, že výchova více dětí najednou je pro rodiče obtížná, ale načerpané zkušenosti jim obtíže pomáhají překonat. Rodiče přiznávají, že se s příchodem dalších dětí změnily vztahy stávajících členů rodiny. Ve většině případů to byly změny pozitivní. Pro dítě předškolního věku je každá sourozenecká role vycházejí z jeho postavení v rodině velmi inspirativní a je pro něj zdrojem neocenitelných...
|
| |
| |
|
Podpora jazykového rozvoje dětí s odlišným mateřským jazykem v mateřské škole
Horová, Lucie ; Koťátková, Soňa (vedoucí práce) ; Horáčková, Klára (oponent)
Předkládaná bakalářská práce Podpora jazykového rozvoje dětí s odlišným mateřským jazykem v mateřské škole se zabývá začleňováním jinojazyčných dětí do prostředí mateřské školy. Teoretická část práce se skládá ze tří kapitol, kde první kapitola nastiňuje obraz dnešní společnosti s ohledem na multikulturní výchovu. Druhá kapitola se zabývá problematikou komunikace, konkrétně vývojem dětské řeči, komunikací v mateřské škole a podporou jazykového rozvoje dětí s odlišným mateřským jazykem. Třetí kapitola se zaměřila na legislativní podmínky vzdělávání dětí s odlišným mateřským jazykem. Pro praktickou část bakalářské práce si autorka zvolila jednu z kvalitativních metod - případovou studii, kde jde konkrétně o pozorování, systematickou práci a následné vyhodnocení vytvořeného individuálního vzdělávacího plánu za účelem začlenění jinojazyčného dítěte do skupiny vrstevníků v mateřské škole.
|
| |
| |
| |
| |