Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 109 záznamů.  začátekpředchozí36 - 45dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Výuka krytosemenných rostlin na vybraných základních školách - porovnání ekologického a systematického přístupu
Hypšmanová, Pavlína ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Brůnová, Linda (oponent)
Diplomová práce s názvem Výuka krytosemenných rostlin na vybraných základních školách - porovnání ekologického a systematického přístupu obsahuje v teoretické části pro lepší orientaci stručnou charakteristiku krytosemenných rostlin a nejčastěji zmiňovaných čeledí krytosemenných v učebnicích pro základní školy. Dále se práce věnuje dvěma způsobům výuky přírodopisu na základních školách - ekologickému a systematickému, a charakteristice vyučovacích metod a organizačních forem využitelných ve výuce krytosemenných. Obsahem je také analýza tématu v novém rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání, která odhaluje vyškrtnutí dvou očekávaných výstupů v tematickém okruhu biologie rostlin oproti starší verzi RVP z roku 2017 a porovnání dvou vybraných školních vzdělávacích programů. Součástí práce je též rozbor vybraných učebnic pro základní školy s tematikou krytosemenných, porovnání množství uváděných čeledí a měření didaktické vybavenosti se zaměřením na aparát prezentace učiva. Za pomoci rozhovorů s vybranými učiteli jsou následně zjišťovány informace o jejich přístupu k výuce a realizaci výuky v daném pojetí. Mimo jiné se kvalitativní výzkum zaměřuje na vnímání výhod a nevýhod jednotlivých pojetí při výuce krytosemenných rostlin u jednotlivých vyučujících. Cílem práce je zejména přiblížit...
Komparace učebnic přírodopisu používaných v České republice a Bulharsku se zvláštním zřetelem na parazitologii
Glavanakovová, Marie ; Andreska, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá srovnáváním českých a bulharských učebnic biologie pro základní školy a střední školy se zvláštním zřetelem na parazitické organismy. Cílem bylo zjistit jaké jsou rozdíly ve zpracování učebnic a zda se nějak zásadně liší výuka parazitologie. Vyhodnocování probíhalo formou kvalitativní analýzy, kde byly učebnice bodovány podle předem nastavených kritérií. Dále byl také v kvantitativní části výzkumu sledován výskyt jednotlivých parazitů ve zkoumaných učebnicích. Ve své analýze jsem se také zaměřila na komparaci vzdělávacích systémů a vzdělávacích programů s přihlédnutím k parazitickým organismům. V práci jsem došla k závěru, že oba regiony disponují moderními učebnicemi s vysokým standardem, ale v Bulharsku probíhá lepší integrace výchovy ke zdraví v učebnicích než v České republice. V neposlední řadě práce popisuje velké rozdíly ve středoškolských kurikulech.
Hodnocení vybraných učebnic přírodopisu dle učitelů z praxe
Šindelářová, Kateřina ; Hlaváčová, Lucie (vedoucí práce) ; Svobodová, Silvie (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou využívání vybraných učebnic přírodopisu a jejich hodnocení učiteli, kteří s nimi pracují. Cílem práce je zjistit názory učitelů na zpracování a praktické využití učebnic přírodopisu od nakladatelství Fraus, Nová škola - Duha a SPN. Práce je rozdělena na dvě části. V první, teoretické, jsou vysvětleny základní pojmy související s učebnicemi, dále je zde věnována pozornost možnostem jejich využití a stručnému představení hodnocených učebnic. Ve výzkumné části jsou pomocí dotazníkového šetření hodnoceny vybrané učebnice přírodopisu učiteli z praxe. Výzkum je zaměřen na konkrétní práci s učebnicí, jsou vyhledávána témata, která dle respondentů nejsou optimálně zpracována, témata, která zcela chybí, nebo naopak jsou v učebnici navíc. Následná analýza nasbíraných dat ukázala, že každý vyučující pracuje s učebnicí jiným způsobem, sdílí společně s žáky jen některá témata, zadávání domácích úkolů je také rozličné. Většina učitelů se domnívá, že ne všechna témata jsou zpracována vhodně, a že ne všechna témata v učebnici jsou nutná. KLÍČOVÁ SLOVA učebnice, přírodopis, téma, využití, Fraus, Nová škola - Duha, SPN
Analýza tématu buněčná biologie v českých učebnicích přírodopisu
Zupko, Jakub ; Dvořáková, Radka (vedoucí práce) ; Kuba, Radim (oponent)
Buněčná biologie je dynamicky se rozvíjející, ale také složitý a abstraktní vědní obor. Proto je klíčové, aby učitelé k jeho výuce měli dostatečně kvalitní učební materiál. Cílem této práce je posoudit kvalitu kapitol o buněčné biologii v pěti českých učebnicích přírodopisu pro 6. ročník a určení nejvhodnější učebnice pro výuku buněčné biologie. Konkrétně jsou zkoumaným souborem učebnice nakladatelství Fraus, Nová Škola, Prodos, SPN a Taktik. Obsahová analýza učebnice se zaměřuje na šest hledisek: rozsah učiva, terminologii, obtížnost výkladového textu (měřené metodou podle Hrabí), obsahovou správnost, kognitivní náročnost doprovodných úloh (podle Bloomovy taxonomie) a charakter neverbální složky učebnic. Byly zjištěny rozdíly v didaktickém vybavení i obsahové správnosti jednotlivých učebnic. Ve čtyřech z pěti výkladových textů je možno nalézt neprávné informace (nejméně tři a nejvíce dvanáct nepravdivých tvrzení). Většina doprovodných úloh je zaměřena na nejnižší úrovně Bloomovy taxonomie kognitivních cílů. Neverbální složka průměrně zaobírá téměř jednu třetinu plochy stran, přičemž nejčastějším druhem obrazové složky je nákres. Jako vhodná učebnice, na základě zkoumaných kritérií, vychází učebnice nakladatelství SPN, jako spíše vhodná učebnice nakladatelství Nová škola. Jedna konkrétní učebnice,...
Zapojení badatelsky orientované výuky do botaniky dřevin na 2. stupni ZŠ
Dobisíková, Anežka ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Práce se zabývá badatelsky orientovanou výukou (dále již BOV) na 2. stupni základní školy (dále již ZŠ) v přírodopisu, a to především v souvislosti s botanikou dřevin. V teoretické části je stručně shrnuta historie přírodovědného vzdělávání v kontextu s vývojem badatelsky orientované výuky, je zmapováno pojetí BOV a jsou uvedeny možnosti jejího využití. Dále je charakterizována výuka přírodopisu na 2. stupni ZŠ se zaměřením na botaniku dřevin a popsáno zastoupení tématu botaniky dřevin a prvků BOV ve vybraných učebnicích a pracovních sešitech. Metodou analýzy výukového materiálu bylo zjištěno, že vybrané publikace přímo BOV úlohy neposkytují. Poskytují však úlohy, které by šlo badatelsky dále využít. Ve výzkumné části je uveden výzkum, jehož cílem bylo zjistit, zda se ve výukových programech členů Unie botanických zahrad využívají prvky BOV. Na základě dotazníkového šetření a metody interview lze konstatovat, že vybrané botanické zahrady BOV do svých výukových programů cíleně nezařazují. Poslední praktická část práce obsahuje metodiku a popis realizace badatelské aktivity s tématem botaniky dřevin ve škole s tématem "Neopadavé (stálezelené) stromy" pro 7. ročník ZŠ, která byla připravena pro ZŠ Na Líše a zde úspěšně ověřena.
Výuka parazitismu na základních a středních školách
Čiháková, Kateřina ; Mourek, Jan (vedoucí práce) ; Ehler, Edvard (oponent)
Tato diplomová práce má za cíl zmapovat situaci výuky parazitismu na základních školách a gymnáziích. Proto obsahuje analýzu dostupných učebnic základních škol a gymnázií - informuje o možnostech hodnocení učebnic z různých hledisek, která pomůže stávajícím i budoucím učitelům biologie lépe poznat dostupné učebnice na trhu a vybrat správnou učebnici pro výuku parazitismu. Dále zahrnuje výsledky testů znalostí studentů o parazitismu, které jsou celkově velmi dobré. Naopak o možné manipulaci parazitů svými hostiteli by se studenti měli dozvědět daleko více. Další částí diplomové práce je dotazníkové šetření mezi učiteli gymnázií. A právě informace o obsahu výuky parazitismu ze strany učitelů a samotné výsledky zájmu studentů o problematiku manipulační hypotézy poukazují na možnosti zlepšení a zkvalitnění začlenění této problematiky do výuky. Součástí této práce je také analýza RVP, vlastní návrh části ŠVP, co se týče výuky parazitismu, nově vytvořené výukové materiály pro výuku parazitismu - pracovní listy, didaktické hry a powerpointová prezentace. A díky realizaci výuky manipulačního chování parazitů jsem také zjistila, že zájem studentů o téma parazitismu, zvláště o manipulační chování parazitů, je veliký a proto by byla škoda tuto nově probádanou oblast parazitismu dále nepředat svým studentům....
Integrace učiva zeměpisu a přírodopisu na druhém stupni základní školy na příkladu živé přírody Ameriky
Sovičková, Michaela ; Mourek, Jan (vedoucí práce) ; Blažová, Kateřina (oponent)
Protože klasická frontální výuka, kde mají žáci vyučujícího poslouchat a dělat si zápis, se stává stereotypem, rozhodla jsem se věnovat tématu, kde můžu zařadit více metod do výuky jak v hodinách zeměpisu, tak v hodinách přírodopisu. Cílem této práce bylo vytvořit příručku pro učitele včetně potřebných výukových materiálů na téma přírodní krajiny Ameriky a následně zhodnotit přínos těchto aktivit. Výukové materiály byly testovány celkem ve dvou třídách na základní škole v Dolních Břežanech. Obě třídy absolvovaly pretest, výuku, 1. posttest (bezprostředně po výuce) a 2. posttest (6 týdnů po výuce), dále si vyzkoušeli i aktivity, při kterých museli využít vědomosti získané během výuky. Data byla vyhodnocena statistickými analýzami, které ukázaly rozdíl v dosažených znalostech mezi pretestem a 1. posttestem, zatímco výsledky mezi 1. a 2. posttestem se nelišily. Lze říct, že žáci získali nové vědomosti a jejich znalosti byly lepší než na začátku, tyto znalosti jim zůstali i po delší době uchované. Klíčová slova: Severní Amerika, Jižní Amerika, přírodní krajiny, přírodopis, zeměpis, aktivizující metody, integrace učiva
Alergeny ve výuce přírodopisu, biologie a chemie
Kaufmanová, Lucie ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Tématem diplomové práce jsou alergeny ve výuce přírodopisu, biologie a chemie. Předmětem a jejím cílem je zjistit jednak přítomnost alergenů ve vybraných třídách přírodovědných předmětů (přírodopisu, biologie, chemie), ale také míru uvědomování si problematiky alergií a alergenů ze stran pedagogů a žáků základních škol a gymnázií a dále porovnat, zda učitelé vybraných předmětů zohledňují při vytváření klimatu třídy alergenní žáky. Práce se skládá z části teoretické a praktické. První část shrnuje veškeré teoretické poznatky zahrnující téma alergií a alergenů. Zabývá se pojetím alergie z historického hlediska, charakterizuje obecně význam alergií a její spojitost s imunitním systémem, uvádí jednotlivé rizikové faktory ovlivňující vznik a rozvoj alergického onemocnění. Velká část teoretické části popisuje alergická onemocnění včetně jejich projevů, diagnostiky a následné léčby, dále uvádí jednotlivé druhy alergenů, které jsou klasifikovány podle jejich působení na organismus. V neposlední řadě se kapitola zabývá přítomností alergenů ve školním prostředí. Taktéž jsou v této části zpracovány pedagogické dokumenty - RVP a ŠVP závazné pro jednotlivé typy škol zaměřené na výuku přírodopisu, biologie a chemie se zařazením tématu alergií a alergenů do těchto předmětů. Velká část praktické části je věnována...
Analýza používaných učebnic přírodopisu a biologie z hlediska antropologie a morfologie a anatomie člověka
Bártlová, Pavla ; Vančata, Václav (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Diplomová práce "Analýza používaných učebnic přírodopisu a biologie z hlediska antropologie a morfologie a anatomie člověka" je převážně prací empirickou. Cílem bylo zjistit didaktickou vybavenost a obtížnost učebnic dostupných v České republice pro 8. ročník základní školy. Práce je doplněna o výzkumné šetření užívání učebnic na základních školách a osmiletých gymnáziích v Třebíči. Použitou metodou byly 2 analýzy, podle přesně stanovených kritérií a vlastní dotazník pro učitele daného předmětu. Analýza učebnic je založena na metodologiích prof. Průchy a doc. Hrabí.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 109 záznamů.   začátekpředchozí36 - 45dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.