Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 25 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Podpora kognitivního rozvoje dětí v rodinném a školním prostředí se zaměřením na mnemotechniky
Kytka, Igor ; Morávková Krejčová, Lenka (vedoucí práce) ; Stehlík, Luděk (oponent)
Bakalářská práce s názvem Podpora kognitivního rozvoje dětí v rodinném a školním prostředí se zaměřením na mnemotechniky podává přehled jednak teorií kognitivního rozvoje u dětí předškolního a mladšího školního věku. Také zahrnuje shrnutí charakteristik uvedených věkových období. Obsahem je i představení vybraných přístupů ke kognitivnímu rozvoji, například pojmové učení, nebo Learning Power, a to jak z teoretického, tak také praktického pohledu. Praktická část této práce vychází z aplikace tréninku metody loci a zjišťování jeho dopadu na zlepšení kognitivních funkcí u dětí na prvním stupni základní školy (6 až 12 let). Klíčová slova: kognitivní rozvoj, kognitivní funkce, mnemotechniky, programy rozvoje kognitivních funkcí, předškolní věk, mladší školní věk, vzdělávání, učení
Vliv moderních technologií na kognitivní vývoj dětí v mladším školním věku
URBÁNKOVÁ, Markéta
Tato bakalářská práce se zaměřuje na vliv digitálních technologií na kognitivní vývoj dětí v mladším školním věku. Budu se zaměřovat na několik poznávacích funkcí. Jestli časté používání moderních technologií ovlivňuje jejich paměť, pozornost, jazykové kompetence či jejich inteligenci a jestli se vyskytují nějaké další problémy s tím spojené. Tohle téma jsem si zvolila, protože je z mého pohledu velice aktuální. Moderní technologie, ať už mobilní telefon, tablet či herní konzole velice pokročily a skoro každé dítě v dnešní době jednu ze zmíněných technologií aktivně využívá. Toto téma je značně kontroverzní, já se na tuto problematiku dívám spíše negativně, proto jsem si toto téma zvolila.
Test Rey-Osterriethovy komplexní figury u osmiletých dětí
Caltová, Eliška ; Soukupová, Tereza (vedoucí práce) ; Goldmann, Petr (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na využití testu Rey-Osterriethovy komplexní figury u osmiletých dětí. Teoretická část obsahuje popis vývoje kognitivních funkcí. Dále představení Rey-Osterriethovy a Taylorovy komplexní figury, možnosti administrace, skórování a interpretace. Významná část prezentuje Vývojový systém hodnocení (DSS - ROCF). Empirická část přináší nové orientační normy pro děti ve věku osmi let, srovnání Rey-Osterriethovy a Taylorovy komplexní figury, analýzu jednotlivých fází testu a elementů figury a srovnání Osterriethova přístupu k hodnocení s Vývojovým systémem hodnocení (DSS - ROCF). Provedená studie odhalila následující zjištění. Nebyl prokázán Flynnův efekt v Rey-Osterriethově komplexní figuře, naopak byl sledován opačný trend. Osmileté děti podávají ve figuře Taylora lepších výsledků než ve figuře Reye ve fázi reprodukce. Ve fázi kopie lze obě figury s opatrností považovat za ekvivalentní. Analýza jednotlivých fází testu přináší vodítka k interpretaci. Srovnání dvou přístupů k hodnocení poskytuje přehled o možnostech Vývojového systému hodnocení (DSS - ROCF). KLÍČOVÁ SLOVA Rey-Osterriethova komplexní figura, Taylorova komplexní figura, Flynnův efekt, Vývojový systém hodnocení (DSS - ROCF), kognitivní vývoj
Vliv ortografické hloubky na rozvoj gramotnosti
Trojanová, Mariana ; Seidlová Málková, Gabriela (vedoucí práce) ; Richterová, Eva (oponent)
Tato bakalářská práce je prací teoretickou, zabývající se mírou vlivu ortografické hloubky (konzistence) na osvojování počáteční gramotnosti v alfabetických pravopisných systémech z úhlu pohledu současné psycholingvistiky. Alfabetické pravopisné systémy se liší pravidelností a konzistencí svých korespondenci mezi grafémy a fonémy, což ovlivňuje vývoj raných čtenářských dovedností. Cílem této práce je objasnit zdali kognitivní vývoj probíhá stejně u začínajících čtenářů ortograficky hlubokých a ortograficky mělkých pravopisů. Vliv ortografické hloubky je zkoumán na rovině (1) vývojové dyslexie, (2) rychlosti vývoje počáteční gramotnosti a (3) prediktorů počáteční gramotnosti. Na příkladech studií zejména zahraničních výzkumníků je zde ukázáno, že pravopisná konzistence má vliv zejména na rychlost a problematičnost s jakou osvojování raného čtení a psaní probíhá, ne však na kognitivní vývoj a na dovednosti mající prediktivní hodnotu pro budoucí úspěšné čtenářství, ty jsou ve všech alfabetických pravopisných systémech shodné. Klíčová slova: ortografická hloubka, alfabetický princip, psycholingvistické pojetí čtení a psaní, prediktory počáteční gramotnosti, vývojová dyslexie, kognitivní vývoj, cross- lingvistický přístup
Komunikativní dovednosti a narušená komunikační schopnost u dětí před zahájením školní docházky
Konkusová, Markéta ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Durdilová, Lucie (oponent)
NÁZEV: Komunikativní schopnosti a narušená komunikační schopnost u dětí před zahájením školní docházky AUTOR: Markéta Konkusová KATEDRA: Katedra speciální pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: doc. PeadDr, Jiřina Klenková, Ph.D. ABSTRAKT: V bakalářské práci je analyzována komunikační schopnost a narušení komunikační schopnosti u dětí v předškolním věku. V úvodní teoretické části jsou vymezeny základní pojmy týkající se komunikace a rozpracované jednotlivé kategorie narušené komunikační schopnosti dětí před nástupem do základní školy. V následující teoretické části je na základě studia odborných pramenů zpracován vývoj dítěte do 6 let věku, jeho psychomotorický, kognitivní a řečový vývoj. Závěrečná teoretická část je zaměřena na možnosti intervence dětí s narušenou komunikační schopností a systém logopedické péče pro tyto děti před nástupem do základní školy. V praktické části, která je zaměřena na rodiče dětí předškolního věku a učitele mateřských škol, je sledován výskyt jednotlivých poruch u dětí tohoto věku. Je zjišťována informovanost rodičů o této problematice, spokojenost s logopedickou péčí o jejich dítě a především je zjišťován fakt, zda rodiče sami pracují s dítětem, které má nějaký druh narušené komunikace. Učitelům mateřské školy je dán prostor k vyjádření k této problematice formou rozhovorů. KLÍČOVÁ SLOVA:...
Mentální vývoj dětí s nízkou porodní hmotností
Švandová, Lucie ; Ptáček, Radek (vedoucí práce) ; Fischer, Slavomil (oponent) ; Myšková, Lucie (oponent)
Úvod: U dětí s velmi nízkou porodní hmotností (VNPH, < 1 500 g) a extrémně nízkou porodní hmotností (ENPH, < 1 000 g) je zvýšená prevalence kognitivních a socioemočních oslabení a poruch. Tato zjištění vzbuzují obavy a otázky týkající se úrovně mentálního vývoje těchto dětí, a to nejen v raném dětství, ale také v období školního věku, dospívání a dospělosti. Metody: Socioemoční a kognitivní vývoj byl hodnocen u 118 dětí s VNPH nebo ENPH a 101 dětí s normální porodní hmotností (≥ 2 500 g) ve věku 5 až 9 let. Testová baterie obsahovala vybrané subtesty z Inteligenční a vývojové škály (IDS) a z Developmental Neuropsychological Assessment II (NEPSY-II). Rodičům byla administrována Škála hodnocení exekutivních funkcí u dětí (BRIEF), proběhl anamnestický rozhovor a pozorování. Výsledky: Mezi dětmi s VNPH/ENPH a dětmi s normální porodní hmotností byl zjištěn statisticky významný rozdíl v kognitivním i socioemočním vývoji. IQ dětí s normální porodní hmotností bylo v průměru o 12,98 bodu vyšší. Taktéž dosahovaly lepších výsledků než děti s VNPH/ENPH ve všech subtestech metod IDS i NEPSY-II. Rodiče u svých dětí nehodnotili oslabení v oblasti exekutivních funkcí. Závěr: U dětí s VNPH/ENPH ve věku 5 až 9 let ukázaly výsledky v porovnání s dětmi s normální porodní hmotností oslabení v kognitivní a socioemoční...
Kvalitativní hodnocení Testu Rey-Osterriethovy komplexní figury v dětské psychologické diagnostice
Bartošová, Eliška ; Soukupová, Tereza (vedoucí práce) ; Goldmann, Petr (oponent)
Rigorózní práce je zaměřena na kvalitativní hodnocení testu Rey-Osterriethovy komplexní figury v dětské psychologické diagnostice. Pozornost je věnována především klasickému kvalitativnímu přístupu k hodnocení Osterrietha a Vývojovému systému hodnocení DSS- ROCF. Teoretická část obsahuje uvedení metody, kontext jejího vývoje, přístupy k administraci a hodnocení. V souladu s vývojovým kontextem metody jsou představeny psychické procesy, které determinují výkon v testu a vodítka pro interpretaci kvalitativního výkonu dětí. V závěru je vymezeno pojetí syndromu ADHD a možnosti využití Rey-Osterriethovy komplexní figury pro psychologickou diagnostiku poruch pozornosti. Empirická část prezentuje kvalitativní hodnocení výkonu v testu u dětí s ADHD a dětí z neklinické skupiny. Popisuje metodologii výzkumného šetření i jeho závěry, které diskutuje. Výsledky předkládané práce poskytují vodítka ke kvalitativnímu hodnocení dětského výkonu v testu ROCF a jeho interpretaci. Přináší informaci o využití testu v psychologické diagnostice poruch pozornosti a rozšiřují validitu Osterriethova kvalitativního přístupu k hodnocení o skupinu dětí s ADHD. Součástí předkládané práce je záznamový arch určený pro kvalitativní hodnocení figury a záznam pozorování dítěte v testové situaci. A konečně poukazuje na přínosy...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 25 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.