Název:
Kvalitativní hodnocení Testu Rey-Osterriethovy komplexní figury v dětské psychologické diagnostice
Překlad názvu:
Qualitative Approach to Rey-Osterrieth Complex Figure Test in Psychological Assesment of Children
Autoři:
Bartošová, Eliška ; Soukupová, Tereza (vedoucí práce) ; Goldmann, Petr (oponent) Typ dokumentu: Rigorózní práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Rigorózní práce je zaměřena na kvalitativní hodnocení testu Rey-Osterriethovy komplexní figury v dětské psychologické diagnostice. Pozornost je věnována především klasickému kvalitativnímu přístupu k hodnocení Osterrietha a Vývojovému systému hodnocení DSS- ROCF. Teoretická část obsahuje uvedení metody, kontext jejího vývoje, přístupy k administraci a hodnocení. V souladu s vývojovým kontextem metody jsou představeny psychické procesy, které determinují výkon v testu a vodítka pro interpretaci kvalitativního výkonu dětí. V závěru je vymezeno pojetí syndromu ADHD a možnosti využití Rey-Osterriethovy komplexní figury pro psychologickou diagnostiku poruch pozornosti. Empirická část prezentuje kvalitativní hodnocení výkonu v testu u dětí s ADHD a dětí z neklinické skupiny. Popisuje metodologii výzkumného šetření i jeho závěry, které diskutuje. Výsledky předkládané práce poskytují vodítka ke kvalitativnímu hodnocení dětského výkonu v testu ROCF a jeho interpretaci. Přináší informaci o využití testu v psychologické diagnostice poruch pozornosti a rozšiřují validitu Osterriethova kvalitativního přístupu k hodnocení o skupinu dětí s ADHD. Součástí předkládané práce je záznamový arch určený pro kvalitativní hodnocení figury a záznam pozorování dítěte v testové situaci. A konečně poukazuje na přínosy...The thesis is focused on the Qualitative Approach to Rey-Osterrieth Complex Figure Test in Psychological Assesment of Children. Attention is paid to the classical qualitative Osterrieth's approach and the DSS-ROCF (Developmental Scoring System for the Rey-Osterrieth Complex Figure). The theoretical part contains the introduction of the method, history, approaches to administration and evaluation. In accordance with the developmental context of the method, psychological processes that determine performance in the test and guides to interpret children's qualitative performance are introduced. Finally, the concept of ADHD syndrome and the use of Rey-Osterrieth's complex figure for psychological assesment of attention deficit disorders are defined. The empirical part presents a qualitative assessment of performance in the test in children with ADHD and non-clinical children. It describes the methodology of the research and its conclusions, which are discuss. The results of this work provide guidelines for qualitative assessment of child performance in the ROCF test and its interpretation. It provides information about the test in the psychological assesment of attention disorders and extends the validity of Osterrieth's qualitative approach to the assessment of a group of children with ADHD. Part of...
Klíčová slova:
ADHD; Kognitivní vývoj; Kvalitativní přístup k hodnocení; Osterriethův přístup k hodnocení; Rey-Osterriethova komplexní figura; Vývojový systém hodnocení (DSS - ROCF); ADHD; Cognitive development; Developmental Scoring System for the Rey-Osterrieth Complex Figure (DSS-ROCF); Osterrieth Scoring Approach; Qualitative scoring approach; Rey-Osterrieth Complex Figure