Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 299 záznamů.  začátekpředchozí41 - 50dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Svaz Cikánů-Romů (1969-1973). Možnosti přístupu ke studiu historie Svazu Cikánů-Romů na příkladu analýzy činnosti krajského výboru Svazu v Západočeském kraji.
Turková, Kateřina ; Červenka, Jan (vedoucí práce) ; Sadílková, Helena (oponent)
Romská organizace, působící pod názvem Svaz Cikánů-Romů, byla v letech 1969- 1973 součástí Národní fronty a jejím prostřednictvím se Romové mohli částečně podílet na realizaci politiky namířené vůči jim samotným. Předkládaná práce seznamuje s působením Svazu Cikánů-Romů v Západočeském kraji, zabývá se rekonstrukcí činnosti jeho krajského výboru a přidruženého hospodářského zařízení Névodrom se sídlem v Plzni. Popisuje působení této organizace v oblasti bytové a sociálně-zdravotní, dále i v oblastech školství a vzdělávání, kultury a sportu, informuje o její spoluprácí s orgány státní správy a organizacemi sdruženými v Národní frontě. Na základě analýzy dokumentů vztahujících se k činnosti Svazu v Západočeském kraji rekonstruuje i některé vnitřní mechanismy organizace jako celku (způsob výstavby organizační struktury, získávání členské základny). Závěrečná část práce přispívá k poznání okolností likvidace Svazu a jejích důsledků, zprostředkovává reflexi významu Svazu Cikánů-Romů některými jeho představiteli, okrajově se věnuje i paralelám mezi činností Svazu a aktivitami romských aktivistů v politické a kulturní sféře v 70., 80. a 90. letech 20. století. Práce vychází z analýzy archivních dokumentů organizace, částečně i z analýzy rozhovorů s pamětníky. Detailní zpracování činnosti Svazu Cikánů-...
Vzdělávání Romů v ČR
Pekárková, Hana ; Šotolová, Eva (vedoucí práce) ; Mlčková, Marie (oponent)
Tato práce se zabývá vzděláváním Romů v prostředí České republiky. Zmiňuje základní fakta spojená s příchodem Romů do Evropy a na naše území, pojednává o reakcích společnosti na něj a o vývoji vztahů mezi Romy a majoritní společností. Pozornost věnuje současné koncepci vzdělávání Romů, determinantům edukace romských žáků, sociálnímu vyloučení jejich rodin, možným rizikům problémového chování a afirmativním přístupům, ke kterým je řazeno zřizování přípravných ročníků či pozic asistentů pedagoga. Právě na asistenty pedagoga je zaměřená praktická část této práce. Klíčová slova: Romové, vzdělávání, sociální vyloučení, afirmativní přístupy, přípravný ročník, asistent pedagoga
Vliv Rozsudku D.H. a ostatní proti České republice na změnu školského zákona a školskou praxi
Ondráková, Helena ; Kitzberger, Jindřich (vedoucí práce) ; Matušková, Zuzana (oponent)
The diploma deals with an analytic evaluation of The European Court of Human Rights adjudication in the matter of D.H. and others versus the Czech Republic. The aim is to ascertain how this verdict has influenced school legislation and the educational practice. The research focuses on discovering whether the Czech Republic has been fulfilling the obligations established by the European Court, and mapping the consequences of the verdict on the practices of the involved parties, which are practical schools, school consultency facilities and the Czech School Inspectorate. The result is a comprehensive description of the steps which the government has made towards eliminating discrimination of Romany pupils in the education system. Based on the foundings, it can be stated that in the upcoming future there should not be any occurences of discrimination of pupils being put to practical schools.
Hodnoty dětí a mládeže ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí (výzkumná sonda na ZŠ Chanov)
Fichtnerová, Miroslava ; Burešová, Karolína (vedoucí práce) ; Komárková, Tereza (oponent)
Předložená diplomová práce pojednává o hodnotách dětí a mládeže v kontextu sociokulturně znevýhodňujícího prostředí. Práce má teoreticko-empirický charakter. Teoretická část se zabývá vymezením základní terminologie a východisek týkající se hodnot a hodnotové orientace, morálního vývoje dětí, sociálního vyloučení. Text poskytuje detailní popis romské populace zahrnující její historii a současný stav, možné příčiny problémů a teoretická východiska psychosociálních odlišností. Praktická část práce přináší data týkající se sociálně vyloučené romské lokality Chanov a zejména místní základní školy. Výzkumná studie předkládá výklad, jaké životní hodnoty vnímají romské děti jako důležité a jaký postoj k jejich hodnotové orientaci mají učitelé základní školy Chanov. Výsledky rozhovorů a dotazníkového šetření jsou porovnány se závěry výzkumů uvedených v teoretické části práce.
Identita zasluhujícího a její konstruování příjemci sociálních dávek
Šafářová, Adéla ; Ripka, Štěpán (vedoucí práce) ; Mitrenga, David (oponent)
Bakalářská práce "Identita zasluhujícího a její konstruování příjemci sociálních dávek" se zabývá způsobem, jakým dosahují příjemci sociálních dávek zásluhovosti (deservingness). Zatímco veřejný diskurs prezentuje uživatele dávek jako neaktivní lidi, kteří zneužívají sociální pomoc, příjemci dávek svou pozici vnímají jinak. Zásluhovost hraje ve vztahu instituce-žadatel roli mocenského nástroje, pomocí kterého úředníci rozlišují mezi zasluhujícími a nezasluhujícími uživateli sociálních dávek, a vůči němuž se žadatelé musejí vymezovat. Identity zasluhujícího se přitom snaží dosahovat různými způsoby, jež na jedné straně odrážejí veřejný diskurs sociální podpory, na druhé straně neúspěch při vyjednávání této identity a v důsledku toho alternativní prezentace zásluhovosti. Výzkum byl empiricky zaměřený, kvalitativní rozhovory užité pro analýzu byly inspirovány principy kolaborativního dialogu [Anderson 2009], jenž umožňuje ono vyjednávání identity zachytit v situovanosti [Goffman 1999] informátorů. Ti na jedné straně aktivitou, hledáním práce či dobrým finančním hospodařením odpovídají na všeobecnou představu o ideálním žadateli [např. Howe 1990], na druhé straně vlivem neúspěchu takto prezentované zásluhovosti argumentují novými atributy zasluhujícího, jako např. zásadami životního stylu či osobní...
Protidrogová prevence rómské mládeže
Hrabcová, Marta ; Sak, Petr (vedoucí práce) ; Janošová, Pavlína (oponent)
Resumé Bakalářská práce "Protidrogová prevence romské mládeže" se zabývá možnostmi prevence závislostí na návykových látkách u romských dětí a mládeže. Vychází z výzkumu provedeného formou hloubkových rozhovorů s dvanácti romskými klienty NZDM v Praze na Žižkově, ve věku od deseti do šestnácti let. Romové v České republice jsou vlivem historických, etnických a dalších specifik výrazně zasaženi sociálním vyloučením. V souvislosti s tím je v této komunitě i značná míra sociopatogenních jevů včetně závislostí. Romskou mládež tedy můžeme chápat jako mládež rizikovou a proto je třeba se jí zvláště věnovat v rámci prevence selektivní. Vzhledem k mnohým rizikovým aspektům spojeným s etnickými specifiky je velmi důležitá i nespecifická prevence, zaměřená nejen na využití volného času, ale i na posilování pozitivní etnické identity, schopnosti plánovat a odložit uspokojení na pozdější dobu, přijímání odlišností a hospodaření s financemi. V rámci specifické prevence je třeba zdůrazňovat způsob vzniku a rozvoje závislosti a praktické možnosti odvykání. U velmi rozšířeného a tolerovaného kouření je možné se zaměřit na posouvání věkové hranice s využitím vztahů v rodině jako pozitivní hodnoty. V souvislosti s fungováním romských komunit by bylo dobré se zaměřit na prevenci napříč všemi věkovými skupinami.
Transgenerational transmission of romani musical knowledge and skills in Klenovec and Kokava
Nuska, Petr ; Jurková, Zuzana (vedoucí práce) ; Skořepová, Zita (oponent)
Diplomová práce se zabývá analýzou transgenerační transmise hudebních znalostí a dovedností, tedy metodami hudebního vyučování a učení, v komunitě romských hudebníků v Klenovci a Kokavě na středním Slovensku. Práce bojuje proti hojně rozšířenému mýtu o vrozené romské muzikalitě a navrhuje alternativní vysvětlení domnělé romské hudební excelence skrze odlišnosti v jejich tradičním hudebním vzdělávání. První část práce shrnuje diskuzi o dědivosti hudebního talentu v přírodních a společenských vědách. Tato část dochází k závěru, že navzdory dlouhé diskuzi o této problematice a recentním objevům v genetice nemůžeme předpokládat, že za domnělou romskou hudebnost může být odpovědná vrozená genetická komponenta. V druhé části jsou představeny teoretické rozdíly v různých hudebně- vzdělávacích systémech (Merriam, Van den Bos, Turino) a je představen majoritní institiucionalizovaný vzdělávací system hudebního vzdělávání v České a Slovenské republice. Třetí část pak porovnává hudebně-vzdělávací systém majority s tradičními metodami hudebního vyučování a učení mezi Romy v Klenovci a Kokavě; jsou diskutována specifika těchto metod a jejich podílu na utváření romské hudebnosti. Páteří této komparace jsou data z autorova etnografického výzkumu. V závěrečné části je diskutována povaha změny hudebně-vzdělávacích metod,...
Romové v naší společnosti v kontextu s majoritou
Kůtková, Markéta ; Šotolová, Eva (vedoucí práce) ; Mlčková, Marie (oponent)
Diplomová práce pojednává o vztazích mezi romskou společností a majoritní společnosti. Stručně popisuje historii Romů ve světě a na našem území, mapuje klíčové body v historii, kdy se poprvé objevují rozkoly mezi majoritou a romskou minoritou. Dále popisuje možné částečné řešení tohoto problémů v rámci multikulturního vzdělávání a osvěty mezi romskou i majoritní společností. Je zde zmiňován klíčový názor, že z velké části konflikty mezi oběma společnostmi pramení ze vzájemného neporozumění obou kultur. Praktická část pojednává o názorech a vztazích majoritní společnosti k Romům, se kterými se přímo setkávají v běžném životě.
Rozdíly v postavení maďarské a romské menšiny v současném Rumunsku
Stejskalová, Michaela ; Kocián, Jiří (vedoucí práce) ; Tejchman, Miroslav (oponent)
Tato práce se zaměřuje na postavení maďarské a romské menšiny v Rumunsku po přistoupení k EU v roce 2007 a zabývá se rozdíly mezi nimi. Zkoumá, v čem se odlišuje přístup rumunského státu a také Evropské unie k daným minoritám, a charakterizuje jejich největší problémy ve čtyřech zkoumaných oblastech - vzdělávání, zaměstnanosti, životní úrovni a také politické reprezentaci. Romská otázka se dostala v Rumunsku do popředí zájmu v souvislosti se snahou připojit se k evropskému integračnímu procesu. EU pravidelně monitorovala situaci, v jaké se romské etnikum nacházelo, a roku 2011 se rozhodla vydat celounijní rámec, dle kterého měly všechny členské státy vypracovat vlastní strategie pro inkluzi Romů. Rumunská vláda strategii v témže roce zhotovila a v roce 2014 ji aktualizovala. V souladu s ní mají postupovat všechny rumunské instituce, aby společně bojovaly proti diskriminaci při hledání zaměstnání, segregaci ve školství, nevyhovujícímu stavu bydlení, slabé reprezentaci ve veřejném prostoru a dalším problémům, kterým romští občané čelili a stále čelí. Maďarská menšina má v Rumunsku podstatně silnější pozici než romská. Těší se v porovnání s jinými minoritami solidnímu politickému zastoupení, od roku 1990 strana UDMR pravidelně zasedá v rumunském parlamentu, kde se pokouší prosazovat návrhy na...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 299 záznamů.   začátekpředchozí41 - 50dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.