Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 24 záznamů.  předchozí5 - 14další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Světélkování organismů jako didaktické téma
Ševicová, Michaela ; Hanel, Lubomír (vedoucí práce) ; Andreska, Jan (oponent)
Tato práce se zabývá světélkováním (bioluminiscencí) u živých organismů a zkoumá, do jaké míry je toto téma prezentováno a vysvětlováno ve vybraných školních učebnicích. V teoretické části práce jsou uvedeny obecné poznatky o světélkování organismů, jakým způsobem bylo v dávné historii vysvětlováno a postupně zkoumáno, jaký je význam bioluminiscence a jaké jsou i možnosti jejího využití v současnosti. Shrnuty jsou informace o způsobech a důvodech světélkování u vybraných (modelových) skupin bioluminiscenčních organismů (bakterie, houby, řasy, bezobratlí, obratlovci). V didakticky zaměřené části práce je provedena analýza vybraných, často používaných učebnic přírodopisu pro 2. stupeň základních škol a nižších ročníků víceletých gymnázií. Dále práce obsahuje dotazníkové šetření zaměřené na znalosti žáků těchto ročníků o světélkování organismů. Připraven byl také pracovní list s videem, obsahující procvičující otázky. KLÍČOVÁ SLOVA bioluminiscence, světélkování, luciferin, luciferáza, bioluminiscenční organismy
Využití akvária ve výuce biologie
Špůrová, Hana ; Hanel, Lubomír (vedoucí práce) ; Andreska, Jan (oponent)
Tato diplomová práce se zaměřuje na využití sladkovodních akvarijních živočichů ve výuce biologie. Poskytuje zejména podrobné návody na školní pokusy a pozorování s živočichy, kteří mohou být chováni ve školním sladkovodním akváriu. Návody jsou zpracovány ve formě pracovních listů pro žáky. Každý pracovní list je doplněn o správné výsledky a pokyny pro učitele, které obsahují přesné návody na přípravu pozorování a pokusů i některé další doplňující informace. Jednotlivé pracovní listy se věnují zástupcům nejen studenovodních a tropických sladkovodních ryb, ale i krevet a raků. Velká část z návodů je věnována i našim bezobratlým živočichům, které je možno odchytit v přírodě a následně alespoň omezenou dobu v akváriu chovat. Nalezneme zde tedy pracovní listy zabývající se vodními larvami hmyzu, ploštěnkami, plošticemi, brouky, měkkýši, kroužkovci a členovci. Součástí jsou informace o jednotlivých zástupcích využívaných v pracovních listech, zahrnující zejména jeho charakteristiku a nároky na chov. Najdeme zde i návody, jak tyto živočichy opatřit. Tato práce je zároveň koncipována jako příručka pro učitele biologie a přírodopisu a to zejména pro ty, kteří nemají s akvaristikou žádné zkušenosti. Proto obsahuje i praktické návody, jako například kam akvárium ve školní třídě umístit, jak jej zařídit a...
Úroveň porozumění základům genetiky a molekulární biologie u žáků gymnázií a druhého stupně základních škol
Machová, Markéta ; Ehler, Edvard (vedoucí práce) ; Zrzavá, Magda (oponent) ; Králík, Miroslav (oponent)
Genetika je součástí sekundárního vzdělávání již desítky let. Výzkumy výsledků přírodovědného vzdělávání ale již delší dobu poukazují na to, že žáci si z výuky odnášejí různé typy miskoncepcí bez pochopení základních principů dědičnosti a genetiky. To vede k jejich neschopnosti správně se orientovat a rozhodovat v běžných životních situacích, které se tématu týkají. V českém prostředí podobně jako v zahraničí však chybí kromě hlubší diagnostiky těchto problémů především zjištění jejich původu, což brání tvorbě efektivních preventivních opatření vedoucích ke zlepšení výsledků vzdělávání. Cílem práce bylo v několika dílčích analýzách zjistit současný stav výuky genetiky v sekundárním vzdělávání v ČR, a to na úrovni kurikula, učebnic, výsledků výuky (žákovského porozumění tématu), podmínek výuky a vlivu způsobu výuky na žáky. Hlavním použitým výzkumným nástrojem byl dotazník pro žáky kombinující testové a postojové položky, dotazník pro učitele zjišťující jejich vztah k výuce a jaké podmínky pro ni mají a dále obsahová analýza příslušných dokumentů vzdělávání ovlivňujících (kurikul a učebnic). Výsledky analýz poukázaly na několik problémů na více úrovních vzdělávání, které v mnoha ohledech sdílí český vzdělávací systém se zahraničím. Předně nejsou v rámci tématu genetiky v národním kurikulu (RVP)...
Náměty na pozorování a experimenty ve školním akváriu
Siegelová, Michaela ; Hanel, Lubomír (vedoucí práce) ; Říhová, Dagmar (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá využitím akvária a vodních živočichů ve výuce biologie a přírodopisu. Jsou zde sepsány náměty na školní experimenty a pozorování různých skupin sladkovodních živočichů, kteří jsou vybrané tak, aby je mohl učitel odchytit v našich vodách, případně je zakoupit v prodejnách Zverimexu. V práci můžeme nalézt návody na pozorování a experimenty vodních larev hmyzu, polypovců, ploštěnek, měkkýšů, kroužkovců, členovců, obojživelníků a ryb. Sepsané školní pokusy jsou doplněny o názorné obrázky a videa, které pomohou k pochopení danému experimentu či pozorování. U každého zmíněného živočicha je sepsána jeho stručná charakteristika a informace o chovu a zřízení akvária. V práci je též popsána studenovodní a teplovodní akvaristika. U každého typu jsou sepsány druhy živočichů a rostlin, které v těchto akvárií můžeme chovat a pěstovat. Součástí této bakalářské práce je také stručný popis základního vybavení akvária jako je osvětlení, filtrace, vytápění a provzdušňování. Je zde také popsána údržba, umístění a základní péče o školní akvárium.
Vliv využívaných výukových metod a organizačních forem na oblíbenost biologie a přírodopisu u žáků
Kolesárová, Veronika ; Rajsiglová, Ina (vedoucí práce) ; Blažová, Kateřina (oponent)
Hlavním cílem této diplomové práce je zjistit, jaké výukové metody a formy učitelé ve svých hodinách biologie / přírodopisu využívají a zda mají tyto využívané výukové metody a formy vliv na oblíbenost biologie / přírodopisu pro žáky. Mezi vedlejší cíle patří zjistit faktory ovlivňující učitelův výběr výukových metod a forem, zjistit nevyužívané způsoby výuky a příčiny jejich nevyužívání. Také je cílem zjistit, zda se liší výuka na nižších gymnáziích a na základních školách. V poslední řadě je vedlejšími cíli porovnat nejen oblíbenost biologie / přírodopisu, ale také oblíbenost jednotlivých využívaných výukových metod a forem u žáků nižších gymnázií a základních škol. Práce zahrnuje nejprve teoretickou část. Ve výzkumné části je popsána metodika sběru dat a metodika vyhodnocování dat. Dále práce zahrnuje výsledky, kterých bylo dosaženo. Z výsledků vyplývá, že v hodinách biologie / přírodopisu převažují monologické a autodidaktické výukové metody a formy. Učitelé jsou limitováni různými překážkami, jako je nedostatek času, materiální vybavení školy, přístup kolegů a vedení školy, složení žáků ve třídě, samotný přístup učitele. U žáků základních škol je vzdělávací předmět oblíbenější než u žáků nižších gymnázií. Avšak obliba výukových metod a forem je u žáků obou typů škol stejná. Pouhý způsob výuky...
Využití metody CLIL ve výuce biologie na čtyřletém gymnáziu
Junášek, Milan ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Němečková, Linda (oponent)
Předmětem práce je praktické využití CLIL ve výuce biologie na čtyřletém gymnáziu. V úvodní části se práce zabývá CLIL obecně, poté se zamýšlí nad významem, možnostmi i úskalími jejího využívání na českých školách. Praktická část obsahuje čtyři výukové lekce: Taxonomy, Geology, Animals a Genetics, které slouží učitelům k propojení předmětu biologie a anglický jazyk pomocí přístupu hard CLIL. Materiály vycházejí ze zkušeností autora s výukou anglického jazyka i biologie na čtyřletém gymnáziu i předchozí zkušenosti s tvorbou výukových materiálů. Hlavním cílem práce pak je ověřit, zda jsou tyto materiály použitelné v praxi a pomocí dotazníkového šetření zjistit, jak se s nimi studentům pracovalo. Ověření v praxi prokázalo, že materiály jsou použitelné a že studenti jejich zařazení do výuky považují za přínosné.
Výuka Mendelovské dědičnosti pomocí didaktické hry
Lišková, Kateřina ; Janštová, Vanda (vedoucí práce) ; Mourek, Jan (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na výuku genetiky na gymnáziích, konkrétně se zabývá porozumění genetice ze strany gymnaziálních žáků. Protože tento abstraktní obor je hodnocen jako obtížný, rozhodla jsem se připravit výukové materiály s cílem přispět k lepšímu pochopení tématu žáky. Hlavními cíli této práce bylo připravit a otestovat didaktickou hru zaměřenou na Mendelovskou dědičnost a porovnat efektivitu této interaktivní výuky s klasickou výkladovou formou výuky. Dalšími cíli bylo otestovat i vlivy dalších proměnných na počty bodů v testech, porovnat obtížnost jednotlivých pojmů zaměřených na genetiku a souvislostí mezi vybranými trojicemi těchto pojmů, a identifikovat nejčastější miskoncepce u jednotlivých pojmů. Data byla sebrána ve čtyřech třídách dvou vyšších gymnázií pomocí nově vytvořeného dotazníku, který obsahoval demografickou a znalostní část. Z výsledků vyplynulo, že didaktická hra byla z hlediska krátkodobých znalostí žáků stejně účinná jako výkladová forma výuky. Větší problém dělalo žákům vysvětlení souvislostí mezi pojmy než samotné definování jednotlivých pojmů. Z pojmů byl pro žáky nejproblematičtější pojem chromozom, mj. šlo o jediný pojem, u kterého nedošlo mezi pre-testem a post-testem ke zlepšení. Součástí práce je také materiál pro navrženou didaktickou hru a...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 24 záznamů.   předchozí5 - 14další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.