Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 250 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Obliba postav u dětí mladšího školního věku, jejich rodičů a prarodičů
Vaňková, Adéla ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Havlová, Jana (oponent)
Diplomová práce se zabývá oblibou postav v literatuře pro děti, a to u tří generací - dětí, jejich rodičů a prarodičů. Hlavním cílem této diplomové práce je zjistit, jak se proměňovala oblíbenost postav u jednotlivých generací. Práce je rozdělena do tří hlavních částí. Teoretická část obsahuje několik hlavních celků. V prvním celku se autorka zabývá literaturou jako takovou, její historií, dělením a různými literárními žánry včetně různých pojetí postavy podle několika autorů, například Daniely Hodrové, Bohumila Fořta, Seymoura Chatmana nebo Aristotela. V druhé části představuje postavu, její charakteristiku, historii a ostatní druhy postav v literatuře. Poté se práce zaměřuje na literaturu pro děti, její vývoj, její historii a oblíbenost postav podle výzkumu Jiřího Trávníčka, ve kterém jsou popsány jednotlivé čtenářské generace a fenomény s nimi spojené, které budou také součástí této práce. V empirické části této práce je představen kvalitativní výzkum. Zvolenou metodou jsou osobní rozhovory se čtyřmi odlišnými rodinami. Všichni respondenti jsou rozděleni dle bydliště, věku, pohlaví a dosaženého vzdělání do několika kategorií, které byly následně porovnány napříč výzkumem. Na konci této části jsou popsány výsledky kvalitativního výzkumu - rozhovorů. Výsledky jsou také zpracované v grafech s...
Hudební pohádka Lotrando a Zubejda v hudební výchově
Blažková, Kamila ; Selčanová, Zuzana (vedoucí práce) ; Váňová, Hana (oponent)
Diplomová práce Hudební pohádka Lotrando a Zubejda v hudební výchově představuje jmenovanou hudební pohádku a její aplikaci v hodinách hudební výchovy. Teoretická část předkládané práce stručně poukazuje na původ a vznik pohádek. Blíže se zaměřuje na definici pohádky jak z hlediska literárního, tak i hudebně dramatického žánru. Přičemž nastiňuje vliv tohoto fenoménu na psychický vývoj dítěte. V této souvislosti se diplomová práce věnuje období mladšího školního věku, které charakterizuje nejenom s ohledem k sociálnímu a emočnímu vývoji, ale hlavně se zřetelem k vývoji hudebnímu. Praktická část závěrečné práce přináší příklady aktivit do hodin hudební výchovy, které se inspirují filmovou hudební pohádkou Lotrando a Zubejda. Tyto aktivity byly realizovány s žáky 3. ročníku na 1. základní škole Tomáše Garrigua Masaryka v Milevsku a zaznamenány formou vyučovacích příprav. Výsledkem praktické části předkládané práce jsou pak modelové příklady a několik metodických listů, jež mohou sloužit jako inspirace pro práci s hudební pohádkou ve výchovně vzdělávacím procesu. K doplnění vhledu do dané problematiky práce popisuje výsledky krátkého dotazníkového šetření, kterého se zúčastnili respondenti z řad vyučujících hudební výchovy na 1. stupni základní školy, kde proběhla realizace projektového vyučování....
Podpora rozvoje komunikačních dovedností žáků s vývojovou dysfázií na 1. stupni základní školy
Stuchlá, Tereza ; Krčmářová, Tereza (vedoucí práce) ; Kadrnožková, Monika (oponent)
Tato diplomová práce se zaměřuje na podporu rozvoje komunikačních dovedností u žáků s vývojovou dysfázií na 1. stupni základní školy. Teoretická část práce se zabývá definicí vývojové dysfázie, jejími příznaky, diagnostikou a možnostmi intervence. Cílem výzkumu bylo sledovat individuální pokrok tří chlapců s dysfázií v oblastech souvisle řečeného textu, zapojování do kolektivních činností, emočního projevování, jemné a hrubé motoriky, soustředění, paměti a schopnosti rozlišování sluchových a zrakových podnětů. Výzkum byl proveden pomocí kvalitativních případových studií, analýzy dokumentů, rozhovorů s pedagogy a pozorování žáků v reálném školním prostředí. Výsledky naznačují, že individuální práce a diferencovaný přístup k výuce mohou pozitivně ovlivnit rozvoj komunikačních dovedností u žáků s dysfázií. Získané poznatky jsou relevantní pro pedagogy a odborníky v oblasti speciální pedagogiky při práci s žáky s komunikačními poruchami a při vytváření inkluzivního prostředí ve školách. Tato práce přináší důležité poznatky pro efektivní podporu žáků s vývojovou dysfázií v běžném školním prostředí a může sloužit jako inspirace pro další výzkum v oblasti speciální pedagogiky a inkluzivního vzdělávání. V rámci výzkumu sledujícího pokrok žáků s vývojovou dysfázií v oblastech sluchové analýzy, syntézy,...
Rozvoj čtenářských a pisatelských dovedností žáků 1. stupně: akční výzkum
Mostecká, Sabina ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Novotná, Kateřina (oponent)
Diplomová práce se zabývá rozvojem čtenářských a pisatelských dovedností u žáků na prvním stupni základní školy. V teoretické části práce jsou popsána specifika čtenářské a pisatelské gramotnosti a možnosti jejich rozvoje, jež je neodmyslitelně spojen s tréninkem jednotlivých dovedností, které souvisí se čtením a psaním. Cílem praktické části diplomové práce je popsat souvislost mezi rozvojem čtenářských a pisatelských dovedností u vybraných šesti žáků z pátého ročníku základní školy. K tomu, aby mohl být výzkum uskutečněn, bylo sestaveno šest čtenářských lekcí, které byly realizovány v hodinách českého jazyka a literatury (Popletená říše, Nekonečný příběh, Limeriky, Strado a Varius, Listonoš vítr, Nedokončené pohádky). V těchto šesti čtenářských lekcích byly cíleně propojovány a rozvíjeny čtenářské a pisatelské dovednosti. Každá z šesti realizovaných čtenářských lekcí měla pisatelský výstup. Použitými výzkumnými metodami (obsahová analýza žákovských produktů, pozorování, nestrukturovaný rozhovor) bylo zjištěno, že spolu rozvoj čtenářských a pisatelských dovedností úzce souvisí. Žáci, kteří mají rozvinuté čtenářské dovednosti většinou tvoří i kvalitní texty. Dále jsem zjistila, že rozvoj čtenářských a pisatelských dovedností souvisí také s vnitřní motivací daného žáka. Na základě realizovaných...
Dílna čtení v 1. třídě: akční výzkum
Malínská, Dorota ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Novotná, Kateřina (oponent)
Diplomová práce vychází z nutnosti vést a podporovat žáky ve čtenářství již od počátku povinné školní docházky. Teoretická část se zabývá pojmem čtenářství, rozvojem čtenářské gramotnosti a dále popisuje metody a možnosti další podpory a rozvoje čtenářství. Nedílnou součástí pro rozvoj čtenářské gramotnosti jsou knihovny, o kterých je taktéž v práci zmínka. Poslední kapitola teoretické části se zaměřuje na různé možnosti a pohledy na dílnu čtení. Cílem akčního výzkumu je popsat pomocí pozorování, jakým způsobem je možné zařadit dílnu čtení pevně do rozvrhu již od 1. ročníku základní školy na základě vlastní zkušenosti, a navrhnout, jakými dalšími metodami je možné ještě více podpořit čtenářství u žáků 1. a 2. ročníku. Pomocí poznatků z rodiči vyplněného dotazníku empirická část odpovídá na dané výzkumné otázky. Z výzkumu vyplynulo, že díky brzkému zařazení dílny čtení byli žáci již na počátku 2. ročníku schopni se soustředit na danou četbu a plynule navázat na již zvládnutou organizaci dílny čtení v rámci 1. ročníku. V neposlední řadě se ukázalo, že zásluhou konání dílen čtení se u žáků hojně projevuje prožitek z četby již ve 2. ročníku základní školy. KLÍČOVÁ SLOVA Čtenářství, čtenářská gramotnost, motivace, knihovny, dílna čtení, mladší školní věk, akční výzkum
Kompetence žáků v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví na prvním stupni ZŠ
Doležalová, Kateřina ; Loudová Stralczynská, Barbora (vedoucí práce) ; Krčmářová, Tereza (oponent)
Diplomová práce se věnuje problematice bezpečnosti a ochrany zdraví u žáků 1., 3. a 5. tříd. Jejím cílem je zjistit, do jaké míry jsou děti schopny správně identifikovat rizikové situace, a zda kompetence v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání splňují kritéria týkající se oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví u dětí mladšího školního věku. Text a obsah práce jsou rozděleny do dvou hlavních částí. Část teoretická představuje vhled do problematiky bezpečnosti a ochrany zdraví. Vysvětluje a popisuje základní teoretické ukotvení pro řešení výzkumného problému, interpretuje pohled Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví. Sleduje obsah, metody a formy, kterými je dětem ve vzdělávání předávána tato problematika. Poslední kapitola se věnuje přehledu a analýze metodických a didaktických materiálů pro 1. stupeň základní školy. Empirické šetření je realizováno v rámci smíšeného výzkumného designu a zaměřuje se na analýzu kompetencí v oblasti prevence úrazů a ochrany zdraví u žáků 3. a 5. třídy ZŠ. Sleduje úspěšnost respondentů v identifikaci rizikových situací, které představují hrozbu pro bezpečnost a zdraví. Zjišťuje a upozorňuje na rozdíly v úspěšnosti obou zúčastněných skupin. V neposlední řadě odpovídá na výzkumné otázky a navrhuje...
Rozvoj výtvarných dovedností u dětí předškolního věku a mladšího školního věku ve volném čase
MORONG, Filip
Tato práce se zaměřuje na výtvarné dovednosti dětí předškolního a mladšího školního věku ve volném čase. Teoretická část podává přehled vývoje dětí v této věkové skupině a diskutuje o významu volnočasových aktivit a výtvarné výchovy. Praktická část obsahuje návrh a realizaci výtvarného projektu pro rozvoj těchto dovedností s metodickými listy. Cílem bylo vytvořit projekt pro předškolní zařízení, který reflektuje současné teorie dětského výtvarného projevu.
Ne/kroužek v Galerii středočeského kraje
Dusilová, Pavlína ; Havlůjová, Hana (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent)
Diplomová práce se zabývá volnočasovým neformálním vzdělávání v galerijní instituci Galerie Středočeského kraje v Kutné Hoře. Teoretická část představuje pojmy spojené se vzděláváním v kulturních institucích. Směřuje od vymezení muzeí a galerií k vymezení edukace a dalších pojmů spojených s problematikou nesjednocené terminologie. Věnuje se užívání více termínů se stejným významem, jakými jsou edukace a animace, a jejich použití v literatuře. Následně popisuje život a tvorbu umělkyň Jitky a Květy Válových, jejichž celoživotní dílo bylo prezentováno Galerií Středočeského kraje výstavou Jitka a Květa Válovy: Cesta předurčena osudem. K umělkyním a výstavě se váže edukační program, který vznikl během půlroční práce s dětmi mladšího školního věku v odpolední volnočasové činnosti jménem Ne/kroužek. Ne/kroužek je zaštiťován Lektorským centrem Galerie Středočeského kraje. Působení Lektorského centra a jeho programová nabídka za rok 2022 je taktéž popsána v teoretické části. Praktickou část tvoří téměř dvacet příprav, které jsou výtvarně zaměřeny a vázány k tvorbě a výstavě Jitky a Květy Válových. Tyto přípravy jsou sumarizovány z terénního deníku a detailněji popsány i s návazností na rámcové vzdělávací programy, a to nejen za účelem komplexity výsledků práce, ale také pro případné budoucí využití dalšími...
Vztah základní motorické koordinace a pohybových dovedností u dětí na 1. stupni základní školy
Chládek, Dominik ; Kokštejn, Jakub (vedoucí práce) ; Vampola, Jindřich (oponent)
Název: Vztah základní motorické koordinace a pohybových dovedností u dětí na 1. stupni základní školy Autor: Dominik Chládek Vedoucí práce: Mgr. Jakub Kokštejn Ph.D. Cíle: Zjistit úroveň motorické koordinace a základních pohybových dovedností dětí mladšího školního věku. Současně je cílem zjistit vztah mezi úrovní motorické koordinace a základními pohybovými dovednostmi. Metody: V rámci testovaného souboru bylo zahrnuto 106 žáků z 3. až 5. tříd ve věku od 10 do 11 let základní školy. Pro hodnocení úrovně jejich motorických dovedností byla využita testová baterie TGMD-2, zatímco pro posouzení motorické koordinace byla použita testová baterie KTK. Výsledky: Výsledky tohoto výzkumu vykazují podprůměrné až velmi slabé výsledky v testu TGMD-2 u 96 (90,5 %) probandů z celkových 106. U testu KTK dosáhlo normálního hodnocení 44 (41,5 %) dětí a dobrého hodnocení 45 (42,5 %) probandů dle motorického kvocientu. Dále byla zjištěna silná korelace mezi testy TGMD-2 a KTK a nevýznamné rozdíly mezi chlapci a děvčaty. Klíčová slova: KTK, mladší školní věk, motorické schopnosti, pohybové dovednosti, TGMD 2
Téma holocaustu zprostředkováno žákům mladšího školního věku na 1. stupni ZŠ prostřednictvím práce s knihou
Velčovská, Tereza ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Komberec, Filip (oponent)
Cílem této diplomové práce je analyzovat vhodnou literaturu obsahující téma holocaustu a citlivé zprostředkování tématu žákům mladšího školního věku. Téma holocaustu je velmi náročné a vyžaduje zvláštní přístup, zejména pokud se jedná o mladší žáky. První kapitola teoretické části je proto zaměřena na charakteristiku dítěte mladšího školního věku, jeho kognitivní, emoční a hodnotový vývoj. Dále se teoretická část zaměřuje na charakteristiku literatury pro děti a mládež, její funkce a typické žánry. Dostává se také k vymezení tématu holocaustu v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání a pojedná o tématu holocaustu v literatuře pro děti a mládež. V závěrečné kapitole teoretické části je nejprve definována čtenářská gramotnost a její rozvoj. V rámci rozvoje čtenářství je v kapitole charakterizován program Čtením a psaním ke kritickému myšlení a jsou zde popsány vybrané metody tohoto programu, které budou později využity ve výzkumné části diplomové práce. Praktická část je rozdělena do několika částí. První část je věnována metodologii akčního výzkumu. V další části je navržen pre-test, který zjišťuje úroveň povědomí o tématu holocaustu u žáků pátého ročníku. Následně jsou didakticky analyzovány vybrané knihy, obsahující téma holocaustu. Vybranými knihami jsou Dítě s hvězdičkou, Deník...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 250 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.