| |
|
Děti se specifickými poruchami učení a jejich integrace
Řeháková, Lenka ; Linková, Marie (vedoucí práce) ; Blažková, Veronika (oponent)
Práce se zabývá problematikou, která je podle mého názoru stále aktuální. Dětí se specifickými poruchami učení neustále přibývá a v závislosti na jejich problému také práce s nimi. Důležité pro dítě je, aby byla porucha správně diagnostikována. Práce obsahuje část teoretickou a praktickou. Teoretická část specifikuje SPU. Praktická část se zaměří, prostřednictvím kazuistiky, rozhovoru s učiteli a žáky, rozboru prací a pozorováním, na žáky se specifickými poruchami učení a na práci s nimi. Klíčová slova specifické poruchy učení integrace reedukace dítě/žák se speciálními vzdělávacími potřebami individuální vzdělávací plán
|
| |
|
Klima školní třídy
Zelenková, Blanka ; Linková, Marie (vedoucí práce) ; Blažková, Veronika (oponent)
Cílem bakalářské práce je zjistit a porovnat klima ve dvou šestých (později sedmých třídách) na stejné základní škole. Práce se zabývá důvodem zhoršení kázně, studijních výsledků a obtížné práce vyučujících v těchto třídách. Teoretická část vymezuje základní pojmy - klima, aktéři klimatu a typy klimatu, přístupy ke zkoumání klimatu a jeho měření, sociální interakce. Praktická část přibližuje metodu MCI, dále popisuje prováděný výzkum a jeho průběh. V závěru bakalářské práce jsou ověřovány vytyčené předpoklady.
|
| |
|
Podpora kamarádských vztahů ve školní třídě za užití metod a technik dramatické výchovy
Moláčková, Jana ; Valentová, Lidmila (vedoucí práce) ; Linková, Marie (oponent)
Předkládaná diplomová práce se zabývá podporou kamarádských vztahů ve školní třídě za užití metod a technik dramatické výchovy. V teoretické části se zaměřuji na charakteristiku žáka mladšího školního věku a školní třídu jako sociální skupinu. V metodické části programu uvádím hlavní metody výzkumného šetření, jako je rozhovor, sociálně psychologické hry, metody a techniky dramatické výchovy a průpravné hry a cvičení. V praktické části navrhuji intervenční program, kde pomocí metod a technik dramatické výchovy usiluji o podporu kamarádských vztahů ve školní třídě Intervenční program má rozsah šesti setkání se školní třídou a ověřuji jeho aplikovatelnost pro školní praxi.
|
|
Odklad školní docházky v říčanském regionu
Kovaříková, Marie ; Kropáčková, Jana (vedoucí práce) ; Linková, Marie (oponent)
Diplomová práce "Odklad školní docházky v říčanském regionu" se zabývá mapováním říčanského regionu s ohledem na realizované odklady školní docházky (OŠD) s přihlédnutím k názorům a zkušenostem učitelů MŠ a ZŠ. Práce je rozdělena na dva tematické celky. Teoretická část obsahuje informace o problematice odkladů školní docházky nezbytné pro úspěšnou realizaci pedagogického výzkumu. Praktická část je zaměřena na zodpovězení definovaných výzkumných otázek a potvrzení či vyvrácení platnosti hypotézy. Výzkum je založen na kvantitativní metodě dotazování (pomocí dotazníků a interview) a na kvalitativní metodě pozorování. Výzkumné šetření probíhalo ve 24 mateřských školách a v 7 školách základních na vzorku 54 učitelek MŠ a 15 učitelek ZŠ říčanského regionu. Bylo zjištěno, že procento odkladů školní docházky v říčanském regionu je nižší než celorepublikový průměr. Dále pak, že učitelé mateřských i základních škol se shodují na tom, že v současné době mají děti nejčastěji problémy s komunikací a soustředěností. Mezi další důležitá zjištění patří, že učitelé nepociťují rozdíl mezi dětmi s OŠD a bez něj, k dětem přistupují individuálně na základě jejich schopností a potřeb. Závěr práce obsahuje celkové shrnutí a doporučuje směr dalšího možného výzkumu.
|
|
Žák mladšího školního věku a jeho sociální pozice ve třídě
Hornová, Jana ; Linková, Marie (vedoucí práce) ; Svobodová, Radmila (oponent)
Práce má teoreticko-výzkumný charakter. Teoretická část práce se zabývá obecně teoretickými základy a východisky, které se vztahují k žákovi mladšího školního věku a jeho sociální pozici ve třídě. V praktické části se soustředí realizaci projektu, který má za cíl zlepšit vztahy v kolektivu a pomoci žákům, kteří nejsou spokojeni se svou sociální pozicí ve třídě, získat pozici lepší.
|
|
Vliv umístění předškolní třídy do budovy základní školy na adaptaci dítěte při vstupu do 1. třídy
Kulhánková, Kateřina ; Kropáčková, Jana (vedoucí práce) ; Linková, Marie (oponent)
Tato diplomová práce, která se zabývá vlivem umístění předškolní třídy mateřské školy v budově základní školy, se věnovala i problematice související s touto tématikou. A tím je nejen vstup do 1. třídy, školní připravenost a s tím související charakteristiku dítěte v tomto věku, ale i návaznost předškolního a základního vzdělávání, jejíž nejstěžejnější oblastí jsou, vzhledem k tématu diplomové práce, vzdělávací programy pro předškoláky organizované základní školou. Jedním z těchto programů jsou i předškolní třídy umístěné v budově základní školy. A právě tomuto umístění je věnováno nejvíc pozornosti. Diplomová práce zkoumá a rozebírá, v čem jsou pozitiva tohoto umístění, zda jsou spatřována i nějaká negativa. Splnit cíle diplomové práce se podařilo hlavně díky učitelům, kteří mají zkušenosti s dětmi, které navštěvovaly třídu situovanou v základní škole. Učitelé se ve většině vyjádřili tak, že děti, které tuto třídu navštěvovaly, se v první třídě rychleji adaptovaly na prostředí, než děti, které navštěvovaly běžnou třídu MŠ umístěnou v budově mateřské školy. Pár respondentů se vyjádřilo tak, že to ještě nemůže posoudit, neboť mají s dětmi, navštěvující předškolní třídu umístěnou v základní škole, malou zkušenost. Dále se většinou vyjádřili k pozitivům této třídy tak, že je pro děti prospěšná v...
|
|
Předpoklady konsensuální komunikace mezi žákem v pubertě a jeho učitelem
Komžáková, Petra ; Kučírek, Jiří (vedoucí práce) ; Linková, Marie (oponent)
NÁZEV: Předpoklady konsensuální komunikace mezi žákem v pubertě a jeho učitelem ABSTRAKT: Komunikace mezi žákem v pubertě a jeho učitelem je ovlivněna především vývojovým obdobím žáka a specifiky školního prostředí. Předpokladem konsensuální komunikace je znát tyto vlivy a zvolit podle toho metody jednání. Rozhovory s žáky v pubertě potvrdily teorii především v potřebě pravidel a hranic, od kterých dospělý nemá ustupovat a také v potřebě postupně přenechávat rozhodování a samostatnost na dospívajících. KLÍČOVÁ SLOVA: Konsensus Komunikace Puberta Škola
|