Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 43 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Ztroskotání při zámořských plavbách: jejich ztvárnění ve španělských a portugalských písemných památkách 16. století
Marešová, Jaroslava ; Vydrová, Hedvika (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent) ; Binková, Simona (oponent)
Ztroskotání při zámořských plavbách: jejich ztvárnění ve španělských a portugalských písemných památkách 16. století PhDr. Jaroslava Marešová Abstrakt Práce se zaměřuje na studium španělských a portugalských vyprávění o ztroskotáních ze 16. století. Tato vyprávění líčící katastrofální ztroskotání na plavbách do Ameriky a Indie se řadí mezi díla, jež vznikala v 16. století v souvislosti se španělskou a portugalskou zámořskou expanzí. Jejich přínos bývá spatřován v tom, že představují určitý protipól k dílům oslavujícím objevování a dobývání nových území. Portugalská vyprávění o ztroskotáních vytvořila silnou tradici a ve své době se těšila velké popularitě u čtenářů. Vyprávění o ztroskotáních představují jedno z velkých témat portugalské literatury 16. a 17. století a portugalská literární kritika jim věnuje velkou pozornost. V této práci je podrobně analyzováno šest vyprávění o ztroskotáních, z nichž pět jich bylo sepsáno samotnými přeživšími. Španělsky psaných vyprávění o ztroskotáních je mnohem méně, nejznámější je dílo Álvara Núñeze Cabezy de Vaca. Dopis Maestra Juana o ztroskotání na mělčinách Serrana, druhé španělsky psané vyprávění, které je v této práci analyzováno, je mnohem méně známé. Přestože španělská a portugalská vyprávění vykazují mnoho společných znaků, bývají jen velmi zřídka porovnávána a...
Objektiv-cestovatelský magazín České televize
Brodcová, Daniela ; Lokšík, Martin (vedoucí práce) ; Šobr, Michal (oponent)
Bakalářská práce se zabývá cestovatelským magazínem Objektiv a širším teoretickým ukotvením žánru cestovatelských pořadů. Přestože patří z hlediska společenského a kulturního přínosu mezi významné součásti televizní publicistiky, nebyl dosud v odborné literatuře věnován cestovatelským magazínům větší prostor. Práce proto nejprve blíže specifikuje jejich žánrové ukotvení v rámci televizní tvorby a věnuje se jejich charakteristickým znakům. Těžištěm zájmu tohoto textu je cestovatelský magazín Objektiv, který poprvé vysílala Československá televize v roce 1987. Na českých obrazovkách je tak nejstarším pořadem tohoto druhu s doposud nepřerušenou tradicí. Autorka při jeho zkoumání aplikuje znalosti vymezené v první části bakalářské práce a informace načerpané z rozhovorů s tvůrci Objektivu. Zabývá se vznikem a vývojem pořadu, dále se soustředí na různé aspekty jeho realizace - například způsob získávání reportážních materiálů či celkovou dramaturgií. Praktická část sestává z kvantitativní analýzy tematické agendy Objektivu, jak ji magazín předkládal v roce 2014. Na základě získaných výsledků je následně zmapováno, jakým způsobem pořad v současné době plní svou úlohu cestovatelského magazínu a zda nabízí ve všech směrech vyvážený obsah. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Obraz Ruska v dílech českých cestovatelů (Od K. Havlíčka po J. Haška)
Klimeš, Lukáš ; Vaněk, Václav (vedoucí práce) ; Heczková, Libuše (oponent)
Práce má analyticko-syntetický charakter a je rozdělena do dvou oddílů. Předmětem jejího zkoumání je obraz tehdejšího Ruska v českých cestopisech 19. století. Na pozadí historického vývoje myšlenky panslavismu a formování české společnosti první část práce podává faktografický přehled výprav na Rus ve 2. polovině 19. století. Druhá část má ryze interpretační charakter a klade si za cíl porovnat reflexi pobytu cestovatelů na Kavkazu. V popředí obou částí stojí prostředky a postupy zobrazování ruské reality a výběr jednotlivých motivů k uskutečnění cesty.
Setkávání Východu a Západu v díle Ahmeda Midhata a Rifá'a al-Tahtáwího.
Hartman, Tomáš ; Kučera, Petr (vedoucí práce) ; Malečková, Jitka (oponent)
(česky) Cílem této práce je zjistit na základě studia pramenů, jakým způsobem prezentovali dva blízkovýchodní autoři Rifāʿa aṭ-Ṭahṭāwī a Ahmet Midhat svým čtenářům obraz Západu. Toho se v této práci snažím docílit tematickou analýzou pramenů. Součástí práce je také popis životních osudů obou autorů a okolností, které vedly k uskutečnění jejich cest do Paříže. Tato část práce je primárně založena na sekundární literatuře, a je doplněna o poznatky z pramenů. Přínos této práce spočívá, vedle toho, že jde o první podobnou práci, která vedle sebe staví tyto dva autory, v tom, že sleduje obraz Západu ze dvou různých perspektiv, které se od sebe značně odlišují, a které přesto podávají podobný obraz.
Korinthida očima Pausánia a současné archeologie
Chlup, Tomáš ; Stančo, Ladislav (vedoucí práce) ; Ondřejová, Iva (oponent)
Bakalářská práce je analýzou prvních pěti kapitol druhé knihy Pausaniovy Cesty po Řecku. Autorem zaznamenaná fakta jsou analyzována a následně propojena se svými materiálními protějšky v prostředí archeologických výzkumů. Práce je rozdělena do dvou částí. První z nich tvoří katalog reálií, které autor v textu popisuje a vnitřní a vnější kritika Cesty po Řecku. V třetí části jsou prezentovány jednotlivé archeologické výzkumy v regionu, ve kterých byly identifikovány stavby, sochy či jiné památky, které mají na Pausaniovo dílo přímou návaznost. Součástí příloh je kromě katalogu také řada map, které graficky zachycují získané poznatky.
Současné vývojové tendence žánru cestopis
Kittnarová, Hana ; Mocná, Dagmar (vedoucí práce) ; Peterka, Josef (oponent)
Cílem této práce je zmapovat, zachytit a osvětlit současný fenomén cestování a cestopis, a představit jej jako stále živý a vyvíjející se literární žánr. Dokládá to rozbor soudobých českých periodik, blogů, webů a několika literárních děl takovéto povahy. Práce na základě této analýzy vytváří jejich žánrovou typologii. Výsledky práce ukazují, že dochází k ústupu lyrického a básnického typu, naopak aktuální je forma narativního a románového cestopisu, ve kterém převažuje subjektivního líčení, osobní tón a posiluje se pozice autora - vypravěče. Současná literární produkce žánru cestopis je velmi široká a poznatky této práce zachycují její aktuální stav a vývojové tendence, které směřují k míšení a kombinaci žánrů, včleňování cestopisu do beletrie a obohacování jej o nové prvky díky diferenciaci námětů a zájmu cestovatelů. Naučnost cestopisu je v soudobých dílech často upozaděna, respektive je díky beletrizaci vhodně do textu zakomponována.
Dominique Vivant Denon - od cest po Itálii k Louvru. K typologii cestopisu 18. století.
Balcarová, Eva ; Voldřichová - Beránková, Eva (vedoucí práce) ; Hrbata, Zdeněk (oponent)
DOMINIQUE VIVANT DENON - OD CEST PO ITÁLII K LOUVRU. K TYPOLOGII CESTOPISU 18. STOLETÍ. Klíčová slova: cestopis, 18. století, libertinská literatura, Itálie, Egypt, Napoleon, Louvre. Počet znaků: 121 846 (68 NS) Diplomová práce Vivant Denon - Od cest po Itálii k Louvru se člení do dvou částí. První je monografií kulturní osobnosti přelomu osmnáctého a devatenáctého století - barona Vivanta Denona, autora novely Point de lendemain, cestopisů Voyage dans la Basse et la Haute Égypte a Voyage en Sicile, především však Napoleonova poradce v oblasti umění a prvního ředitele muzea Louvre. Úvodní stránky práce se věnují recepci Denonova díla. Pro vnímání Denonovy tvorby je charakteristická určitá proměnlivost, která podněcuje řadu zajímavých témat. Jedním z nich je oblíbenost libertinské kultury předrevoluční Francie v průběhu druhé poloviny dvacátého století, která vysvětluje, že se v dnešním povědomí z rozsáhlého a všestraného Denonova díla nejvíce uchovala novela Point de lendemain. Dalším může být změna ve vnímání cestopisu jako literárního žánru v době, kdy jsou nám i nejvzdálenější lokality dostupné v řádu hodin. První část práce se také snaží nastínit důležité okamžiky v Denonově biografii; soustředí se přitom na Denonovy cesty, které se přímo odrazily nejen v jeho literárním díle, ale i v jeho...
Cestopisy a fejetony Jana Wericha a jejich kritická reflexe v médiích
Vávrová, Pavlína ; Čeňková, Jana (vedoucí práce) ; Osvaldová, Barbora (oponent)
Autorka v práci popisuje publicistickou tvorbu Jana Wericha, která vznikla v 50. a 60. letech 20. století a která byla vydána knižně (Italské prázdniny, Všechno je jinak) nebo v tisku (Jan Werich a labyrint světa). Soustředí se na její žánrový rozbor, vycházející z teorie jednotlivých žánrů, vzhledem k danému souboru textů. Cílem práce je žánrově analyzovat publicistickou tvorbu Jana Wericha a následně zmapovat kritickou reflexi v dobových médiích, jejíž pomocí lze ilustrovat míru zájmu o Werichovu práci a její vnímání odbornou veřejností.
The Travel Report by Kaspar von Sternber (1786-1787), especially because of the Aspects of the Textlinguistics
Bumbálková, Gita ; Vodrážková, Lenka (vedoucí práce) ; Ebelová, Ivana (oponent)
Předkládaná diplomová práce se zabývá historiolingvistickou analýzou soukromých cestopisů Kašpara ze Šternberka, které vznikly v letech 1786 a 1787. Historická část práce je věnována rodu Šternberků, životu Kašpara za Šternberka a politickému, sociálnímu, kulturnímu a jazykovému vývoji v 18. století. Textologická část je zaměřena na syntakticko-stilistickou a lexikální analýzu textu. Výzkum prokázal, že v cestopisu, psaném formou deníku, převládá parataktické spojení nad spojením hypotaktickým. Hypotaktické spojení se skládá převážně z vedlejších vět vztažných. Vzhledem k těmto výsledkům nalezneme finitum převážně na druhém a posledním místě ve větě. Až na drobné výjimky bylo postavení finita, stejně jako větný rámec, striktně dodrženo. Výzkumem lexikálního rozboru bylo zjištěno, že se v denících vyskytují slova pocházející z latiny, řečtiny, francouzštiny a italštiny. Jedná se především o výrazy spojené s architekturou, vědou a uměním.
Motif of the Italian Journey in the GDR literature
Dušek Pražáková, Jana ; Tvrdík, Milan (vedoucí práce) ; Zbytovský, Štěpán (oponent)
Tato práce představuje komparativní analýzu děl zpracovávajících motiv cesty do Itálie, jejichž autory jsou spisovatelé z NDR Hanns Cibulka, Waldtraut Lewin a Christine Wolter. Východiskem analýzy je teorie sémantiky prostoru a teorie interkulturality, které jsou krátce vysvětleny v první části práce. Následuje představení žánru cestopisu, motivu cesty do Itálie v německy psané literatuře a politických předpokladů ke vzniku a vydání cestopisů v NDR. Jádro práce tvoří srovnání celkem jedenácti textů vybraných autorů, převážně cestopisů, z hlediska vnímání a znázornění prostorové a sociální dimenze cestování. První aspekt je rozdělen na reflexi Goethovy cesty do Itálie a funkce cestování, líčení přírody, městského prostoru a architektury či zpracování motivu zahrady. U druhého aspektu sleduje autorka práce narativní způsoby zobrazení prostředníků mezi píšícími cestovateli a kulturou Itálie a dále vykreslení turistů či cizinců vůbec. Předmětem zkoumání byla současně otázka, zda a popř. jakými prostředky jmenovaní autoři na pozadí italské scenérie reflektují režim NDR.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 43 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.