Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 367 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.14 vteřin. 


Hnězdenské dveře - ikonografie sv. Vojtěcha ve středověku a ve středoevropském kontextu
Bala, Alice ; Royt, Jan (vedoucí práce) ; Kubík, Viktor (oponent)
Alice Bala Téma bakalářské práce: Hnězdenské dveře - ikonografie sv. Vojtěcha ve středověku a ve středoevropském kontextu RESUME Tato práce na téma: Hnězdenské dveře - ikonografie sv. Vojtěcha ve středověku a ve středoevropském kontextu, je rozdělena do dvou hlavních kapitol, které mají za úkol co možná nejpřehlednějším a nejvýstižnějším způsobem zpracovat hlavní otázky dané problematiky. V úvodu se věnuji obecněji otázce chrámových dveří i konkrétnějšímu popisu dveří hnězdenských, jejich fundaci a významu. První hlavní kapitolou je téma ikonografie svatovojtěšského cyklu z bronzových dveří katedrály Nanebevzetí Panny Marie v polském Hnězdně. Tato kapitola má dvě podkapitoly, jimiž jsou pravé a levé křídlo hnězdenských dveří.Tato práce zmiňuje také vzájemné vztahy mezi jednotlivými scénami a možnosti ikonografické interpretace. Pokusila jsem s pomocí domácí i zahraniční literatury do hloubky po ikonografické stránce rozebrat všech osmnáct výjevů těchto dveří. Pojala jsem tyto výjevy jako jednotlivá umělecká díla, avšak neoddělitelná. Pro pochopení jejich příběhu, ať již z pohledu ikonografického, náboženského či politického, bylo dle mého názoru důležité zasadit je do širšího historického rámce. Proto také před každý jednotlivý výjev zařazuji kapitolku o historických událostech, jichž se týká a jenž byly...

Lidová kultura ve vzpomínkách pamětníků narozených ve 20. a 30. letech 20. století
Horová, Kateřina ; STAVĚLOVÁ, Daniela (vedoucí práce) ; FRIČOVÁ, Marie (oponent)
Tato práce se zaměřuje na to, jak lidé narození ve dvacátých a třicátých letech dvacátého století vzpomínají na tradiční lidovou kulturu. Soustředí se také na to, zda dodržovali původní tradice a slavili tradiční svátky. Dále se práce zabývá tím, jak tito lidé tradice vnímali a jaký pro ně měly význam. V první části práce se setkáme s vyprávěním životních příběhů narátorů narozených v první polovině dvacátého století. Druhá část je věnována vzpomínkám na tradiční obyčeje a zvyky, na to jak se měnil způsob jejich slavení v předválečném období, za války a za dob socialismu. V poslední části se dozvíme, jakým způsobem narátoři vnímali tanec, zda sami tančili, při jakých příležitostech tančili, které tance apod. Také se dozvíme, zda se setkali s tancem na jevišti.

Proces léčby alkoholismu v rámci společenství Anonymních alkoholiků
Němcová, Lucie ; Grygar, Jakub (vedoucí práce) ; Hájek, Martin (oponent)
Práce se zabývá alternativním přístupem k léčbě závislosti na alkoholu v rámci společenství Anonymních alkoholiků a poukazuje na význam svépomocných skupin v současné společnosti. Tato celosvětově největší svépomocná skupina využívá pro dosažení nového životního způsobu spojeného s abstinencí sociologicky významných postupů, které jsem studovala prostřednictvím zúčastněného pozorování. Společenství Anonymních alkoholiků působí na své členy svou specifickou kulturou, odrážející se ve skupinových rituálech, vysoké míře afiliace jedince ke skupině, spiritualitě a spolu-konstruovaném komunitním příběhu, který je nositelem členského vědění. Na změny k identitě abstinujícího alkoholika a novému způsobu života v souladu s programem Dvanácti kroků Anonymních alkoholiků studie pohlíží prizmatem driftového modelu konverze, přechodových rituálů nebo principů užívaných v narativní terapii. V rámci těchto procesů dochází k radikální rekonstrukci percepčních, kognitivních i behaviorálních schémat, které ovlivňují významy při interpretaci každodenní reality a následně mění i identitu jedince a jeho jednání. Změny identity i jedince jsou dále prostřednictvím skupiny upevňovány a stále více se uplatňují i mimo ní.

Jean Ray, představitel belgické fantastické povídky
Tauchmanová, Jana ; Jamek, Václav (vedoucí práce) ; Pohorský, Aleš (oponent)
Jean Ray, vlastním jménem Raymundus Joannes Maria De Kremer, byl jedním z nejvýznamnějších belgických spisovatelů první poloviny dvacátého století. Jeho tvorba byla stylisticky i žánrově velice rozsáhlá a rozmanitá, publikační činnost trvala nepřetržitě přes šedesát let. Psal především krátké fantastické povídky a dobrodružné romány, nicméně pod pseudonymem John Flanders překládal, resp. psal také detektivní příběhy. Svá díla publikoval především časopisecky a v novinách. Ray byl bilingvní, což mu umožnilo psát jak v jazyce francouzském, tak i vlámském. Oba jazyky jsou v jeho tvorbě obdobně zastoupeny. Převážná část jeho díla byla vydávána buď anonymně, nebo pod nejrůznějšími pseudonymy. Diplomová práce je stručnou monografií tohoto autora. V první části se zabýváme teoretickým zasazením jeho osobnosti a tvorby do kontextu belgické francouzsky psané literatury a do žánru fantastické literatury. Druhá část je věnována životopisu Jeana Raye, s důrazem na jeho literární tvorbu. Obsahem třetí části je analýza vybraných děl z jeho rozsáhlé tvorby. Krátce se zabýváme detektivními příběhy Harryho Dicksona, nicméně jádro třetí části tvoří tvorba fantastická, tj. nejvýznamnější knižní soubory krátkých fantastických povídek a jeho jediný fantastický román Malpertuis. Diplomová práce si klade za cíl seznámit...

Diary narration in short prose by Peter Handke
Trnková, Gabriela ; Tvrdík, Milan (oponent) ; Stromšík, Jiří (vedoucí práce)
V práci jsme se pokusili popsat krátké prózy Petera Handka: Das Gewicht der Welt (1977), Die Geschichte des Bleistifts (1982), Versuch über die Müdigkeit (1990), Versuch über die Jukebox (1990), Versuch über den geglückten Tag (1991) a Nachmittag eines Schriftstellers (1987). V textech se setkáváme s deníkovými záznamy ("Gewicht" a "Geschichte") a s méně či více souvisle vyprávěným příběhem ("Versuche" a "Nachmittag"). Autobiografii jako žánr nelze přesně ohraničit od příbuzných žánrů, jako jsou např. deníky a memoáry - liší se od sebe většinou některým z příznaků. Naopak lze říct, ze všechny zmíněné texty obsahují autobiografické momenty, ačkoliv se od sebe formálně liší. Ve vyprávění se uplatňuje jak první, tak třetí osoba singuláru, a některé deníkové záznamy působí, jako by v nich subjekt chyběl úplně. Handkovy knihy nejsou autobiografie typu: Vzpomínám si, Tenkrát atd. (ačkoliv i to v nich v určité formě nacházíme). Jedná se spíše o autobiografie spisovatele, které obsahují mnoho poznámek, myšlenek a reflexí, které to, co zažil, promýšlejí spolu s jazykem, tj. vždy přemýšlejí, jak zážitek vyjádřit slovy. Texty je možné označit jako autobiografie z toho důvodu, že na jevišti textu potkáváme hrdinu já, které je navíc píšícím já, spisovatelem. Do centra se tak dostává problém 86 subjektivity, která se...

Střípky z mozaiky protektorátní společnosti
Doležal, Jakub ; Kuklík, Jan (oponent) ; Šouša, Jiří (vedoucí práce)
Předkládaná diplomová práce se zabývá problematikou období Protektorátu Čechy a Morava v tehdejším politickém okrese Sedlčany a na příkladu tohoto regionu se snaží podat co možná nejvíce široký a plastický obraz tehdejší (protektorátní) společnosti. Tento obraz je nastíněn prostřednictvím mnoho-případové studie respektive pomocí jednotlivých případových studií, jejichž předmětem zájmu jsou konkrétní sociální jedinci žijící ve sledovaném období. Tyto případy přitom nejsou popsány jen samostatně, ale v každém z nich jsou sledovány předem stanovené společné otázky a témata umožňující následnou komparaci a zhodnocení. K těmto v závěru shrnutým otázkám patří otázka svobody každého jedince, predestinace jeho sociální pozice a dalšího směřování jeho životního příběhu v sledovaném období na základě jeho příslušnosti k určité profesní, zájmové, etnické a jiné typické a specifické skupině, dále problematika změn, kterými prošli daní sociální jedinci (respektive sociální typy) v rámci zkoumaného období, a zároveň otázka podmíněnosti těchto změn samotnou realitou německé okupace. V té souvislosti si práce všímá také otázky kontinuity a diskontinuity období Protektorátu Čechy a Morava s obdobím předchozím. S tématem všeobecných změn úzce souvisí také otázka specifických životních podmínek období německé okupace. V rámci...

Úloha autority a princíp partnerstva pri tvorbe choreografického diela
Radačovský, Mário ; KAZÁROVÁ, Helena (vedoucí práce) ; WIESNER, Daniel (oponent)
V našom tanečnom umení je veľmi dôležité ak sa môžeme stretnúť s osobnosťami, ktoré ovplyvnia náš život natoľko či už pozitívne alebo negatívne ,že si tento ich odkaz nesieme celým naším umeleckým životom. Princíp autority ktorá nás denne formuje ,ale aj partnerstva bez ktorého by to celé zrejme nebolo ani možné .Určitá forma partnerstva je viac ako potrebná v našom veľmi náročnom povolaní. Napriek tomu byť tanečníkom nie je povolanie ale skôr o poslanie . Cieľom mojej práce je pokúsiť sa načrtnúť určite formy autorít na základe mojich osobných skúseností ako aj ponúknuť porovnanie medzi nimi cez vykreslenie určitých modelových situácií ,ktoré som mal možnosť osobne zažiť. Ponúknuť rozličné riešenia určitých situácií . Vždy ide o nejaký cieľ spoločného snaženia sa naplniť ho. Rozdiel je inteligencií a spôsobe ako vytúžený úspech dosiahnuť. Nakoniec výsledok nie je aj tak to najdôležitejšie ale forma a hlavne ako sme ho dosiahli. Celá moja práca bola o zamyslení a paralelách a novom vnímaní už existujúcich prežitkov.

Příběh Georga Placzka (Nová fakta o jeho pozoruhodném životě a práci)
Gottvald, Aleš
Světově významný teoretický fyzik a brněnský rodák Georg Placzek (1905-1955) spolupracoval s mnoha dnes již legendárními fyziky prvé poloviny dvacátého století, avšak v naší zemi není příliš znám. Placzkův přínos teoretické fyzice je významný a dosud živý. Byl též aktivním účastníkem řady historických událostí zásadního významu, mimo jiné se coby vedoucí teoretické skupiny a jako jediný občan Československa výrazně podílel na projektu Manhattan. Přinášíme řadu nově objevených a jinde nepublikovaných skutečností, dokumentů i fotografií o Georgu Placzkovi, jeho pozoruhodném životě, práci i rodině.

Literární reflexe života Indů na západě v povídkách Suníty Džainové
Bočanová, Petra ; Kostič, Svetislav (oponent) ; Marková, Dagmar (vedoucí práce)
Tato práce si v úvodu kladla za cíl porovnat vybranou literární tvorbu Suníty Džainové s reálnou situací Indů žijících v západních zemích. Práce měla tři roviny. Měla jsem možnost srovnat teoretické poznatky, které se nacházejí v odborné literatuře, s beletristickou tvorbou a nutno říci, že se vzácně shodují. Co mě ale ještě více potěšilo, bylo to, že se s nimi shoduje i rovina třetí - rovina lidská. Při mnohých rozhovorech, psaní emailů i konverzacích přes internet, se mi vybavovaly všechny načtené teoretické poznatky, jakoby ke mně knihy začaly promlouvat v podobě opravdových lidských bytostí. To samé se stalo i s povídkami Suníty Džainové. Povídky, které jsou velmi lidské a opravdové, jsou realistické a popisují skutečnost, kterou Suníta Džainová vidí kolem sebe, se naprosto shodují s tím, co popisují dnešní Indové žijící na Západě, případně odborná literatura. Setkávání západních a východních kultur se bude v příštích letech ještě více prohlubovat. Díky moderním technologiím se tyto dva světy k sobě přibližují až neuvěřitelnou rychlostí. Zdá se, že pryč je ten tajemný Orient, který fascinoval po tisíce let tolik cestovatelů a badatelů. Ačkoliv se mnou mnozí moji kolegové nesouhlasí, myslím si, že západní a východní svět by se neměl propojovat v jeden. Stačí, co vidíme kolem sebe v dnešní době - spousta...