National Repository of Grey Literature 270 records found  1 - 10nextend  jump to record: Search took 0.01 seconds. 
The optimum supply of a wound-rotor synchronous machine with respect to maximum efficiency
Laštovička, Josef ; Cipín, Radoslav (referee) ; Bárta, Jan (advisor)
Tato diplomová práce se zabývá literární rešerší elektromotorů, které je možné použít pro pohon elektrických vozidel, přičemž hlavní pozornost je věnována strojům s vinutým rotorem. Na začátek je proveden krátký popis konstrukce a principu činnosti každého vhodného typu elektrického stroje. Jsou zde shrnuty výhody a nevýhody použití stroje jako trakčního pohonu a případné použití v dnešním elektromobilu včetně základních specifikací. Dále je věnován detailnější pohled na stroj s vinutým rotorem a jeho použití pro pohon elektrických vozidel. Následná část práce se věnuje úpravám tohoto typu stroje pro použití v trakčních aplikacích. Je zde představen stroj, který je schopen provozu ve dvou módech, následně je diskutován bezkontaktní přenos proudu do rotorového vinutí a nakonec je představena možnost použití tvarovaného vinutí z vodičů obdélníkového průřezu. Předposlední část práce se zabývá matematickým popisem stroje včetně náhradních schémat v podélné a příčné ose a vysvětlením vektorového diagramu v motorickém režimu. V posledních dvou kapitolách práce je představen program v jazyce Python, který slouží k analýze provozních charakteristik stroje. V rámci práce na programu byla vytvořena metodika analýzy tohoto typu stroje na základě poskytnutého balíčku dat. Dále byly vyexportovány grafické závislosti momentu a účinnosti na různých kombinacích vstupních proudů. Součástí programu je také funkce pro hledání optimálního napájení stroje s ohledem na nejvyšší účinnost.
Methods for Determination of Characteristic Parameters of Combustion Processes on the Basis of Experiments and Modeling
Bělohradský, Petr ; Klemeš,, Jiří (referee) ; Žitný, Rudolf (referee) ; Stehlík, Petr (advisor)
The present thesis is concerned with methods for determination and modeling of characteristic parameters of combustion of gaseous fuels. The focus is stressed on formation of nitrogen oxides and heat transfer from hot flue gases into combustion chamber’s walls. Experimental work, which is focused on testing of two burners with suppressed formation of nitrogen oxides, is an important part of the thesis. Its aim is to obtain data that is necessary for further processing and modeling. The work presents two methods that may be used in modeling of characteristic combustion parameters, namely the method based on statistical processing of data and the method based on computational fluid dynamics. The approaches are applied to two devices (burner with two-staged fuel supply, burner with two-staged air supply) with the objective to analyze their parameters. First approach covers detailed planning of burner test prior to its own carrying out (definition of the goal of experiment, choice of input factors and response, experimental plan) and subsequent statistical processing of experimental data. On the contrary, CFD approach offers simulations as an alternative option to traditional experimental methods. The simulation of combustion includes building of computational grid, setup of boundary conditions, turbulence model, heat transfer model and chemical kinetics. Results of simulations are compared with experimental measured data.
Modern Biogas Station as Part of "Smart Regions"
Horák, Jakub ; Pavel,, Milčák (referee) ; Lisý, Martin (advisor)
This thesis deals with the design of computational model of a biogas plant and its use in the concept of intelligent region with focusing on district heating and cooling network. The introduction contains review of technology used in the biogas plant. This review covers the description of modern biogas plants and determination of the energy and technology parameters for computational model of biogas plant. The next part of thesis describes analyze of the dynamics of the operation and the possibilities of using waste heat from biogas plant. The last and also the most important part is based on design of computational model of a biogas plant and design of connection of a biogas plant to the district heating and cooling network.
Accelerometer-based monitoring of steering wheel angle
Navrátil, Tadeáš ; Jirgl, Miroslav (referee) ; Mihálik, Ondrej (advisor)
This thesis deals with the design of a device which will be used for measuring the steering wheel angle. Main goal was to design basic concept of device which is using data gathered from three accelerometers in the reconstruction algorithm to get steering wheel angle. Discussion of various reconstruction algorithms (with regards to simulated output noise levels from acceleromater) and final Implementation of reconstruction algorithm (in MATLAB simulink enviroment) is also part of this thesis. Furthermore, thesis deals with the selection of suitable components. Mainly selection of accelerometers, microcontroller and the selection of a suitable communication bus for mutual communication between them. Thesis also deals with design improvements of algorithm and realization of the whole device. In the end, we compare results of measuring device and inner senzor of steering wheel.
Simulation of steady-state and dynamic behavior of low-temperature fuel cell
Smugala, Ondrej ; Radil, Lukáš (referee) ; Ptáček, Michal (advisor)
This bachelor´s thesis is concerned with mathematic modelling of low temperature proton exchange membrane fuel cell (PEMFC). First part of the thesis is focused on explaining the principle of production of electricity by this type of source. The main advantages and disadvantages of this technology are presented there. A division of fuel cells according to the stack temperature and the kind of used electrolyte is also made in this part. Typical technical information is mentioned for every type of fuel cell. The rest of thesis is concerned with the PEMFC. Firstly there is a description of construction of fuel cell and a presentation of applications in the industry. The second part of work includes a mathematical description of steady and dynamic behavior of fuel cell which is based on relations among fundamental parameters and quantities. The other part contains all results of simulation which was made on a model created in Matlab Simulink. Comparison of the results of real measurement with the results of simulation which was performed on a modified model is provided in the last part of thesis.
Optimization methods for perfusion parameters estimation.
Bali-Jenčíková, Kateřina ; Kozumplík, Jiří (referee) ; Mézl, Martin (advisor)
The content of this bachelor thesis is research the principles of ultrasound imaging, description of mathematical models that are used to estimate perfusion parameters of concentration curves. Thesis also includes a theoretical analysis of genetic algorithms. In the practical part, solves the realization of global optimization methods and their subsequent evaluation. Implementation was solved by in Matlab.
Continuous mathematical models of population dynamics
Pecka, Luboš ; Opluštil, Zdeněk (referee) ; Franců, Jan (advisor)
The aim of this thesis is to describe the most frequent models describing population dynamics and then to perform some numerical experiments in the MATLAB environment. These simulations should validate our theoretical results. The models are sorted from the basic models to the most complicated and are divided into the models which describe dynamics of one population and models of coexistence of two biological species. The master's thesis icludes also a program for drawing graphs and trajectories of solutions of models described in this thesis including a description of this MATLAB program.
Emergent properties of the G1/S network
Dražková, Jana ; Tomášek, Petr (referee) ; Palumbo,, Pasquale (advisor)
Tato práce se zabývá buněčným cyklem kvasinky Saccgaromyces cerevisiae. Oblastí našeho zájmu je přechod mezi G1 a S fází, kde je naším cílem identifikovat velikosti buňky v době počátku DNA replikace. Nejprve se věnujeme nedávno publikovanému matematickému modelu, který popisuje mechanismy vedoucí k S fázi. Práce poskytuje detailní popis tohoto modelu, stejně jako časový průběh některých důležitých proteinů či jejich sloučenin. Dále se zabýváme pravděpodobnostním modelem aktivace replikačních počátků DNA. Nově uvažujeme vliv šíření DNA replikace mezi sousedícími počátky a analyzujeme jeho důsledky. Poskytujeme také senzitivní analýzu kritické velikosti buňky vzhledem ke konstantám popisujícím dynamiku reakcí v modelu G1/S přechodu.
Control of salient PM machine using d-q frame machine model and Matlab Simulink
Dušek, Jiří ; Huták, Petr (referee) ; Ondrůšek, Čestmír (advisor)
Tato práce se zabývá synchronním motorem s permanentními magnety na rotoru (PMSM), jeho modelováním a návrhu regulační struktury. V práci jsou uvedeny způsoby a výhody použití permanentních magnetů v elektrických motorech. Dále se práce zabývá transformací třífázové soustavy do dq0. Pomocí Parkovy transformace jsou v práci odvozeny rovnice stroje v dq0 souřadnicovém systému a vytvořeny náhradní schémata stroje v dq osách. Rovnice i schémata zahrnují jak ztráty v mědi, tak ztráty v železe. Náhradní schémata jsou popsány elektrickými a mechanickými rovnicemi a následně překresleny do grafické podoby v programu Matlab Simulink. Vytvořeny jsou dva modely PMSM, jeden s uvažováním ztrát v železe a druhý bez těchto ztrát. Pro oba dva modely je zde popsán postup návrhu regulátorů proudu a otáček. Pro model, u kterého jsou uvažovány ztráty v železe je navíc použito více druhů řídicích strategií a tyto strategie jsou mezi sebou navzájem porovnány.
Mathematical Model of motor vehicle driving gear
Marek, Petr ; Laurinec, Marián (referee) ; Porteš, Petr (advisor)
The subject of my master’s thesis is creating a mathematical model of motor vehicle driving gear using the software programs MATLAB / Simulink. The results are presented via graphs of the data gained from the simulation of a car driving on a determined track. The parameters used in the model come from a specific file and they can be changed anytime in order to correspond with the particular vehicle.

National Repository of Grey Literature : 270 records found   1 - 10nextend  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.