|
Kresba dětí na 1. stupni v závislosti na typu vzdělávání.
TUPÁ, Adéla
Diplomová práce je zaměřena na porovnání úrovně kresebného projevu dvou skupin dětí mladšího školního věku, přičemž první skupina je vzdělávána na základní škole a druhá na škole praktické. Teoretická část podává obecné informace o vývoji dětí mladšího školního věku. Zaměřuje se na vývoj kresebného zobrazování v souvislosti s vývojem rozumových předpokladů. Praktická část poskytuje výsledky výzkumu dětských kreseb, které jsou posouzeny v souvislosti s vývojovou úrovní dětí.
|
|
Výchova a vzdělávání osob s poruchami autistického spektra
Vocelová, Anna ; Reichel, Jiří (oponent) ; Šnýdrová, Ivana (vedoucí práce)
Diplomová práce "Výchova a vzdělávání osob s poruchami autistického spektra" se zabývá nejen diagnostikou jednotlivých autistických poruch, ale také výchovnými a vzdělávacími přístupy, začleněním autistických osob do běžné společnosti, možností jejich uplatnění apod. Mezi poruchy autistického spektra řadíme dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, Rettův syndrom a dětskou dezintegrační poruchu. Všechny patří mezi pervazivní vývojové poruchy, které bývají obvykle zpozorovány v prvních třech letech života. Časné vyšetření je velice důležité pro to, aby dítě nebylo chybně diagnostikováno jako mentálně retardované. Vědci dokázali, že velká část lidí s autismem není retardovaná, ale není schopna vystihnout v testech inteligence své odpovědi natolik přesně, aby mohlo být IQ určeno objektivně. Děti i dospělí s autismem mají obvykle potíže v oblasti verbální i neverbální komunikace, v sociálních vztazích, ve volnočasových a herních aktivitách. Adekvátní usměrňování v oblasti chování a poznávání může dítěti pomoci získat sociální a komunikační dovednosti, lze jej naučit sebeobsluze. Jen malé množství autistických osob žije v dospělosti zcela nezávisle na okolí. Ti, kterým se to podaří, jsou ovšem poměrně vysoce funkční. Většina lidí s touto diagnózou po celý život vykazuje hlavní symptom autismu -...
|
|
Dětský domov v Táboře
Svoboda, Martin ; Burianová, Lenka (oponent) ; Smolka, Radim (vedoucí práce)
Hlavním cílem diplomové práce je zhotovení výkresové dokumentace na téma „Dětský domov“ dle urbanistického, architektonického, konstrukčního a stavebně-technického řešení, který vyhovuje a splňuje požadavky platných norem, směrnic a zákonů.
|
|
Možnosti diagnostiky a terapie u dětí s vývojovou dyspraxií / vývojovou poruchou koordinace
Smékalová, Barbora ; Kraus, Josef (vedoucí práce) ; Zounková, Irena (oponent)
Diplomová práce "Možnosti diagnostiky a terapie u dětí s vývojovou dyspraxií / vývojovou poruchou koordinace" se v teoretické části zabývá vymezením pojmů vývojová dyspraxie a vývojová porucha koordinace, dále shrnuje nejnovější poznatky týkající se hodnocení motorických poruch u dětí a možností jejich léčby. Praktická část se věnuje některým možnostem diagnostiky DCD. Využivá testovací baterie Movement Assessment Battery for Children 2, která slouží k identifikaci motorických poruch u dětí. Dále se u vybraných dětí věnuje klinickému vyšetření praktických funkcí a využívá dotazník DCDQ'07. Byla potvrzena existence motorických potíží u některých dětí s ADHD, SPU a s autismem a dále signifikantní rozdíl standarních skóre jednotlivých komponent u dětí s SPU. Byla zjištěna zhoršená kvalita některých praktickýých funkcí u vybraných dětí a výsledek odpovídající DCD v DCDQ'07.
|
| |
|
Přijímání dětí k předškolnímu vzdělávání
Švarcová, Libuše ; Kroláková, Dagmar (oponent) ; Burianová, Jana (vedoucí práce)
Závěrečná bakalářská práce se zabývá především procesem přijímání dětí předškolnímu vzdělávání a zjišťováním skutečností, které ovlivňují tento proces. Zamýšlí se nad způsobem přijímání dětí do mateřské školy při dodržení všech právních norem, s důrazem na Úmluvu o právech dítěte a upozorňuje na odlišné znění v přednosti přijímání dětí. Mapuje dosavadní vývoj, disproporce mezi počtem žadatelů a kapacitní možností mateřských škol, kdy vytvoření a používání kritérií pro přijetí dětí neřeší problém s nedostatkem míst v mateřských školách. Vychází z poznatků z dosažitelné literatury a právních norem, vlastní praxe a zkušeností. Porovnává výsledky šetření z vlastního výzkumu a celostátních statistických údajů. Přináší ucelený metodický materiál, který by v souladu se zákonem pomohl ředitelům mateřských škol rozhodovat ve správním řízení. Vlastní výzkum, za použití výzkumných metod, analyzuje, zda problémy spojené s přijímáním dětí a kapacitou mateřských škol jsou regionální, nebo v celé ČR a jak jsou řešeny.
|
|
Kresebný projev dětí vyrůstajících v dětském domově
Šeflová, Pavlína ; Procházková, Jana (oponent) ; Kucharská, Anna (vedoucí práce)
Ve své práci jsem se zabývala kresebným projevem dětí z dětských domovů. Je obtížné zobecnit specifika kresby dětí vyrůstajících v dětských domovech, neboť se přirozeně nejedná o homogenní, stejně se projevující skupinu jedinců, ale o kategorii individuálních osobností, kterou spojuje prostředí dětského domova. Přesto však děti žijící v dětském domově mají něco společného. Každé dítě bylo umístěno v dětském domově z jiného důvodu, ale vždy je primární příčinou, že rodiče dítěte nemohou nebo nejsou schopni plnit svoji (rodičovskou) funkci v péči o dítě. Každé dítě prošlo jistým traumatem, které se liší svojí podstatou, druhem, intenzitou, ale v jehož pozadí vždy stojí odloučení od rodičů. Langmeier a Matějček v této souvislosti zmiňují pojem "deprivační zkušenosti" dítěte a myslí tím skutečnost, že dítě prošlo deprivační situací. (Langmeier, Matějček, 1968), tento pojem do jisté míry charakterizuje společný znak dětí umístěných do dětského domova.
|
|
Vývoj dětské kresby od pěti do osmi let
Kadlecová, Eva ; Kučera, Miloš (oponent) ; Viktorová, Ida (vedoucí práce)
Naše sledování vývoje Aniččiných kreseb je u konce. Během více než tří let, kdy Probíhal sběr obrázků, došlo k mnohým změnám. Ty nejdůležitější z nich jsem se zde snažila popsat. Změnily se kresby, zobrazení nejdůležitějších prvků a jejich uspořádání na formátu papíru. Změnily se i žánry, které Anička používá. Od linie a plošného zobrazení jsme se dostali k perspektivě a zobrazení prostorovému. Předmětem změny Je však i celý Aniččin život. Na kreslení přestává mít čas a hlavně chuť, věnuje se jiným činnostem, které uspokojují její rostoucí duševní nároky. Snad byla tato cesta pro čtenáře příjemná. Její nevýhodou je nemožnost zobecnění a J!stě i řada metodologických omezení a chyb. Výhodou je zase návrat ke konkrétnímu dl'těti, možnost odhalit vztah mezi jeho životem, osobností a kresbou, kterou vytváří. Tento aspekt dnes v mnoha oblastech chybí, a tak jsem se pokusila svým nepatrným Přičiněním tuto mezeru zaplnit.
|
|
Lexikálně - sémantická rovina u dětí s vývojovou dysfázií z dynamického pohledu
Jehnětová, Martina ; Štěpáníková, Alena (oponent) ; Housarová, Blanka (vedoucí práce)
Diplomová práce má dvě hlavní části, část teoretickou a část praktickou. V části teoretické jsou shrnuty poznatky o slově a slovní zásobě, o uložení slovní zásoby v mozku a dále je nastíněn fyziologický a patologický vývoj slovní zásoby. Praktická část je zaměřena na zmapování slovní zásoby u děti s vývojovou dysfázií ve věku od 4 do 8 let. K tomuto účelu byl sestaven test, který se skládá ze čtyř subtestů. První subtest je založen na pojmenování obrázků, ostatní subtesty už se o obrázky neopírají. Cílem této práce je zjistit, jak roste slovní zásoba u dětí s vývojovou dysfázií v závislosti na věku. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Kresba dětí v předškolním věku - téma pán
Jablečníková, Olga ; Slavík, Jan (oponent) ; Klusák, Miroslav (vedoucí práce)
Hlavním tématem výzkumu bylo srovnání výrazově - významového systému jazyka a kresby inspirované terminologií lingvistického strukturalismu. Metodicky bylo využíváno kvalitativní analýzy kresebné interpretace textu a jazykové interpretace kresby. Popis interakce fenoménu výtvarna a jazyka u dětí v 1.třídě ZŠ s akcentem na významové koreláty se soustředí na vztah výraz-význam a vzniká na základě 31 dětských kreseb. Výzkumná práce aspiruje na zodpovězení otázky: jak pracuje s významem text (jazyk) a jak kresba.
|